Reklama studia fotograficznego w Internecie – poradnik
5 min
5 min
Na skróty
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że reklama studia fotograficznego to najprostsza rzecz pod słońcem — w końcu wystarczy robić ładne zdjęcia, a klienci przyjdą sami. Jak to jednak zwykle bywa, kwestia ta jest jednak odrobinę bardziej skomplikowana, a obraz nie zawsze znaczy więcej niż tysiąc słów (kluczowych). Jak więc zadbać o to, by mieć stałą kolejkę zleceń i prowadzić dochodowy biznes?
Niezależnie od tego, czy dopiero startujesz w tej branży, czy też oferujesz usługi fotograficzne już od jakiegoś czasu, własna strona internetowa to podstawa. Czy będzie ona mocno rozbudowana, czy też będzie to po prostu landing page, pozyskiwanie nowych klientów zawsze jest dużo łatwiejsze z dobrze zoptymalizowaną witryną. Co istotne, zakres pracy ze stroną w przypadku naszej agencji to zarówno SEO, jak i UX. Zacznijmy od tego drugiego aspektu, warto bowiem pamiętać, że będzie on mocno związany z Twoimi realizacjami. Przykładowo, jeśli zajmujesz się fotografią ślubną, strona www może posłużyć jako portal, do którego będą logować się Państwo Młodzi, aby sprawdzić i pobrać digitalowe wersje zdjęć. Jednak profesjonalistom, którzy oferują usługi z zakresu fotografii produktowej, kilka sekcji (np oraz portfolio z najlepszymi pracami, umieszczone na landing page’u, będą zupełnie wystarczające, aby konwertować nowe zapytania o ofertę. Finalnie, mówiąc o User Experience, trzeba także wziąć pod uwagę to, jak strona internetowa będzie się wyświetlać na urządzeniach mobilnych. Duża ilość zdjęć może bowiem niekorzystnie wpłynąć na szybkość ładowania, co przełoży się na jej gorszą pozycję w wyszukiwarce Google.
Pozycjonowanie studia fotograficznego najlepiej oczywiście zacząć od stworzenia strategii marketingowej oraz określenia celów. Zależy Ci na tym, by osiągnąć większą rozpoznawalność, dotrzeć do szerszego grona odbiorców (np. z ofertą szkoleniową), czy może interesuje Cię zwiększenie liczby klientów? Zarówno te aspekty, jak i szczegółowa rozpiska usług fotograficznych, będą miały znaczenie w przypadku doboru słów kluczowych Google. Dodanie fraz SEO to jednak nie jedyne działania, wpływające na widoczność strony, Search Engine Optimization dzieli się na procesy on-site oraz off-site (linkowanie zewnętrzne). Analiza zawartości witryny oraz jej struktur, projektowanie treści, dodanie odpowiednich tagów, dobry content marketing, etc. — to wszystko wpisuje się w usługi marketingowe naszej agencji, prowadzone w witrynie.
Widoczność strony internetowej w wyszukiwarce może znacząco pomóc Ci w realizacji biznesowych ambicji, jednak wśród działań SEO nie można zapomnieć o pozycji w Mapach Google. Pozycjonowanie lokalne to działania marketingowe, skupiające się przede wszystkim na dotarciu z ofertą do potencjalnych klientów na danym obszarze. Aby było ono skuteczne, konieczna jest optymalizacja Profilu Firmy w Google. Przedsiębiorstwo lub też specjalista, odpowiedzialny za obsługę wizytówki, powinni zadbać o zaktualizowanie danych (lokalizacja, obszar działania, adres, godziny pracy, zakres cen) oraz zdobywanie opinii. Taka forma reklamy jest bezpłatna i bardzo skuteczna, pod warunkiem, że zarówno klienci, jak i właściciel są zaangażowani. Na pewno pozwala się to wyróżnić na tle konkurencji — pozycjonowanie lokalne zapewnia też wyższą pozycję w wyświetleniach na Mapach.
Przeczytaj także: SXO i audyt SEO
Pozycjonowanie strony fotografa, a konkretniej mówiąc, konkurencyjność fraz kluczowych, będzie mocno zależne od specjalizacji. W przypadku fotografii ślubnej trzeba liczyć się z tym, że będzie ona dość wysoka, dlatego w strategii reklamowej warto zaplanować również link building. Publikacja artykułów sponsorowanych w serwisach lokalnych oraz o tematyce weselnej, zawierających przekierowania do Twojej witryny, to świetny sposób na to, by opowiedzieć o jakości oferowanych usług, ale też aktualnych trendach i ofercie. Sesje zdjęciowe to przecież nie jedyne, co zapewnia fotograf. Istotny jest m.in. wydruk. Być może masz przenośną budkę zdjęciową, ogromny wybór gadżetów lub wypożyczasz jednorazowe aparaty? Wszystko to warto promować, konieczne jest również zamieszczenie treści dotyczących oferty (razem z cennikiem i zaproszeniem do kontaktu) na stronie fotografa.
Oprócz fotografów ślubnych, dużą popularnością cieszy się także fotografia okolicznościowa. Upamiętnić można zaręczyny, ciążę, wczesne miesiące życia malucha, urodziny, rocznice, a nawet dorastanie czworonożnego pupila. W takich przypadkach również należy zadbać o to, by każdy temat został dokładnie oraz w unikalny sposób opisany, a konkretna podstrona zawierała efekty sesji. Pozycjonowanie strony www zapewni wtedy organiczne wyniki, zawsze jednak dobrze jest wesprzeć działania SEO płatnymi kampaniami Google Ads, kierowanymi do grupy docelowej.
Na pytanie, zawarte w tytule tego akapitu, odpowiedź można znaleźć dosłownie zdanie wcześniej, jeszcze raz podkreślę jednak, że najskuteczniejsze w branży fotograficznej będzie połączenie różnych form działań marketingowych — płatnych i organicznych. Wykorzystując planer słów kluczowych możesz samodzielnie zaplanować pierwszą kampanię Google Ads, aby promować swoją ofertę, docierając do nowych klientów. Istotny na pewno będzie też remarketing i targetowanie osób, które odwiedziły stronę internetową lub kliknęły w banery. Co istotne, reklama studia fotograficznego w sieci Google może mieć różne formy. Najbardziej podstawową będzie kampania tekstowa w wyszukiwarce, skierowana do tych użytkowników, którzy aktywnie poszukują danych fraz. Płaci się jedynie za kliknięcie, a nie za wyświetlenie linku, łatwo jest też kontrolować budżet tego typu działań marketingowych.
Reklamować studio można również za pomocą banerów. Google będzie je wyświetlać na różnych portalach (branżowych i tematycznych, np. parentingowych czy ślubnych), w aplikacjach, a także na YouTube. Ponownie, dużym plusem jest to, że internauta musi wcześniej wyszukiwać dane tematy, abyś mógł dotrzeć do niego z banerami, zachęcającymi do skorzystania z usług lub odwiedzenia strony. Oczywiście, to w jaki sposób będziesz targetować konkretne grupy docelowe i czy Twoje założenia są skuteczne, sprawdzisz m.in. w Analytics.
Skoro kwestie takie jak czas ładowania witryny oraz SEO mamy już omówione, pora skupić się na marketingu w mediach społecznościowych. W tym przypadku nie pomoże żadna fraza — zainteresowanie i leady można zdobyć płacąc za reklamę lub organicznie, polegając na poleceniach zadowolonych klientów oraz polubieniach. Za “darmową” promocję na Facebooku można uznać publikację zdjęć przez osoby, które korzystały z usług fotografa, zwłaszcza, że najczęściej Twoje konto zostanie oznaczone czy to w opisie, czy w komentarzach. Dobrze jest też uzyskać zgodę na udostępnienie efektów sesji na firmowym profilu, a także publikować różnego rodzaju zapowiedzi w formie wideo, fragmentów fotografii oraz “zakulisowe” smaczki z pracy.
Marketing w social mediach to oczywiście również Instagram, warto jednak pamiętać o postępującej tiktokizacji tej platformy — materiały wideo w formie Reels są bowiem mocno punktowane przez algorytm. Wspomniany TikTok to zresztą bardzo ciekawa platforma, a jeśli dobrze odnajdujesz się w aktualnych trendach, możesz spróbować zgromadzić społeczność potencjalnych klientów właśnie tam. Przykładowe publikacje? Porady dotyczące pozowania lub fotografii produktowej, opowiadanie o pomysłach na sesję, prezentacja dotychczasowych efektów i portfolio… Na każdej z platform możesz też ogłaszać konkursy na Twoje usługi, a za pomocą reklam dotrzeć z ostatnimi wolnymi terminami do osób, które chętnie skorzystają z promocyjnych cen.
Korzystając z Facebook Ads, nie zapomnij jednak zainstalować w kodzie strony Piksela. To narzędzie będzie zbierało informacje o użytkownikach, którzy klikają w posty promocyjne lub story, a także odwiedzają witrynę, dzięki czemu tworzenie grup odbiorców oraz targetowanie staną się dużo prostsze.
Przeglądając Internet, z pewnością zauważyłeś, jak wiele zdjęć jest używanych zarówno w przypadku content marketingu (do zilustrowania artykułów), jak i do tworzenia przeróżnych grafik, pomagających promować marki. Udostępnianie stockowych zdjęć na serwisach typu Unsplash może zapewnić Ci dodatkową reklamę wśród osób, korzystających z tego typu portali, zwłaszcza w przypadku fotografii produktowej. Okolicznościowe zdjęcia, związane z typowo polskimi tradycjami również będą się wyróżniać, ponieważ dostępność tego typu stocków jest po prostu mała.