Na skróty
Reklama w branży farmaceutycznej jest regulowana za pomocą konkretnych ustaw. W szczególności warto zainteresować się artykułami 52-64 w rozdziale czwartym z ustawy pt.: „Prawo Farmaceutyczne”. Przydatne będą również informacje z rozdziału dziewiątego (art. 128-129b i 130). Ogólnie rzecz biorąc podczas promocji w branży farmaceutycznej, nie można wprowadzać użytkowników w błąd, obiecywać wymiernych korzyści, budować skojarzeń z bajkami dziecięcymi czy też nie komunikować działań niepożądanych.
Głównym medium reklamowym w branży farmaceutycznej jest pozycjonowanie zgodne z aktualnymi standardami SXO (ang. Search Experience Optimization) oraz zasadami obowiązującymi pod kątem reklamy produktów wchodzących w skład szeroko pojętej farmacji.
Jako doświadczona agencja SEO, możemy śmiało stwierdzić, że reklama w branży farmaceutycznej powinna opierać się również o marketing w mediach społecznościowych (np. Facebook Ads) oraz kampanie linków sponsorowanych Google Ads (dawniej AdWords).
Rekomendujemy dodatkowo zainwestować w copywriting SEO i content marketing dla firm farmaceutycznych – odpowiednio sformułowane działania copywriterskie SEO odgrywają bardzo istotną rolę pod kątem pozycjonowania.
Jak pozycjonować firmę w branży farmaceutycznej? W pierwszej kolejności należy nastawić się na długofalowe działania oraz kompleksową i regularną optymalizację treści, optymalizację technicznego SEO, a także link-building z wartościowych serwisów.
Pamiętajmy, że konkurencja w Google pozycjonująca się w dziedzinach związanych z farmacją jest bardzo liczna – zarówno w kontekście terytorialnego, jak i ogólnopolskiego SEO. Dlatego niezwykle istotny jest czas potrzebny na poprawę pozycji w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli organicznych wynikach wyszukiwania.
Jednym z najbardziej istotnych aspektów obejmujących pozycjonowanie jest copywriting SEO i content marketing.
Jeśli chodzi o apteki – możemy informować o następujących elementach:
Według dostępnych rozwiązań prawnych należy również opisywać produkty znajdujące się w ofercie apteki zgodnie z zastosowaniem, podając także skutki uboczne konkretnych preparatów.
Pamiętajmy o uwzględnieniu najważniejszych słów kluczowych (np. „lek przeciwbólowy”) oraz rozdzieleniu opisu na wypunktowania i krótkie akapity.
Wyrażenia, które wykorzystujemy do pozycjonowania, należy oprzeć nie tylko o frazy generyczne (np. „lek przeciwbólowy”), ale także o frazy long tail SEO, składające się z trzech, czterech lub większej liczby słów (np. „lek przeciwbólowy na ból zęba”).
Dobrym narzędziem do komunikacji z klientami w branży farmaceutycznej jest content marketing. W tym przypadku chodzi głównie o tworzenie wartościowych wpisów blogowych, niosących użytkownikom edukacyjny przekaz.
Warto w nich rozwijać długi ogon słów kluczowych – aby zwiększyć szansę na pozyskanie stałych i zdecydowanych klientów, którzy są gotowi na zakup konkretnego produktu. Rekomendujemy, żeby wpisy blogowe lub sponsorowane zawierały m.in.:
Wpisy w branży farmaceutycznej powinny być autorytatywne i wiarygodne. Jeśli piszemy o właściwościach poszczególnych preparatów, musimy je potwierdzić badaniami naukowymi lub cytatem znanego szerszej społeczności eksperta, z którym tworzyliśmy artykuł.
Zalecamy dokładnie zapoznać się ze szczegółowymi wytycznymi z raportu SQEG, dotyczącymi branż związanych z YMYL (ang. Your Money, Your Life)
Wpisy blogowe należy również opracowywać zgodnie z wytycznymi E-A-T. Dzięki temu istnieje większa szansa na rankowanie strony w Google.
E-A-T uwzględnia jakość contentu oraz to, kim dokładnie są jego twórcy.
Pozycjonowanie w branży farmaceutycznej opiera się również o optymalizację technicznego SEO. Prawidłowe wdrożenie poszczególnych elementów pozwoli uzyskać wyższą wydajność witryny, lepszy stopień interaktywności oraz responsywności.
Aby mieć szansę na uzyskanie wysokich pozycji w SERP-ach, czyli organicznych wynikach wyszukiwania, należy zadbać o kilka istotnych aspektów, a mianowicie:
Jeśli chcesz się dowiedzieć, czy Twoja strona jest prawidłowo zoptymalizowana pod kątem technicznego SEO – zamów wstępny i darmowy audyt SEO. Nasi eksperci dokładnie przeanalizują dopasowanie fraz, linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne, ruch i konwersję, optymalizację treści, kodu i struktury.
Pozycjonowanie w branży farmaceutycznej powinno bazować na link-buildingu z najbardziej wartościowych źródeł (np. portali rządowych gov.pl). Jeśli nie posiadasz własnych zapleczy SEO, powinieneś zdecydować się na relinkowanie (czyli pozyskiwanie linków ze źródeł, które wykorzystuje konkurencja, po dokładnej analizie za pomocą narzędzi tj. Majestic SEO lub Ahrefs).
Wartościowe linki w branży farmaceutycznej można pozyskiwać z m.in.:
Pamiętaj o dywersyfikacji odnośników – czyli pozyskiwaniu ich z różnych źródeł. Wówczas algorytmy będą postrzegały wykonane działania jako naturalne.
Reklama w branży farmaceutycznej jest dozwolona w obrębie 3 portali społecznościowych:
Działań promocyjnych nie można praktykować na LinkedInie, Pintereście oraz Tik Toku z powodu zakazów w regulaminie.
Inwestując w social media marketing, zwróć uwagę na priorytetowe kwestie tj.:
Marketing w mediach społecznościowych powinien opierać się przede wszystkim o tworzenie wysokiej jakości postów, które angażują czytelników i „niosą” za sobą konkretną wartość edukacyjną.
Uważamy jednak, że dodatkowo należy zainwestować w kampanie Media Ads (np. Facebook Ads), a także regularnie tworzyć wydarzenia oraz live’y.
Kampanie linków sponsorowanych Google Ads są dozwolone w branży farmaceutycznej. Aby poznać szczegóły, warto zapoznać się z informacjami zawartymi na stronie support.google.com.
Google nie zezwala na m.in.:
Niezależnie od wszelkich twierdzeń na temat legalności, Google zabrania promowanie następujących treści:
Jeśli Twoja reklama została odrzucona, pomimo tego, że wykonałeś wszelkie czynności poprawnie, powinieneś kierować się informacjami przekazanymi przez support. Przedstawiamy je na poniższej grafice.
Reklama w branży farmaceutycznej jest dosyć droga ze względu na wysoką konkurencyjność omawianej dziedziny. Można jednak zminimalizować koszty, stawiając na długofalowe działania optymalizacyjne (SEO) oraz inwestując w kampanie linków sponsorowanych Google Ads – w zależności od budżetu, a także indywidualnych preferencji właściciela danej firmy farmaceutycznej.
Bez znaczenia, czy jest to pozycjonowanie, Google Ads czy też kampanie w mediach społecznościowych typu Facebook Ads, należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach, czyli:
Dodatkowym wymogiem reklamowym jest konieczność komunikowania działań niepożądanych, a także zakaz informowania, że przyjęcie danego leku gwarantuje właściwy skutek.
Reklama w branży farmaceutycznej może być bardzo skuteczna – pod warunkiem że zdecydujemy się na wdrożenie optymalnej strategii SEO. Ile trwa pozycjonowanie w branży o tak wysokiej konkurencyjności? Pierwsze efekty będą widoczne po mniej więcej 2-3 miesiącach w postaci dodatkowych wejść z organicznych wyników wyszukiwania. Maksymalizację konwersji zakupowej odnotujemy w granicach 12-16 miesięcy od podpisania umowy z firmą pozycjonerską.
Reklama w branży farmaceutycznej to koszt rzędu kilku tysięcy netto miesięcznie za kompleksowe działania promocyjne uwzględniające pozycjonowanie, kampanie linków sponsorowanych Google Ads oraz ewentualnie social media marketing.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.