Reklama

Rodzaje reklamy – poznaj wszystkie istniejące formy reklam

3 min czytania
Rodzaje reklamy – poznaj wszystkie istniejące formy reklam

Reklama ma na celu przyciągnąć uwagę potencjalnego odbiorcy do usługi, towaru, idei i zachęcić do określonego zachowania, najczęściej do zakupu danego produktu. Jest sposobem na wzbudzenie zainteresowania konsumenta i promocją produktu na większą skalę. Istnieją różne rodzaje reklamy, które możemy podzielić ze względu na medium, treści, cele czy odbiorców. Jakie są typy reklam i czym się charakteryzują?

Reklamy – podział ze względu na medium

Formy reklamy mogą być bardzo różne, właściwie treści promocyjne są widoczne niemal wszędzie, w każdym medium, używanym przez potencjalnych konsumentów. Jak można podzielić reklamy ze względu na medium?

  • reklama telewizyjna – kosztowne, ale skuteczne rodzaje reklam, które pojawiają się w przerwach między programami lub podczas ich trwania;
  • reklama radiowa – równie skuteczne, co telewizyjne, występujące w przerwach nadawanych programów, dostępne dla dużej ilości klientów, a dzięki emitowaniu podczas konkretnych programów, łatwiej spersonalizować przekaz dla grupy docelowej;
  • reklama internetowa – jej zróżnicowane formy mają szansę trafiać do bardzo dużego grona odbiorców. Typy reklam w Internecie obejmują zarówno wiadomości tekstowe, jak i reklamy wideo, aż po reklamy o charakterze szeroko zakrojonych kampanii reklamowych, widocznych w mediach społecznościowych;
  • reklama prasowa – pojawia się w prasie codziennej, jak i bardziej niszowych, spersonalizowanych magazynach, które pozwalają na dotarcie do konkretnych grup docelowych. Może mieć różne formy i rozmiary;
  • reklama outdoorowa – czyli reklama zewnętrzna, obecna w przestrzeni publicznej, np. w miejscach zwiększonego ruchu, na przystankach, środkach komunikacji, billboardach, tablicach i słupach reklamowych;
  • reklama mobilna – jej nośnikiem są urządzenia mobilne, takie jak telefony, tablety, smart fony;
  • reklama pocztowa – rodzaj reklamy wysyłanej w formie tradycyjnej, drogą pocztową lub pocztą elektroniczną, ma duży zasięg i jest skuteczna w docieraniu do grup docelowych.
Zobacz  Reklama Display & Video 360 – jak wykorzystać?

Te rodzaje reklamy spotykamy na każdym kroku w życiu codziennym, reklamę można podzielić również ze względu na jej formę i grupy odbiorców.

Podział reklam ze względu na formę, cele, treść, odbiorcę

Środki reklamy dla osiągnięcia konkretnego celu i dodarcia do maksymalnej liczby osób są bardzo zróżnicowane. Jaka forma reklamy będzie najbardziej skuteczna? To już zależy od konkretnego przekazu i kreatywności. Form reklamy może być wiele i zaliczamy do nich:

  • reklamy drukowane – od kilkuzdaniowych ogłoszeń, aż po wielostronicowe artykuły sponsorowane. Charakteryzuje je różnorodność i łatwość dopasowania właściwego wariantu dla praktycznie każdego reklamodawcy;
  • reklamy wideo – w formie filmów reklamowych, emitowanych w telewizji, internecie, kinach; 
  • reklamy dźwiękowe – reklama audio, w której treści przekazywane są tylko przy pomocy głosu (często wykorzystuje się głosy znanych lektorów lub aktorów) – np. na platformach internetowych, w radiostacjach;
  • reklamy zewnętrzne outdoor – obecne w przestrzeni publicznej, szczególnie w miejscach o dużym natężeniu ruchu;
  • reklamy Search Ads – związane z wyszukiwaniem w Internecie, pojawiające się na liście wyników wyszukiwania, najczęściej na samej górze;
  • reklamy Social Ads – pojawiające się w mediach społecznościowych jak Facebook, Instagram, X (Twitter);
  • reklamy kontekstowe – pojawiające się online, dopasowujące reklamę produktu do treści przeglądanych stron.

Reklamy można podzielić także ze względu na treść:

  • reklama informacyjna – zawiera podstawowe informacje o produkcie lub usłudze; 
  • reklama perswazyjna – skłaniająca odbiorcę do konkretnego działania, np. zakupu produktu, założenia konta na stronie, zapisaniu się do newslettera;
  • reklama przypominająca – odnosząca się do produktu, który klient już zna, mająca na celu utrwalenie marki u odbiorców.
Zobacz  Najlepsze hasła reklamowe – lista i przykłady sloganów reklamowych

Dotarcie do największej ilości potencjalnych klientów, którzy mogą być zainteresowani produktem, to główny cel, jakiemu służy reklama. Typy reklam pomagają docierać do konkretnych odbiorców usług i produktów. Na przykład reklama B2C skierowana jest do klientów indywidualnych, reklama B2B do przedsiębiorstw i firm, a reklama detaliczna do punktów, zajmujących się sprzedażą detaliczną. Kreatywność i różnorodność pozwala na docieranie do grup docelowych wyjątkowo skutecznie!

Autor wpisu: Henryk Tur

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy