Reklama

Rodzaje reklamy – poznaj wszystkie istniejące formy reklam

3 min czytania
Rodzaje reklamy – poznaj wszystkie istniejące formy reklam

Reklama ma na celu przyciągnąć uwagę potencjalnego odbiorcy do usługi, towaru, idei i zachęcić do określonego zachowania, najczęściej do zakupu danego produktu. Jest sposobem na wzbudzenie zainteresowania konsumenta i promocją produktu na większą skalę. Istnieją różne rodzaje reklamy, które możemy podzielić ze względu na medium, treści, cele czy odbiorców. Jakie są typy reklam i czym się charakteryzują?

Reklamy – podział ze względu na medium

Formy reklamy mogą być bardzo różne, właściwie treści promocyjne są widoczne niemal wszędzie, w każdym medium, używanym przez potencjalnych konsumentów. Jak można podzielić reklamy ze względu na medium?

  • reklama telewizyjna – kosztowne, ale skuteczne rodzaje reklam, które pojawiają się w przerwach między programami lub podczas ich trwania;
  • reklama radiowa – równie skuteczne, co telewizyjne, występujące w przerwach nadawanych programów, dostępne dla dużej ilości klientów, a dzięki emitowaniu podczas konkretnych programów, łatwiej spersonalizować przekaz dla grupy docelowej;
  • reklama internetowa – jej zróżnicowane formy mają szansę trafiać do bardzo dużego grona odbiorców. Typy reklam w Internecie obejmują zarówno wiadomości tekstowe, jak i reklamy wideo, aż po reklamy o charakterze szeroko zakrojonych kampanii reklamowych, widocznych w mediach społecznościowych;
  • reklama prasowa – pojawia się w prasie codziennej, jak i bardziej niszowych, spersonalizowanych magazynach, które pozwalają na dotarcie do konkretnych grup docelowych. Może mieć różne formy i rozmiary;
  • reklama outdoorowa – czyli reklama zewnętrzna, obecna w przestrzeni publicznej, np. w miejscach zwiększonego ruchu, na przystankach, środkach komunikacji, billboardach, tablicach i słupach reklamowych;
  • reklama mobilna – jej nośnikiem są urządzenia mobilne, takie jak telefony, tablety, smart fony;
  • reklama pocztowa – rodzaj reklamy wysyłanej w formie tradycyjnej, drogą pocztową lub pocztą elektroniczną, ma duży zasięg i jest skuteczna w docieraniu do grup docelowych.
Zobacz  Etapy planowania budżetu na płatną reklamę w internecie

Te rodzaje reklamy spotykamy na każdym kroku w życiu codziennym, reklamę można podzielić również ze względu na jej formę i grupy odbiorców.

Podział reklam ze względu na formę, cele, treść, odbiorcę

Środki reklamy dla osiągnięcia konkretnego celu i dodarcia do maksymalnej liczby osób są bardzo zróżnicowane. Jaka forma reklamy będzie najbardziej skuteczna? To już zależy od konkretnego przekazu i kreatywności. Form reklamy może być wiele i zaliczamy do nich:

  • reklamy drukowane – od kilkuzdaniowych ogłoszeń, aż po wielostronicowe artykuły sponsorowane. Charakteryzuje je różnorodność i łatwość dopasowania właściwego wariantu dla praktycznie każdego reklamodawcy;
  • reklamy wideo – w formie filmów reklamowych, emitowanych w telewizji, internecie, kinach; 
  • reklamy dźwiękowe – reklama audio, w której treści przekazywane są tylko przy pomocy głosu (często wykorzystuje się głosy znanych lektorów lub aktorów) – np. na platformach internetowych, w radiostacjach;
  • reklamy zewnętrzne outdoor – obecne w przestrzeni publicznej, szczególnie w miejscach o dużym natężeniu ruchu;
  • reklamy Search Ads – związane z wyszukiwaniem w Internecie, pojawiające się na liście wyników wyszukiwania, najczęściej na samej górze;
  • reklamy Social Ads – pojawiające się w mediach społecznościowych jak Facebook, Instagram, X (Twitter);
  • reklamy kontekstowe – pojawiające się online, dopasowujące reklamę produktu do treści przeglądanych stron.

Reklamy można podzielić także ze względu na treść:

  • reklama informacyjna – zawiera podstawowe informacje o produkcie lub usłudze; 
  • reklama perswazyjna – skłaniająca odbiorcę do konkretnego działania, np. zakupu produktu, założenia konta na stronie, zapisaniu się do newslettera;
  • reklama przypominająca – odnosząca się do produktu, który klient już zna, mająca na celu utrwalenie marki u odbiorców.
Zobacz  Tania reklama – czy to dobry sposób na marketing?

Dotarcie do największej ilości potencjalnych klientów, którzy mogą być zainteresowani produktem, to główny cel, jakiemu służy reklama. Typy reklam pomagają docierać do konkretnych odbiorców usług i produktów. Na przykład reklama B2C skierowana jest do klientów indywidualnych, reklama B2B do przedsiębiorstw i firm, a reklama detaliczna do punktów, zajmujących się sprzedażą detaliczną. Kreatywność i różnorodność pozwala na docieranie do grup docelowych wyjątkowo skutecznie!

Autor wpisu: Henryk Tur

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy