Reklama ma na celu przyciągnąć uwagę potencjalnego odbiorcy do usługi, towaru, idei i zachęcić do określonego zachowania, najczęściej do zakupu danego produktu. Jest sposobem na wzbudzenie zainteresowania konsumenta i promocją produktu na większą skalę. Istnieją różne rodzaje reklamy, które możemy podzielić ze względu na medium, treści, cele czy odbiorców. Jakie są typy reklam i czym się charakteryzują?
Reklamy – podział ze względu na medium
Formy reklamy mogą być bardzo różne, właściwie treści promocyjne są widoczne niemal wszędzie, w każdym medium, używanym przez potencjalnych konsumentów. Jak można podzielić reklamy ze względu na medium?
- reklama telewizyjna – kosztowne, ale skuteczne rodzaje reklam, które pojawiają się w przerwach między programami lub podczas ich trwania;
- reklama radiowa – równie skuteczne, co telewizyjne, występujące w przerwach nadawanych programów, dostępne dla dużej ilości klientów, a dzięki emitowaniu podczas konkretnych programów, łatwiej spersonalizować przekaz dla grupy docelowej;
- reklama internetowa – jej zróżnicowane formy mają szansę trafiać do bardzo dużego grona odbiorców. Typy reklam w Internecie obejmują zarówno wiadomości tekstowe, jak i reklamy wideo, aż po reklamy o charakterze szeroko zakrojonych kampanii reklamowych, widocznych w mediach społecznościowych;
- reklama prasowa – pojawia się w prasie codziennej, jak i bardziej niszowych, spersonalizowanych magazynach, które pozwalają na dotarcie do konkretnych grup docelowych. Może mieć różne formy i rozmiary;
- reklama outdoorowa – czyli reklama zewnętrzna, obecna w przestrzeni publicznej, np. w miejscach zwiększonego ruchu, na przystankach, środkach komunikacji, billboardach, tablicach i słupach reklamowych;
- reklama mobilna – jej nośnikiem są urządzenia mobilne, takie jak telefony, tablety, smart fony;
- reklama pocztowa – rodzaj reklamy wysyłanej w formie tradycyjnej, drogą pocztową lub pocztą elektroniczną, ma duży zasięg i jest skuteczna w docieraniu do grup docelowych.
Te rodzaje reklamy spotykamy na każdym kroku w życiu codziennym, reklamę można podzielić również ze względu na jej formę i grupy odbiorców.
Podział reklam ze względu na formę, cele, treść, odbiorcę
Środki reklamy dla osiągnięcia konkretnego celu i dodarcia do maksymalnej liczby osób są bardzo zróżnicowane. Jaka forma reklamy będzie najbardziej skuteczna? To już zależy od konkretnego przekazu i kreatywności. Form reklamy może być wiele i zaliczamy do nich:
- reklamy drukowane – od kilkuzdaniowych ogłoszeń, aż po wielostronicowe artykuły sponsorowane. Charakteryzuje je różnorodność i łatwość dopasowania właściwego wariantu dla praktycznie każdego reklamodawcy;
- reklamy wideo – w formie filmów reklamowych, emitowanych w telewizji, internecie, kinach;
- reklamy dźwiękowe – reklama audio, w której treści przekazywane są tylko przy pomocy głosu (często wykorzystuje się głosy znanych lektorów lub aktorów) – np. na platformach internetowych, w radiostacjach;
- reklamy zewnętrzne outdoor – obecne w przestrzeni publicznej, szczególnie w miejscach o dużym natężeniu ruchu;
- reklamy Search Ads – związane z wyszukiwaniem w Internecie, pojawiające się na liście wyników wyszukiwania, najczęściej na samej górze;
- reklamy Social Ads – pojawiające się w mediach społecznościowych jak Facebook, Instagram, X (Twitter);
- reklamy kontekstowe – pojawiające się online, dopasowujące reklamę produktu do treści przeglądanych stron.
Reklamy można podzielić także ze względu na treść:
- reklama informacyjna – zawiera podstawowe informacje o produkcie lub usłudze;
- reklama perswazyjna – skłaniająca odbiorcę do konkretnego działania, np. zakupu produktu, założenia konta na stronie, zapisaniu się do newslettera;
- reklama przypominająca – odnosząca się do produktu, który klient już zna, mająca na celu utrwalenie marki u odbiorców.
Dotarcie do największej ilości potencjalnych klientów, którzy mogą być zainteresowani produktem, to główny cel, jakiemu służy reklama. Typy reklam pomagają docierać do konkretnych odbiorców usług i produktów. Na przykład reklama B2C skierowana jest do klientów indywidualnych, reklama B2B do przedsiębiorstw i firm, a reklama detaliczna do punktów, zajmujących się sprzedażą detaliczną. Kreatywność i różnorodność pozwala na docieranie do grup docelowych wyjątkowo skutecznie!
Autor wpisu: Henryk Tur