Na skróty
Rozliczenie reklamy online odbywa się na zasadzie różnych modeli. Powstało kilka wariacji, dzięki czemu każdy przedsiębiorca może dopasować sposób zapłaty do własnych wymagań, aby osiągnąć jak najwyższą konwersję przy jak najmniejszych kosztach. Dodatkowo modele rozliczeń reklamy różnią się zależnie od tego, jak wygląda materiał promocyjny. Na przykład inny model będzie dotyczyć filmów wideo, w porównaniu do banerów graficznych.
Skuteczna reklama online przyciąga odbiorców i motywuje użytkowników do wykonania konkretnego działania. Konwersją może być nie tylko sprzedaż. Czasami to zapis do newslettera, wykonanie połączenia, a innym razem pozostawienie adresu e-mail, czy pobranie raportu. Bez względu na to, jaki cel Cię interesuje, reklama musi zwracać na siebie uwagę. Tworząc banery, warto wykorzystać różne koncepcje kolorystyczne, skupiające wzrok. Podobna sytuacja dotyczy materiałów wideo, ale te powinny być zdecydowanie bardziej atrakcyjne pod kątem wizualnym. Pozostają jeszcze klasyczne reklamy tekstowe. W ich przypadku warto zaskoczyć odbiorcę nietypową informacją, dodatkowo zachęcając do kliknięcia poprzez Call To Action, używając zwrotów typu: sprawdź, zobacz, poznaj, itp. Modele rozliczeń reklamy określają, za co Ty, jako reklamodawca, będziesz płacić. Zależnie od tego, gdzie opublikujesz materiały, możesz wybrać różne typy płatności. W dalszej części artykułu przedstawimy popularne formy rozliczania reklamy online, z którymi możesz się spotkać.
Decydując się na publikację reklam, warto skorzystać ze specjalnej sieci. W Polsce najczęściej wykorzystywane są dwa źródła dystrybucji materiałów promocyjnych. To sieć reklamowa Google oraz sieć reklamowa Audience Network od Facebooka. Ta pierwsza jest zdecydowanie bardziej rozbudowana i dociera do niemal każdego użytkownika internetu, bez względu na urządzenie z jakiego korzysta i w jakim rejonie świata się znajduje. Natomiast Audience Network jest skierowane przede wszystkim do internautów korzystających ze smartfonów. W Polsce z tej sieci reklamowej korzysta wielu wydawców, ale zdecydowana większość skupia się głównie na Google AdSense.
Przedstawiamy powszechnie stosowane modele rozliczeń reklamy online, które musisz znać jako reklamodawca. Dzięki nim możesz zoptymalizować koszty związane z dystrybucją materiałów promocyjnych. Poznasz także zasadę działania poszczególnych wariantów oraz ich dokładne zastosowanie.
Pay Per Click to popularny model rozliczeń reklamy stosowany głównie w reklamach tekstowych. Skrót PPC oznacza dokładnie to samo, co CPC, czyli Cost Per Click. Oba sformułowania są poprawne i funkcjonują w świecie marketingu zamiennie. Kampanie PPC są popularne w Google Ads. Bez wątpienia to jeden z popularniejszych modeli rozliczeniowych za reklamę.
Pay Per Action sprawdza się w wielu różnych witrynach internetowych. To świetna propozycja dla osób, które chcą płacić tylko za konwersję. W przypadku PPA płacisz tylko wtedy, gdy użytkownik wykona konkretne działanie, na przykład zapisze się do newslettera. To droższe rozliczenie reklamy online w porównaniu do PPC, ale równie skuteczne i popularne.
Pay Per Lead to rozwiązanie bardzo podobne do PPA, ale skupiające się na konkretnej akcji, która ma za zadanie pozyskać klienta. PPL zwykle oznacza opłatę za pozostawienie danych kontaktowych (adres e-mail, numer telefonu) na przykład w specjalnie przygotowanym formularzu na stronie internetowej.
Cost Per Mile to popularne rozliczenie reklamy online w serwisie YouTube oraz na innych portalach, gdzie pojawiają się materiały wideo. Zgodnie z CPM, reklamodawca płaci wydawcy za równy tysiąc wyświetleń. Rozwiązanie to jest cenione przez marki, które stosunkowo niewielkim kosztem chcą budować swoją rozpoznawalność, a nie wpływać na współczynnik konwersji.
Cost Per Download idealnie sprawdza się w przypadku aplikacji mobilnych. Publikując reklamę opartą na rozliczeniu CPD, płacisz tylko wtedy, gdy internauta pobierze wskazany przez Ciebie plik. Zaletą tego modelu jest bardzo proste mierzenie efektywności działań marketingowych. CPD może być także wykorzystany w kontekście pobierania raportów, czy innych dokumentów.
Cost Per Sale odnosi się bezpośrednio do sprzedaży. Gdy klient dokona transakcji dzięki reklamie, z Twojego konta zostanie pobrana stosowna opłata. CPS to rozwiązanie mniej popularne ze względu na fakt, że zwykle stawki są dość wysokie. Najczęściej korzystniejszym wyborem jest wdrożenie kampanii PPC lub PPA. Warto jednak rozważyć i dokładnie sprawdzić możliwości modelu rozliczenia reklamy CPS, szczególnie w e-commerce.
Cost Per View (lub Pay Per View) to kolejna propozycja dla reklamodawców publikujących materiały wideo. W tym przypadku płacisz za każde wyświetlenie filmu, a nie jak w przypadku CPM, za każdy tysiąc. CPV pozwala rozliczyć się za efekt i świetnie sprawdza się podczas budowania rozpoznawalności w początkowej fazie rozwoju firmy.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.