Rodzaje rozliczeń z agencjami SEO. Który sposób jest najlepszy?
4 min
4 min
Na skróty
Prowadzając działalność biznesową w sieci, każda marka stanie przed wyzwaniem, jakim jest skupienie się na działaniach, które poprzez pozycjonowanie organiczne wpłyną na widoczność strony internetowej. Wybierając konkretną agencję SEO, warto wziąć pod uwagę doświadczenie w branży, opinie klientów, zakres usług, ale także rodzaj rozliczenia za SEO. Osoby, które nie zgłębiały wcześniej tego tematu, mogą zdziwić się, że po pierwsze istnieje kilka modeli rozliczeń, po drugie część z nich może okazać się o wiele bardziej kosztownych w praktyce. Dlatego zanim zdecydujesz się na podpisanie umowy, zweryfikuj dokładnie to, co wpłynie na koszty pozycjonowania. Sprawdź jakie są najpopularniejsze i najbardziej korzystne rodzaje rozliczeń.
Tanie SEO – czy to brzmi kusząco? Jeśli tak, czas zmienić priorytety i uświadomić sobie, że w tym przypadku cena jest mocno powiązana z jakością działań i efektywnością. Budżet na pozycjonowanie powinien być określony na podstawie indywidualnej strategii działań, w oparciu o skrupulatny audyt danej witryny, musi uwzględniać wieloetapowość oraz długoterminowość poszczególnych zadań. Pozytywne efekty nie są widoczne od razu, niektóre strony wymagają wielu działań, a inne mniej. Ogólny cennik SEO oczywiście nie powinien być ignorowany, niemniej warto pamiętać, że chodzi tu o inwestycję, która może w znaczący sposób wpłynąć na funkcjonalność i rozwój witryny, jej widoczność, ruch na stronie, sprzedaż i finalnie – konkretne zyski dla przedsiębiorstwa. Przykładowe cenniki powinny być traktowane bardziej jako orientacyjne. Należy jednak pamiętać, że profesjonalne i skuteczne SEO kosztuje. Różne opcje rozliczenia pozwalają znaleźć odpowiedni balans pomiędzy kwotą, jaką chcesz przeznaczyć na działania SEO, a rzeczywistymi efektami, z których będziesz korzystać.
Pierwszą opcją jest stały abonament, czyli płatność comiesięczna. Ustalona stawka bazuje na ilości pracy, czyli działań optymalizacyjnych, on-site SEO oraz off-site SEO. Oferta abonamentowa powinna uwzględniać transparentność działań np. poprzez udostępnianie klientowi regularnych raportów z działań i statystyk. Plusem tego sposobu rozliczania jest to, że agencja może dokładnie rozplanować kolejne kroki z racji precyzyjnie określonego budżetu, a klient ma wgląd w system pozycjonowania. Taka metoda umożliwia konsekwentne poprawianie widoczności witryny, a wdrożenie UX pozwala na jeszcze lepsze wyniki konwersji.
Drugi rodzaj rozliczeń SEO to tzw. rozliczenie za ruch. W tym przypadku klient płaci za nowe wejścia na stronę z ruchu organicznego (organic search) unikalnych użytkowników. Do ustalenia pozostaje kwestia tego, czy rozliczany jest ogólny wzrost ruchu czy np. każdy nowy użytkownik, który wszedł na stronę. Jeżeli decydujemy się na taki model, warto skorzystać z zaufanej agencji, dlaczego? Będzie w pełni odpowiedzialna za swobodny dobór słów kluczowych, metody pozyskiwania odbiorców, poza tym trzeba także pamiętać, że ruch w witrynie może być uzależniony od specyfiki branży, sezonowości, zmian w algorytmach Google itp. Co więcej, należy wziąć pod uwagę, że ruch na stronie nie musi przekładać się na wzrost konwersji, czyli konkretnych działań, takich jak dokonanie zakupu, wysłania zapytania czy zapisanie się do newslettera. Jest to więc model rozliczeniowy, który nie w każdym przypadku okaże się korzystny.
Trzecia wersja cennika SEO to rozliczenie za efekt – rozwiązanie coraz rzadkiej wykorzystywane, bo też podatne na nadużycia. Opiera się opracowaniu biblioteki słów kluczowych i wynagradzaniu wyników w postaci osiągnięcia konkretnej pozycji w wyszukiwarce. Dawniej agencje i klienci chętnie zgadzali się na taką opcję rozliczania, niemniej metody pozycjonowania i konkurencyjność znaczą się zmieniły. Choć może się wydawać, że płacenie za efekt jest idealne i bardzo proste dla klienta, to jednak wcale tak nie jest. Na wyniki wyszukiwania może wpływać choćby lokalizacja, agencja może np. wybrać mało popularne frazy kluczowe, które w żadnym stopniu nie poprawią widoczności i konwersji na stronie i przede wszystkim – skuteczne pozycjonowanie jest długoterminowe, dlatego profesjonalne firmy SEO raczej nie skuszą się na realizowanie licznych zadań na pierwszy etapie za darmo. Jest wiele minusów takiego modelu rozliczeń, zdecydowanie lepiej będzie skorzystać z
Ostatni rodzaj rozliczeń SEO to płatność w formie prowizji, stosowana głównie w branży e-commerce, opierająca się na przekazaniu agencji określonego procentu od sprzedaży (zazwyczaj bierze się pod uwagę zysk generowany przez wejścia z wyników organicznych Google). W tym przypadku cała uwaga skupia się na zwiększeniu konwersji w serwisie, co z pewnością jest dobrym systemem motywacyjnym dla agencji, niemniej obopólnie jest także opcją ryzykowną (na sprzedaż wpływa wiele czynników, itd.).
Powyższe, krótkie charakterystyki udowadniają, że nie ma rozwiązań idealnych, każde z nich ma plusy i minusy bez względu na to, czy patrzymy z perspektywy klienta czy też agencji SEO. Coraz częściej możemy spotkać się z modelem hybrydowym, które dowolnie łączy opisane rodzaje rozliczeń, np. stały abonament oraz premie za określone pozycje w wyszukiwarce lub ryczałt i dodatkowe wynagrodzenie za wygenerowany ruch. Atrakcyjność tego typu rozliczeń w zakresie rezultatów SEO wynika z faktu, że z jednej strony są one pewnym zabezpieczeniem dla klienta, z drugiej zachętą dla firmy SEO do efektywnych działań. Ostatecznie jednak wybór powinien opierać się między innymi na odpowiednim researchu, indywidualnych preferencjach, możliwościach budżetowych i konkurencyjności firmy.