Rosnący współczynnik odrzuceń- jak temu zaradzić?
3 min
3 min
Na skróty
W pełni profesjonalna strona internetowa jest jednym z najważniejszych elementów prowadzenia firmy. To właśnie na niej odbiorcy mogą znaleźć interesujące ich informacje na temat konkretnych produktów czy usług. W związku z tym tak istotne jest, by zawierała wysokiej jakości treści, była przejrzysta i umożliwiała klientom intuicyjne poruszanie się po niej. Aby możliwe było analizowanie ruchu na stronie warto posłużyć się w tym celu narzędziem jakim jest Google Analitics. To właśnie za jego pośrednictwem istnieje możliwość sprawdzenia czy osoby odwiedzające daną witrynę internetową przeglądają jej kolejne zakładki, a nie jedynie stronę główną. Wskaźnikiem, który będzie o tym informował jest współczynnik odrzuceń zwany również bounce rate. Czym jest i o czym świadczy wysoki współczynnik odrzuceń, a także jak sobie z nim poradzić powiemy właśnie w tym artykule.
Naliczanie współczynnika odrzuceń rozpoczyna się w sytuacji, kiedy użytkownik odwiedzi wyłącznie jedną podstronę w witrynie, nie wykona w jej obrębie żadnych akcji i nie zdecyduje się na przejście dalej. Aby go obliczyć należy podzielić liczbę odrzuceń przez liczbę wszystkich wizyt w witrynie w danym przedziale czasowym. W praktyce odrzucenie oznacza między innymi zamknięcie karty lub przeglądarki, brak jakiejkolwiek aktywności w ciągu 30 minut, użycie przycisku „wstecz”, celem powrotu do innej strony lub do wyników wyszukiwania, wpisanie w przeglądarkę nowego adresu URL lub wybranie linku wychodzącego ze strony. Współczynnik odrzuceń ma za zadanie informować o jakości danej witryny. Chodzi głównie o to w jakim stopniu jest ona angażująca i czy zawiera wartościowe dla użytkowników treści. Wysoki współczynnik odrzuceń, który wynosi powyżej 90% może świadczyć o tym, że strona nie jest dobrze oceniania przez osoby ją odwiedzające. Co ciekawe nie jest to jednak reguła.
Mówiąc o tym, dlaczego współczynnik odrzuceń rośnie można wymienić tak naprawdę trzy główne powody. Dwa z nich są niewątpliwie powodem do zmartwień, natomiast trzeci, powodem do radości. Pierwszy powód jest taki, że dana strona internetowa nie zawiera treści, które odpowiadałyby oczekiwaniom oraz potrzebom użytkowników. Drugim jest dezorientacja osób odwiedzających i brak wskazówek, co robić dalej. Trzecia opcja to ta, kiedy treści na stronie są na tyle wartościowe dla użytkownika, że nie musi on poszukiwać dalej.
Otóż najlepiej, kiedy współczynnik odrzuceń jest jak najniższy. Nie mniej jednak trudno podać jedną, konkretną liczbę, która wskazywałaby na prawidłowy wynik. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że na współczynnik odrzuceń wpływa wiele czynników. W przypadku jednej strony mogą być one traktowane jako coś pozytywnego, a w innej coś negatywnego. Dlatego też, kiedy współczynnik odrzuceń rośnie warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy w odniesieniu do danej strony nie będzie to naturalne zjawisko
Wysoki współczynnik odrzuceń, jeżeli nie jest wynikiem specyfiki danej strony internetowej, powinien skłaniać do refleksji i podjęcia odpowiednich działań. Poniżej podajemy kilka wskazówek, które mogą zmniejszyć jego wskaźnik.
Pierwszym z powodów, które mają duży wpływ na rosnący współczynnik odrzuceń jest zbyt długi czas ładowania się strony internetowej. W takim wypadku użytkownik może opuścić ją jeszcze przed zapoznaniem się z jej zawartością. Dobrym sposobem na przyspieszenie tej procedury jest zmniejszenie rozmiaru grafik na stronie, odinstalowanie zbędnych wtyczek oraz wyeliminowanie niepotrzebnych skryptów.
Użytkownik, który odwiedza daną stronę internetową powinien mieć możliwość łatwego znajdowania na niej interesujących go informacji. Dlatego też tak ważne jest, aby mu to umożliwić. W tym wypadku z całą pewnością sprawdzi się umieszczenie wyszukiwarki w widocznym miejscu.
Warto zadbać o to, aby na każdej podstronie znajdowało się Call To Action. Może być ono w formie przycisku, bannera czy zwykłego linku odsyłającego do innej podstrony. Dzięki temu zwiększą się szansę na to, że użytkownik zainteresowany treścią na stronie odwiedzi także inne, dostępne na niej podstrony.
Zbyt duża ilość zgód, formularzy na stronie czy pop-upów niewątpliwie irytuje osoby odwiedzające daną witrynę. Przekłada się to oczywiście na zwiększenie współczynnika odrzuceń. Dlatego też warto ograniczyć je do niezbędnego minimum.
Umieszczanie na stronie czytelnych dla użytkowników treści, stosowanie linków wewnętrznych, a także dobranie odpowiednich słów kluczowych. Wyżej wymienione zasady są ważne z punktu widzenia SEO, ale również przekładają się na zminimalizowanie współczynnika odrzuceń. Warto także pamiętać o aktualizowaniu treści na stronie.