Rynek e-commerce – co warto wiedzieć?
4 min
4 min
Na skróty
Rynek e commerce rozwija się w coraz szybszym tempie – zarówno w Polsce, jak i w innych krajach. Pojawienie się nowoczesnych technologii sprawiło, że chętniej kupujemy online. Internet daje wiele możliwości, a firmy je wykorzystują, widząc w tym swoją szansę na sukces. Co warto wiedzieć o rynku e-commerce?
Przeczytaj także: SXO Semcore oraz Pozycjonowanie stron
E-commerce, czyli elektroniczny handel, kojarzy się przede wszystkim z robieniem zakupów przez internet. To główny obszar tej branży, ale warto mieć na uwadze, że może dotyczyć nie tylko dóbr materialnych oraz usług, ale i dóbr cyfrowych – a więc dzieł w elektronicznej postaci, np. e-booków. Poza tym rynek e-commerce obejmuje też m.in. elektroniczną bankowość, internetowe kantory walutowe oraz odbywające się online zakłady bukmacherskie.
Co więcej, wyróżnia się trzy typy e-handlu:
Jak sama nazwa wskazuje, e-commerce to handel elektroniczny, czyli taki, który jest możliwy dzięki mediom elektronicznym. Nie musi to być wyłącznie internet, należą do nich także telewizja i radio. Niemniej to właśnie świat online odgrywa obecnie najważniejszą rolę z uwagi na niemal nieograniczony dostęp i jego możliwości, również w zakresie reklamy.
Wejście na rynek e-commerce nie jest bardzo trudne. Dlatego mówi się, że jest to szansa dla każdego, aby odnieść sukces. Jednoczenie to nie oznacza, że wszyscy osiągną postawione sobie cele – tutaj dużo zależy zarówno od pomysłu, jak i włożonego w swoją działalność wysiłku. Tak jak w wielu innych branżach, w e-commerce niezbędna jest systematyczna praca, badanie potrzeb klientów oraz wychodzenie im naprzeciw.
Specjaliści zauważają, że w naszym kraju opisywany rynek jest dość mocno rozdrobniony. Wynika to z faktu, że coraz częściej w ten obszar wkraczają mniejsze biznesy, które chcą się rozwijać i zdobywać nowych klientów. Niemniej w tej branży działają też bardzo duże przedsiębiorstwa – to one dominują i cieszą się pozycją lidera.
Firmy coraz chętniej decydują się na e-commerce, gdyż wejście na ten rynek nie jest skomplikowanym procesem. Po opracowaniu biznesplanu na podstawie swojego pomysłu wystarczy zadbać o kilka formalności, aby rozpocząć pracę. To m.in. złożenie wniosku o numer NIP, zarejestrowanie działalności i przygotowanie platformy sprzedażowej. Oczywiście rynek e-commerce, tak jak ten tradycyjny, wymaga systematycznego doskonalenia swojego biznesu i rozwijania się. Jest to niezbędne ze względu na wciąż rosnącą konkurencję. Jednak ta branża daje bardzo wiele możliwości, a znalezienie właściwej dla siebie niszy ułatwia odniesienie sukcesu.
Warto zauważyć, że e-commerce ma różne oblicza. Jak pokazuje raport „E-commerce w Polsce 2022” w naszym kraju do najbardziej znanych podmiotów działających na tym rynku należą przede wszystkim:
To nie tylko sklepy, ale i platformy aukcyjne oraz marketplace, dlatego wymienione firmy można nazwać dużymi graczami. Jednak na rynku jest też miejsce dla sklepów specjalistycznych skupiających się na konkretnych rodzajach produktów oraz dla niewielkich działalności (także tych zajmujących się dropshippingiem).
Można powiedzieć, że przyszłość rynku e-commerce już się rozpoczęła. To branża, która się rozwija, niezależnie od kraju. Coraz więcej osób robi zakupy w sieci, a do tego trendu w dużej mierze przyczyniła się pandemia koronawirusa w 2020 roku i kolejne wprowadzane przez rządy lockdowny. Zamawianie różnych produktów online, w tym spożywczych, to już codzienność.
Mimo że trudno przewidzieć, jak będzie zmieniać się rzeczywistość, e-handel jest postrzegany jako rynek z dużym potencjałem. Wpływa na to wciąż postępujący rozwój technologiczny. Na obecność w tej branży coraz częściej decydują się firmy, których działalność do tej pory nie była kojarzona z e-commerce (np. PKN Orlen). Co ciekawe, w Polsce nadal dominuje handel produktami. Z kolei w wielu innych krajach równie dużym zainteresowaniem cieszy się sprzedaż usług.
Na rynku e-commerce wciąż pojawiają się nowe trendy, które wyznaczają biznesom kierunki rozwoju. Jednym z nich jest q-commerce, czyli quick commerce. To inaczej system szybkiej sprzedaży, który opiera się na niemal błyskawicznej dostawie zamówienia – średnio do 30 minut. Obecnie polscy konsumenci korzystają głównie z rozwiązania next day delivery, a więc dostawy w dzień po złożeniu zamówienia. Eksperci mają sporo wątpliwości, czy q-commerce rozwinie się na szeroką skalę na rodzimym rynku, jednak wprowadzane wciąż innowacje mogą przyczynić się do wzrostu popularności tego systemu.
Ponadto coraz więcej przedsiębiorców zaczyna zwracać uwagę na kwestie związane z ochroną środowiska. W odpowiedzi na pogłębiające się problemy związane z ocieplającym się klimatem, zanieczyszczeniem planety i niszczeniem ekosystemów, pojawił się zrównoważony rozwój. Firmy, które postanowiły się o niego zatroszczyć, szukają rozwiązań pozwalających m.in. na zmniejszenie wykorzystania lub całkowitą eliminację plastiku czy też ograniczanie śladu węglowego. Ma to związek nie tylko z chęcią zadbania o środowisko, ale też z kreowaniem pozytywnego wizerunku, co może przełożyć się na lepsze wyniki sprzedażowe.
Analizując rynek e-commerce, można także zauważyć, że różnice między nim a rynkiem tradycyjnym stopniowo się zacierają. Jeszcze kilka lat temu użytkownicy kupowali online głównie odzież, obuwie, kosmetyki i sprzęt elektroniczny. Obecnie coraz chętniej zamawiają w ten sposób nawet produkty spożywcze, co potwierdza, że e-commerce to branża z potencjałem. Aby go wykorzystać, niezbędne jest reagowanie na zmiany w otoczeniu oraz analizowanie potrzeb konsumentów.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.