Segmentacja klientów – czym jest i w jaki sposób ją przeprowadzić?
3 min
3 min
Na skróty
Nie da się adresować wszystkich działań do całej grupy odbiorców naszej marki. Ich upodobania czy zakres potrzeb może różnić się diametralnie, nawet w tym samym zakresie wieku czy miejscu zamieszkania. Z tego względu w działaniach marketingowych wprowadza się podział klientów na segmenty. Proces ten to segmentacja klientów. Co warto o nim wiedzieć? W jaki sposób przeprowadzić segmentację klientów? Podpowiadamy!
Zdj 1. Segmentacja klientów pozwala na segregowanie ich zgodnie z potrzebami. To daje możliwość wzrostów sprzedażowych
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/w-g%C3%B3r%C4%99-wzrost-sukces-strza%C5%82ka-2081170/
Określenie grupy docelowej to jeden z najbardziej istotnych procesów prowadzenia firmy. Mając nawet najlepszy produkt nie jesteśmy w stanie zwiększyć sprzedaży, działając po omacku, bez określenia wieku, miejsca zamieszkania, potrzeb czy stanu majątkowego klientów. Tylko tak możemy do nich trafić. Bardzo pomocna jest w tym procesie segmentacja klientów.
Segmentacja klientów to dzielenie odbiorców na zbiory zwane „segmentami”, przyporządkowując ich ze względu na określone cechy. Podział klientów może dotyczyć np. wieku odbiorców, ich stanu majątkowego, miejsca zamieszkania lub produktów, którymi będą zainteresowani w naszym sklepie.
Co ważne, segmentacja odbiorców może mieć również charakter psychologiczny. To tzw. segmentacja behawioralna. Pojęcie to oznacza dzielenie klientów według zachowania w trakcie zakupów. W tym przypadku podział klientów na segmenty może uwzględniać podatność na promocje, styl życia, doświadczenie z danym produktem, lojalność wobec marki i produktu, a także częstotliwość wykonywania zakupów.
Najważniejszą rolą, jaką spełnia segmentacja klientów jest dopasowanie charakteru działań marketingowych pod upodobania i potrzeby konkretnych grup. Proces ten uwzględnia między innymi kwestię dopasowania strategii marketingowych pod preferencje klienta, wyboru konkretnego kanału dystrybucji treści marketingowych (np. pozycjonowanie, social media itd.) oraz rodzaj publikowanego contentu.
Dzięki segmentacji klientów możemy szybciej trafić w preferencje naszych użytkowników. Działanie to przynosi również inne, bardzo istotne z punktu widzenia biznesu korzyści:
Dzięki segmentacji nie przepalimy środków na nietrafione działania marketingowe i efektywniej wykorzystamy dostępne zasoby promocyjne. Segmentacja klientów indywidualnych czy segmentacja klientów biznesowych jest dziś obowiązkowym elementem prowadzenia skutecznego marketingu.
Zdj 2. Dzięki segmentacji łatwiej jest odnaleźć konkretne potrzeby odbiorców
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/archiwum-pud%C5%82a-p%C3%B3%C5%82ka-1850170/
Podkreślmy, że segmentacja rynku ma coraz szersze zastosowanie. Przykładem może być np. branża odzieżowa. Sklep oferujący szeroki zakres ubrań ma bardzo dużą grupę odbiorców, nawet jeżeli targetuje się wyłącznie na klientów młodzieżowych. Tego rodzaju biznes może adresować swoje produkty do kobiet, mężczyzn, fanów stylu casualowego, osób podążających za modą lub odbiorców preferujących wyprzedaże.
Podobnie jest z wieloma innymi branżami. W przypadku np. sektora budowlanego segmentacja może dotyczyć odbiorców indywidualnych oraz firm, które będą współpracowały z naszą marką.
Dzięki segmentacji możemy łatwiej ułożyć określony komunikat marketingowy. Młodsze osoby jesteśmy w stanie zachęcić do siebie za pomocą contentu publikowanego na TikToku, natomiast starszych odbiorców – wpisami na Facebooku czy kampanią opartą wyłącznie na wysyłaniu newsletterów.
Przede wszystkim należy skupić się na tym, aby działania segmentujące nie spowodowały rozproszenia działań marketingowych. To może ograniczyć pozytywne skutki naszej pracy. Segmentację należy zacząć od zbadania grupy odbiorców, pytając ich m.in. o swoje preferencje produktowe. Następnie należy dokonać analizy metodami ilościowymi, grupując odbiorców usług według wieku czy miejsca zamieszkania.
Dalsze metody segmentacji klientów to precyzyjne przypisanie odbiorcy do ściśle zdefiniowanego segmentu, uwzględniającego preferencje i cechy klienta. Warto nazwać segmenty, aby łatwiej się w nich odnaleźć. Na koniec każdą grupę należy opisać i przygotować do niej strategię marketingową.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.