SEM a SEO
4 min
4 min
Na skróty
SEM i pozycjonowanie to dwa działania marketingowe, które dokonuje się w przestrzeni online. Mają zupełnie różny sposób tworzenia strategii, jednak ich cel jest taki sam. Stosuje się je by zwiększyć widoczność marki w sieci, wypromować produkt i wpłynąć na konwersję. Zarówno SEO, jak i SEM wymagają specjalistycznej wiedzy – wtedy są najbardziej efektywne. Różnią się jednak kosztem i sposobem działania, jak również czasem oddziaływania. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o tym, jaki sposób na marketing jest lepszy dla Twojej firmy, to koniecznie przeczytaj ten artykuł!
SEO to pozycjonowanie organiczne. Obejmują je wszystkie działania, które mają na celu zwiększenie widoczności witryny w wynikach Google. Dobiera się frazy kluczowe pod konkretną markę, ze względu na liczbę wyszukiwania, ale także kilka innych aspektów. Praca pozycjonerów to wielomiesięczne budowanie pozycji strony głównej i podstron oraz sprawienie, by klienci czy czytelnicy bloga trafiali właśnie na tę stronę. Dzieli się na on-site i off-site, a więc łączy działania na stronie i poza nią. Efekty pojawiają się stopniowo, wraz z każdym miesiącem pozycja jest wyższa. Czym natomiast jest SEM? SEM zawiera w sobie SEO, ale cechuje się również wykorzystywaniem płatnych reklam w przeglądarce. Dzięki połączeniu tych dwóch opcji możliwe jest działanie na szeroką skalę i zyskiwanie nowych klientów na różne sposoby. SEM to pozycjonowanie witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, ale też tych płatnych. Warto podkreślić to, że reklamy są kosztowne – można ustalać maksymalny budżet, cena płatnych reklam zależy od kosztu za kliknięcie.
Wiele osób, które rozpoczyna rozbudowę biznesu w internecie, zastanawia się nad tym, jaki sposób promocji marki wybrać. Płatne wyniki wyszukiwania, darmowe czy może łączenie obu metod? SEM to łączenie SEO i reklam, jednak warto pomyśleć o tym, aby stworzyć strategię. Duże marki mogą zdecydować się na włączenie do marketingu online od razu wszystkich działań. To będzie najbardziej kosztowna opcja, ale opłacalna. Jeśli jednak dopiero rozpoczynasz rozkręcanie swojego e-biznesu i masz ograniczone fundusze, to wprowadzaj wszystko stopniowo. Najważniejsze jest samo pozycjonowanie. Pozwala budować długotrwałą widoczność i umożliwia wzmacnianie domeny. Dlatego zaleca się na samym początku wykonanie audytu strony, następnie zoptymalizowanie strony i włączenie działań pozycjonerskich. Potem można od czasu do czasu posiłkować się reklamami w wyszukiwarkach. Testować jakie działają, wypróbowywać je i jednocześnie zwiększać widoczność w płatnych wynikach wyszukiwania. Co ważne, reklamy płatne działają tak długo, jak długo się za nie płaci. Dlatego służą często do tego, aby dawać tymczasową widoczność. Natomiast SEO to działania długotrwałe, które wspierane będą działały przez długi czas. O wiele łatwiej jest utrzymać wysoką pozycję, którą się uzyskało, niż zdobyć ją. Dlatego działań SEO nie powinno się przerywać, należy je też wdrażać już na początku. Płatne reklamy natomiast można uruchamiać dowolnie, w różnym czasie. Dlatego też zalecamy rozpoczęcie marketingu w wyszukiwarkach od SEO a SEM wprowadzić później, jako uzupełnienie. Można również korzystać z płatnych reklam jedynie od czasu do czasu.
Działań marketingowych jest o wiele więcej niż samo SEO i SEM. Pozostaje jeszcze UX, social media, influencer marketing i inne. W jaki sposób podzielić budżet na marketing online skoro jest tak wiele opcji do wyboru? Wszystko zależy od wielkości budżetu. Jeśli jest on ogromny, możesz podzielić go na cztery najważniejsze działania i w każde z nich inwestować około 25%. Wtedy możesz monitorować efekty oraz konwersję i w razie potrzeb manipulować proporcjami. Jeśli jednak budżet jest mniejszy, to musisz ograniczyć się do najważniejszych działań. Jednym z podstawowych błędów przedsiębiorców, którzy zaczynają działać w internecie, jest decydowanie się na wiele działań i szukanie najtańszego sposobu na ich zrealizowanie. Płatne reklamy z małym budżetem mogą ograniczać Cię jedynie do mało popularnych fraz, a więc może okazać się, że nie trafisz do swojej grupy odbiorców. Natomiast tanie pozycjonowanie nie istnieje. Jeśli chcesz, aby Twoja strona wyprzedziła konkurencję i osiągała najwyższe pozycje pod konkretnymi frazami, to nie zauważysz takich rezultatów przy małym wydatku na SEO. Zatem jak dzielić budżet, który jest niewielki? Na początek najlepiej będzie 70% przeznaczać na SEO, a 30% na dodatkowe działania. Przy czym te 30% mogą stanowić różne działania. Jednego miesiąca zainwestuj w Google Ads, a innego w Facebook Ads, porównuj efekty i twórz nowe kampanie, dzięki temu zobaczysz co jest najbardziej efektywne. Taki sposób sprawi, że Twój budżet na marketing online się zwiększy. Dzięki temu w strategii SEO możesz zainwestować więcej na artykuły sponsorowane z linkowaniem, a budżet na reklamy płatne poszerzyć na inne działania lub stworzenie większej liczby kampanii reklamowych w konkretnych miejscach. Stopniowe pozyskiwanie wyższych miejsc wśród bezpłatnych wyników wyszukiwania będzie budowało widoczność Twojej strony, a reklamy przyciągną nowe grupy potencjalnych klientów. Oczywiście prezentowany podział to tylko przykład. Podział kosztów musi być indywidualnie dopasowany do potrzeb i możliwości. Najpierw warto określić sam budżet i zdecydować się na to, aby był on odpowiedni do kosztów – wiele nowych przedsiębiorstw nie zdaje sobie sprawy z tego, ile kosztują działania reklamowe w internecie. Warto jednak zainwestować, ponieważ takie działania przyniosą Ci ogromne zyski. Dzięki temu będziesz w stanie rozbudowywać swój serwis.
Jakie efekty przynoszą działania SEM a SEO? Oba budują widoczność i sprowadzają na stronę potencjalnych klientów. Profesjonalne pozycjonowanie będzie stopniowo coraz bardziej wyróżniać Twoją stronę pod frazami kluczowymi, które są wyszukiwane przez Twoich potencjalnych klientów. Najważniejszym efektem jest znaczny wzrost ruchu na stronie, ale także zakupów – im więcej osób trafi na Twoją stronę, tym więcej zamówień będzie w Twoim sklepie online. Efekty profesjonalnego SEO mogą być spektakularne, jednak nie zaobserwujesz ich od razu. Dlatego należy być cierpliwym, aby zauważyć świetne wyniki. Efekty SEM są szybsze, ponieważ płatne reklamy od razu będą oddziaływać na odbiorców, a dołączone do tego działania SEO stopniowo zbudują widoczność w wynikach bezpłatnych. Żadna z tych metod jednak nie da efektów, jeśli będzie przeprowadzana w sposób niezgodny ze sztuką. Jeśli szukasz agencji, która jest efektywna, odezwij się do nas!