SemcoreStories #1: Kreatywność, kultura i komunikacja – przepis na sukces w branży prawniczej
7 min
7 min
Na skróty
Tajemnica sukcesu w biznesie to bycie ekspertem w swojej dziedzinie czy branży. Tylko wtedy, gdy wiesz, jak Twój klient pracuje i z jakimi problemami czy wyzwaniami się mierzy, jesteś w stanie go zrozumieć i pomóc mu znaleźć właściwe rozwiązanie – mówią Magdalena Korol i Arkadiusz Szczudło z kancelarii prawnej Creativa Legal w pierwszej odsłonie cyklu SemcoreStories.
SemcoreStories to nowy cykl, w którym rozmawiamy z inspirującymi gośćmi nie tylko ze świata biznesu, ale też nauki, sztuki, kultury czy sportu, grającymi w swoich dziedzinach pierwszoplanowe role. Wychodzimy z “bańki pozycjonerskiej”, a tematyka naszych wywiadów wykracza daleko poza SXO. Cel jest jasny: chcemy dostarczyć Wam interesujących i poszerzających horyzonty treści oraz przybliżyć sylwetki naszych rozmówców. Nie tylko od zawodowej strony.
Do odcinka inauguracyjnego cykl zaprosiliśmy Magdalenę Korol i Arkadiusza Szczudło, partnerów w kancelarii prawnej Creativa Legal. Porozmawialiśmy z nimi m.in. o tym, co jest potrzebne do odniesienia sukcesu w branży prawniczej, a także na ile istotne w ich działalności jest prowadzenie działań marketingowych i budowanie marek osobistych. Zapytaliśmy też, czy przyjaźń idzie w parze z biznesem oraz co wspólnego z prawem ma moda. Zapraszamy do lektury!
Z tego, co słyszałem, połączyła Was najpierw moda, a dopiero potem zamiłowanie do prawa. Przyznam, że to dla mnie dwie zupełnie rozbieżne dziedziny. Opowiedzcie, jak to się stało, że teraz wspólnie prowadzicie kancelarię adwokacką a nie butik modowy?
Magdalena Korol i Arkadiusz Szczudło: Połączyło nas tak naprawdę zamiłowanie do prawa w modzie, choć Arek faktycznie miał wcześniej doświadczenia w pracy przy sesjach zdjęciowych. Mocno interesował się i nadal interesuje fotografią.
Poznaliśmy się na jednym ze spotkań, które zorganizowałam w ramach szkolenia dla projektantów z prawa mody – wtedy dość mocno raczkującej specjalizacji. Okazało się, że na rynku jest jeszcze jeden prawnik, który interesuje się tymi zagadnieniami – to był właśnie Arek.
Zaczęliśmy rozmawiać i… tak już rozmawiamy ze sobą 10 lat, a przy okazji prowadzimy razem biznes – kancelarię Creativa Legal, która kreatywność zaszytą ma nie tylko w nazwie, ale i w sposobie działania. Być może dlatego często myleni jesteśmy z agencją kreatywną, co dla nas osobiście jest dużym komplementem 🙂
Prowadzenie kancelarii prawniczej może być wymagającym zadaniem. Jakie wyzwania napotkaliście na swojej drodze i jak sobie z nimi radzicie?
Arek: Tak, to mocno wymagająca praca, zdecydowanie na kilka etatów. Prowadzimy kancelarię butikową, z jasno określonymi personami, do których kierujemy swoje usługi. Są to agencje marketingowe oraz branża kreatywna, firmy technologiczne i e-commerce. Wyzwaniem było skupić się tylko na tych osobach i nie rozmieniać na drobne. Nie ukrywamy, że naszym celem jest bycie kancelarią pierwszego wyboru naszych person – tzw. top of the mind.
Magda: Wyzwania to przede wszystkim, jak prowadzić firmę autentycznie, w zgodzie ze sobą i naszymi wartościami – tak, żeby nie zabić własnej kreatywności. Na szczęście liczne działania marketingowe, które podejmujemy: blog, podcasty, webinary czy szkolenia pozwalają nam realizować się nie tylko prawnie, ale i biznesowo czy marketingowo.
Jako prawnicy i szefowie kancelarii, jakie najważniejsze cechy uważacie za kluczowe dla sukcesu w tym biznesie?
Magda: Przede wszystkim autentyczność, customer care na wysokim poziomie, elastyczność i otwartość na klienta i jego potrzeby, a także umiejętność dawania i przyjmowania feedbacku oraz dobrze dobrany zespół.
Arek: Do tego, co powiedziała Magda, dodałbym jeszcze jasno określoną strategię, dobre procedury wewnętrzne i zawsze bycie o krok przed konkurencją 🙂
Czy jesteście zwolennikami specjalizacji w konkretnej dziedzinie prawa, czy może preferujecie szerokie spektrum praktyki?
Magda i Arek: Zdecydowanie jesteśmy fanami wąskich specjalizacji. W naszej ocenie to także tajemnica sukcesu w biznesie – bycie ekspertem w swojej dziedzinie czy branży. Tylko wtedy, gdy wiesz, jak Twój klient pracuje i z jakimi problemami czy wyzwaniami się mierzy, jesteś w stanie go zrozumieć i pomóc mu znaleźć właściwe rozwiązanie prawne dla jego problemu. Nam się to udało. Polecamy każdemu 🙂
Jakie działania związane z digital marketingiem uważacie za kluczowe, aby przyciągnąć klientów i zbudować zaufanie do marki Waszej kancelarii, pomimo specyficznych wymogów i ograniczeń w których funkcjonujecie?
Magda: Według mnie wszystkie nasze działania w sieci zmierzają do pokazania nas, czyli naszych marek osobistych i marki Creativa Legal, jako wiarygodnych, kompetentnych i autentycznych prawników oraz kancelarii – ekspertów w dziedzinach, w których się wypowiadamy. Nie bez znaczenia jest też forma naszej komunikacji – mówimy przede wszystkim o problemach klientów, a nie o swojej “zajefajności”. Na pewno jednak po sposobie, w jakim o tym opowiadamy, da się wyczuć, że szczerze lubimy, to co robimy.
Arek: Na pewno warte rozważenia są działania wielostronne i na wielu kanałach. Klienci lubią bowiem różne platformy i różne formy komunikacji. Trzeba pamiętać też, że istotne jest wypracowanie wielu punktów styku z klientem i potencjalnym klientem. Komunikat o Tobie musi on bowiem zobaczyć co najmniej kilkadziesiąt razy, żebyś jako marka – osobista czy biznesowa – pojawił się w jego świadomości.
Jak oceniacie ostatnie zmiany w Kodeksie Etyki Adwokackiej w zakresie reklamy? Jakie szanse, a jakie zagrożenia – Waszym zdaniem – niesie ze sobą zniesienie wszelkich całkowitych zakazów dotyczących korzystania z informacji handlowych przez adwokatów?
Magda i Arek: Każdą zmianę, która pozwala przedsiębiorcy, jakim bez wątpienia jest adwokat, działać swobodnie na rynku, powinna być oceniona na plus. Szanse, czy może bardziej potencjał widzę w prawnikach, jako klientach agencji, które profesjonalnie zajmują się wsparciem klientów przy tworzeniu profesjonalnych stron www, prowadzeniu social mediów, tworzeniem contentu i generalnie komunikacji w internecie. Na pewno takich agencji będą szukać prawnicy, którzy poważnie myślą o zbudowaniu rozpoznawalności w sieci.
Co do zagrożeń, myślimy, że tak, jak w każdej branży, na pewno znajdą się osoby, które będą budzić kontrowersje, pozycjonować się na konkurencję, stosować niedozwoloną reklamę. One jednak, w naszej ocenie, szybko zostaną zweryfikowane przez rynek i pewnie też przez stosowne organy korporacyjne, jak np. sąd dyscyplinarny. Mamy przekonanie jednak, że znakomita większość naszych kolegów i koleżanek po fachu myśli poważnie o budowaniu swojego wizerunku i marki osobistej. A w takim przypadku nie ma powodu do obaw.
Wzrośnie nam liczba pięknych stron internetowych, być może ciekawych, nieoczywistych kreacji, fajnego contentu, który miło będzie czytać czy oglądać i inspirować się. Na pewno też wzrośnie konkurencja, ale na to na szczęście jesteśmy przygotowani 🙂
Jako liderzy w kancelarii, jakie wartości uważacie za kluczowe w budowaniu silnego zespołu i kultury organizacyjnej?
Arek: Już jakiś czas temu określiliśmy w Creativa Legal wartości, którymi kierujemy się w pracy z klientami i wewnątrz kancelarii. Kluczowa jest na pewno transparentność, umiejętność dawania i przyjmowania feedbacku, jasne i przejrzyste procesy w firmie, o których regularnie rozmawiamy i je doskonalimy. To także focus na potrzeby klienta i jego „zaopiekowanie”, ale nie kosztem zespołu.
Magda: Ważne jest też, że nasi ludzie to naprawdę „Creafreaki”, którzy lubią swoją pracę i angażują się w budowanie i doskonalenie naszej struktury. Żeby zbudować taki zespół, trzeba na pewno mieć dużo szczęścia, stale rozmawiać, ale przede wszystkim słuchać. Nie porównujemy się do rodziny, jesteśmy bardziej jak drużyna – nazywamy się tak nawet w naszej komunikacji „Team Creativa”. Wszyscy gramy do jednej bramki i po prostu nam zależy. Na firmie, na wzroście, na reputacji.
W branży SEO, w której działa Semcore, bardzo istotne jest nie tylko pozyskiwanie nowych klientów, ale i utrzymanie tych obecnych. Czyli walka o jak najniższy tzw. churn, czyli odsetek klientów rezygnujących z naszych usług. A jak to wygląda w Waszej działalności?
Magda: Staramy się budować w naszych klientach poczucie, że nie jesteśmy tylko prawnikami, ale ich partnerami biznesowymi, z którymi mogą znacznie więcej. Nie bez przyczyny nasz claim to: „Wyjdź z nami poza schemat”, a także „Oczekuj więcej”. Uważamy, że w biznesie, również prawniczym, ważne są relacje i staramy się nawiązywać je z klientami. Bazując przede wszystkim na dobrze wykonanej pracy, “dowiezieniu” zlecenia, trzymaniu deadline, a także szerszym patrzeniu na biznes klienta. To buduje zaufanie do nas i wspomnianą dobrą relację.
Arek: Oczywiście mamy różne zlecenia, począwszy od jednorazowych, po stałe współprace, ale najbardziej zależy nam na tym, żeby nawet klienci jednorazowi do nas wracali. Mamy oczywiście procedury na te „powroty”, ale tak naprawdę wszystko zaczyna się od dobrego zdiagnozowania problemu klienta i pokazania mu, że znamy się na tym, co robimy.
Czy budowanie marek osobistych i aktywność w mediach społecznościowych jest w Waszej branży istotna? A jeśli tak, to jak przekłada się to na “twardy” biznes? Zauważyliście wzrost zainteresowania klientów Waszymi usługami wraz z rozwojem Waszych marek osobistych?
Magda i Arek: Jasne! Marki osobiste to podstawa. Budują wiarygodność i autentyczność naszych działań, pozwalają pokazać się jako merytoryczne, ale też fajne i przystępne osoby, co w biznesie takim jak prawniczy jest dodatkowym atutem. Nie budujemy z klientami dodatkowych barier, a nasze marki osobiste pokazują nas takimi, jakimi jesteśmy – życzliwymi i pomocnymi doradcami. Tylko tyle i aż tyle 🙂
Często mówi się, że biznes i przyjaźń nie idą ze sobą w parze. Czy w Waszym przypadku fakt, że się przyjaźnicie, pomaga czy utrudnia wspólne prowadzenie kancelarii?
Magda: Zdecydowanie pomaga! Biznesy zbudowane na przyjaźni to wspaniała sprawa, pod warunkiem, że to prawdziwa przyjaźń, a nie tylko lukrowanie i przysłowiowe “spijanie sobie z dziubków”. Z Arkiem mieliśmy szczęście doświadczyć tej prawdziwej. Jest i miło, i konstruktywnie, czasem trudno i boleśnie, ale na pewno zawsze szczerze. Sam fakt, że obecnie Arek został naszym partnerem zarządzającym, bo ma niesamowitą wizję rozwoju naszej kancelarii, tylko potwierdza siłę naszej przyjaźni. Wierzę mu bezgranicznie.
Arek: Dokładnie. Dzięki temu, że przyjaźnimy się już od wielu lat, mamy do siebie duże zaufanie. Przeżyliśmy razem wiele dobrych, jak i trudnych momentów, zawsze się wspierając. Takie podstawy przyjaźni pozwalają na bycie otwartym w każdej sytuacji. Znamy się na wylot i wiemy, jak załatwiać ze sobą sprawy wymagające czasami szczerych i ciężkich rozmów. Każdy z nas ma zupełnie inną osobowość, ale dzięki temu wzajemnie się uzupełniany, co sprawia, że prowadzenie biznesu jest zdecydowanie łatwiejsze.
Z Magdaleną Korol i Arkadiuszem Szczudło rozmawiał Tomasz Matejuk.
*****
Magdalena Korol – adwokatka, partnerka w Kancelarii Creativa Legal, Prezeska fundacji Creativa Education, od 10 lat pomaga branży kreatywnej działać efektywnie i legalnie. Specjalizuje się w obsłudze agencji marketingowych, start-upów, branży fashion & design oraz przedsiębiorstw z kapitałem włoskim działających w Polsce. Zajmuje się kwestiami związanymi m.in. z ochroną marki, prawami autorskimi, wizerunkiem, dobrami osobistymi, znakami towarowymi, czynami nieuczciwej konkurencji, prawem reklamy i social mediów.
Arkadiusz Szczudło – adwokat, partner zarządzający w kancelarii Creativa Legal, mentor, wizjoner i twórca internetowy, specjalizuje się w prawie nowych technologii oraz prawnym wsparciu biznesu – w tym w szczególności e-commerce i biznesu online. Jest ekspertem w zakresie prawnych aspektów technologii blockchain. Pomaga przedsiębiorcom m.in. w sporządzaniu umów i regulaminów ochronie danych osobowych i własności intelektualnej oraz prawie reklamy i mediów. Wspiera w zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – w tym na rynku chińskim.
PR & Content Specialist w Semcore