W ciągu ostatnich lat na naszych oczach dokonała się prawdziwa internetowa rewolucja. Jeszcze na początku XXI wieku niewielu z nas miało Internet we własnym domu. Obecnie nie wyobrażamy sobie bez niego funkcjonowania – mamy do niego dostęp za pomocą komputerów, tabletów czy telefonów. Można powiedzieć, że jesteśmy online niemal dwadzieścia cztery godziny na dobę. Powszechność Internetu oraz tak szeroki do niego dostęp sprawił, że żaden przedsiębiorca nie może sobie pozwolić na to, żeby jego firmy nie było w sieci. Tylko sama obecność nie wystarczy, trzeba jeszcze potrafić dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, którzy stanowią potencjalnych klientów. Jak to zrobić? Tutaj dużą rolę odgrywa pozycjonowanie. Jak się ono zmieniło na przestrzeni lat? Jakie mechanizmy działały kiedyś, a co trzeba zrobić teraz, aby prowadzona przez nas strona była wysoko pozycjonowana w wyszukiwarce? W tym artykule przedstawiamy historię pozycjonowania, która kryje w sobie wiele ciekawych informacji.
Na skróty
Dynamiczny rozwój informatyczny znacząco wpłynął na sposób pozycjonowania. Zmiana kryteriów doprowadziła do tego, że coraz więcej przedsiębiorców zatrudnia profesjonalne firmy, w których pracują eksperci od pozycjonowania oraz SEO copywriterzy. Optymalizują witryny, tworzą wartościowe treści na strony, mające wpływ na pozycjonowanie domeny. Jeśli chcemy mieć dobrze prosperujący biznes i dużo klientów, to na pewno warto zdecydować się na tego rodzaju krok, dzięki któremu na naszej stronie będzie o wiele większy ruch.
Historia pozycjonowania. Jak to było na początku?
Pozycjonowanie nierozerwalnie związane jest ze słowami kluczowymi. Jednak na początku umieszczane treści ze słowami kluczowymi nie musiały mieć większego sensu pod względem merytorycznym. Wystarczyło, że słowa klucze pojawiały się w nic niewnoszących artykułach czy opisach. Po prostu można było je dodawać wszędzie, gdzie się tylko da i nie przejmować się, czy jest to wartościowe. Co więcej, frazy nie mogły być odmieniane, ponieważ wówczas Google ich nie rozpoznawało. Zamieszczanie unikatowych treści też nie było zjawiskiem powszechnym. Ówczesne mechanizmy działały bowiem tak, że można było wielokrotnie powielać te same treści, kopiować je z innych stron, a cel w postaci uzyskania wysokiej pozycji w wyszukiwarce zostawał osiągnięty. Obecnie takie praktyki są niedopuszczalne. Ciekawostką może być jeszcze to, jak wyglądało tzw. linkowanie zewnętrze, które w SEO odgrywa dość ważną rolę. Otóż sprowadzało się ono do tego, że należało w jak największej ilości miejsc wklejać linki do swojej witryny. Skutkowało to tym, że w komentarzach oraz na forach internetowych wręcz roiło się od linków, które kompletnie nie miały nic wspólnego z toczącymi się tam dyskusjami… Tak przedstawia się historia pozycjonowania. W dzisiejszych czasach, żeby wybić się na szczyt, trzeba dużo bardziej się postarać i skorzystać z usług profesjonalnej agencji SEO.
Kiedyś pozycjonowanie opierało się na działaniach, które przede wszystkim miały być rozpoznawalne przez roboty Google. Liczyła się nie jakość, a ilość – słów kluczowych, fraz, linków zewnętrznych etc. I pod tym względem pozycjonowanie kiedyś i dziś ogromnie się różni. Teraz wymaga się tego, żeby zamieszczane treści były nie tylko czytelne dla robotów, ale również przydatne dla ludzi. Duża zmiana pod tym względem nastąpiła w 2011 roku, kiedy Google postanowiło wprowadzić algorytm Panda. Wówczas pod lupę wzięto strony www i rozpoczęto nakładanie kar na właścicieli, którzy kopiowali treści, dokonywali zbitek słów kluczowych, gromadzili je w tekstach bez większego ładu i składu oraz mieli tzw. agresywne, nachalne reklamy. Zaczęto zwracać też uwagę na to, żeby strona miała poprawny i wartościowy content – zarówno pod względem graficznym, jak i treści. Od tego momentu w SEO liczą się wyłącznie unikatowe teksty, które są merytoryczne. Algorytmy Google bardzo się zmieniły na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Jak zatem przedstawia się sprawa związana z link buldingiem, czyli odsyłaczami do adresów www, znajdujących się na innych stronach internetowych? Tutaj też znaczenie ma jakość, a nie ilość, jak miało to miejsce w przeszłości. Algorytmy Google są w stanie wyłapywać linki, które są dodawane w nadmiernych ilościach w sposób automatyczny (np. 100 dziennie), traktować je jako spam i zerować. A zatem za SEO współczesne odpowiadają o wiele bardziej inteligentne roboty niż ich poprzednie wersje.
SEO współcześnie – profesjonalne i skuteczne pozycjonowanie
Aby strona internetowa była wysoko pozycjonowana, niezbędna jest aktualna wiedza z zakresu SEO oraz umiejętności, które pozwalają na wdrożenie odpowiednich działań. Na pewno trzeba wiedzieć, jakie algorytmy Google są kluczowe i jakich błędów nie należy popełniać. Ważne jest też sprawdzanie, jakie słowa kluczowe są najczęściej wyszukiwane, kto odwiedza naszą stronę i branie tego wszystkiego pod uwagę przy planowaniu marketingu internetowego. SEO współcześnie stawia przed właścicielami stron liczne wymagania, dlatego też aby nie uczyć się na błędach, które mogą znacznie wpłynąć na spadek zysków, najlepiej jest skorzystać z usług firmy, która kompleksowo zajmuje się tworzeniem treści SEO i pozycjonowaniem stron.