Na skróty
Twoja wiedza na temat SEO może szybko stać się nieaktualna. Dlatego konieczna jest regularna edukacja z zakresu pozycjonowania i optymalizacji serwisów internetowych. Marketing ciągle ulega sporym zmianom, co prowadzi do konieczności nieustannego rozwoju. Nie inaczej jest w przypadku SEO. Aktualizacje algorytmów Google i zmiany zachodzące w obrębie wyszukiwarki sprawiają, że każda osoba myśląca poważnie o pozycjonowaniu musi pozyskiwać na ten temat aktualne informacje. Zasada ta dotyczy zarówno osób z doświadczeniem, jak i początkujących.
Próg wejścia do świata SEO może wstępnie wydawać się dość niski. Jednak w rzeczywistości osiągnięcie wiedzy średnio-zaawansowanej to zwykle kilka lat intensywnej pracy oraz regularne poszerzanie wiedzy teoretycznej. Podstawy SEO są niezwykle ważne, ponieważ bez nich trudno będzie Ci na wejść wyższy poziom pozycjonowania. Fundamentalne informacje o technicznej optymalizacji przydają się zarówno junior specjalistom, jak i osobom, które chcą samodzielnie zająć się swoją witryną internetową. Skąd czerpać podstawową wiedzę na temat SEO? Istnieje kilka możliwości. To, jaką drogę wybierzesz, zależy tylko od Ciebie.
Podstawowa nauka SEO może opierać się głównie na czerpaniu wiedzy z darmowych blogów. Wystarczy wiedzieć, które dokładnie platformy są godne uwagi. To między innymi: Search Engine Land, Neil Patel Blog i Search Engine Journal. Pamiętaj jednak, że samodzielna nauka będzie czasochłonna. Na dodatek to tylko teoria, a w SEO istotą jest także praktyka i nabyte doświadczenie.
Dobrym pomysłem na naukę SEO jest także korzystanie ze specjalnych kursów oraz szkoleń w tym zakresie. Pamiętaj jednak, aby zweryfikować, kiedy konkretny materiał został opublikowany. Zbyt stare treści mogą być w części nieaktualne. Kursy i szkolenia traktują o podstawach i zaawansowanych zagadnieniach SEO, dlatego sprawdź przed zakupem, czy konkretny content będzie odpowiedni dla Ciebie.
Lektura o SEO to nieco mniej popularne rozwiązanie, właśnie ze względu na fakt, że zmiany w pozycjonowaniu zachodzą dość szybko. Czy to ma sens? Oczywiście, że tak. Musisz jednak sięgnąć po naprawdę świeżą książkę, która daje sporo wiedzy o SEO i została napisana przez autorytet w branży.
Nauka SEO nie jest czymś jednorazowym. To proces, który towarzyszy pozycjonerowi przez cały etap kariery. Dlatego nawet najbardziej doświadczeni specjaliści regularnie korzystają z merytorycznych kursów i wolny czas poświęcają na lekturę sprawdzonych blogów, które dostarczają najnowszych informacji. Wiedza o SEO może ulec przedawnieniu, jeżeli nie będzie regularnie aktualizowana. W kontekście optymalizacji stron internetowych Google regularnie zaskakuje właścicieli witryn swoimi aktualizacjami. Niektóre są mniej, a inne bardziej inwazyjne i zmieniają to, jak wygląda proces pozycjonowania.
Brak rozwoju w branży SEO będzie prowadzić do tego, że nabyta „wcześniej” wiedza stanie się po prostu nieprzydatna. Dlatego agencje specjalizujące się w pozycjonowaniu dbają o to, aby cały zespół mógł regularnie nabywać wiedzę w tej dziedzinie marketingu internetowego. Jeżeli posiadasz własną witrynę i chcesz zadbać o SEO, regularne rozwijanie własnych umiejętności w tym zakresie będzie konieczne.
Wiedzę o SEO możesz zdobywać na wiele sposobów, a kilka z nich przedstawiliśmy we wcześniejszej części tego artykułu. Wielu podstaw nauczysz się za darmo – musisz jednak uzbroić się w cierpliwość i korzystać ze sprawdzonych źródeł informacji. A co z nauką SEO dla zaawansowanych? Tutaj z pomocą również przychodzą specjalne kursy i szkolenia, jednak musisz znaleźć takie, które traktują o tematach zaawansowanych. Często będą one poruszać kwestie techniczne. Zanim zainwestujesz w kurs, zapoznaj się z jego spisem treści lub darmową zawartością, którą udostępnia autor. Sprawdzisz w ten sposób, czy dany materiał Cię zainteresuje.
W przypadku nauki SEO dla zaawansowanych sprawdzi się także blog Google Search Central. To obszerny portal, który posiada dwa sektory dedykowane dla deweloperów. Wpisy oznaczone są jako „SEO dla początkujących” oraz „SEO dla zaawansowanych”. Korzystając z tego portalu, masz pewność, że pozyskana wiedza jest sprawdzona i prawdziwa. Jeżeli chcesz być na bieżąco z nowinkami z zakresu pozycjonowania, warto obserwować oficjalny profil Google w serwisie Twitter: @googledevs.
Jakościową wiedzę o SEO możesz pozyskiwać także z blogów różnych polskich agencji. Wiele z nich za darmo dzieli się naprawdę kompleksowymi informacjami oraz studiami przypadku swoich klientów. Dodatkowo szukaj webinarów w sieci, które są organizowane przez agencje i specjalistów SEO. Wstęp niejednokrotnie jest darmowy, a osobom prowadzącym będziesz zadawać pytania i usłyszysz sporo ciekawych informacji o pozycjonowaniu. Doskonałym tego przykładem są regularnie publikowane webinary od SEMrush.
W sieci znajdziesz szereg portali, które zostały poświęcone tematyce marketingu online. Wiele z nich będzie zachęcać Cię nagłówkami o SEO. Czy każda informacja w sieci jest prawdziwa? Oczywiście, że nie. Zanim zaufasz jakiemuś losowemu artykułowi z sieci, zweryfikuj jego wiarygodność. Jak tego dokonać? Nie ma w tym nic trudnego – najlepiej znajdź dane na ten sam temat w internecie, ale tym razem niech będą to renomowane portale i blogi, między innymi te, o których mówiliśmy wcześniej.
Wiele witryn będzie zachęcać Cię przeróżnymi artykułami, które ostatecznie okażą się być tylko niesprawdzonymi plotkami. Tak naprawdę stuprocentowym zaufaniem możesz obdarzyć tylko te informacje, które są publikowane bezpośrednio przez Google – na oficjalnym blogu i w mediach społecznościowych. Od lat merytoryczny content publikują też te serwisy, o których mówiliśmy w kontekście zdobywania wiedzy o SEO, na przykład Search Engine Land i Search Engine Journal. Im także możesz zaufać, szczególnie jeśli chcesz rozpocząć naukę podstaw bez konieczności wydawania swoich oszczędności na specjalistyczne kursy.