Server side rendering (SSR) vs client side rendering (CSR) – jakie są różnice?
3 min
3 min
Na skróty
Wybór między server side rendering (SSR) a client side rendering (CSR) może mieć znaczący wpływ na wydajność i funkcjonalność strony. W tym artykule omówimy, czym różnią się te dwa podejścia, jakie są ich zalety i wady, a także w jakich sytuacjach warto stosować jedno z nich. Zachęcamy do lektury!
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/expert-upgrading-server-hub-security-protect-information-access-making-sure-virus-protection-software-is-updated-so-that-hackers-trying-penetrate-systems-are-rebuffed_482257-70168.jpg?t=st=1716011465~exp=1716015065~hmac=82e052083d4626e664f1701cff78b69e7343458162146a0b3db5a1d8a63de2ab&w=900
Server side rendering (SSR) polega na generowaniu treści witryny po stronie serwera. Serwer przetwarza dane i generuje kompletny HTML, który jest następnie przesyłany do przeglądarki użytkownika. Ta z kolei wyświetla gotową stronę bez potrzeby dodatkowego przetwarzania treści po stronie interesanta. Proces ten sprawia, że użytkownicy otrzymują w pełni gotowy serwis – może to znacząco wpłynąć na ich pierwsze wrażenie i komfort użytkowania.
Zdj 1. Wyjaśnienie SSR.
Źródło: solutionshub.epam.com/blog/post/what-is-server-side-rendering
Zalety SSR:
Wady SSR:
Client side rendering (CSR) polega na generowaniu treści witryny internetowej po stronie klienta. Przeglądarka pobiera minimalny zestaw danych z serwera, a następnie je przetwarza w celu wyświetlenia pełnej strony. Dane są przesyłane w formacie JSON. Przeglądarka w tym przypadku wykorzystuje do renderowania strony JavaScript. Dzięki temu procesowi serwisy online mogą być bardziej interaktywne i dynamiczne.
Zdj 2. Wyjaśnienie CSR.
Źródło: web.dev/articles/rendering-on-the-web
Zalety CSR:
Wady CSR:
SSR (ang. Server-Side Rendering) jest dobrym rozwiązaniem, gdy zależy Ci na lepszej optymalizacji SEO, szybszym czasie ładowania początkowego oraz lepszym wsparciu dla starszych przeglądarek, które mogą mieć problemy z obsługą zaawansowanego JavaScriptu.
CSR (ang. Client-Side Rendering) okazuje się natomiast odpowiedni, gdy aplikacja wymaga dynamicznego i interaktywnego interfejsu użytkownika, a priorytetem jest szybka reakcja na akcje odbiorcy po załadowaniu strony.
Wybór SSR jest korzystny w przypadku stron statycznych lub z dużą ilością treści, natomiast CSR lepiej sprawdzi się w aplikacjach o charakterze interaktywnym, np. SPA (ang. Single Page Applications).
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat efektywnego zarządzania stronami internetowymi i marketingiem online, rozpocznij współpracę z profesjonalną agencją marketingową, która pomoże dobrać najlepsze rozwiązania dla Twojego projektu.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.