Skuteczna sprzedaż produktu krok po kroku
4 min
4 min
Na skróty
Każdy może prowadzić sprzedaż online. Jeżeli tylko jesteś osobą dorosłą i posiadasz działalność gospodarczą, biznes e-commerce jest dla Ciebie. Masz już za sobą wszystkie formalności prawne oraz administracyjne? Czas skupić się na sprzedaży! Docieraj do klientów, rozpocznij promocję biznesu i zadbaj o odpowiedni marketing online. Niezwykle ważne jest to, aby dbać o pozycjonowanie sklepu internetowego. Poczytasz o nim na tej podstronie.
Sprzedaż online to popularne rozwiązanie w niemal każdej branży. Aktualnie przy pomocy smartfona lub komputera jesteś w stanie kupić dowolny produkt, gdzie i kiedy zechcesz. Wystarczy mieć pomysł na biznes e-commerce, aby zapewnić sobie regularne zyski. Musisz tylko wiedzieć, co chcesz sprzedawać.
Gdy już wiesz, co będziesz proponować klientom, musisz zastanowić się nad tym skąd wziąć produkt. Możliwości jest naprawdę wiele – jeżeli nie zajmujesz się działalnością wytwórczą, istnieje szansa na pozyskiwanie towarów od hurtowników. Musisz samodzielnie wyszukać odpowiedni kanał dystrybucyjny, aby następnie realizować sprzedaż online.
Pewnie zastanawiasz się, jak sprzedawać w internecie? W tym celu możesz wykorzystać kilka platform – zdecyduj się na jedną lub kilka z nich, zależnie od Twoich potrzeb. Od lat ogromną popularnością cieszą się portale aukcyjne, dodatkowo znacznie usprawniają handel oraz procesy posprzedażowe. Bardzo często oferowanie produktów jest darmowe, a czasami naliczana jest niewielka prowizja od przychodów. Możesz również stworzyć własny sklep internetowy, oparty na dedykowanym oprogramowaniu. To rozwiązanie bardzo szybkie, wystarczy wykupić hosting i domenę, wybrać szablon, dodać produkty, opłacić abonament na określony czas i gotowe. Często dedykowane sklepy internetowe ułatwiają wystawianie dokumentów (paragonów, faktur) oraz integrują płatności internetowe, co znacznie usprawnia sprzedaż online. Naszą ostatnią propozycją są specjalnie zaprojektowane strony internetowe – jeżeli nie potrafisz przygotować witryny samodzielnie, zleć to komuś. Wówczas fachowiec dostosuje wygląd według Twoich potrzeb, co sprawi, że będziesz mieć oryginalny sklep internetowy o niepowtarzalnym designie. Jak widzisz, skuteczna sprzedaż może być prowadzona na wiele sposobów.
Gdy wiesz już jak sprzedawać w internecie i masz do tego odpowiednie miejsce, czas na odpowiednie przygotowanie oferty. Dodanie produktów do listy to nie wszystko. Strona internetowa musi być odpowiednio skonfigurowana, korzystanie z niej powinno być przyjemne i proste. Z tym zagadnieniem także poradzi Ci fachowiec (na przykład programista), jeżeli samodzielnie nie możesz tego wykonać.
Czy wiesz co odpowiada za efektywną sprzedaż produktu? To nie tylko najwyższej jakości towary. To, że oferujesz klientom wyroby najwyższej jakości, nie będzie generować przychodów, jeśli nie potrafisz pozyskać, a następnie przekonać do siebie konsumentów. Umieść produkty w ofercie i odpowiednio je posortuj. Jeżeli asortyment jest rozbudowany, stwórz odpowiednie kategorie. Gdy jakiś produkt posiada dobro komplementarne, zrób wszystko, aby potencjalny klient wiedział, że oba te elementy kupi w Twoim sklepie. Produkty możesz nazwać w wyjątkowy sposób, to naprawdę pomaga! Zdecydowanie lepiej prezentuje się „szafa LUKSUS do sypialni” niż „szafa XAZ-12-7”. Dodatkowo swoją ofertę opakuj w miłe dla oka grafiki. Pamiętaj, ludzie to wzrokowcy. Wiesz już, jak sprzedawać w internecie? Czas na kolejny etap przygotowywania oferty!
Masz już grafikę? Produkty znajdują się w odpowiednich kategoriach i doskonale się prezentują? Płatność w sklepie została poprawnie skonfigurowana? Doskonale, teraz czas na kolejny etap. To bardzo ważna część każdego biznesu e-commerce, prowadząca do skutecznej sprzedaży.
Chyba nie ma już branży, w której nie byłoby konkurencji. Musisz wyróżnić się na tle podobnych firm, choćby było ich pięć, dziesięć, czy kilkaset. Swój cel możesz osiągnąć na przykład poprzez content marketing, czyli tworzenie angażującej treści. Przedstaw produkt od najlepszej strony, wykorzystaj język korzyści, podawaj fakty, liczby, badania, informacje… wszystko! Jeżeli pozostawisz użytkownika odwiedzającego Twój sklep samego sobie, w jaki sposób chcesz realizować skuteczną sprzedaż?
Nie każdy jest stworzony do tego, aby opisywać produkty, tworzyć artykuły, czy content na strony internetowe. Ty także nie musisz robić tego samodzielnie. Skorzystaj z pomocy copywritera lub agencji, która Ci pomoże. Efektywna sprzedaż produktu jest możliwa tylko wtedy, gdy oferta będzie wyróżniać się na tle wielu różnych propozycji konkurentów. Pamiętaj o tym, aby wszystkie opisy (produktów i kategorii) były odpowiednio zoptymalizowane pod SEO.
Content marketing jest ważny, to już wiesz. Ale to tylko jedno działanie, które ma na celu zachęcić potencjalnych klientów do Twojej oferty. Grono konsumentów musisz wcześniej pozyskać. Marketing i promocja biznesu poprzez wiele kanałów to podstawa sprzedaży online. Jak to zrobić? Odpowiedzi nie szukaj daleko – jeżeli masz stronę internetową, zainteresuj się jej pozycjonowaniem (SEO) lub reklamami w wyszukiwarce (PPC). Możesz także połączyć oba te elementy, aby zmaksymalizować efektywność (SEO+PPC=SEM).
W przypadku, gdy zamiast strony WWW posiadasz konto w serwisie aukcyjnym, możesz prowadzić sprzedaż online poprzez promowanie swoich ofert za odpowiednią opłatą. Wówczas proponowane przez Ciebie produkty będą zawsze na górze listy wyszukiwań, co zachęci do zakupu.
Efektywną sprzedaż produktów wspierają social media. Załóż firmowy profil, buduj zasięgi, twórz angażujące treści, grafiki, a może nawet materiały wideo. To kolejny sposób na marketing i promocję biznesu. Pamiętaj, że początki w e-commerce wymagają inwestycji, a większość z nich przyniesie Ci zwrot w perspektywie długofalowej. Choć ogólnie sprzedaż online nie generuje ogromnych kosztów i każdy może spróbować swoich sił w branży, warto rozpocząć swoją przygodę z nieco większym budżetem, aby szybciej osiągać satysfakcjonujące wyniki.
Od pomysłu na biznes do sprzedaży online dzielą Cię cztery kroki. Każdy etap jest równie priorytetowy, dlatego musisz skupić się na wszystkich, aby osiągnąć zadowalające efekty. Jak widzisz, praktycznie każda osoba może rozpocząć działalność w e-commerce, nawet bez obszernej wiedzy na ten temat lub szczególnie przydatnych umiejętności. Pomyśl, co chcesz sprzedawać i zastanów się, czy jesteś w stanie zainteresować swoją ofertą potencjalnych klientów! Nie oszczędzaj jednak na pozycjonowaniu, które umożliwi Ci docieranie do wielu osób i sprawi, że Twój sklep będzie bardzo widoczny w wynikach wyszukiwania.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.