Sortowanie produktów w sklepie pod kątem trafności. Czy warto to wprowadzić?
4 min
4 min
Na skróty
Jeżeli Twój biznes opiera się na sprzedaży online, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak duże znaczenie ma nie tylko wygląd, lecz także użytkowość sklepu internetowego. Po wprowadzeniu każdej nowej funkcji powinno następować jej testowanie i doskonalenie, by strona była coraz bardziej przyjazna użytkownikowi. Pozwól się przekonać, jak ważna jest możliwość sortowania produktów, a następnie odpowiedz sobie na pytanie, czy kryterium trafności jest dobre dla Twojego sklepu.
Bez względu na liczbę produktów dostępnych w Twoim sklepie online, musi on posiadać wyszukiwarkę. Jest ona niezbędna nawet wówczas, gdy asortyment jest niewielki. Z czasem liczba oferowanych towarów lub usług na pewno ulegnie zmianie. Wyszukiwarka jest tym narzędziem, które pozytywnie wpływa na wzrost współczynnika konwersji. W sklepie internetowym oznacza on stosunek liczby odwiedzin do liczby złożonych zamówień. Pole wyszukiwania powinno znajdować się zatem w centralnym miejscu na stronie, tak by w mgnieniu oka zauważył je każdy internauta.
Wyszukiwarka zazwyczaj generuje ponad połowę wszystkich zakupów w sklepie. Oznacza to, że ścieżka zakupowa większości Twoich klientów obejmuje skorzystanie z tej funkcji. Pamiętaj, że ma ona być pomocna w podjęciu decyzji o nabyciu danego produktu, a nie ją utrudniać. Twoim nadrzędnym celem powinno być zatem wywołanie pozytywnego wrażenia u każdego z odwiedzających. By tak się stało, wyszukiwarka musi pokazywać prawidłowe wyniki także dla słów napisanych z błędami czy literówkami. Warto uwzględnić też synonimy oraz wyrazy bliskoznaczne. Inną dobrą praktyką stosowaną przez specjalistów UX jest autouzupełnianie fraz.
Po wpisaniu w pole wyszukiwania danych słów użytkownik otrzymuje wszystkie odpowiadające im wyniki. W przypadku większych sklepów online ich liczba może być przytłaczająca. Zbyt duży wybór zdecydowanie utrudnia podjęcie właściwej decyzji. W efekcie Twój potencjalny klient może się zniechęcić i już na tym etapie zrezygnować z zakupów. Cel istnienia wyszukiwarki jest natomiast odwrotny – ma ona skracać drogę od wejścia na stronę sklepu do dokonania zakupu. To właśnie temu służy możliwość sortowania produktów. Jeżeli ją wprowadzisz, Twoi klienci nie będą musieli przebijać się przez kilka stron wyników, bo już na pierwszych pozycjach zobaczą konkretne przedmioty, których szukają.
Administratorzy sklepów internetowych, w zależności od branży, w której działają, ustalają różne możliwości sortowania produktów. Najwięcej witryn oferuje swoim klientom następujące kryteria:
Internauci najchętniej wybierają tę pierwszą opcję. Sortowanie alfabetyczne jest najmniej użyteczne, dlatego coraz większa liczba sklepów rezygnuje z tego kryterium.
Obok sortowania wyszukiwarka powinna oferować również filtrowanie wyników. W tym przypadku opcje są indywidualne dla każdego sklepu. W branży odzieżowej popularnym filtrem będzie rozmiar, w motoryzacyjnej – rok produkcji, a w wydawniczej – gatunek literacki.
Aby sortowanie produktów po trafności w ogóle było możliwe, potrzebny jest algorytm. W wynikach wyszukiwania tak naprawdę będzie on uwzględniał kilka kryteriów. Najwyżej na liście może znaleźć się na przykład produkt, który jest najchętniej kupowany, cieszy się stosunkowo dobrą opinią, a przy tym ma atrakcyjną cenę. Innym rozwiązaniem jest ustalanie kolejności wyników na podstawie ścieżki, jaką najczęściej obierali internauci, którzy w polu wyszukiwania wpisywali te same frazy.
Czy warto jednak wprowadzić kryterium trafności w Twoim sklepie? Na korzyść tej opcji przemawia przynajmniej kilka argumentów. Po pierwsze, celem takiego sortowania jest pokazanie klientowi w pierwszej kolejności tych produktów, dla których prawdopodobieństwo kupna jest najwyższe. W efekcie wzrasta więc współczynnik konwersji.
Po drugie, jest to jedyne kryterium, na które jako właściciel sklepu masz realny wpływ. Algorytm można zaprojektować tak, by wyżej plasowały się na przykład te produkty, których w danej chwili masz najwięcej. W przypadku trafności możesz nie brać też pod uwagę ceny. Jeżeli zdecydujesz się na zastosowanie tego kryterium, warto ustawić je jako domyślne. Gdy uda Ci się idealnie wpisać w gust konsumenta, ten może podjąć decyzję o zakupie produktu droższego, niż zakładał i zrezygnować z dalszego sortowania po cenie. Pamiętaj jednak, żeby kierować się przede wszystkim interesem klienta, a nie swoim własnym.
Co więcej, możesz zastosować tu remarketing. Jeżeli użytkownik jest zalogowany do swojego konta klienta, najtrafniejsze niech będą dla niego te produkty w sklepie online, którymi był już wcześniej zainteresowany, czyli na przykład miał je w swoim koszyku, ale z jakiegoś powodu nie doszło do zakupu. Dzięki temu wyszukiwarkę w Twoim sklepie będzie charakteryzowało indywidualne podejście do klientów.
Aby wyszukiwarka w Twoim sklepie internetowym spełniała swoje zadanie, a sortowanie produktów, szczególnie to pod kątem trafności, działało bez zarzutu, istnieje jeden warunek. Konieczne są odpowiednio zoptymalizowane i rozbudowane opisy każdego z oferowanych przedmiotów. To właśnie one zadecydują o tym, jak sprawnie będzie funkcjonowała wyszukiwarka.
Produkty w sklepie online powinny być opisane według podobnego schematu. Oprócz słów kluczowych warto używać też ich synonimów. Pamiętaj, by wszystkie treści były oryginalne. Powielanie opisów stworzonych przez producentów szkodzi Twojemu biznesowi, gdyż jest niezgodne z zasadami SEO. Każdy przedmiot musi być również odpowiednio skategoryzowany. Zastosowanie się do wszystkich tych wymagań zaowocuje dobrze działającą wyszukiwarką i umożliwi przejrzyste sortowanie.