Spadający współczynnik konwersji e-commerce – co robić?
4 min
4 min
Na skróty
Współczynnik konwersji to jeden z najważniejszych wskaźników dla przedsiębiorców prowadzących sklep internetowy. W związku z powyższym tak istotnym jest, aby dbać o jak najwyższy jego poziom. Zanim jednak wyjaśnimy czym dokładnie jest współczynnik konwersji, w pierwszej kolejności powiemy co to jest sama konwersja. Otóż o konwersji mówi się w sytuacji, kiedy użytkownik klikający w reklamę Google Ads wykona pożądaną dla reklamodawcy czynność. Mowa tu między innymi o wysłaniu zapytania w sprawie oferty, dokonaniu zakupu danego produktu czy zapisaniu się do newslettera. Dlatego też tak ważne jest, aby konwersja była jak najwyższa. Jak można się jednak domyślić nie zawsze udaje się osiągnąć jej zadowalający poziom. Niejednokrotnie zdarza się, że pomimo klikania w reklamę Google Ads przez użytkowników jest niska konwersja. Co jest tego powodem i jak temu zaradzić powiemy właśnie w tym artykule.
Współczynnik konwersji zwany również wskaźnikiem konwersji wskazuje w jakim procencie dana strona oraz reklamy są skuteczne. Aby go wyliczyć należy podzielić liczbę konwersji przez ilość wszystkich osób, które kliknęły w daną reklamę, a co za tym idzie zostały przekierowane na stronę właściwą. Im wyższy wskaźnik konwersji tym lepiej. Niska konwersja jest niewątpliwie powodem do niepokoju i powinno się zweryfikować, co przyczyniło się do jej słabego wyniku.
Odnosząc się do współczynnika konwersji w branży e-commerce, to będzie on oznaczał dokonanie zakupu przez użytkownika. Można go obliczyć poprzez podzielenie liczby osób, które zdecydowały się na dokonanie zakupu przez łączną ilość osób, które odwiedziły dany sklep. Przykładowo sklep odwiedziło 100 osób, z czego 3 z nich dokonały w nim zakupów. W związku z powyższym współczynnik konwersji będzie wyliczony według następującego schematu: (3/100) x 100% = 3%. Dla tego przykładu współczynnik konwersji wynosi 3%.
Każdy przedsiębiorca wie doskonale jak ważnym jest, aby konwersja była jak najwyższa. Nie mniej jednak z pewnych względów jej poziom może się obniżyć. W takiej sytuacji warto dowiedzieć się czemu konwersja spada i podjąć stosowane działania celem jej podniesienia. Najczęściej popełnianymi błędami na stronach internetowych, przez które ma miejsce niska konwersja są:
– niejasne, wprowadzające w błąd nagłówki,
– niedbała zawartość witryny,
– niewłaściwe formularze lub ich brak,
– niska jakość zdjęć oraz filmików na stronie www,
– zatajanie ważnych informacji,
– nieregularne umieszczanie tekstów na stronie.
Eliminując wyżej przytoczone błędy istnieje szansa na zwiększenie współczynnika konwersji. Należy pamiętać jednak o tym, aby poddać swoją witrynę internetową dokładnej analizie. Nie zaszkodzi również zweryfikować konkurencyjne strony internetowe, aby móc dokonać porównania i wyciągnąć ewentualne wnioski.
Sposobów na zwiększenie konwersji jest naprawdę wiele. Oczywiście najważniejszym z nich jest zaspokojenie wszystkich potrzeb klienta, co w konsekwencji przyczyni się do podjęcia przez niego pożądanego działania. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów na to podniesienie konwersji:
– umieszczanie wysokiej jakości, unikalnych informacji na temat produktów oraz usług,
– umożliwianie klientom wyboru w kwestii dokonywania płatności,
– analiza przycisku CTA i wprowadzenie w nim ewentualnych zmian,
– analizowanie oczekiwań, preferencji i upodobać klientów i dostosowanie do nich strony,
– czytelna polityka przyjmowania zwrotów towarów oraz usług,
– stosowanie precyzyjnych słów kluczowych.
Poza wyżej wymienionymi metodami, pomocne w uporaniu się z problemem jakim jest niska konwersja może być również szczegółowe zweryfikowanie procesu zakupowego. Dzięki temu możliwe będzie wyeliminowanie nawet najbardziej drobiazgowych trudności, co w konsekwencji może przyczynić się do zwiększenia wskaźnika. Warto pamiętać, że nawet najmniejszy błąd na stronie może spowodować, że klient zrezygnuje z dokonania w nim zakupu. W związku z powyższym nie powinno się bagatelizować żadnego z nich.
Poprawa współczynnika konwersji jest bardzo ważna z punktu widzenia prowadzenia biznesu. Im wyższy on jest, tym większy sukces osiąga firma. Co do zasady strona www powinna generować zyski dla przedsiębiorstwa. Jeżeli tak się nie dzieje, to niewątpliwie nie jest ona wartościowa dla odbiorcy, a wykonywane w jej obrębie działania okazują się być nieskuteczne. W związku z powyższym tak istotnym jest dokładne przeanalizowanie, co ewentualnie można by było zmienić na stronie. Dzięki temu możliwe będzie przekształcenie ruchu na stronie w konkretne działania użytkowników, czyli we wspomnianą wcześniej konwersję.
Żeby móc cieszyć się wysokim wskaźnikiem konwersji należy przede wszystkim poprawić użyteczność swojej witryny internetowej, a także dotrzeć do grupy odbiorców zainteresowanych daną grupą produktów czy usług. Tylko wtedy możliwe będzie osiągnięcie pożądanych efektów.
Jakie mogą być cele konwersji w e-commerce? Jest ich mnóstwo i jest to uzależnione od rodzaju witryny, charakteru działań w e-commerce, tego jak długo funkcjonuje sklep internetowy. Cele konwersji można łatwo mierzyć przy pomocy Google Tak Managera, a także Google Analytics. To bezpłatne narzędzia, które powinien znać każdy pozycjoner. Jakie cele konwersji występują w sklepie internetowym? Wśród celów konwersji najczęściej pojawia się zakup konkretnego produktu przez klienta. Niekiedy będzie to jedynie zapis do newslettera (na przykład przed okresem promocyjnym – o wiele lepiej zabiegać o solidną bazę mailingową). Do celów konwersji może także należeć sama rejestracja na stronie, ale wiele firm mierzy również użycie kodu rabatowego, kliknięcia w banery reklamowe czy powracanie na stronę główną.