Kariera w marketinguPozycjonowanie

Specjalista SEO – ile zarabia, jak nim zostać?

4 min czytania

Specjalista SEO to osoba, która odpowiada za pozycjonowanie stron internetowych. Na tym stanowisku pracownik zajmuje się między innymi: optymalizacją serwisów, tworzeniem audytów, analizą rynku online pod kątem fraz kluczowych, pozyskiwaniem zewnętrznych linków, a także tworzeniem zaplecza. Oczywiście poszczególne miejsca pracy narzucają na specjalistę SEO nieco inne obowiązki, dlatego wypłata pozycjonera może być różna. Choć zwykle osoby te pracują w agencjach, to o stanowisko mogą ubiegać się także poza nimi – niektóre przedsiębiorstwa szukają pozycjonerów, aby podnieść widoczność firmowej strony internetowej. Ile dokładnie zarabia specjalista SEO? Jak zostać pozycjonerem? Czy warto interesować się tą branżą?

Specjalista SEO – jakie predyspozycje są potrzebne?

Nie musisz znać pozycjonowania od podszewki, aby wiedzieć, że specjalista SEO musi sprawnie posługiwać się komputerem oraz płynnie poruszać się po sieci. Skupmy się jednak na predyspozycjach. Co przydaje się w takiej pracy? Z pewnością ważnym aspektem jest odporność na stres – szczególnie gdy mimo ogromnych starań wykresy ciągle nie wędrują ku górze. Specjalista SEO pracujący w agencji powinien wyróżniać się podzielnością uwagi. Zwykle jeden pozycjoner zajmuje się kilkoma serwisami, więc na każdy z nich musi poświęcić odrobinę swojego czasu. Ponadto w tej branży kluczowym elementem jest komunikatywność. Pojawienie się dezinformacji może przynieść negatywne efekty pozycjonowania, przy okazji wpływając na atmosferę w zespole.

Poza przedstawionymi predyspozycjami specjalista SEO powinien posiadać kilka bardzo ważnych umiejętności. Dane na ten temat znajdują się między innymi w raporcie Senuto, gdzie analizie poddano przede wszystkim zarobki pozycjonerów, ich kompetencje, benefity oraz obowiązki. W badaniu udział wzięły aż 322 – to specjaliści SEO o różnym stopniu doświadczenia, właściciele firm, managerowie oraz inni pracownicy bezpośrednio związani z branżą pozycjonowania. Jakie umiejętności są przydatne na stanowisku specjalisty? Ponad połowa ankietowanych wskazała, że posiada następujące umiejętności:

  • Znajomość HTML
  • On-page SEO (zaawansowany)
  • Google Analytics (podstawowy)
  • Excel (podstawowy)
  • UX (podstawowy)
  • Content marketing (podstawowy)
  • Link building (zaawansowany)
  • Google Tag Manager (podstawowy)
Zobacz  Najbardziej popularne mity o SEO

Z ankiety możemy jednak wywnioskować, że osoby aspirujące do zostania senior specjalistami SEO powinny dodatkowo znać: CSS, JavaScript, PHP.

Specjalista SEO – ile zarabia, jak nim zostać?

Rodzaje specjalistów SEO

Choć zwykle posługujemy się dość ogólnym określeniem „Specjalista SEO”, to musisz wiedzieć, że pozycjoner może mieć przeróżne zadania na swoim stanowisku pracy. Chcesz poznać je nieco bliżej? Przedstawiamy różne rodzaje specjalistów, dodatkowo warto pamiętać, że wypłata pozycjonera zależna jest od jego obowiązków i stażu pracy.

Head of SEO lub Manager SEO – jak łatwo wywnioskować, to kierownik działu SEO. Stanowisko tego typu występuje między innymi w agencjach, gdzie manager weryfikuje pracę swojego zespołu i przydziela zadania poszczególnym osobom.

Techniczny specjalista SEO – to pozycjoner, który posiada praktyczną wiedzę na temat HTML, CSS, PHP, czy JavaScript. Jest w stanie edytować i budować kod strony internetowej, a nie tylko zarządzać systemem CMS. Wdraża zmiany optymalizacyjne, usprawnia działanie serwisu. W wielu firmach techniczny pozycjoner może być określany po prostu „Specjalistą SEO”.

Specjalista ds. contentu SEO lub Copywriter SEO – osoba ta nie jest bezpośrednio związana z pozycjonowaniem, ale wspiera pracę specjalistów SEO. Wysokiej jakości treści to podstawa pozycjonowania.

Koordynator działu SEO – stanowisko popularne głównie  w dużych firmach. Koordynator może być łącznikiem pomiędzy różnymi działami SEO. Czasami na polecenie managera przydziela pracę i udziela feedbacku na temat postępu w pracy. Dzięki niemu praca web developerów, pozycjonerów technicznych oraz copywriterów może przebiegać płynnie.

Specjalista ds. link buildingu – jak sama nazwa wskazuje, to osoba, której głównym zadaniem jest pozyskiwanie jakościowych linków zewnętrznych.

Zobacz  Jak plagiat treści wpływa na pozycjonowanie?

SEO Web Developer – pracownik, który poza znajomością SEO posiada wiedzę na temat programowania. To specjalista zaliczany do pozycjonerów technicznych z tą różnicą, że jego umiejętności z zakresu JavaScript, PHP, czy Python sięgają poziomu zaawansowanego, a nie tylko podstawowego.

Specjalista SXO – to osoba, która posiada wiedzę na temat SEO oraz UX. Pracownik odpowiada więc za pozycjonowanie oraz dostosowanie witryny do standardów społeczności.

Jak zostać specjalistą SEO?

Zanim dowiesz się, ile zarabia specjalista SEO, warto wspomnieć o tym, jaką drogę należy przebyć, aby zasiąść na takim stanowisku. Jak w każdej pracy, istnieje wiele ścieżek, dróg i rozwiązań. Przedstawiamy trzy prawdopodobnie najpopularniejsze modele.

Od copywritera SEO do pozycjonera

Copywriter SEO to osoba odpowiadająca za tworzenie treści, które mają wpływać na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce. Teksty powinny więc posiadać frazy kluczowe, jednak umieszczone w sposób naturalny dla użytkownika. Zatrudniając się w agencji na stanowisku copywritera SEO, małymi kroczkami będziesz coraz lepiej poznawać świat pozycjonowania. Jeśli dodatkowo poza pracą zaczniesz interesować się tą tematyką, szybko nabędziesz wiedzę konieczną do zostania specjalistą SEO.

Szkolenia, kursy i stanowisko juniorskie

Jeżeli nie masz lekkiego pióra, ale koniecznie chcesz zająć się pozycjonowaniem, zainteresuj się tematyką specjalnych szkoleń i kursów z zakresu SEO. W sieci ich nie brakuje, a niektóre są prowadzone przez prawdziwych profesjonalistów. Gdy poznasz teorię, możesz ubiegać się o stanowisko juniorskie, na przykład w agencji. To właśnie tam nabędziesz praktyczne doświadczenie, z czasem stając się kompetentnym specjalistą.

Zmiana kwalifikacji

Niektóre branże w IT są w pewnym stopniu powiązane z zagadnieniami SEO. Świetnym tego przykładem są programiści, web developerzy, czy UI/UX designerzy. Bardzo często pracownicy na tego rodzaju stanowiskach są w stanie bardzo szybko zrozumieć istotę pozycjonowania i posiadają ku temu przydatne umiejętności. W takiej sytuacji warto starać się o posadę juniorską – w krótkim czasie nabędziesz wiedzę na temat SEO, zyskując szansę na awans.

Zobacz  Kilka wskazówek dla początkujących pozycjonerów

Specjalista SEO – ile zarabia, jak nim zostać?

Ile zarabia specjalista SEO?

Jak wygląda wypłata pozycjonera? Czy rzeczywiście warto interesować się tą branżą? Przede wszystkim pamiętaj, że to, ile zarabia specjalista SEO, jest uzależnione głównie od jego obowiązków oraz stażu pracy. Według portalu pracuj.pl, mediana wynosi 6700 PLN brutto (około 4800 PLN netto). Ciekawe dane na ten temat znajdują się także w raporcie Senuto z 2020 roku, o którym wspomnieliśmy wcześniej. Oto jak odpowiadali ankietowani na temat swoich zarobków:

 

  • 8,66% – poniżej 3 tys. PLN netto
  • 33,86% – 3-4 tys. PLN netto
  • 25,98% – 4-5 tys. PLN netto
  • 10,24% – 5-6 tys. PLN netto
  • 8,66% – 6-7 tys. PLN netto
  • 12,6% – powyżej 7 tys. PLN netto

Przypominamy, wypłata pozycjonera jest najwyższa w takich miastach jak: Warszawa, Poznań, Kraków, Wrocław. To ile zarabia specjalista SEO, jest dodatkowo uzależnione od rodzaju pracy i tego, jaka agencja SEO oferuje pracę (różne firmy mają niekiedy odmienne przedziały wypłat oraz ścieżki kariery) – szczególne wahania możemy zaobserwować u pozycjonerów, którzy działają jako freelancerzy. Ich zarobki są zwykle bardzo wysokie lub bardzo niskie, zależnie od tego jak sumiennie wykonują swoją pracę i ilu klientów są w stanie pozyskać.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 3.6 / 5. Liczba głosów: 25

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy