Sprzedaż przez porównywarki cen
4 min
4 min
Na skróty
Zakupy w internecie są wieloetapowym procesem, podczas którego odwiedzamy dziesiątki stron i porównujemy setki różnych ofert. Wygoda i możliwość odbioru towaru z rąk kuriera to główne powody, dla których tak chętnie stawiamy na tę formę handlu. Dodatkowym udogodnieniem na ścieżce zakupowej są porównywarki cenowe, dzięki którym oszczędzamy czas przez szybkie porównanie tego samego produktu w kilku sklepach. Ceny towarów w takich miejscach są odświeżane na bieżąco, co sprawia, że nie ominie nas nawet najmniejsza przecena. Wchodzimy do dowolnej porównywarki cen, klikamy w interesującą nas kategorię i dokonujemy najtańszej transakcji. Jako sprzedawcy możemy zintegrować własny e-commerce, aby promować swój asortyment niewielkim kosztem pośród konkurencyjnych graczy. Przeczytaj poniższy artykuł, a dowiesz się kiedy, za ile i jak sprzedawać w ten sposób.
Dla osób prowadzących e-commerce porównywarki cen to kolejny kanał i okazja na odnalezienie klientów zainteresowanych nabyciem danego produktu. Osoby odwiedzające tego typu miejsca z reguły wiedzą już czego chcą i są bardziej zdecydowane. Nie są to przypadkowi przechodnie patrzący na sklepową witrynę ani też osoby nieświadome swoich potrzeb. Wiedzą, że chcą określony typ buta, sprzęt AGD jakiejś marki, być może nie wiedzą jeszcze jaki dokładnie model, ale porównywarki to obszerne narzędzia i są w stanie pomóc również w tej kwestii.
Sprzedaż przez porównywarki cenowe rozpoczyna się od momentu zarejestrowania konta i weryfikacji. Kolejnym krokiem jest import listy produktów w odpowiednim formacie w panelu użytkownika. Aby rozpocząć korzystanie z usługi, musimy wpłacić na swoje konto środki w formie „pre-paid”. Przy każdym przekierowaniu na stronę sklepu z naszego salda będzie pobierana kwota za kliknięcie. Kiedy już się wyczerpie, środki będzie trzeba uzupełnić. Nie zostaniemy dodatkowo naliczeni, a środki na karcie będą w 100% bezpieczne.
Porównywarka cenowa skupia się głównie na walce o klienta ceną. W handlu detalicznym o naszym sukcesie decydować będzie marża, sposób organizacji promocji oraz zrozumienie zachowania naszych klientów. Działając w ten sposób powinniśmy skupić się na przecenie pojedynczych produktów np. tych, które w danym okresie cieszą się największym zainteresowaniem. Aby nie stracić odwiedzających i optymalnie wykorzystać budżet. Zadbaj o wysokiej jakości zdjęcia, przejrzystą prezentację informacji na temat rat, płatności oraz wysyłki. Niektóre porównywarki umożliwiają wyświetlenie istotnych danych (np. wysyłka w 24h, wysoka reputacja w programie ochrony kupujących) obok nazwy produktu.
Aby określić opłacalność wejścia w tę metodę marketingu, warto zerknąć na statystyki. Samo dodanie produktów ze swojego sklepu do porównywarki cen skutkuje wzrostem liczby odwiedzin o 15 – 25%. Odwiedzający z tego medium generują średni współczynnik konwersji na średnim poziomie 4%, co w niektórych branżach daje wynik znacznie lepszy niż w przypadku reklam Google Ads/FB Ads. Nie musimy płacić za rejestrację, co jest kluczową zachętą do wypróbowania tego sposobu promocji. Ceneo i podobne witryny możemy z powodzeniem traktować tak, jak tradycyjne reklamy. Opłacalność powinniśmy określić samodzielnie wyliczając m.in. zwrot inwestycji w reklamę (ROAS), retencję klientów i ich wartość w czasie.
Cena za pojedyncze kliknięcie waha się w granicach 15 – 90 gr. Sam koszt jest uzależniony od popularności porównywarki i wybranej kategorii produktowej. Liczba odwiedzających jest ogromna, bo porównywarki cenowe widnieją na ekranach ponad 6 mln Polaków. Stąd ich wykorzystanie poza wygrywaniem ceną, pozwala łatwo kształtować swoją opinię, budować rozpoznawalność marki, a nawet uratować sprzedaż przez zwiększenie zaufania.
Porównywarki cen na światowym rynku są obecne od momentu powstania usługi Google Shopping. Ta jest złączona z organicznymi wynikami wyszukiwania oraz płatnymi reklamami Google Ads. Pozwala na sprawne sortowanie po cenie, odszukanie interesujących nas produktów i tworzenie przejrzystych porównań. Trend popularności tego rozwiązania nie utrzymał się w Polsce aż na tak wysokim poziomie, bo rodzimy rynek zdominowali trzej gracze:
Sprzedaż przez porównywarki cen w większości przypadków wygląda podobnie. Rozliczamy się w taki sam sposób, jak przy tradycyjnych reklamach w modelu CPC. Naszą pozycję w porównaniach cenowych determinuje stawka, jaką jesteśmy w stanie zapłacić za pojedyncze kliknięcie. W oczach użytkownika konkurujemy też oceną całego sklepu, kosztami dostawy czy liczbą opinii. Z myślą o maksymalizacji współczynnika CTR (przejść z porównywarki do sklepu), powinniśmy zadbać o dużą liczbę ocen oraz umieszczenie jak największej liczby danych przy produkcie.
Jeśli korzystasz z CMS np. WooCommerce, Magento, PrestaShop to integracja powinna przebiec szybko i bezproblemowo. Wystarczy zaopatrzyć się w odpowiednią wtyczkę lub rozszerzenie, aby połączyć sklep internetowy z dowolnym kanałem. W panelu administracyjnym wygenerujemy plik zawierający dane na temat produktów (ID, cena, URL do podstrony i informacje niestandardowe). Następnie pozostaje nam już tylko przesłać go w panelu porównywarki. Problem z promocją w ten sposób możemy napotkać, jeśli prowadzimy sklep działający na autorskim silniku. Będzie wymagało to dodatkowej integracji i zaangażowania programistów. Jeśli więc dopiero zamierzasz rozwinąć swoje skrzydła w e-commerce, rozważ wykorzystanie darmowego CMS-a.
Aby sklep cieszył się renomą i zaufaniem, należy mieć na uwadze korzystne doświadczenie klienta. Wykorzystane rozwiązania powinny umożliwiać nam:
Porównywarki cenowe to skuteczne wsparcie przy promocji oferty sklepu. Warto z nich skorzystać chociażby w ramach etapu testowego, kiedy wybieramy najskuteczniejsze metody pozyskiwania nowych klientów. Rozliczenie jedynie w modelu CPC może wydawać się nieco ograniczające, jednak obserwacja rynku, baczne śledzenie swoich statystyk i dostosowywanie ceny pozwala na rentowne zwiększenie sprzedaży. Przy ocenie skuteczności w narzędziach analitycznych najlepiej zwracać uwagę na pojedyncze źródło pozyskania, oddzielając od siebie np. Ceneo i Nokaut, aby określić rzeczywistą rentowność poszczególnych kanałów. Nie zapominajmy o mniejszych porównywarkach, bo te często są okazją do rozwoju dla mniejszych sklepów, gdzie budżet na pojedyncze kliknięcie jest jeszcze ograniczony. Warto pamiętać o tym, że sprzedaż przez porównywarki cen to nie wszystko. Nie powinno się rezygnować z innych działań, takich jak pozycjonowanie.