Na skróty
Jak prowadzić stronę internetową w 2023 roku? Nie wiesz, co jest niezbędne, jak zaplanować wygląd oraz funkcjonalności Twojej witryny? Przeczytaj poradnik, w którym poruszamy wszystkie najważniejsze aspekty optymalizacji i zakładania strony internetowej. Poznaj możliwości, a także plusy i minusy konkretnych rozwiązań! Przedstawiamy również najpopularniejsze CMS-y!
Aktualny rozwój stron internetowych można z łatwością zaobserwować poprzez porównanie witryn sprzed lat do współczesnych serwisów. Zastanawiając się nad tym, kiedy powstała strona internetowa, która dała początek wszystkim innym, można mieć wrażenie, że było to bardzo dawno temu. Miała ona bowiem kształt dokumentu tekstowego, który został umieszczony w sieci. Cały czas można przeglądać jej wygląd pod adresem Info Cern. Była zupełnie pozbawiona elementów graficznych, nagłówków oraz innych komponentów, do których jesteśmy obecnie przyzwyczajeni. Obecnie stworzenie kilkukrotnie lepszego serwisu można zlecić dla Chata GPT, który całość wykona w ciągu… 10 sekund!
Zdj 1. Historia strony internetowej
Źródło: World Wide Web Project.
Kiedy pierwsza strona internetowa pojawiła się w internecie? Pierwsze projekty stron były tworzone dla potrzeb wojskowych, a później naukowych. Początkiem dla stron www był projekt W3, założony przez CERN – Europejską Organizację Badań Jądrowych. Projekt powstawał we współpracy dwóch specjalistów, byli to: Robert Cailliau oraz Tim Berners-Lee. Pierwsza strona internetowa została utworzona w grudniu 1990 roku.
Biorąc pod uwagę to, jak wyglądają obecnie witryny i jak wiele technologii się do nich wykorzystuje, to wręcz nie sposób uwierzyć w to, że pierwsza strona internetowa ma tak mało lat. Obecnie witryny mocno się rozwinęły – ich interaktywność zapewnia JavaScript, na budowę pozwala także PHP, choć wciąż można tworzyć witryny w HTML. Współcześnie strony www spełniają coraz więcej funkcji i stają się znacznie bardziej użyteczne, interaktywne oraz dopasowane do intencji użytkownika.
Tim Berners-Lee jest uznawany za twórcę pierwszej strony internetowej (była to najprostsza strona główna, jaką możemy sobie wyobrazić). To on upublicznił specyfikacje znaczników tworzenia www (początkową wersję HTML) już w miesiąc po stworzeniu pierwszej strony internetowej. Później powstała pierwsza przeglądarka internetowa z graficznym interfejsem – Erwise, a zaraz po niej kolejne, co przyczyniło się do niezwykle szybkiego rozwoju sieci.
Jeśli chcesz mieć swoją stronę internetową, to musisz wykonać kilka kroków obejmujących konkretne elementy strony w sieci. Pierwszym z nich jest wymyślenie nazwy oraz wykupienie domeny. Coraz więcej atrakcyjnych nazw witryn jest zajętych. Dlatego pozostaje weryfikowanie dostępności różnych adresów lub przechwycenie domeny. Warto sprawdzić nazwę strony internetowej pod kilkoma względami jak np. długość, brzmienie.
Stronę internetową stawia się na serwerze, który wynajmuje się od firmy hostingowej. Na wielu stronach znajdziesz również możliwość rezerwacji i opłacania adresu www, część z nich posiada także swoje kreatory stron.
Co jeszcze jest potrzebne do założenia strony internetowej? Niezbędny będzie także certyfikat SSL, który poprzez odpowiednie szyfrowanie stanowi zabezpieczenie dla użytkowników.
Zdj 2. Aktywny certyfikat SSL.
Źródło: Witryna Semcore.
Obecnie bez niego nie ma możliwości na posiadanie popularnej witryny – brak certyfikatu wpływa na pozycjonowanie, a przed wejściem na taką stronę użytkownik zobaczy komunikat o tym, że witryna jest niebezpieczna.
Prowadzenie strony internetowej nie powinno generować wielu problemów, pochłaniać zbyt wiele czasu, a także kumulować kolejnych, nieuzasadnionych wydatków. Aby maksymalnie usprawnić ten proces, warto zwrócić uwagę m.in. na takie kwestie, jak np.:
Sterowanie stroną może okazać się zadaniem całkiem prostym, ale i niezwykle skomplikowanym – wiele zależy od tego, na jaki rodzaj witryny się zdecydujesz, jak bardzo będzie ona rozbudowana, czy będzie ona służyła wyłącznie do prezentacji oferty i informacji o firmie (tzw. strona wizytówkowa) czy może będzie to serwis sprzedażowy, co z ewentualnym blogiem itp. Duże znaczenie będzie miało także to, czy planujesz rozwijać witrynę samodzielnie (a jeśli tak, to czy masz w tym zakresie jakiekolwiek doświadczenie) czy np. chcesz skorzystać z usług agencji lub freelancera oraz jak wygląda kwestia budżetu, który planujesz poświęcić na ten aspekt prowadzenia działalności. Jeśli nie uznajesz się za specjalistę i zależy Ci na prostym systemie, a także nie planujesz dużej inwestycji, dobrą opcją będzie witryna z potencjałem do późniejszego rozwoju i intuicyjnym systemem obsługi, który nie wymaga wiedzy programistycznej. Możesz skorzystać z popularnych rozwiązań, jakie oferuje np. WordPress czy Joomla, dla branży e-commerce PrestaShop czy Shoper itp.
Istnieje jedna, kluczowa kwestia, którą powinieneś przeanalizować na etapie planowania sterowania stroną. Chodzi o typ witryny, a więc o to, czy ma być to strona statyczna (stacjonarna) czy może dynamiczna. W pierwszym przypadku chodzi o witrynę, która nie będzie korzystać z baz danych, wszelkie treści będą wprowadzane w kodzie i przetrzymywane w plikach typu xml, html czy php.
Co to oznacza w praktyce? Spore utrudnienie, ponieważ wszelkie edycje, usunięcia czy dodanie treści będą wymagały wiedzy i umiejętności programistycznych Strona dynamiczna, jak łatwo się domyślić już po samej nazwie, pozwali na większą swobodę, dzięki wykorzystywaniu wspomnianych baz danych. Może w całości zostać stworzona przy wykorzystaniu systemów zarządzania treścią i w nich też wygodnie prowadzona. Decyzja o wyborze rodzaju witryny nie powinna być wielkim dylematem.
Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety w zakresie funkcjonalności, bezpieczeństwa etc., niemniej, jeśli zależy Ci na długoterminowych działaniach i dalekosiężnych celach, a także regularnych zmianach w obrębie witryny, opcja dynamiczna z pewnością sprawdzi się o wiele lepiej.
Pamiętaj, że w prowadzeniu strony internetowej chodzi o kompleksowe podejście. Uwzględnienie wszystkich działań, a więc nie tylko dodawania nowego contentu (tekstów, materiałów graficznych, multimedialnych itp.) i linków, ale także korygowania opublikowanych treści, edytowania tekstów, kompresowania fotografii, a w razie konieczności usuwania ich. Na zarządzaniu witryną składają się także ewentualne zmiany w kodzie, modyfikacje techniczne (przyspieszające działania strony, jej wydajność, poprawiające user experience etc.), dodawanie widgetów, kolejnych podstron, modyfikacje w motywach graficznych. W przypadku branży e-commerce należy pamiętać także o kwestii obsługi klienta. Poza tym liczy się także stały monitoring, regularne aktualizacje i testowanie nowych rozwiązań, dbanie o to, aby strona działała jak najlepiej i pozwalała utrzymywać odpowiedni poziom konkurencyjności. Podsumowując, zarządzanie stroną to proces wieloetapowy, który warto skrupulatnie zaplanować, a także analizować w szerszym kontekście. Mając na uwadze zmieniające się trendy, przekształcenia w branży, w Twojej formie działalności, wzrost konkurencji itp., warto zostawić sobie otwarte możliwości, z których w razie potrzeby będziesz mógł skorzystać w celu dowolnych udoskonaleń i usprawnień.
Niezwykle istotnym aspektem jest odpowiednie zaprojektowanie strony. Jako administrator serwisu, samodzielnie prowadzący stronę internetową musisz zadbać o kilka istotnych warunków:
Warto więc zaplanować wszystkie etapy punkt po punkcie oraz monitorować oraz zadbać o poprawne działanie serwisu. W pierwszej kolejności należy zdecydować się na rodzaj strony. Czy będzie to sklep online, statyczna wizytówka (brak możliwości interakcji), aplikacja webowa, blog? Po pojęciu tej decyzji dobrym pomysłem jest przejrzenie witryn podobnych biznesów. Pozwoli to zorientować się w tym, jak są one zbudowane. Przy czym należy zwracać uwagę nie tylko na zalety, ale też na wady innych stron. To umożliwi zaplanowanie witryny w sposób, który będzie jak najbardziej korzystny. W zależności od tego, jaką funkcję będzie pełniła witryna, jeszcze przed jej stworzeniem warto wypisać wszystkie elementy, jakie powinna posiadać. Wśród nich może być na przykład system rezerwacji, wyszukiwarka, postronny kategorii albo prezentujące usługi. Można także od razu rozważyć, jakie kanały marketingowe będą stosowane. Dzięki temu łatwiej będzie znaleźć najlepsze rozwiązanie – CMS, języki w jakich będzie tworzona etc.
Polecana lektura: Wielokanałowa promocja marki – konieczne czy zbędne?
Po ustaleniu powyższych kwestii warto od razu rozważyć pozycjonowanie. Witryna, która będzie powstawała zgodnie z wytycznymi Google, nie będzie wymagała przebudowy i kosztownych zmian w kodzie – w ekstremalnych sytuacjach stronę trzeba tworzyć od nowa. Zoptymalizowana na starcie będzie o wiele łatwiejsza w pozycjonowaniu, a tym samym prościej będzie uzyskać dobre miejsca w wyszukiwarce pod konkretnymi frazami. Dlatego też można zdecydować się na współpracę z agencją SEO jeszcze podczas powstawania strony. Co prawda specjalista SEO nie zrobi pełnego audytu, ale będzie mógł zweryfikować podstawowe aspekty witryny, a co za tym idzie przygotować uwagi i wskazówki, które należy uwzględnić podczas jej tworzenia.
W przypadku projektowania strony warto powiązać ją ze wszystkimi planami biznesowymi. Jeśli na przykład planujesz prowadzić sprzedaż zagraniczną, to musisz uwzględnić już na początku różne wersje językowe strony.
Kwestia tego, gdzie założyć własną stronę internetową jest niezwykle istotna. To właśnie często od tego zależą późniejsze możliwości witryny. Ważne jest to, aby wybrać hosting, który zapewni szybkość serwera – to pomoże osiągnąć doskonałe wyniki czasu ładowania się witryny. Jest to element istotny z perspektywy SEO, ale również użytkowników. Długie oczekiwanie na załadowanie się strony lub możliwość interakcji szybko zniechęca i skutkuje wyjściem z niej oraz poszukaniem szybszej alternatywy.
Decyzja o tym, jaki hosting wybrać jest przeogromnie ważna. Poza szybkością serwera istnieją też inne opcje, na przykład pomoc techniczna. Firmy hostingowe w różny sposób podchodzą do wspierania klientów. Oczywiście ma to wpływ na cenę, ale jeśli będziesz prowadzić sklep internetowy i w wyniku błędu lub ataku hakerskiego będzie ona wyłączona z funkcjonowania choćby na jeden dzień, to stracisz o wiele więcej. Dlatego warto nie kierować się tylko ceną, ale także tym, co wchodzi w zakres opcji.
Może od razu będziesz mieć certyfikat SSL, który zostanie wdrożony przez firmę hostingową? Dodatkowe zabezpieczenia, duża liczba darmowych kont pocztowych w domenie, możliwość skorzystania z pomocy w tworzeniu, duża częstotliwość tworzenia kopii zapasowych, szybki instalator CMS lub dostęp do kreatora stron – to tylko część kwestii, które są powiązane z wyborem hostingu. Mają one wpływ na koszt, jednak są w zdecydowanej większości są warte swojej ceny.
Na rynku istnieje wiele przedsiębiorstw hostingowych. Kwestia tego, gdzie założyć stronę powinna być dokładnie przemyślana i zweryfikowana. Sprawdź opinie, wielość usług, a także historie awarii serwerów danej firmy hostingowej. Do najpopularniejszych należą: zenbox.pl, kru.pl, hostmark.pl, seohost.pl.
Zdj 3. Przykładowa oferta hostingu lH.
Źródło: Serwis LH.
Nie zawsze musisz posiadać hosting – istnieją wyjątki. Jeśli na przykład chcesz założyć sklep online i postawić go na Shoperze, to nie przejmujesz się hostingiem. To Shoper udostępnia Ci miejsce na serwerze. Takie rozwiązanie ma swoje minusy (brak dostępu do ftp), ale też zalety – łatwe integracje z platformami sprzedażowymi, magazynowymi, proste podłączenie różnych rodzajów płatności i wiele, wiele innych.
Po zaplanowaniu strony i wyborze hostingu należy zdecydować się na to, jak ją stworzyć. Możliwości jest mnóstwo – kreatory, szablony dostępne w popularnych systemach CMS (np. WordPress), samodzielne napisanie jej z wykorzystaniem html – poznaj te opcje i wybierz najlepszą dla siebie.
Stronę internetową można wykonać samodzielnie w HTML – wymaga to nieco czasu oraz nauki. Taki sposób będzie dobry dla osób, które chcą rozwijać się w kierunku tworzenia stron internetowych. Najłatwiejsze będzie stworzenie statycznej strony wizytówki. Im bardziej skomplikowany i złożony serwis, tym trudniej będzie go wykonać. Witryna statyczna, która będzie powstawała od zera będzie szybka i intuicyjna. Oczywiście przy założeniu, iż skorzysta się przy tworzeniu z dobrych praktyk i zastosuje się do odpowiednich zasad, dotyczących ekonomicznego kodu oraz odpowiedniego rozmiaru grafik.
Zdj 4. Poradnik na YouTube umożliwiający samodzielnie stworzenie strony internetowej na CMS WordPress.
Źródło: YouTube.
Internet jest przepełniony kursami, a także szkoleniami z zakresu tworzenia stron www. Dobrym pomysłem będzie nauka HTML oraz CSS – ich znajomość umożliwi tworzenie dobrze wyglądających oraz funkcjonalnych stron. Naukę można rozpocząć od kursów, jakie są dostępne na Udemy. Ceny nie są wysokie i łatwo wybrać odpowiedni kurs – każdy z nich ma opis, oceny, komentarze. Darmową alternatywą są szkolenia, które tworzą na YouTube doświadczeni praktycy. Warto przy tym przeglądać nie tylko kursy polskich, ale też zagranicznych autorów.
Innym rozwiązaniem będzie wykupienie kursu online od jednego ze znanych twórców stron lub zdecydowanie się na szkolenie stacjonarne. Pierwsza opcja zazwyczaj umożliwia bezpośredni kontakt ze specjalistą i możliwość zadawania pytań, a nawet sprawdzenia przez niego wykonanej strony. Druga opcja jest dla osób, które wolą mieć możliwość konsultacji z nauczycielem na każdym etapie nauki.
Jeśli strona ma być skomplikowana i złożona lub nie chcesz uczyć się tworzenia witryn internetowych, to dobrym rozwiązaniem będzie zamówienie jej u profesjonalistów. To także rozwiązanie dla osób, które nie chcą długo czekać. Kolejną możliwością są kreatory www.
Poszerz swoją wiedzę: Zalety i wady dedykowanego CMS dla sklepu
Umożliwiają one szybkie stworzenie witryny internetowej przez osoby, które nie posiadają wiedzy technicznej. Edytor wizualny pozwala na wybór różnych elementów, przeciąganie ich i upuszczanie w miejscu, w jakim mają znajdować się na stronie. Płatne kreatory mają naprawdę duże możliwości – szablony, wielość elementów i dostępność takich opcji jak formularze itd. Zaletą jest to, że strona powstaje w krótkim czasie, jest dopasowana wizualnie, a także wyróżnia się automatycznie tworzoną wersja dla urządzeń mobilnych. Ponadto kreatory często zdejmują obowiązek zajmowania się znalezieniem hostingu. Jednak mają one także swoje wady. Wiele zależy od tego, jakie rozwiązanie zostanie wybrane.
Do najpopularniejszych minusów kreatorów stron należą ograniczenia. Chociaż można dzięki nim wiele zrobić, to nawet najwyższe abonamenty nie pozwalają na wszystko. Liczba szablonów, wzorów oraz opcji nie jest niewyczerpana. W większości przypadków nie ma możliwości ingerencji w kod – przez co wiele działań nie może być wykonanych, w tym związanych z pozycjonowaniem. Kolejnym minusem jest to, że strona z kreatora może być wolna. Im bardziej rozbudowany serwis i więcej elementów, tym czas ładowania się będzie dłuższy, co ma wpływ na SEO. Dużą wadą są reklamy – w przypadku darmowych kreatorów.
Poznaj kreatory stron, z których właściciele serwisów korzystają najczęściej i dowiedz się, jakie są ich możliwości oraz ograniczenia.
Zdj 5. Wix – jeden z najpopularniejszych kreatorów stron WWW.
Źródło: Platforma Wix.
Decydując się na ten kreator można z łatwością zaprojektować stronę samodzielne, a następnie łatwo zoptymalizować elementy techniczne Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Wix posiada obszerną bazę szablonów i elementów, co pozwala na wiele pod kątem estetyki. Wraz ze stroną otrzymuje się hosting z certyfikatem SSL oraz domenę w Wix (jednak można ją zmienić na własną). W darmowej wersji występują reklamy, jednak istnieje możliwość wybrania jednego z płatnych planów (ceny zaczynają się od 30 złotych na miesiąc). Im wyższy pakiet, tym więcej możliwości. Wix posiada także opcję e-commerce. Ta jednak kosztuje 85 złotych miesięcznie przy maksymalnie 250 produktach i 120 złotych na miesiąc w przypadku nieograniczonego limitu produktów w sklepie online.
Zdj 6. Kolejny kreator stron WWW – WebWave.
Źródło: Platforma WebWave.
To kolejny kreator, który jest często wykorzystywany. Również posiada dużą bazę szablonów, nie wymaga umiejętności tworzenia stron w kodzie. Jednak jego ogromną zaletą jest to, iż można dodawać fragmenty kodu, a więc nie ma problemu w przypadku chęci wprowadzenia indywidualnych zmian. W darmowej wersji jest dość mało miejsca na pliki – 1 GB, jednak otrzymuje się certyfikat SSL, możliwość budowania witryn wielojęzycznych, a także dostęp do pomocy. Oczywiście bezpłatna wersja zawiera reklamy. Płatne plany pozwalają na dużo więcej – między innymi istnieje możliwość stworzenia sklepu online, podłączenia płatności, otrzymuje się dużą pamięć na skrzynce i nieograniczoną liczbę adresów mailowych.
Zdj 7. Innowacyjny i funkcjonalny kreator Zyro.
Źródło: Platforma Zyro.
Ten kreator jest dość nowy, ale już zyskuje zwolenników. Głównie z dwóch powodów – oferuje pomoc obsługi klienta 24/7, a dodatkowo pozwala na liczne integracje – z płatnościami, Amazon, Allegro i wieloma innymi funkcjonalnościami lub narzędziami marketingowymi. Ponadto Zyro mocno dba o szybkość witryny – twórcy starają się, by strony internetowe ładowały się w jak najkrótszym czasie.
Przed wyborem jakiegokolwiek kreatora warto sprawdzić jego możliwości SEO oraz dowiedzieć się wszystkiego na temat dostępnych funkcjonalności i tego, co dzieje się ze stroną w przypadku zakończenia współpracy.
Systemy do zarządzania treścią, czyli zawartością strony, mają różne możliwości. Część z nich pozwala na wiele w kontekście SEO – inne mają duże ograniczenia. Wybór konkretnego systemu CMS powinien być podyktowany oczekiwaniami oraz rodzajem strony. Poznaj najpopularniejsze systemy zarządzania treścią.
Zdj 8. Najpopularniejszy CMS – WordPress.
Źródło: WordPress.
To bezwzględnie najpopularniejszy CMS. Można wykorzystać darmowe i płatne szablony do stworzenia witryny lub skorzystać z podobnej metody do kreatorów, czyli Elementora. WordPress posiada wiele wtyczek, które można zainstalować, by cieszyć się dużą liczbą funkcjonalności. Warto jednak zawsze weryfikować ich bezpieczeństwo. Pozycjonowanie stron na WordPress ma bardzo dużo możliwości. Osoby, które chcą założyć sklep internetowy, mogą skorzystać z WooCommerce.
Zdj 9. Joomla – popularny kreator stron WWW.
Źródło: Joomla.
Joomla jest znacznie bardziej zaawansowana i wymagająca niż WordPress – nie każdy może poradzić sobie z jej obsługą w zadawalającym stopniu. To CMS dla osób bardzie technicznych, jednak pozwala na tworzenie bardzo dużych stron internetowych z wieloma podstronami. Joomla oferuje wiele szablonów oraz opcji rozbudowy witryny.
Zdj 10. Sklep internetowy Drupal.
Źródło: Drupal.
Wyróżnia go ogromna możliwość ingerencji w wygląd i funkcjonalności strony. Chociaż ma ogromny potencjał, to jest rzadziej wybierany – ze względu na to, iż wprowadzenie indywidualnych rozwiązań wymaga znajomości kodu. Pozwala on na tworzenie aplikacji webowych i mocno rozbudowanych witryn www lub sklepów. Ma także wysoki poziom bezpieczeństwa i duże możliwości SEO.
Chociaż wymienione powyżej rozwiązania mają możliwości e-commerce, to istnieją dedykowane systemy CMS, które zostały zaprojektowane z myślą o sklepach online. Systemy do zarządzania treścią mocno różnią się między sobą – funkcjonalnościami, opłatami, możliwościami integracji z hurtowniami lub płatnościami. Do najpopularniejszych dedykowanych sklepom narzędzi należy Shoper. Ma on bardzo dużo możliwości SEO, którymi łatwo jest zarządzać z panelu sklepu. Minusem jest to, iż dostęp do plików jest przez panel Shopera – ten CMS udostępnia zasoby swojego serwera, a więc nie ma możliwości zmian z pozycji FTP.
Zdj 12. Najpopularniejsze CMS-y dla sklepów internetowych.
Źródło: Similartech.
Sprawdź teraz: Livechat – czy zwiększy sprzedaż w twoim sklepie?
PrestaShop to kolejny system dla sklepów – intuicyjny, wygodny, ma wiele możliwości. Jest co prawda darmowy, ale wielu zmian nie można wprowadzić bez wykupienia drogich modułów. To sprawia, że wiele osób jest początkowo zadowolonych z tego systemu CMS, jednak po czasie, kiedy trzeba coś rozbudować, optymalizować pod SEO, to pojawiają się głosy niezadowolenia. Dodatkowe funkcjonalności PrestaShop nie są tanie. Następnym rozwiązaniem jest Magento – ma duże możliwości SEO, jednak jest zalecany większym i bardziej skomplikowanym sklepom. Zarządzanie nim nie jest łatwe i warto powierzyć to profesjonalistom. Do czołówki najlepszych CMS dla sklepu należy również IdoSell. Pozycjonowanie IdoSell daje wiele możliwości, ale nie do wszystkich łatwo jest dotrzeć. Ma oferty abonamentowe, które są przeznaczone dla sklepów online o różnej wielkości.
Część właścicieli firm chce, zamiast strony internetowej założyć aplikację webową. Zdecydowanie warto przed podjęciem działań rozważyć wszystkie kwestie z tym związane. Czym jest aplikacja webowa i jak różni się od strony internetowej?
Koszt wykonania aplikacji webowej będzie znacznie wyższy niż stworzenia strony internetowej. Powyżej wymieniliśmy wiele różnorodnych sposobów na założenie własnej witryny, są one dostępne w różnych wariantach cenowych. Jednak aplikacja będzie wymagała pracy specjalistów, ponieważ z uwagi na jej interaktywność oraz funkcjonalności należy do jej wykonania wykorzystać skomplikowanych technologii. Strona internetowa może być statyczna – posiadać jedynie podstrony, poprzez które przeklikuje się użytkownik. Aplikacja webowa jest interaktywna i może być otwierana w każdej przeglądarce – nie trzeba jej instalować. Posiada wiele funkcjonalności, ma szybki czas reakcji i odpowiada na żądania oraz działania użytkownika. Ponadto wykazuje się ona wysokim bezpieczeństwem.
Jeśli nie wprowadzasz na rynek dużego projektu i nie planujesz tworzyć narzędzia dla użytkowników, jak na przykład Netflix, YouTube, Booking, OLX, to stworzenie aplikacji webowej będzie nieopłacalne. Odbiorcy często nie rozróżniają tego, czy mają do czynienia z aplikacją bądź stroną. Jeśli zamierzasz stworzyć aplikację webową, która spełnia zadania strony www, to będzie to nieopłacalne.
Można znaleźć wiele narzędzi i firm, które oferują strony internetowe za darmo. Jednak warto wiedzieć, że bezpłatna witryna zakładana jest zawsze kosztem innych aspektów. Pierwszą kwestią, która może mocno irytować, to reklamy. Będą one występowały na Twoim serwisie, jeśli masz stronę za darmo. Może być ich dużo, często pojawiają się w formie wyskakujących okienek, które drażnią użytkowników. To duża wada stron internetowych, za które się nie płaci.
Poza tym bezpłatne serwisy www nie zawsze są darmowe. Często jest tak, iż pierwsze miesiące są bez opłat, ale później naliczane są koszty hostingu, domeny i innych opcji. W efekcie darmowa strona jest tak naprawdę droższa od standardowego rozwiązania.
Następnym minusem jest niska prędkość. Darmowe strony często nie są stawiane na szybkich serwerach, a więc użytkownicy będą długo czekać na samo wczytanie się ich. Ponadto stanowi to duży minus dla pozycjonowania witryny. Ważne jest to, iż takie strony internetowe mogą być też mniej bezpieczne, nieodporne na ataki lub awarie. Niezwykle istotne jest tworzenie kopii zapasowych, by w każdym momencie można było przywrócić ostatnią wersję. Darmowe strony mogą robić kopie bardzo rzadko, co jest kolejną niedogodnością. Problemem będzie też ilość miejsca na dane – w darmowym wariancie będzie go bardzo mało i jeśli strona nie jest wizytówką, a będzie rozbudowywana, to należy liczyć się z kosztami za zwiększenie miejsca.
Cena strony internetowej różni się w zależności od wielu kwestii. Pierwszą z nich jest sam rodzaj witryny – najtańsza będzie statyczna strona wizytówkowa, a najdroższy rozbudowany sklep. Im więcej podstron, funkcji, zasobów serwerowych – tym wyższa będzie cena strony internetowej.
Ważnym aspektem, jaki wpłynie na koszt witryny, będzie to, czy strona będzie tworzona przez specjalistów. Jeśli zamierzasz wykonać ją samodzielnie, to kosztami będą Twój czas i ceny materiałów szkoleniowych. Jednak profesjonalna witryna czy rozbudowany sklep internetowy wymagają zastosowania dobrych i profesjonalnych praktyk. Tym bardziej, jeśli ma mieć ona duży potencjał SEO.
Cena strony internetowej może różna – nie sposób podać konkretnych stawek. Warto porównać konkurencyjne oferty pod względem ceny, ale także tego, w jaki sposób witryna zostanie zaprojektowana.