Na skróty
Decyzja dotycząca struktury adresu internetowego, czyli wyboru między subdomeną a podkatalogiem jest jednym z kluczowych wyborów, które należy podjąć podczas tworzenia witryny internetowej. Wpływa to m.in. na organizację treści, SEO i ogólną użyteczność serwisu. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się różnicom między subdomeną a podkatalogiem oraz omówimy czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy podejmowaniu finalnej decyzji strukturalnej. Zachęcamy do lektury!
Poniżej wyjaśniamy obydwa pojęcia – subdomena oraz katalog.
Subdomena jest częścią adresu internetowego znajdującą się przed domeną główną. To hierarchiczny element struktury adresu URL tworzący poddomenę lub subdomenę w ramach domeny głównej.
Podkatalog (lub podfolder) to folder znajdujący się w ramach struktury adresu URL po domenie głównej. Wchodzi w struktury hierarchicznej ścieżki wskazującej na konkretną lokalizację na serwerze, gdzie znajdują się pliki i zasoby witryny.
Decyzja między subdomeną a podkatalogiem w kontekście SEO zależy od kilku czynników i nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która struktura jest lepsza. Przed podjęciem finalnej decyzji, warto natomiast zwrócić uwagę na elementy, takie jak:
Subdomeny mogą być korzystne w przypadku dysponowania różnymi sekcjami lub funkcjonalnościami witryny. Za ich pomocą można skutecznie oddzielić treści i zbudować odrębną tożsamość dla każdej subdomeny. W przypadku bardziej zintegrowanej struktury i większej liczby powiązanych sekcji, należy zdecydować się na podkatalogi.
Podkatalogi są bardziej intuicyjne i prostsze w obsłudze, ponieważ wszystkie podkatalogi korzystają z jednej konfiguracji serwera. Ułatwia to zarządzanie stroną. Subdomeny wymagają oddzielnej konfiguracji i mogą być bardziej skomplikowane w utrzymaniu.
Podkatalogi mają tendencję do lepszego przekazywania wartości SEO na całą domenę, ponieważ linki wewnątrz podkatalogów przyczyniają się bezpośrednio do wartościowania domeny głównej. Subdomeny mogą być traktowane jako odrębne jednostki. Linki wewnątrz subdomen są w tym przypadku bezużyteczne.
Jeśli konkurencja w Twojej branży jest silna, subdomena może pomóc w oddzieleniu się i zbudowaniu autorytetu marki wśród robotów Google (tzw. crawlerów).
Wybór subdomeny lub podkatalogu warto również uzależnić od konkretnych scenariuszy.
W przypadku małych stron internetowych lub blogów, korzystanie z podkatalogów może być bardziej praktyczne i proste. Podkatalogi pomogą w m.in.:
Duże platformy lub sklepy internetowe powinny bazować na subdomenach. Pozwalają one na umiejętne oddzielenie różnych sekcji witryny (np. blog, sklep, forum). Daje to większą niezależność w zarządzaniu, konfiguracji i skalowaniu.
Jeśli prowadzisz wielojęzyczną stronę internetową, podkatalogi są bardzo dobrym rozwiązaniem. Możesz wówczas utworzyć podkatalogi dla każdego języka (np. “semcore.pl/en” dla angielskiej wersji lub “semcore.com/de” dla niemieckiej wersji.
Ułatwia to zarządzanie tłumaczeniami, utrzymanie spójnej struktury URL oraz przekierowanie użytkowników na właściwą wersję językową.
Wybór odpowiedniej struktury strony może wpłynąć na jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Jeżeli pomimo przeczytania tego artykułu, nie jesteś pewny odnośnie swojego wyboru – zdecyduj się na audyt SEO. Wskażemy w nim wady oraz zalety Twojego serwisu, a także niezbędne elementy strukturalne, które należy poprawić lub wdrożyć w inny sposób.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.