SXO – kiedy warto zainwestować?
4 min
4 min
Na skróty
SXO, czyli działania z pogranicza SEO i user experience dowodzą, że sukces nowoczesnej, profesjonalnej strony internetowej wymaga obecnie czegoś więcej, niż tylko standardowych udoskonaleń z zakresu SEO. Optymalizacje, które zwiększają komfort użytkownika, odpowiadają na jego potrzeby, uwzględniają gusta etc., dotyczą wielu elementów witryny, a ich wdrożenie wymaga opracowania przemyślanej strategii. Jeśli zastanawiasz się, czy UX warto uznać za jedną z kluczowych inwestycji, czy praca nad tym aspektem działania strony internetowej może pozytywnie wpłynąć na Twój biznes – sprawdź, na czym polega proces rozwijania user experience i kiedy sprawdza się najlepiej.
Jeśli prześladuje Cię myśl: UX – czy warto wykorzystać budżet akurat na poprawę tego czynnika? Powinieneś przeanalizować kilka kwestii, które pomogą Ci w podjęciu finalnej decyzji. Kiedy inwestycje w poprawię user experience ma sens? Między innymi wtedy, gdy:
Obserwujesz spadek konwersji – często problem wynika z utrudnień lub błędów, które napotykają użytkownicy, na którymś etapie użytkowania witryny. Być może oferujesz ograniczoną liczbę wysyłek lub system płatności nie działa poprawnie, nagle pojawiają się dodatkowe koszty, przy zapisie do newslettera pojawia się błąd itp. – to wszystko może obniżać UX i tym samym konwersję.
Masz problem porzuconych koszyków – użytkownicy chętnie dodają produkty/usługi do koszyka, ale nie realizują zamówień, choć dzięki SEO ruch jest duży? Całkiem możliwe, że nie chodzi wyłącznie o niezdecydowanie, możesz przegrywać z konkurencją, ponieważ wprowadziłeś użytkownika w błąd (darmowa dostawa od określonej kwoty itp.), proces złożenia zamówienia, który proponujesz, jest zbyt skomplikowany itp.
Użytkownicy chętnie odwiedzają witrynę, ale szybko ją opuszczają – to kłopot, który może wiązać się z tym, że Twoja strona działa zbyt wolno, nie jest intuicyjna, trudno znaleźć konkretne informacje, treści są zbyt chaotyczne etc., a to oczywiście wiąże się z UX.
Użytkownicy nie wracają na stronę – Twoja obsługa klienta budzi rozczarowania, czas oczekiwania na dostawę jest zbyt długi, Twój asortyment jest ograniczony i niezróżnicowany etc. – takie kwestie mogą zniechęcać klientów, którzy już raz skorzystali z Twojej oferty.
Przygotowujesz nową wersję strony – chcesz mieć pewność, że będzie ona atrakcyjna i użyteczna dla Twoich odbiorców, chcesz przetestować nowe rozwiązania i wybrać te najbardziej efektywne etc.
Chcesz zwiększyć swoją konkurencyjność – szukać możliwości, które pomogą Ci wyróżnić się w branży, zależy Ci na zwiększeniu satysfakcji klientów, podniesieniu jakości witryny z punktu widzenia użytkowników. SXO jest pomocne, ponieważ łączy pozycjonowanie stron z UX.
Oczywiście, aby upewnić się, co jest źródłem problemów i czy poprawa user experience w tym pomoże, należy przygotować profesjonalny audyt witryny, który pozwoli zbadać główne elementy strony.
Czy UX warto rozwijać w przypadku każdego rodzaju stron internetowych? Z pewnością kwestia użyteczności witryny ma ogromne znaczenie w przypadku e-commerce. Po pierwsze dlatego, że mamy tu do czynienia z dynamicznym rozwojem branży i ogromną konkurencyjnością, po drugie dla użytkowników coraz ważniejsze jest to, aby serwisy sprzedażowe, były proste, łatwe i wygodne. User experience ma duże znaczenie również w przypadku witryn z innych branż, np.: finansowej, edukacyjnej, gastronomicznej czy turystycznej. Jeśli mamy do czynienia z rozbudowanym serwisem, który przygotowany jest z myślą o szerokim gronie odbiorców, proponuje bogaty asortyment/szeroki zakres usług online, jest na bieżąco aktualizowany i zmieniany, ma spore możliwości filtrowania i wyszukiwania itd. – wtedy z pewnością kwestie UX będą odgrywały istotną rolę. Warto również wziąć pod uwagę, że nawet mniejsze strony są w stanie wiele zyskać, uwzględniając aspekty user experience. Zwłaszcza że użytkownicy przyzwyczajają się do pewnego poziomu komfortu w świecie online.
Czy warto UX traktować jako stopniowy proces rozwijania witryny? Jak najbardziej. Audyt z pewnością wskaże mniej i bardziej pilne aktualizacje, które będzie należało wprowadzić. Jeśli mierzymy się z ograniczonym budżetem, możemy zastosować priorytetyzację. Jakie udoskonalenia należy wprowadzać w pierwszej kolejności? Z pewnością duże znaczenie ma:
Responsywność – poprawne wyświetlanie się strony na komputerze i urządzeniach mobilnych to absolutna konieczność, o którą warto zadbać w pierwszym etapie działań.
Szybkość, bezbłędność – wyeliminowanie wszelkim usterek i regularny monitoring działania witryn to absolutna podstawa, podobnie jak kwestie techniczne związane z odpowiednią szybkością jej ładowania.
Architektura informacji – struktura strony, jej uporządkowanie w istotny sposób wpływa na wrażenie użytkownika, dlatego wszelki chaos, przypadkowość i błędy są tu niepożądane.
Interfejs użytkownika – strona wizualna, układ menu, zaprojektowanie przycisków, kolorystyka itp. – wszystko to ma znaczenie w odbiorze witryny i powinno być umiejętnie zaprojektowane i wdrażane w kontekście UX.
Projektowanie interakcji – wszelkie zmiany w obrębie strony w reakcji na działanie użytkownika (klikanie przycisków, zakładek etc.) powinny działać bezbłędnie i wygodnie. Warto uznać to za kwestię priorytetową.
Komunikacja z użytkownikami – chodzi o przekaz wizualny i tekstowy (jak bardzo content jest użyteczny, wartościowy i zrozumiały dla użytkowników), generalnie wszystkie metody komunikacji w obrębie strony. Niejednokrotnie ten aspekt decyduje o ocenie witryny, dlatego dobrze jest go uważnie przeanalizować.
UX – czy warto więc w to inwestować, jeśli uwzględnimy rodzaj witryny internetowej, priorytetowe optymalizacje i główne problemy, z którymi mierzą się właściciele stron? Z pewnością tak, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę główne profity płynące z poprawy user experience: wyższą konwersję, większą lojalność i zaangażowanie użytkowników, zyskanie przewagi nad konkurencją czy ulepszenie wizerunku. Na koniec jeszcze jedna ważna kwestia – jeśli zależy Ci na efektywnej strategii w zakresie user experience, pamiętaj, że powinna to być praca zespołowa: specjalistów UX oraz programisty, stąd też najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług profesjonalnej agencji. Wiedza i umiejętności programistyczne to jedno – są potrzebne do wdrożenia zmian, ale liczy się także etap opracowania oraz monitorowania strategii. UX to dziedzina, która prężnie się rozwija, ma swoje trendy, proponuje nowe rozwiązania etc., dlatego jeśli chcemy wykorzystać ten potencjał, potrzebujemy wiedzy i doświadczenia UX designera. Podejmując decyzję o współpracy, warto upewnić się, że mamy do czynienia z firmą o odpowiednim doświadczeniu, która dopasuje strategię do konkretnych potrzeb i możliwości finansowych.