SXO – największy gamechanger pozycjonowania
5 min
5 min
Na skróty
SXO to zupełnie nowe podejście do tematu pozycjonowania. Strategia łącząca SEO i UX sprawiła, że ważne stało się nie tylko dostosowanie strony do robotów wyszukiwarek, ale też do potrzeb użytkowników. Za sprawą Search Experience Optimization te dwie kwestie są traktowane równorzędnie, a na pozycjonowanie patrzymy teraz z innej perspektywy. Skąd wzięło się SXO i dlaczego wciąż zyskuje na znaczeniu?
Połączenie Search Engine Optimization i User Experience przyczyniło się do powstania zupełnie nowej strategii działania. Skupia się ona zarówno na zwiększaniu widoczności strony internetowej, jak i na poprawie konwersji. Dopracowanie witryny pod kątem SEO i doświadczeń użytkowników to najskuteczniejsza metoda na zachęcenie odbiorców do zareagowania w pożądany sposób. Przeważnie jest to zakup produktów, dlatego z SXO chętnie korzystają zwłaszcza platformy sprzedażowe.
W jaki sposób działa ta strategia? Witryna zajmuje wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, a to generuje ruch organiczny. Przechodzący na nią użytkownicy widzą, że jest intuicyjna i dostosowana do ich potrzeb. To zachęca do pozostania na stronie na dłużej, a nawet do częstych powrotów. Zgodnie z SXO witryna musi być dopracowana nie tylko pod kątem czynników istotnych z perspektywy robotów wyszukiwarek. Ma ona być także użyteczna dla odbiorców, a więc responsywna, w pełni czytelna, ponadto powinna jak najszybciej się ładować.
Elementy SEO składające się na strategię SXO to głównie:
Równie istotną rolę odgrywają doświadczenia użytkownika towarzyszące mu podczas korzystania ze strony www. Czynniki z zakresu UX to:
Jak podkreśla każda agencja SEO, strategia mająca na celu zapewnienie stronie dobrej pozycji musi być na bieżąco analizowana i modyfikowana. Wynika to z ciągłych zmian algorytmów wyszukiwarek i konieczności dostosowania się do nich. Tradycyjne SEO skupia się na zwiększeniu widoczności witryny, to główny punkt działań. Mimo że duża część firm może dzięki temu realizować swoje cele biznesowe, nie dla wszystkich jest to wystarczające. Samo dopracowanie fraz kluczowych, meta danych i podobnych kwestii to niekiedy za mało, aby zatrzymać użytkowników na stronie oraz nakłonić ich np. do zakupu produktów. Dlatego pojawiła się strategia SXO.
Search Experience Optimization to następca SEO. W ostatnich latach doszło do znaczących zmian w algorytmach Google, w efekcie czego doświadczenia użytkowników zaczęły mieć bardziej istotny wpływ na pozycję witryny. 2021 był rokiem, w którym rozpoczęło się wdrażanie nowych czynników rankingowych, skupiających się na wygodzie osób odwiedzających stronę internetową:
Pokazuje to, że Google chce, aby strony były dostosowane nie tylko do robotów, ale przede wszystkim do potrzeb odbiorców. Strategia SXO uwzględnia działania z zakresu SEO, UX, ale też analityki, content marketingu, CRO i web developmentu. Wszystko po to, aby zapewnić jak najwyższą konwersję i pomóc firmie w realizowaniu wszystkich biznesowych celów, które sobie wyznaczyła.
SXO sprawia, że użytkownicy poprzez organiczne wyniki wyszukiwania przechodzą na stronę www, a następnie wykonują pożądaną akcję. Skutecznie nakłaniają ich do tego pozytywne doświadczenia, wynikające z dopracowania witryny pod kątem potrzeb odbiorców. Najczęściej o Search Experience Optimization mówi się w kontekście wzrostu sprzedaży produktów. Jednak warto pamiętać, że umieszczone na stronie call to action może nakłaniać również do wykonania innej czynności, np. zapisania się do newslettera, wypełnienia formularza, założenia konta w serwisie czy obejrzenia materiału wideo.
Głównym celem strategii SXO jest zwiększenie konwersji, ale wdrożenie jej przynosi firmie także kilka innych korzyści. Należą do nich:
Jak można zauważyć, SXO umożliwia połączenie dwóch bardzo ważnych aspektów wpływających na sukces w internecie – pozycjonowania oraz dostosowania się do potrzeb i wymagań klientów. Połączenie SEO i UX jest bardzo skuteczne. Nawet gdy witryna zostanie idealnie dopracowana pod kątem doświadczeń użytkowników, nie zagwarantuje firmie sukcesu, jeżeli znalezienie jej w wyszukiwarce będzie trudne. Oddziałuje to również w drugą stronę. Dobrze wypozycjonowana strona, która jednocześnie nie jest czytelna ani responsywna, także nie zwiększy zysków w tak dużym stopniu. Zgodnie z założeniami SXO witryna powinna być dobrze widoczna, ale też zachęcać użytkowników do pozostania w niej na dłużej.
Ponieważ SXO służy poprawie pozycji, a także zwiększaniu liczby odwiedzin strony i konwersji, znajduje zastosowanie w szczególności w branży e-commerce. Wpływa na to fakt, że jest ona nastawiona głównie na sprzedaż. Dobrze widoczna platforma zapewniająca użytkownikom pozytywne doświadczenia sprzyja robieniu zakupów. Dla potencjalnych klientów znaczenie ma każdy szczegół, od przejrzystego menu przez szybkie wyszukiwanie produktów aż po możliwość dokonania łatwej transakcji przez urządzenie mobilne.
E-commerce to branża, która przez cały czas się rozwija, a działające w niej biznesy powinny reagować na zachodzące zmiany, aby odnieść sukces. Wdrożenie strategii SXO ułatwia osiągnięcie zamierzonych celów, ponieważ jest odpowiedzią na wciąż rosnące oczekiwania klientów. Kompleksowa, wielowymiarowa optymalizacja sklepu internetowego zapewnia rezultaty zarówno w krótkiej, jak i znacznie dłuższej perspektywie. W przypadku platform, które były już widoczne w Google, nierzadko zdarza się, że do nagłego wzrostu konwersji dochodzi bardzo szybko. Estetycznie wyglądająca, szybko ładująca się i przejrzysta witryna będzie stopniowo generować coraz większą sprzedaż i zyski. Istnieje też duże prawdopodobieństwo, że zadowolone z dokonania transakcji osoby będą powracać do sklepu, stając się lojalnymi, stałymi klientami.
Należy jednak pamiętać, że SXO można z powodzeniem wdrożyć też w wielu innych branżach. Takie rozwiązanie poleca się każdemu, kto chce wyróżnić się na tle konkurencji oraz notować wyższe wyniki finansowe poprzez dobrą widoczność w internecie i poprawę wrażeń użytkowników. Większy ruch na stronie internetowej zapewnia wysoki współczynnik konwersji, która może mieć postać zakupu produktów, ale nie musi. Czasem jest to zapisanie się do subskrypcji, przesłanie formularza, zamówienie rozmowy telefonicznej z firmą, pobranie e-booka itp. Według definicji konwersja to konkretna czynność wykonywana przez użytkownika, która jest pożądana przez firmę i przybliża ją do realizacji swojego biznesowego celu. SXO sprawdza się więc nie tylko w e-commerce, ale też branżach usługowych. Coraz częściej na taką strategię decydują się również blogerzy czy osoby prowadzące serwisy contentowe.
Połączenie strategii SEO z UX uznaje się za wyjątkowo efektywne. SXO to bardzo ważne wsparcie dla biznesu, sprzyjające jego rozwojowi. Dzięki niemu użytkownicy bez trudu znajdują w internecie dokładnie to, czego szukają, a później wykonują działania na stronie, która spełnia ich oczekiwania. Wdrożenie Search Experience Optimization pozwala na pozbycie się wątpliwości, czy witryna jest dostosowana do algorytmów Google, a jednocześnie w pełni wartościowa dla odbiorców.
Zastosowanie strategii SXO umożliwia dopracowanie każdego ważnego detalu. W porównaniu do SEO nie skupia się ona wyłącznie na optymalizacji strony pod kątem robotów wyszukiwarek, ponieważ nie one zwiększają konwersję. Konieczne jest uświadomienie sobie, że to użytkownicy, ich odczucia i potrzeby odgrywają w tej kwestii istotną rolę. Firmy chcące odnieść sukces na rynku powinny pokazywać potencjalnym klientom, że ich zadowolenie jest najważniejsze.
Oczywiście SXO nie sprawi, że każdy użytkownik odwiedzający witrynę wykona pożądaną akcję. Niemniej strategia ta ułatwia dotarcie do osób z precyzyjnie określonej grupy docelowej i zachęcenie ich do pozostania w witrynie na dłużej. To zwiększa prawdopodobieństwo, że oferta firmy wzbudzi zainteresowanie i przełoży się na zysk. Wdrożenie SXO umożliwia przystosowanie się do nowych wymagań stawianych nie tylko przez Google, ale sam marketing internetowy. Warto pamiętać, że w tym obszarze wciąż zachodzą zmiany, do których należy się dostosować, aby budować swoją przewagę konkurencyjną.