SXO pokoleniowe – czy działania SXO należy dopasować do wieku odbiorców?
4 min
4 min
Na skróty
SXO to skrót od słów Search Experience Optimization. Strategia ta odnosi się do połączenia działań z zakresu UX oraz SEO. W efekcie strona internetowa staje się lepiej widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania, a jednocześnie pozyskany ruch prowadzi do wyższego współczynnika konwersji. Strategia SXO powinna być dopasowana do wieku użytkowników konkretnej witryny, bowiem każda generacja internautów posiada własne preferencje wizualno-użytkowe.
Użytkownicy internetu mogą być podzieleni na różne generacje ze względu na wiek. Poszczególne osoby wyróżniają się odrębnymi przekonaniami i potrzebami. Choć poszczególne pokolenia są dość ogólne, to w ciekawy sposób ukazują, w jaki sposób przeciętny użytkownik internetu podchodzi do zakupów online. Dlatego SXO pokoleniowe ma spore znaczenie, szczególnie w e-commerce. Serwis powinien być przygotowany w taki sposób, aby odpowiedzieć na potrzeby użytkowników. Czym różnią się poszczególne generacje internautów?
To najstarsze pokolenie użytkowników, które urodzone jest na przestrzeni lat 1946-1964. Przeciętny przedstawiciel Baby Boomers czuje się w sieci zagubiony, nawet jeśli od dłuższego czasu korzysta z internetu. Sporą popularnością wśród takich użytkowników cieszy się portal Facebook. Stosunkowo mały odsetek takich internautów dokonuje zakupów online bądź korzysta z innych portali. SXO pokoleniowe nakierowane na Baby Boomers powinno opierać się na projektowaniu witryn w taki sposób, aby były jak najprostsze i łatwe w użytkowaniu. Należy unikać przedstawiania zbyt wielu informacji jednocześnie na jednym ekranie.
Poprzez pokolenie X rozumiemy generację osób urodzoną w latach 1965-1980. Osoby te na własnej skórze doświadczyły sporych zmian technologicznych i chcą się do nich dostosować. Wielu użytkowników z generacji X jest nastawionych na ciągłe zdobywanie wiedzy. Podobnie jak Baby Boomers chętnie korzystają przede wszystkim z Facebooka, niechętnie podchodząc do innych portali z gatunku mediów społecznościowych. Spora część pokolenia X jest otwarta na zakupy online, traktując je jako sporą wygodę. W kontekście zawodowym są to osoby nastawione na stabilizację i lojalność.
Za tak zwanych Millenialsów uważa się pokolenie Y, urodzone w latach 1980-1995. To osoby, które miały i ciągle mają spory wkład w rozwój technologii, które znamy. Użytkownicy z generacji Y doskonale znają świat internetu, ponieważ wychowywali się w dobie jego rozwoju. SXO pokoleniowe nakierowane na tę grupę odbiorców powinno składać się ze szczerych materiałów promocyjnych. W przeciwieństwie do wcześniejszych generacji Millenialsi są w stanie stosunkowo szybko zweryfikować fałsz w przekazach marketingowych. Warto zaznaczyć, że to pokolenie, które chętnie korzysta z zakupów online ze względu na gwarantowaną wygodę. W ostatnich latach to właśnie generacja Y wydawała w e-commerce najwięcej. Trudno się dziwić, jest to liczna grupa dorosłych osób, które pracują, więc mogą pozwolić sobie na dowolne gospodarowanie własnych oszczędności.
Aktualnie do najmłodszego grona internautów zaliczamy generację Z. To internauci, którzy urodzili się w latach 1996-2012. Ich światem są przede wszystkim media społecznościowe: Snapchat, Instagram, Facebook. W drugiej dekadzie XXI wieku w skład generacji Z wchodzić będą młodzi dorośli, studenci i nastolatkowie. To osoby, które chętnie wykorzystują emoji i są nastawione na własny rozwój. SXO pokoleniowe musi więc być nakierowane na osoby najmłodsze w sieci. Przedstawiciele generacji Z chętnie dokonują zakupów online (samodzielnie lub z pomocą dorosłych, gdy mówimy o osobach niepełnoletnich).
Aby przygotować SXO pokoleniowe, musisz zbudować grupę docelową i personę dla własnego serwisu. Wykorzystaj ku temu dostępne dane. Swoich odbiorców możesz nieco lepiej poznać dzięki Google Analytics. Pamiętaj jednak, że świetnym źródłem danych są także media społecznościowe (przede wszystkim Facebook). Możesz również wykorzystać specjalistyczne narzędzia, jednak do ich poprawnej obsługi czasami konieczna jest cierpliwość i stosowna wiedza. W tym kontekście przyda Ci się takie oprogramowanie jak Woopra, Userforge oraz Samply.
Zaprojektowanie strategii SXO nastawionej na konkretną generację użytkowników wygląda podobnie do pokoleniowego SEO. Aby zbudować grupę docelową, musisz pomyśleć nad kilkoma istotnymi zagadnieniami:
Kim są przeciętni odbiorcy? Ile mogą mieć lat? Jaka płeć wśród nich dominuje?
Czy pracują? A może studiują?
Jakie mają potrzeby? Czy dobrze znają świat online?
Czego mogą się obawiać?
Czego potrzebują i czego się wystrzegają?
Elementy SXO, o które warto dbać z uwagi na pokolenie
Wiesz już, że SEO pokoleniowe, podobnie jak SXO, musi być dostosowane do konkretnej grupy odbiorców. Dzięki temu Twój serwis skupi na sobie uwagę tych osób, na których najbardziej Ci zależy. Na co należy więc zwrócić szczególną uwagę?
Zacznijmy od najstarszych osób, czyli Baby Boomers. Pokoleniowe SEO i SXO powinno opierać się na maksymalnej prostocie. Pamiętaj, że to pokolenie, które wychowało się bez internetu i współczesnych technologii. Dlatego serwis musi być intuicyjny i mądrze zaprojektowany. Młodzi użytkownicy są w stanie poradzić sobie z mało przejrzystą strukturą witryny, ale dla nieco starszych internautów będzie to spory kłopot i pewna niedogodność.
A co z pokoleniem X? To osoby, które ze względu na swoje przyzwyczajenia woli komunikację face to face (ewentualnie rozmowę telefoniczną) w porównaniu do pisania wiadomości. Pokoleniowe SXO dopasowane do tej generacji powinno opierać się na budowie przejrzystego formularza kontaktowego. Element ten musi być atrakcyjny wizualnie i łatwy w obsłudze. Pomyśl także o funkcjonalnym panelu logowania i rejestracji.
Pokolenie Y to generacja, która jest świadkiem rozwoju technologii – przede wszystkim internetu. Użytkownicy cenią elastyczność i możliwość wyboru. Zanim taki internauta skorzysta z Twojej oferty prawdopodobnie zapozna się z tym co proponujesz oraz ofertą konkurencji. Chcesz przygotować pokoleniowe SEO i SXO dla tej grupy osób? Doskonałą propozycją będzie regularne wykonywanie testów A/B, aby maksymalnie dostosować witrynę do potrzeb potencjalnych klientów. Z uwagi na pewną nieufność oraz zachowawczość warto postawić na merytoryczny content i ukazywanie branżowego know-how.
Pokolenie Z jest przyzwyczajone do szybkiego wyszukiwania informacji i bezpośredniej komunikacji za pomocą internetu. W kontekście SXO warto zadbać o livechat, który umożliwi użytkownikowi wysłanie wiadomości. Osoby te często podejmują pochopne decyzje, także w sferze zakupowej. Dla nich ważna jest szybkość ładowania strony, intuicyjna struktura sklepu (łatwo ich zniechęcić do zakupu). Generacja ta wyróżnia się większą odpornością na reklamy i materiały sponsorowane ze względu na fakt, że ludzie Ci wychowali się w dobie ogromnego przepływu informacji. Podczas poruszania się po internecie użytkownicy z generacji Z „automatycznie filtrują” treści, które nie są interesujące.