Szukanie słów kluczowych bez oparcia o dane historyczne
6 min
6 min
Na skróty
Spis treści:
Odpowiedni dobór słów kluczowych to podstawowy element pozycjonowania strony internetowej. Bez skompletowanych fraz trudno skutecznie zwiększyć widoczność oraz ruch organiczny. Istnieje wiele metody wyszukiwania słów kluczowych, zwykle ku temu wykorzystuje się analityczne narzędzia, które korzystają z danych historycznych. Jednak aplikacje te niemal zawsze są płatne. Dlatego warto wiedzieć, że szukanie słów kluczowych może być przeprowadzone bez oparcia o dane historyczne, za darmo.
Wyszukiwarka Google „nie wie”, co dokładnie znajduje się na stronie internetowej, dopóki człowiek nie przygotuje odpowiednich wskazówek. Dlatego w SEO kluczowym elementem jest optymalizacja techniczna serwisu. Właściwie zaprojektowana witryna z merytorycznymi treściami w jasny sposób informuje wyszukiwarkę, co przedstawia konkretna podstrona. W osiągnięciu tego celu pomagają frazy kluczowe: to drogowskazy dla robotów Google oraz ludzi. Dzięki nim domena może osiągać większą widoczność i ruch organiczny. Natomiast strona internetowa bez odpowiednio dobranych słów nie będzie wyświetlać się na zapytania użytkowników. W e-commerce właściwie skompletowane frazy kluczowe mogą znacznie zwiększyć sprzedaż, ponieważ podstrony z produktami zaczną osiągać wyższe pozycje w wyszukiwarce. Szukanie fraz kluczowych to ustalanie, czego dokładnie szukają odbiorcy. Następnie należy zoptymalizować serwis w taki sposób, aby na konkretne zapytanie użytkownik otrzymał jasną i kompletną odpowiedź.
W oficjalnym komunikacie „Search On 2020” Google wskazuje, że około 15% wszystkich zapytań stanowią frazy i terminy, które jeszcze nigdy nie zostały wyszukane. Statystyka ta odzwierciedla to, jak ważne jest odpowiednie szukanie słów kluczowych. Dopasowanie fraz do potrzeb użytkowników jest w stanie znacznie zwiększyć ruch organiczny. Wyróżniamy kilka metod dobierania takich słów bez dostępu do danych historycznych.
Prostym i szybkim sposobem na szukanie słów kluczowych jest narzędzie Answer The Public. Aplikacja automatycznie wyszukuje zapytania, jakie mogą pasować do wyszukiwarki Google. Wystarczy wpisać dowolną frazę, następnie wybierając odpowiedni język. Narzędzie połączy konkretne słowo z zaimkami, przyimkami, spójnikami itp. Następnie wystarczy wyselekcjonować z nich te, które wydają się szczególnie wartościowe.
Źródło: Answer The Public
Źródłem informacji o frazach jest samo Google. Szukając słów kluczowych, wykorzystaj box z podobnymi pytaniami (People Also Ask). To miejsce wyświetlające podpowiedzi, mogące zainteresować internautę. Minusem tego rozwiązania jest jednak jego specyfika: box stosunkowo rzadko wyświetla się na liście wyszukiwań w języku polskim, a jeżeli już, to tylko na popularne zagadnienia. Informacje znajdujące się w ramce z podobnymi pytaniami traktuj jako inspirację. Nie należy kopiować znajdujących się tam terminów.
Źródło: People Also Ask
Podobne wyszukiwania to podpowiedzi przygotowane z myślą o użytkownikach. Cześć ta stanowi inspirację podczas szukania słów kluczowych bez danych historycznych. Proponowane zapytania mogą być umieszczone we wcześniej wspomnianym Answer The Public, w celu wygenerowania kolejnych terminów nawiązujących do konkretnej branży. Istnieje jeszcze jeden sposób na analizę „podobnego wyszukiwania” w Google. Należy skorzystać z tego adresu URL:
https://suggestqueries.google.com/complete/search?output=toolbar&hl=&gl=uk&q=
Jednak na samym końcu po znakach „q=” musisz wpisać zapytanie, które Cię interesuje. Na przykład „q=kanapa+do+salonu”. Wówczas narzędzie zwróci podobne wyniki przydatne podczas szukania fraz kluczowych.
Źródło: Google
W e-commerce słowami kluczowymi mogą być elementy wchodzące w skład breadcrumbs (segmenty menu na stronie) oraz różne wariacje znajdujących się tam wyrażeń. Wykorzystaj je w Answer The Public oraz przeanalizuj podobne wyszukiwania. Frazy z breadcrumbs mogą również trafić do Planera Słów Kluczowych od Google.
Źródło: IKEA
Planer Słów Kluczowy od Google nieco nagina zasady dotyczące danych historycznych, ponieważ wyświetla informacje o „średniej miesięcznej licznie wyszukiwań” konkretnej frazy, co oznacza, że korzysta ze statystyk zebranych w przeszłości. Jednak narzędzie jest darmowe i skuteczne, dlatego musi znać je każdy właściciel strony internetowej. Planer głównie służy do analizowania tego, jaką skuteczność może osiągnąć konkretna kampania reklamowa w Google Ads. Funkcjonalność „Poznaj nowe słowa kluczowe” składa się z dwóch opcji. Pierwsza z nich pozwala na samodzielne podanie różnych fraz, aby następnie poznać ich wariacje. Natomiast druga opiera się na analizie konkretnego adresu URL, następnie zwracając zestawienie powiązanych słów. Oba rozwiązania są skuteczne i potrafią przedstawić wiele przydatnych danych.
Źródło: Planer Słów Kluczowych
Korzystanie ze specjalnych narzędzi do generowania synonimów także może okazać się skuteczne. Nie jest to rozwiązanie bezpośrednie, ale przy odrobinie szczęścia oraz kreatywności każda osoba jest w stanie przygotować własne zestawienie fraz kluczowych. Takie narzędzie jest szczególnie przydatne podczas szukania rzeczowników.
Źródło: Synonim.net
Alternatywą dla wcześniej wspominanego Answer The Public jest narzędzie Soolve, działające na nieco podobnej zasadzie. Wystarczy wpisać dowolne słowa, wówczas aplikacja wyświetli pokrewne wyrażenia, która mogą przydać się w Google, na YouTube oraz w takich wyszukiwarkach jak Yahoo bądź Bing.
Źródło: Soolve
Wyszukane słowa kluczowa muszą być dopasowane do potrzeb użytkowników, jednocześnie zachowując zgodność z tym, co przedstawia dana podstrona. Użytkownik wyszukujący frazę „laptop do 3000 zł” szuka konkretnej grupy produktów i prawdopodobnie jest gotowy zrealizować zakup. Taka osoba nie będzie zainteresowana artykułem o tym, jak zainstalować system lub sformatować laptop. Wykorzystanie frazy „laptop do 3000 zł” w tekście na temat defragmentacji dysku również nie będzie najlepszym pomysłem.
Fundamentalną częścią wyszukiwania i dobierania słów kluczowych jest także ich odpowiednie posortowanie zgodnie z tym, do jakich podstron są dopasowane. Dzięki temu właściciel strony internetowej przeprowadzający samodzielną optymalizację nie dokona tak zwanej kanibalizacji fraz. To zjawisko, gdzie na konkretne wyrażenie w wyszukiwarce wyświetla się więcej niż jedna podstrona. Za sprawą aktualizacji Site Diversity Update algorytm stara się wyświetlić tylko pojedynczy adres – ten, który będzie silniejszy i lepiej dopasowany do użytkownika. Choć w praktyce zdarza się, że mimo wszystko Google wyświetli więcej podstron tej samej domeny, to kanibalizacja nie jest SEO friendly i należy jej kategorycznie unikać. Ignorowanie problemu może doprowadzić do znacznego spadku konwersji: użytkownicy będą odwiedzać stronę, ale nie koniecznie znajdą to, czego dokładnie szukają, więc z niej szybko wyjdą, podnosząc współczynnik odrzuceń. Kanibalizacja fraz kluczowych nie ma miejsca na tych stronach, które zostały poprawnie zoptymalizowane i posiadają właściwe linkowanie (zewnętrzne i wewnętrzne).
Dobieranie fraz do podstron warto rozpocząć już w arkuszu kalkulacyjnym. Każdy adres URL powinien posiadać przypisane unikalne słowa kluczowe, które nie będą powtarzać się w żadnym innym wierszu. W ten sposób już na etapie planowania optymalizacji właściciel strony internetowej nie narazi się na problem kanibalizacji.
Taka lista przydaje się przez cały okres prowadzenia działalności online, dlatego warto ją zapisać, a w przyszłości (gdy pojawią się nowe podstrony) należy ją odpowiednio modyfikować. To rozwiązanie równie pomocne podczas kampanii link buildingu. Lista zawsze podpowie, jakim anchorem podlinkować adres URL, aby efekty były jak najlepsze. Do wygenerowania listy podstron posłuży dowolny crawler, na przykład Screaming Frog lub DeepCrawl. Ewentualnie właściciel strony internetowej może zrobić to ręcznie.
Jedna podstrona może być zoptymalizowana pod wiele fraz kluczowych. W tym kontekście pozycjoner i/lub właściciel strony internetowej nie mają żadnych ograniczeń. Zwykle jednak wybiera się kilka szczególnie wartościowych fraz, aby to właśnie one generowały ruch. Im większa ilość słów kluczowych, tym konieczne jest pozyskanie większej ilości linków – również content na podstronach wówczas powinien być nieco dłuższy, ponieważ musi zawierać w sobie pozycjonowane wyrażenia. Do podstron dobiera się takie frazy, które są jak najczęściej wyszukiwane przez użytkowników. Jednak takie słowa posiadają wysoką konkurencyjność, więc ich pozycjonowanie wymaga więcej czasu i wiedzy. Im słowo jest popularniejsze, tym więcej stron internetowych chce je wykorzystać, aby osiągnąć wysoką pozycję, tym samym generując wartościowy ruch. Oto przykład:
W szukaniu słów kluczowych bez oparcia o dane historyczne priorytetem jest nie tylko znalezienie odpowiednio dopasowanych fraz, ale także ich przemyślana selekcja. Następnie zebrane wyrażenia należy przypisać stosownym podstronom, aby użytkownicy mogli znaleźć w obrębie witryny dokładnie to, czego szukają. Nowe witryny i sklepy często korzystają z fraz typu long tail (długi ogon). To dłuższe wyrażenia składające się z kilku słów. Są one stosunkowo często wyszukiwane przez społeczność, ale jednocześnie ich konkurencyjność jest mniejsza, co przyspiesza proces pozycjonowania.
Przygodę z content marketingiem rozpoczął w 2017 roku. Następnie poszerzył spektrum zainteresowań o SEO. Tworzenie angażujących treści traktuje jako swoją pasję. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich oraz pozycjonowaniem stron.
przydatne, paru narzędzi nie znałem 🙂