Szum Informacyjny – czym jest i jak działa?
3 min
3 min
Na skróty
Pojawienie się nowoczesnych technologii informacyjnych było głównym motorem przeładowania informacją na wielu frontach: w ilości wyprodukowanej, łatwości rozpowszechniania i zasięgu odbiorców. Długotrwałe czynniki technologiczne zostały dodatkowo wzmocnione przez wzrost popularności mediów społecznościowych i gospodarki uwagi, która ułatwia kradzież uwagi. Zjawisko to jest ogólnie określane jako „przeciążenie informacyjne”, szum informacyjny lub infoxation.
Szum informacyjny (przeciążenie informacyjne) odnosi się do nadmiaru informacji dostępnych dla pracowników podczas wykonywania zadań lub podejmowania decyzji.
Termin ten po raz pierwszy pochodzi z książki Bertrama Grossa z 1964 r. „Zarządzanie organizacjami”. Gross wyjaśnił, że przeciążenie informacją może wystąpić, gdy ilość dostępnych informacji przekracza możliwości ich przetworzenia, obniżając tym samym jakość podejmowanych decyzji.
Jednak zanim pojawił się internet, fizyczne formy informacji były normą, ponieważ druk stał się głównym nurtem. Aby znaleźć to, czego szukali, ludzie musieli czytać i przeglądać duże tomy papierów i książek. Nie trzeba dodawać, że ta sytuacja była daleka od ideału, ponieważ miała negatywny wpływ na wydajność i ogólne podejmowanie decyzji.
Fala nowych technologii w naszym życiu osobistym i zawodowym została opracowana przede wszystkim po to, aby zmniejszyć naszą zależność od dokumentów i ułatwić przechowywanie, udostępnianie i lokalizowanie informacji. Z jednej strony technologie te oferowały dużą elastyczność i utorowały ludziom drogę do dostępu do informacji, które w innym przypadku byłyby trudno dostępne. Z drugiej strony, w niektórych przypadkach niski koszt danych i ich powszechna dostępność przyniosły więcej informacji, z którymi możemy sobie nie poradzić, prowadząc w ten sposób do przeciążenia informacjami.
Przeczytaj także: SXO Semcore oraz pozycjonowanie lokalne
Z definicji przeciążenie informacyjne występuje, gdy ilość informacji do przetworzenia przekracza nasze możliwości w określonym czasie. I są trzy ważne punkty, na których powinniśmy się skupić: ilość informacji, nasza zdolność do ich obsługi oraz czas, jaki otrzymujemy na ich przetworzenie. Wszystkie trzy elementy można przypisać do strategii danej organizacji, ale mogą również sprowadzać się do poziomu indywidualnego.
Po pierwsze, udostępnianie wszelkiego rodzaju informacji w pracy jest łatwe dzięki mnogości technologii na wyciągnięcie ręki pracowników. Może to skutkować nadmiernym udostępnianiem treści przez pracowników za pośrednictwem firmowego intranetu, poczty e-mail, a nawet platform mediów społecznościowych, co prowadzi do udostępnienia istotnych, nieistotnych i zduplikowanych informacji.
To prowadzi nas do drugiego punktu. Zdolność do przetwarzania informacji. A odpowiedź na to pytanie naprawdę zależy od wielu czynników, począwszy od cech osobistych, poziomu wykształcenia i wiedzy, aż po motywację i satysfakcję z pracy. Jeśli jednak pracownikom nie zapewni się wystarczającej ilości czasu, to najprawdopodobniej zmagają się z nadmiarem informacji niezależnie od swoich możliwości.
Szum informacyjny to problem wielu branż. Bardzo często występuje w marketingu oraz IT.
Aby skutecznie zorientować się, co powoduje przeciążenie informacjami, musielibyśmy sklasyfikować rodzaje informacji w miejscu pracy na podstawie ich jakości, złożoności i nowości. Ogólnie rzecz biorąc, informacje, z którymi pracownicy (ale także wszyscy inni ludzie) mają do czynienia na co dzień, można po prostu podzielić na dwa główne typy, niezależnie od ich formatu: istotne lub nieistotne.
Istotne informacje, jak sama nazwa wskazuje, odnoszą się do danych, których pracownicy aktywnie poszukują, aby skutecznie wykonywać swoją pracę. Z drugiej strony nieistotne informacje to zupełne przeciwieństwo. Odnosi się do danych, na które narażeni są pracownicy, a nie aktywnie poszukują. Mając to na uwadze, możemy wywnioskować, że przeciążenie informacjami jest związane zarówno z ilością, jak i jakością informacji. Zbyt wiele istotnych informacji jest niejasnych i czasochłonnych; narażenie na nieistotne informacje jest rozpraszające i nieproduktywne.