Tanie pozycjonowanie stron internetowych – czy to w ogóle możliwe?
7 min
7 min
Na skróty
Coraz więcej firm odkrywa możliwości, jakie daje pozycjonowanie stron www i uświadamia sobie, że działania SEO nie są marketingowym dodatkiem, a raczej niezbędnym elementem strategii rozwoju. Z wyszukiwarek korzystają bowiem zarówno klienci lokalni, jak i ci mieszkający na drugim końcu Polski. Żadna z tych grup nie dowie się jednak o Twojej działalności, jeśli nie zadbasz o jej widoczność w sieci.
To właśnie wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania warunkują nie tylko wzrost sprzedaży, ale też rosnącą rozpoznawalność Twojej marki czy budowanie lojalnej społeczności. Jak osiągnąć topowe miejsca w wyszukiwarce Google? Czym wyróżnia się skuteczne pozycjonowanie? I czy proces pozycjonowania może być tani? O tym wszystkim przeczytasz w naszym wpisie.
Zacznijmy od przypomnienia, jakie możliwości pozycjonowania daje nam najbardziej popularna wyszukiwarka. Choć samo pozycjonowanie stron internetowych jest pojęciem wielopłaszczyznowym, dziś skupimy się na podziale ze względu na koszty.
Sama nazwa „bezpłatne pozycjonowanie” może być myląca, ponieważ pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, wymagającym nie tylko wiele czasu, ale też wiedzy i odpowiednich narzędzi, które kosztują. Tak zwane darmowe pozycjonowanie strony internetowej nawiązuje jednak do tych działań SEO, których celem jest poprawienie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania – w przeciwieństwie do działań płatnych o podobnym charakterze (patrz: reklamy typu Pay-per-click).
Aby pojawić się wysoko w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, warto stworzyć (a następnie realizować) profesjonalną strategię SEO. Taki plan działania będzie miał jeszcze większe znaczenie wtedy, gdy w grę wchodzi wysoka konkurencyjność branży, w której działasz
Strategię SEO, stworzoną przez ekspertów, powinien uprzedzić audyt strony internetowej. Dzięki temu zyskasz informacje o aktualnym stanie witryny i dowiesz się, co należy poprawić na Twojej stronie w pierwszej kolejności, aby zacząć budować jej widoczność w sieci.
Czyli wszelkiego rodzaju reklamy strony internetowej: od wspomnianych już reklam PPC, czyli np. GoogleAds, przez reklamy w mediach społecznościowych, aż po reklamy displayowe. Są to działania, którym nie można odmówić skuteczności, jednak wszystkie z nich łączy jedno: wymagają budżetu. Skoro więc dzisiejszy tekst ma traktować o (możliwie) tanim pozycjonowaniu, nie będziemy dziś rozwijać szerzej tego zagadnienia.
Zanim przejdziemy dalej ustalmy, co można rozumieć pod pojęciem skutecznego pozycjonowania strony www.
Skuteczne pozycjonowanie strony to proces, w wyniku którego strona www osiąga wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. To z kolei zwiększa widoczność i ruch organiczny na witrynie. Ważne jest dostosowanie się do algorytmów wyszukiwarek, takich jak popularne Google, i regularna analiza wyników, by na bieżąco poprawiać obraną strategię. Skuteczność pozycjonowania można ocenić na podstawie mierzalnych wskaźników, np. wzrostu liczby użytkowników i konwersji na stronie.
Jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepów internetowych lub strony firmowej, istotne obszary działania dotyczą pozyskiwania linków (czemu służą np. artykuły sponsorowane). Wyszukiwarka Google, a konkretniej jej boty, najbardziej cenią wartościowe linki, ze stron o bardzo dobrym PageRank i z atrybutem „dofollow”.
Agencja SEO jest w stanie osiągnąć najlepsze wyniki w tym zakresie, ze względu na możliwość budowania lub wykorzystywania istniejącego zaplecza. Samodzielne działania na tym obszarze będą nieco trudniejszym zadaniem, choć również mogą wpłynąć pozytywnie na autorytet domeny.
Choć pozycjonowanie, co do zasady, jest procesem złożonym i rozciągniętym w czasie, istnieje kilka elementów Twojej strony, o które w stosunkowo łatwy sposób możesz zadbać samodzielnie. Pamiętaj jednak, że dla naprawdę skutecznych działań SEO zwykle niezbędna jest współpraca z ekspertami.
W jaki sposób możesz zatem pomóc Twojej stronie?
Content marketing to niezwykle ważna część działań pozycjonerskich. Jeśli potrafisz, postaraj się zatem o tworzenie wartościowych i unikalnych treści, które nie tylko zawierają odpowiednie frazy kluczowe, ale również spodobają się potencjalnym klientom.
Upewnij się, że adresy URL są możliwie krótkie, czytelne i jest w nich miejsce na słowa kluczowe. W ten sposób pomożesz odnaleźć się na Twojej stronie internetowej botom wyszukiwarki oraz użytkownikom strony.
Zaawansowana optymalizacja techniczna witryny to coś, czym zwykle zajmują się profesjonaliści. Możesz jednak nieco wspomóc ten proces, np. pamiętając o kompresowaniu obrazów przed wrzuceniem ich na stronę internetową czy dbając o wybór odpowiednio szybkiego hostingu.
Używaj linków wewnętrznych, bo to właśnie one pomogą Ci w stworzeniu przejrzystej struktury Twojej witryny. Twórz zatem linkowanie np. pomiędzy poszczególnymi artykułami na firmowym blogu – to zatrzyma czytelników na dłużej.
Postaraj się o nawiązanie relacji z portalami branżowymi czy innymi zaufanymi stronami. Dzięki temu będziesz w stanie zdobyć linki do swojej witryny z innych wartościowych źródeł (jakość linków jest bowiem dużo istotniejsza od samej ilości linków).
Samodzielne tanie pozycjonowanie stron www może być dobrym rozwiązaniem dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z SEO i chcą oszczędzić na kosztach. W Internecie można znaleźć narzędzia i materiały edukacyjne, które pozwalają na podjęcie podstawowych działań optymalizacyjnych, takich jak dobór słów kluczowych czy poprawa treści.
Pamiętaj jednak o tym, że pozycjonowanie stron to proces długoterminowy, który wymaga nie tylko zdobycia określonej wiedzy, ale i ciągłego śledzenia zmian algorytmów wyszukiwarek. Wybór eksperckiej agencji SEO daje pewność, że działania są prowadzone profesjonalnie i zgodnie z najnowszymi wytycznymi.
To właśnie agencje pozycjonerskie dysponują odpowiednimi narzędziami, doświadczeniem, a przede wszystkim specjalistami z różnych dziedzin, co pozwala osiągnąć oczekiwane efekty szybciej i skuteczniej, minimalizując ryzyko błędów mogących zaszkodzić pozycji Twojej strony w wynikach organicznych Google.
W Semcore doskonale rozumiemy ograniczenia wynikające czasem z budżetu klienta i wiemy, dlaczego samodzielne pozycjonowanie brzmi kusząco. Takie rozwiązanie ma bowiem pewne zalety, jak na przykład oszczędność kosztów (zwłaszcza w przypadku niewielkich firm), wgląd w każdy krok procesu pozycjonowania, a także możliwość zdobycia wiedzy na temat SEO, co nigdy nie pójdzie na marne, jeśli działasz marketingowo w sieci.
Z drugiej jednak strony, pozycjonowanie prowadzone na własną rękę nakłada pewne ograniczenia. Wśród nich można wymienić:
Osoby, które nigdy nie miały do czynienia z pozycjonowaniem, często nie zdają sobie sprawy z tego, jak wiele czynności wiąże się ze zdobyciem wysokiej pozycji Google. Samo przyswojenie wiedzy zajmuje mnóstwo czasu i, w przypadku podjęcia decyzji o samodzielnych działaniach SEO, będzie wiązało się z koniecznością skorzystania z płatnych materiałów edukacyjnych oraz zakupu narzędzi, które pozwolą na analizę konkurencji czy pomogą dobrać frazy kluczowe.
W takim kontekście można śmiało powiedzieć, że najtańsze pozycjonowanie to te, które… robi agencja SEO. Pracujący w nich specjaliści mają bowiem największe doświadczenie i zaplecze narzędziowe, które umożliwia zoptymalizowane działania – zarówno pod kątem budżetu, jak i zasobów czasowych.
To jedno z tych pytań, na które nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Wycena pozycjonowania zależy bowiem od wielu czynników, nie tylko tych dotyczących bezpośrednio Twojej strony internetowej, ale także związanych z Twoją branżą bądź aktualną sytuacją rynkową. Z tego też powodu trudno określić jeden uniwersalny cennik pozycjonowania, który można by zamieścić na stronie.
Przeczytaj więcej: Cennik pozycjonowania
To pytanie, na które jesteśmy w stanie odpowiedzieć bardziej precyzyjnie. Wysokość nakładów finansowych, na jakie warto się przygotować decydując się na pozycjonowanie w Google, opiera się bowiem na określonych elementach. Wśród nich możemy wymienić:
Wiesz już, że często o wiele bardziej opłacalne – wbrew pozorom – będzie skorzystanie z pomocy agencji, niż silenie się na samodzielność w tym zakresie. To bowiem eksperci dysponują ogromnym doświadczeniem w wielu branżach i mają dostęp do odpowiednio zaawansowanych narzędzi.
Czy więc tanie pozycjonowanie jest w ogóle możliwe? Z pewnością każdy specjalista SEO będzie miał na ten temat swoje zdanie. Ważne jest jednak, aby podkreślić, że podejrzanie „atrakcyjna” wycena pozycjonowania powinna wzbudzić Twoją czujność. Może bowiem sugerować, że dana agencja korzysta z szybkich, ale nieetycznych sposobów na zwiększenie widoczności witryny.
Myśląc o kosztach pozycjonowania, warto jednak wziąć pod uwagę nie tylko kwotę, którą wydasz, ale też realne zyski, na które odpowiednio prowadzone działania SEO mają bezpośredni wpływ. Wzrost widoczności przekłada się w końcu na większą sprzedaż i rosnącą popularność witryny. Ważne jest jednak, aby rozsądnie wybierać agencję SEO.
Co należy zrobić przed podjęciem współpracy? Przede wszystkim warto zweryfikować to, czy dana agencja, mająca zajmować się pozycjonowaniem Twojej strony, oferuje możliwie kompleksowe usługi związane ze sztuką SEO. Polecamy zatem sprawdzić, czy interesująca Cię firma ma w swojej ofercie zarówno pozycjonowanie organiczne, jak i płatne reklamy czy content marketing.
Warto zweryfikować też, czy dana agencja jest na bieżąco z pozycjonerskim know how i rozwija się, proponując połączenia usług, takie jak SXO (pozycjonowanie + działania UX). Taki partner biznesowy pomoże Ci wyprzedzić konkurencję i wykorzysta branżowe nowinki dla pozycjonowania właśnie Twojej witryny.
Tanie pozycjonowanie stron www to temat, który często budzi zainteresowanie wśród właścicieli firm. Warto jednak zastanowić się, jakie opcje są naprawdę opłacalne, a które mogą generować dodatkowe koszty w dłuższej perspektywie.
Choć możliwy jest wybór takich narzędzi i metod pozycjonerskich, aby działania związane z poprawą widoczności nie były drogie, nadal jedną z najdroższych opcji pozostaje samodzielne pozycjonowanie. Wspomniany koszt narzędzi, pracownika, kursów oraz szkoleń znacznie przewyższa bowiem możliwości wielu firm.
Najczęściej zatem sensownym ekonomicznie rozwiązaniem będzie nawiązanie współpracy z agencją SEO, która pomoże w dopasowaniu usług i rozwiązań do tego, jakim budżetem dysponujesz.
W tej sekcji znajdziesz pytania, które najczęściej zadają nam nasi klienci, wraz z odpowiedziami. Jeśli nie znajdziesz tu odpowiedzi na swoje wątpliwości, wypełnij formularz kontaktowy, a chętnie Ci pomożemy. Znajdziesz go w tym miejscu.
Tak, tanie pozycjonowanie stron www może być skuteczne, jeśli mamy na myśli działania oparte na solidnej strategii SEO, których budżet jest maksymalnie zoptymalizowany i mądrze rozporządzany.
Tanie pozycjonowanie może obejmować optymalizację treści, poprawę struktury technicznej Twojej strony, linkowanie wewnętrzne oraz zdobywanie wartościowych linków zwrotnych.
Tak, tanie pozycjonowanie stron zazwyczaj wymaga więcej czasu na osiągnięcie oczekiwanych efektów. W tym przypadku działania są bowiem realizowane stopniowo, co powoduje, że również rezultaty można zaobserwować dopiero w dłuższej perspektywie.
Minimalny budżet na pozycjonowanie strony ściśle zależy od specyfiki Twojej branży, jej konkurencyjności, Twojej oferty, a także zakresu pozycjonowania, na jaki się zdecydujesz.
Tanie pozycjonowanie Twojej strony jest bezpieczne jak każde inne, o ile nie oznacza stosowania technik niezgodnych z wytycznymi Google, takich jak spamowanie linkami czy nadmierne upychanie słów kluczowych.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.