TikTok – co to jest i czy warto go używać?
5 min
5 min
Na skróty
TikTok jest aplikacją używaną głównie przez pokolenie Z i millenialsów. Popularność zyskał już na samym początku powstania z powodu możliwości nagrywania kreatywnych filmików z atrakcyjnymi przejściami, dobrą muzyką oraz napisami. Z TikToka korzystają ludzie z całego świata, ponieważ dostarcza mnóstwo rozrywki, jest darmowy i zaprojektowany według aktualnych wymagań społeczeństwa. Zatem, co to jest TikTok i czy warto go używać? Przedstawiamy jedną z najbardziej popularnych aplikacji w 2022 roku!
TikTok, czyli międzynarodowa aplikacja muzyczna opracowana jako zamiennik Musical.ly. Oferuje swoim użytkownikom wiele możliwości i w przeciwieństwie do poprzednika skupia się nie tylko na synchronizowaniu ust z odtwarzanym dźwiękiem audio, ale również ciekawych aspektach wizualnych. Otóż TikTok pozwala dodawać nagrania z pamięci telefonu, a następnie dowolnie je edytować. Twórcy udostępnili internautom również możliwość nagrywania reakcji na wybrane filmy, tworzenia duetów czy zabawy specjalnymi efektami.
TikTok to bardzo prosty program na urządzenia mobilne, który według ekspertów Semcore nie różni się opcjami praktycznie w ogóle od innych aplikacji społecznościowych tj. Facebook, Instagram czy Twitter. Zastępca Musical.ly oferuje standardową stronę główną „Główna”, wyszukiwarkę trendów „Odkryj”, skrzynkę powiadomień „Przychodzące” oraz zakładkę profilową „Ja”.
Zakładka profilowa „Ja” pozwala edytować, usunąć lub uzupełnić swój profil, a duży znak plusa „+” umożliwia nagranie i udostępnienie konkretnego filmiku szerszej widowni.
Na TikToku możemy nagrywać m.in. tutoriale, układy taneczne, cosplaye, challange oraz inne interesujące projekty w formie wideo. Ostatecznie wszystko zależy od naszej kreatywności, jednak warto zwrócić uwagę na zasady społeczności informujące o konkretnych zakazach, których złamanie może skutkować nawet permanentną blokadą konta.
Poniżej przedstawiamy 7 propozycji na kreatywne tworzenie wideo w aplikacji TikTok:
Popularne są także duety na TikToku. Przyciągają one dosyć sporą widownię (pod warunkiem, że zostały profesjonalnie i ciekawie przygotowane). Aby zrobić duet, wystarczy wybrać nagranie, które chcemy wykorzystać, kliknąć strzałkę znajdującą się po prawej stronie ekranu, a następnie użyć funkcjonalności pt.: „Duet”. Następnie należy nagrać swoją część projekcji, edytować ją, dodać filtry, naklejki oraz efekty i opublikować wideo.
Dom TikTokerów (tzw. HypeHouse) to mieszkanie nastolatków, którzy zyskali popularność dzięki pokazywaniu swojego codziennego życia przy pomocy nagrań w aplikacji TikTok. Ich siedziba znajduje się w Los Angeles, jednak celebryci co jakiś czas zmieniają miejsce swojego pobytu, aby jeszcze bardziej zaciekawić swoich fanów.
Ekipa Friza oraz Team X również mogą pochwalić się podobnymi projektami, natomiast filmy nagrywane w wynajmowanych willach kierują przede wszystkim do użytkowników YouTube’a, jedynie przy okazji uzupełniając TikToka interesującymi materiałami z HypeHouse’ów.
Czy istnieją aplikacje podobne do TikToka? Oczywiście, że tak, a nawet łączą ze sobą funkcje innych programów (np. Tinder). Najpopularniejszymi z nich są m.in. Snack, Collab oraz Instagram z opcją Reels (czyli słynnych 15-sekundowych nagrań). Poniżej przedstawiamy 3 aplikacje podobne do TikToka!
Snack to bardzo popularna aplikacja randkowa posiadająca zarówno funkcje TikToka, jak i Tindera. Dzięki niej możemy kreować, a także udostępniać krótkie nagrania. Snack oferuje również możliwość przeglądania filmów stworzonych przez innych internautów. Co ciekawe – w momencie, gdy twórcy polubią wzajemnie swoją projekcję, uzyskają tzw. match wywodzący się z aplikacji randkowych.
Collab to program na urządzenia mobilne zrzeszający miłośników muzyki oraz klasycznych instrumentów grających (np. skrzypce, harfa, harmonijka). Ideą tej aplikacji jest współpraca kilku użytkowników wspólnie tworzących jedno nagranie – pod kątem montażu, śpiewania czy grania na dowolnym instrumencie.
Instagram z opcją Reels to klasyczne instagramowe rolki, które możemy z łatwością wzbogacać muzyką, specjalnymi filtrami lub dodatkowymi efektami. Zdaniem ekspertów Semcore, na pierwszy rzut oka bardzo ciężko odróżnić Reels od TikToka.
TikTok należy do chińskiego przedsiębiorstwa ByteDance, które w 2017 roku przejęło aplikację Musical.ly za rekordową wówczas sumę miliarda dolarów i zmieniło jej nazwę oraz design na dzisiejszego TikToka. Warto również wspomnieć, iż w 2020 roku był to najczęściej pobierany program na urządzenia mobilne, z którego korzystało 2 miliardy użytkowników z całego świata! Według serwisu Wikipedia, 41% internautów posiadających TikToka ma od 16 do 24 lat.
Oficjalna wersja TikToka w Chinach nazywa się Douyin. Reszta świata korzysta z oryginalnej aplikacji dostępnej w kilkudziesięciu wersjach językowych na systemach operacyjnych iOS oraz Android. Co ciekawe – 95% użytkowników TikToka w 2020 roku stanowiły kobiety.
TikTok to niezaprzeczalnie jedna z najbardziej wielbionych aplikacji rozrywkowych w 2022 roku. Wtargnął na urządzenia mobilne nastolatków już w 2016 r. jako Musical.ly i od tej pory robi furorę na całym świecie. Zasięgi tutaj są znacznie tańsze niż na Instagramie czy Facebooku, a okazują się często bardziej opłacalne – zależy to jednak od konkretnej grupy docelowej.
Naszym zdaniem warto używać TikToka zarówno w celach rozrywkowych, jak i biznesowych. Do stania się popularnym na tej stosunkowo nowej aplikacji nie potrzeba wiele – wystarczy motywacja, kreatywność i interesujące pomysły, które zaciekawią internautów z całego świata. Ponadto jest to świetne dopełnienie innych działań marketingowych takich jak np. Facebook Ads, czy pozycjonowanie.
Jakie są wady i zalety TikToka? Według nas program ten wyróżnia się licznymi korzyściami tj. dostarczanie rozrywki internautom, edukowanie i możliwość reklamy produktów lub usług Twojej firmy w niestandardowy sposób.
Nie oznacza to jednak, że wady TikToka nie istnieją. Otóż pomimo ogromnych kar za ten proceder, przedsiębiorstwo nadal gromadzi od nas dane na praktycznie każdej płaszczyźnie – przykładowo wymaga uprawnień do lokalizacji użytkownika, kontaktów, kamer, nagrań dźwiękowych itd. Poniżej przedstawiamy wady i zalety aplikacji TikTok.
Warto również wspomnieć, iż TikTok udostępnia swoim użytkownikom wersję dla dzieci pozbawioną materiałów nieodpowiednich osobom nieletnim.
TikTok to rozrywkowa aplikacja zrzeszająca pokolenie Z oraz millenialsów z całego świata. Potrafi być zabójczo skuteczna, jeśli dobrze ją wykorzystamy pod kątem biznesowym. Według nas jest równie świetna w kontekście typowo rozrywkowym – znakomicie umila czas i często daje wartość edukacyjną. Program gromadzi niestety znaczną ilość danych internautów, wymuszając udostępnianie lokalizacji, kontaktów czy nagrań dźwiękowych.
Poniżej zebraliśmy odpowiedzi na najczęstsze pytania, które pojawiają się w sieci na temat TikToka.
Usunięcie konta TikTok jest bardzo proste. Wystarczy wejść w aplikację zainstalowaną na naszym telefonie, a następnie znaleźć funkcjonalność „Zarządzaj kontem” (pod 3 kropeczkami na górze ekranu). Na samym dole pojawi się opcja pt.: „Usuń konto” – musimy ją kliknąć, wprowadzić swoje hasło i zatwierdzić. Gotowe!
Aby odblokować konto użytkownika na TikToku, wybieramy zakładkę „Prywatność i bezpieczeństwo”, scrollujemy na sam dół, a następnie klikamy opcję „Zablokowane konta”. Przy nazwie znajomego, którego chcemy odblokować, używamy przycisku „Odblokuj”.