Trendy e-commerce – jak wykorzystać viral do sprzedaży?
3 min
3 min
Na skróty
Czym są trendy e-commerce i jak wykorzystywać je jako viral do sprzedaży? Co warto wiedzieć i na czym się skupiać? Przedstawiamy szczegóły.
Viral marketing można przedstawić w różnych formach. Najczęściej są to m.in.:
Twórcy viral marketingu dążą do tego, aby ich treści zobaczyło jak najwięcej osób. To również taktyka mająca na celu podjęcie konkretnych działań, które w najbliższej przyszłości wywołają tzw. reakcję lawinową wokół contentu opublikowanego przez dany brand.
Viralowe treści da się jak najbardziej zaplanować. Prawdopodobieństwo rozprzestrzenienia się danej koncepcji nie jest jednak stuprocentowe – pomimo pomysłowości, wyczucia, kreatywności, a nawet odrobiny szczęścia możemy ponieść fiasko.
Na marketing wirusowy nie ma schematu. Reklama może rozejść się viralowo lub nie. To również bardzo nieprzewidywalna i ryzykowna forma promocji, ponieważ tzw. virale mogą zadziałać sprzedażowo lub wręcz przeciwnie (np. gdy przekaz jest zbyt kontrowersyjny).
Stworzenie virala sprzedażowego rozpocznijmy od dogłębnego zapoznania się z grupą docelową. Weźmy również pod uwagę fakt, że nie rozbawimy każdego – niektórych może po prostu irytować dany przekaz. Zadaj sobie zatem kilka istotnych pytań umożliwiających opracowanie wirusowej reklamy, która będzie wywoływać emocje, a mianowicie:
Virale sprzedażowe powstają zazwyczaj na bazie RTM (ang. Real Time Marketing), czyli marketingu czasu rzeczywistego. W konsekwencji content powinien odnosić się do aktualnych tematów, które obecnie wzbudzają emocje w internautach.
Sposób na tworzenie skutecznych virali w internecie zaprezentował właściciel naszej agencji marketingowej – Marcin Stypuła, który tym razem wcielił się we wróżbitę.
W sierpniu 2019 roku CEO Semcore napisał post, w którym stwierdził, że oceni po zdjęciu profilowym, ile zarabiają osoby komentujące. Cała sprawa rozeszła się dosyć dużym „echem”, ponieważ komentarzy finalnie było ponad 1 000. Niektóre z nich wyglądały w ten sposób:
Ludzie zaczęli komentować, ponieważ bardzo ciekawiło ich to, jak zostaną ocenieni przez drugą osobę wyłącznie po profilu na Facebooku. Post ten okazał się jednym z najpopularniejszych na grupie SEO/SEM Polska. Jeżeli dodamy do tego, że Marcin Stypuła jest właścicielem firmy z tej samej branży (Semcore to agencja SEO), będziemy mogli stwierdzić, że omawiany post wpłynie w jakimś stopniu na wyniki sprzedażowe oraz rozpoznawalność marki Semcore. Tak się stało, co podsumował CEO w innym poście niecały dzień później.
Jak widzimy – cztery godziny „wróżenia” pozwoliły uzyskać aż 10 zapytań o współpracę z Semcore, czyli pierwszą agencją SXO w Polsce, a także ponad 22 nowe zapytania w sprawie promocji Facebook ADS. Nowi znajomi na profilu LinkedIn przyczynili się natomiast do zwiększenia rozpoznawalności marki, o co również prawdopodobnie chodziło właścicielowi Semcore.
W dzisiejszym artykule przedstawiliśmy, jak wykorzystać viral do sprzedaży. Biorąc pod uwagę obecne standardy w branży marketingu internetowego działania tego typu są absolutnym „strzałem w dziesiątkę”. Warto jednak tworzyć treści viralowe mądrze, żeby marketing wirusowy nie skończył się karą finansową i utratą wizerunku firmy.
Przypominamy również, że tzw. marketing wirusowy powinien trafić do odpowiedniej grupy odbiorców. Marcin Stypuła umieścił post na branżowej grupie SEO/SEM Polska, ponieważ jest właścicielem agencji SEO. Jeżeli ten sam wpis zostałby dodany na grupie dla miłośników roślin, prawdopodobnie zostałby usunięty lub po prostu zignorowany.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce marketingu wirusowego?
Tworzenie virali sprzedażowych jest bardzo dobrym rozwiązaniem zarówno, jeżeli chodzi o zwiększenie konwersji, jak i o poprawę wizerunku marki. Należy jednak dostosować przekaz treści do oczekiwań odbiorców – w taki sposób, żeby wzbudzał emocje, ale nie był zbyt kontrowersyjny, ponieważ efekt wówczas może być odwrotny.
Sposób na wykorzystanie virala do sprzedaży pokazał Marcin Stypuła – CEO agencji Semcore. Dzięki jego kreatywności poprawił on wizerunek swojej marki, wykreował więź z potencjalnymi konsumentami oraz pozyskał leady przekładające się na sprzedaż (w postaci zapytań ofertowych o SEO oraz kampanie Meta Ads).
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.