Czym są trendy e-commerce i jak wykorzystywać je jako viral do sprzedaży? Co warto wiedzieć i na czym się skupiać? Przedstawiamy szczegóły.
Viral marketing – co to jest?
Viral marketing można przedstawić w różnych formach. Najczęściej są to m.in.:
- zabawne memy,
- kontrowersyjne filmiki,
- intrygujące wpisy blogowe,
- chwytliwe slogany reklamowe.
Twórcy viral marketingu dążą do tego, aby ich treści zobaczyło jak najwięcej osób. To również taktyka mająca na celu podjęcie konkretnych działań, które w najbliższej przyszłości wywołają tzw. reakcję lawinową wokół contentu opublikowanego przez dany brand.
Czy viralowe treści można zaplanować?
Viralowe treści da się jak najbardziej zaplanować. Prawdopodobieństwo rozprzestrzenienia się danej koncepcji nie jest jednak stuprocentowe – pomimo pomysłowości, wyczucia, kreatywności, a nawet odrobiny szczęścia możemy ponieść fiasko.
Na marketing wirusowy nie ma schematu. Reklama może rozejść się viralowo lub nie. To również bardzo nieprzewidywalna i ryzykowna forma promocji, ponieważ tzw. virale mogą zadziałać sprzedażowo lub wręcz przeciwnie (np. gdy przekaz jest zbyt kontrowersyjny).
Jak stworzyć viral sprzedażowy?
Stworzenie virala sprzedażowego rozpocznijmy od dogłębnego zapoznania się z grupą docelową. Weźmy również pod uwagę fakt, że nie rozbawimy każdego – niektórych może po prostu irytować dany przekaz. Zadaj sobie zatem kilka istotnych pytań umożliwiających opracowanie wirusowej reklamy, która będzie wywoływać emocje, a mianowicie:
- Co lubią Twoi odbiorcy?
- Jakie sytuacje ich śmieszą?
- Jakim poczuciem humoru się cechują?
- Co ich oburza?
- Czym się interesują?
Virale sprzedażowe powstają zazwyczaj na bazie RTM (ang. Real Time Marketing), czyli marketingu czasu rzeczywistego. W konsekwencji content powinien odnosić się do aktualnych tematów, które obecnie wzbudzają emocje w internautach.
Jak wykorzystać viral do sprzedaży? – przykład CEO Semcore
Sposób na tworzenie skutecznych virali w internecie zaprezentował właściciel naszej agencji marketingowej – Marcin Stypuła, który tym razem wcielił się we wróżbitę.
W sierpniu 2019 roku CEO Semcore napisał post, w którym stwierdził, że oceni po zdjęciu profilowym, ile zarabiają osoby komentujące. Cała sprawa rozeszła się dosyć dużym „echem”, ponieważ komentarzy finalnie było ponad 1 000. Niektóre z nich wyglądały w ten sposób:
Ludzie zaczęli komentować, ponieważ bardzo ciekawiło ich to, jak zostaną ocenieni przez drugą osobę wyłącznie po profilu na Facebooku. Post ten okazał się jednym z najpopularniejszych na grupie SEO/SEM Polska. Jeżeli dodamy do tego, że Marcin Stypuła jest właścicielem firmy z tej samej branży (Semcore to agencja SEO), będziemy mogli stwierdzić, że omawiany post wpłynie w jakimś stopniu na wyniki sprzedażowe oraz rozpoznawalność marki Semcore. Tak się stało, co podsumował CEO w innym poście niecały dzień później.
Jak widzimy – cztery godziny „wróżenia” pozwoliły uzyskać aż 10 zapytań o współpracę z Semcore, czyli pierwszą agencją SXO w Polsce, a także ponad 22 nowe zapytania w sprawie promocji Facebook ADS. Nowi znajomi na profilu LinkedIn przyczynili się natomiast do zwiększenia rozpoznawalności marki, o co również prawdopodobnie chodziło właścicielowi Semcore.
Podsumowanie
W dzisiejszym artykule przedstawiliśmy, jak wykorzystać viral do sprzedaży. Biorąc pod uwagę obecne standardy w branży marketingu internetowego działania tego typu są absolutnym „strzałem w dziesiątkę”. Warto jednak tworzyć treści viralowe mądrze, żeby marketing wirusowy nie skończył się karą finansową i utratą wizerunku firmy.
Przypominamy również, że tzw. marketing wirusowy powinien trafić do odpowiedniej grupy odbiorców. Marcin Stypuła umieścił post na branżowej grupie SEO/SEM Polska, ponieważ jest właścicielem agencji SEO. Jeżeli ten sam wpis zostałby dodany na grupie dla miłośników roślin, prawdopodobnie zostałby usunięty lub po prostu zignorowany.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce marketingu wirusowego?
#1 Czy tworzenie virali sprzedażowych jest dobrym rozwiązaniem na zwiększenie konwersji i poprawę wizerunku marki?
Tworzenie virali sprzedażowych jest bardzo dobrym rozwiązaniem zarówno, jeżeli chodzi o zwiększenie konwersji, jak i o poprawę wizerunku marki. Należy jednak dostosować przekaz treści do oczekiwań odbiorców – w taki sposób, żeby wzbudzał emocje, ale nie był zbyt kontrowersyjny, ponieważ efekt wówczas może być odwrotny.
#2 Jak wykorzystać viral do sprzedaży?
Sposób na wykorzystanie virala do sprzedaży pokazał Marcin Stypuła – CEO agencji Semcore. Dzięki jego kreatywności poprawił on wizerunek swojej marki, wykreował więź z potencjalnymi konsumentami oraz pozyskał leady przekładające się na sprzedaż (w postaci zapytań ofertowych o SEO oraz kampanie Meta Ads).