Uniwersalne rady dotyczące marketingu online i pozycjonowania
4 min
4 min
Na skróty
Pozyskanie konsumenta w e-commerce nie należy do najprostszych zadań. Użytkownicy dokładnie sprawdzają ofertę, zanim wydadzą swoje ciężko zarobione pieniądze. Dokonanie decyzji zakupowej wiąże się z odrzuceniem innych opcji, bowiem prawdopodobnie nie znajdziesz już branży całkowicie pozbawionej konkurencji. Klienci mają wybór i z tego wyboru zawsze korzystają. Na próżno szukać użytkownika, który bez namysłu doda Twój produkt do koszyka, a następnie sfinalizuje transakcję. Nawet zakupy opiewające na małe kwoty poprzedzone są analizą oraz weryfikacją wielu propozycji konkurencji. Należy dbać nie tylko o działania reklamowe, ale także o pozycjonowanie.
Warto poznać zasady e-commerce, których wdrożenie pozwoli Ci wypromować własny biznes w świecie cyfrowym. Nie będą to magiczne zaklęcia i tajemnicze triki, a trafne spostrzeżenia o dość unikalnym charakterze. Możesz zastosować te zasady e-commerce w przypadku własnej działalności online i zobaczysz, że na efekty nie będzie trzeba długo czekać.
Klient nie zobaczy Twojej estetycznej strony, wysokiej jakości produktów i atrakcyjnych cen, jeśli Twoja witryna nie będzie widoczna w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi słowami kluczowymi. Zadbaj więc o współpracę z dobrą agencją SEO, która sprawi, że Twoja strona internetowa będzie łatwa do znalezienia w internecie. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, to sprzedaż będzie zależała głównie od innych czynników (w tym UX). Pamiętaj, aby pozycjonowanie opierać na doskonale dobranych frazach kluczowych, które są dostosowane do branży, Twojej działalności oraz różnorodne. Oznacza to, że powinno się wybierać zarówno wyrażenia z długiego ogona, jak i ogólne. Sprawdzić należy też ich konkurencyjność i częstotliwość wyszukiwania.
Jak zrobić marketing online, aby działania promocyjne miały sens? Na pewno unikaj kopiowania konkurencji. Możesz natomiast zaczerpnąć inspirację, aby wpaść na własny, oryginalny pomysł. Szczególnie dziś unikanie kopiowania ma ogromne znaczenie. Dawniej, gdy nie mieliśmy dostępu do internetu oraz innych mass media, konsumenci mieli ograniczone możliwości co do weryfikacji różnych przedsiębiorstw. Sposoby na marketing mogły być więc dyskretnie zaczerpnięte z zagranicy. Dziś to nie przejdzie. Musisz pobudzić swoją kreatywność do działania.
Bardzo ważną zasadą w e-commerce, którą prawdopodobnie wielokrotnie usłyszysz, jest pielęgnowanie z odbiorcami więzi. Z czasem, kto wie, może nawet zbudujesz silną społeczność wokół własnego logo tak jak Apple, czy różne marki oferujące dobra luksusowe. Jak robić marketing online oparty na komunikacji? W tym celu warto wykorzystać media społecznościowe, z których tak często korzystamy. Przygotuj strategię content marketingową, zachęcaj do rozmowy, prowadź dialog i odpowiadaj na pytania.
Zastanawiając się, jak robić marketing online, pokuś się o tworzenie wizerunku eksperta. Banalna porada? Nie koniecznie. Swoje know-how możesz udowodnić nie tylko poprzez artykuły blogowe, ale również prowadząc kanał na YouTube, udostępniając atrakcyjne szkolenia. Co więcej, przygotowując opis oferty, dodaj do tekstu case study (studium przypadku). Pokaż wszystkim, że znasz się na rzeczy i warto Ci zaufać.
Gdy będziesz przestrzegać podstawowych i uniwersalnych zasad e-commerce, zdecydowanie łatwiej będzie Ci osiągnąć satysfakcjonujące wyniki. No dobra, ale jak robić skuteczny marketing online prowadząc sklep internetowy?
Działaj wielokanałowo – to bardzo ważna zasada e-commerce, dzięki której uda Ci się przyspieszyć promocję własnej marki. Zdobywaj umysły klientów na kilka sposobów, zapewniając pełne doświadczenie konsumenckie. Strona internetowa to nie wszystko. Wzbogać ją o media społecznościowe, e-mail marketing czy reklamy w wyszukiwarce. Możesz nawet wyrwać się poza świat online. Do promocji służy także reklama w telewizji oraz audycji radiowej. Sposobów na promocję marki jest wiele!
Prosta zasada e-commerce, o której często zapominamy. To wezwanie do działania (call to action). Tworzysz tekst na blog? Wpis do social media? Reklamę? Nie ważne. Postaraj się zawsze zachęcić użytkownika do konkretnego działania. Wystarczy jedno zdanie, które rozpocznie się od słowa typu: sprawdź, dowiedz się, zobacz, poczuj, wypróbuj.
Powiedzenie „content is a king” jest ciągle aktualne. To zasada e-commerce, która bezpośrednio wiąże się z budowaniem wizerunku eksperta. Jak chcesz wyróżnić się na tle konkurencji, gdy nie podpowiesz konsumentom, dlaczego Twoja marka jest wyjątkowa? Twórz, baw się formą, dostarczaj jakościowe treści i rozwijaj swój biznes online, najlepiej jak tylko potrafisz.
Jak robić marketing online, aby dotrzeć do klientów? To nie zawsze takie proste, szczególnie na samym początku przygody z e-commerce. Możesz oferować naprawdę bezkompromisowe usług oraz produkty, ale bez odpowiedniej promocji, nikt się o nich nie dowie.
Swoją stronę internetową możesz pozycjonować w wyszukiwarce (SEO), aby dotrzeć do potencjalnych klientów. To rozwiązanie zwiększające ruch w sklepie, a przy sprzyjających warunkach, pozytywnie wpływa na sprzedaż. Jeżeli działasz w mało konkurencyjnej branży, szybko się uczysz i masz sporo wolnego czasu, możesz spróbować samodzielnie zająć się SEO dla e-commerce. W przeciwnym wypadku zdecydowanie lepiej skorzystać z pomocy specjalistów, którzy swoją wiedzą wspomogą Twój biznes.
Sklep internetowy możesz również promować w wyszukiwarce poprzez płatne reklamy. Taką usługę oferuje między innymi Google Ads, gdzie za odpowiednią opłatą trafisz do górnej części listy wyszukiwań. Także i w tym przypadku konieczna jest odpowiednia konfiguracja reklam oraz właściwe dobranie wartościowych fraz, aby inwestycja mogła jak szybciej generować zyski. W przypadku e-commerce bardzo często najlepsze efekty daje synergia Google Ads oraz SEO. Takie połączenie fachowo określa się terminem SEM.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.