UX a współczynnik odrzuceń
3 min
3 min
Na skróty
Wysoki współczynnik odrzuceń jest jedną z głównych przyczyn słabej konwersji. Jeśli większość Twoich użytkowników opuszcza witrynę na pierwszej podstronie, nie masz możliwości, by przekształcić ich w subskrybentów lub klientów. Sprawdź, jak obniżyć UX współczynnik odrzuceń!
To odsetek użytkowników, którzy trafili na Twoją witrynę i opuszczają ją, bez przechodzenia na drugą podstronę. Wyższy UX współczynnik odrzuceń oznacza, że nie udało Ci się przekonać ich do pozostania i określonego działania (tj. zapisu do newslettera lub kupienia produktu). Użytkownik może odrzucić Twoją stronę, klikając przycisk Wstecz, klikając link do innej strony, zamykając otwarte okno/kartę, wpisując nowy adres URL lub z powodu przekroczenia limitu czasu sesji.
Zastanawiasz się, jaki jest dobry współczynnik odrzuceń? Cóż, ogólna zasada jest taka:
Pamiętaj, że ten wskaźnik różni się w zależności od branży i rodzaju treści.
Doświadczenie użytkownika (User experience, UX) obejmuje wszystkie aspekty interakcji użytkownika z firmą, jej usługami i produktami. Stworzenie użytecznej strony, która wygląda dobrze na wszystkich platformach i urządzeniach, to pierwszy krok w tym kierunku. Uważnie obserwuj, jak zachowują się użytkownicy i co wpływa na ich decyzje. Zastanawiasz się, jak obniżyć UX współczynnik odrzuceń? Skontaktuj się z nami!
Większość użytkowników decyduje o tym, czy podoba im się strona internetowa w ciągu pierwszych kilku sekund. Często wystarczy rzucić okiem na widoczny obraz bez przewijania. Teraz gdy już wiesz, na co patrzą Twoi użytkownicy, możesz zoptymalizować ten obszar. Pamiętaj, by zamieścić w nim wezwanie do działania. Powinno przykuwać uwagę czytelników. Zwróć uwagę na to, by było krótkie i konkretne.
Lejek sprzedaży pokazuje, na jakim etapie ścieżki zakupowej i procesu konwersji znajdują się użytkownicy. Odzwierciedla wszystkie etapy zaangażowania odwiedzających/klientów. Najpierw buduj świadomość marki wśród grupy docelowej poprzez blogowanie, kampanie w mediach społecznościowych, reklamy PPC i SEO. W kolejnym etapie pokaż klientom, w jaki sposób możesz rozwiązać ich problem. Jeśli chcesz zmniejszyć UX współczynnik odrzuceń, zadbaj o strony docelowej. wezwanie do działania i formularze kontaktowej. Postaraj się zaangażować czytelników, publikując regularnie wysokiej jakości treści.
Możliwe, że Twój nagłówek lub wezwanie do działania nie przynosi spodziewanych efektów. Warto więc regularnie przeprowadzać testy A/B. Użyj różnych strategii dotyczących treści i sprawdź, jak działa każda z nich. Możesz także tworzyć strony docelowe, kierowane na różnych odbiorców, regiony, słowa kluczowe itp.
Filmy są bardzo wciągające i przyciągają uwagę bardziej niż tekst, a nawet zdjęcia. Możesz użyć pełnoekranowego wideo jako tła lub dodać je obok wezwania do działania. Jeśli chcesz przykuć uwagę odbiorców i zachęcić do większego zaangażowania, pomyśl o animacji, muzyce, dźwięku, narracji, ciekawych kombinacji kolorów lub innych narzędziach perswazyjnych.
Chcesz obniżyć UX współczynnik odrzuceń? W takim razie publikuj na stronie wysokiej jakości zdjęcia. Profesjonalne fotografie możesz kupić w różnych serwisach. Sprawdź też darmowe banki zdjęć.
Często treści na stronach internetowych mają format tekstowy. Szkoda, że ta ważna część doświadczenia użytkownika jest zwykle zaniedbywana. To jednak jeden z najważniejszych elementów wpływających na atrakcyjność wizualną witryny. Dlatego sprawdź, czy tekst jest czytelny na wszystkich urządzeniach. Nie może być zbyt mały, ponieważ użytkownicy będą musieli mrużyć oczy lub go powiększać, aby przeczytać.
Szybkość strony wpływa na UX i współczynnik odrzuceń. Istnieje wiele sposób optymalizacji tego czynnika. Możesz przyspieszyć ładowanie strony zarówno na komputerze, jak i na urządzeniach mobilnych. Po pierwsze, oceń aktualny czas ładowania witryny. Skorzystaj z jednego lub dwóch narzędzi do pomiaru wczytywania strony internetowej takie jak Google PageSpeed Insights, Google Mobile Speed Test, Web.dev, WebPageTest, czy GTmetrix. Zastanów się, jak możesz poprawić szybkość witryny, by obniżyć UX współczynnik odrzuceń.
Google zaznaczył, że jest to jeden z czynników wpływających na pozycjonowanie. Witryny z dłuższym czasem wczytywania mają zwykle wyższy współczynnik odrzuceń i krótszy średni czas spędzony na stronie. Dodatkowo musisz się liczyć z tym, że wyszukiwarka zindeksuje mniej podstron.
Użyj programu do kompresji, by zmniejszyć rozmiar plików CSS, HTML i JavaScript, które są większe niż 150 bajtów. Dodatkowo zoptymalizuj kod, usuwając podwójne spacje, niepotrzebne przecinki i inne znaki, możesz zdecydowanie zwiększyć szybkość strony. Zmniejsz też liczbę przekierowań. Zoptymalizuj rozmiar zdjęć w witrynie. Używając takich narzędzi, jak ImageOptim, JPEGmini, czy Kraken, możesz zmniejszyć rozmiar obrazów, nie pogarszając przy tym ich jakości. Odinstaluj również niepotrzebne wtyczki. Zostaw tylko te, których rzeczywiście potrzebujesz.