Media społecznościowe odgrywają obecnie niezwykle ważną rolę w promocji biznesu. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że każdego dnia korzysta z nich kilka miliardów użytkowników na całym świecie. Wydawać by się mogło, że social media angażują jedynie ludzi młodych, jednak można w nich spotkać reprezentantów różnych grup wiekowych. Za pośrednictwem tego typu kanałów istnieje szansa na dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów. Warto jednak pamiętać o tym, aby dobierać kanały mediów społecznościowych do charakteru prowadzonej przez siebie firmy. Dlaczego to takie ważne? Mianowicie dlatego, że nie każdy portal sprawdzi się w przypadku każdej branży.
Na skróty
Dlaczego warto korzystać z social media?
Zalet korzystania z social media jest wiele. Dają one możliwość zdobycia ambasadorów marki, a także zbudowania lojalnej i silnej społeczności. Ponadto, za ich pośrednictwem na uzyskać feedback na temat oferowanych przez siebie produktów oraz usług. Media społecznościowe to także sposób na dotarcie do potencjalnych klientów. Mogą być dobrym źródłem gromadzenia informacji na temat oczekiwań nabywców oraz ich opinii na temat danej marki, jakości świadczonych przez nią usług czy sprzedawanych produktów. Kolejną zaletą korzystania z mediów społecznościowych przez firmy jest opcja szybkiego informowania klientów o ofercie. Dzięki publikowaniu na ich łamach wysokiej jakości treści wspiera się decyzje zakupowe swoich klientów i w konsekwencji zwiększa sprzedaż. Tego typu kanały to także sposób na pozyskanie opinii, rekomendacji oraz przeprowadzanie rozmaitych akcji reklamowych i promocyjnych.
Zdecydowanie łatwiej byłoby określić branże, w których kanały w socialach są zbędne niż te, w których warto na nich działać. Wynika to z faktu, że profile mogą pełnić, chociażby rolę informacyjną — miejsce, gdzie na bieżąco możesz informować o godzinach pracy, zmianach związanych z sytuacją w kraju czy o wyjątkowych przypadkach, w których to musisz zamknąć lub zawiesić działalność.
Profile na Facebooku czy Instagramie umożliwiają także sprawniejszą komunikację dzięki występowaniu Messengera lub innych czatów. Możesz wykorzystać funkcję automatycznych odpowiedzi lub po prostu fakt, że posiadasz telefon w swoim otoczeniu przez większość dnia i odpisanie zajmie Ci znacznie mniej niż komunikacja mailowa.
Prowadzenie mediów społecznościowych a branża
Portali społecznościowych istnieje naprawdę wiele. Warto dobierać je biorąc pod uwagę wiele aspektów. Z czego wynika korzystanie z różnych portali społecznościowych przez marki? Głównie z ich tematyki, a także grupy docelowej, do której są kierowane. Oczywiście istnieją takie kanały social media, które znajdą swoje zastosowanie w każdej branży. Przykładem wyżej wspomnianych jest między innymi Facebook. Sprawdzi się on zarówno w branży turystycznej, beauty jak i budowlanej, produkcyjnej czy usługowej. Odnosząc się jednak do dobrze wszystkim znanego Instagrama, to w jego przypadku sprawy będą miały się trochę inaczej. Powinien być wykorzystywany w branżach, w których dużą rolę odgrywa estetyka. Przede wszystkim chodzi tu o branżę odzieżową, jubilerską, beauty czy turystyczną. Nawiązując do firm usługowych takich jak np. biura rachunkowe, firmy konsultingowe czy kancelarie prawne, w ich przypadku najlepszymi kanałami do komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami będą Facebook, LinkedIn oraz Twitter. Przedstawiciele tego typu branży powinny występować w roli specjalistów w swoich dziedzinach, a niewątpliwie powyższe kanały dadzą im taką możliwość.
Prowadzenie mediów społecznościowych powinno być realizowane w taki sposób, aby pasować do branży. Nie zawsze korzystanie z Twittera lub Instagrama jest konieczne – zależnie od tego, jaki biznes prowadzisz, prawdopodobnie potrzebujesz innych kanałów i odrębnej strategii komunikacji z odbiorcami.
Social media mogą być także doskonałym miejscem do lepszego zapoznania Twoich odbiorców z działalnością, którą prowadzisz lub w której pracujesz — możesz przedstawić swoją historię, pracowników czy komunikacje graficzną Twojej firmy. To rzeczy, na które na stronie zwraca uwagę znacznie mniej osób niż wtedy, gdy wyświetlą się one w trakcie scrollowania Facebooka. Dodatkowo takie elementy sprawiają, że odbiorcy lepiej zapamiętają Twoją firmę i w przyszłości, poszukując firmy takiej jak Twoja, pomyślą właśnie o Tobie przez wyróżniki, które zapadły w pamięci.
Sprzedaż w social media
W związku z tym, że media społecznościowe mają olbrzymi potencjał sprzedażowy, coraz więcej firm decyduje się na wykorzystanie ich właśnie w celu zbycia swoich towarów oraz usług. Można tego dokonać na kilka sposobów. Pierwszym jest bezpośrednia sprzedaż przez serwisy społecznościowe. Mowa tu między innymi o sklepie na Facebooku. Drugi sposób to przedstawianie swojej oferty na łamach social mediów i przekierowywanie bezpośrednio do sklepu internetowego, w którym można z niej skorzystać. Można oczywiście umożliwić swoim odbiorcom oba warianty, dzięki czemu będą mogli wybrać formę zakupu, która okaże się dla nich lepsza. Sprzedaż przez serwisy społecznościowe jest opłacalna, w związku z czym warto ją uruchomić.
Kanały internetowe umożliwiają tworzenie świetnych kampanii, których grono odbiorców może być naprawdę duże. Ten aspekt może jednak nie sprawdzić się w przypadku każdej branży. Warto jest zapoznać się z grupą docelową Twoich działań i „sprawdzić ” czy znajduje się ona w tych kanałach, w których planujesz promować swoją działalność.
Możesz też po prostu nastawić się bardziej na dotarcie do nowych osób i zapoznanie szerszego grona odbiorców z Twoją działalnością niż na realny wzrost konwersji. Istotne są tutaj priorytety i cele, jakie ustawisz sobie na początku swojej drogi w social mediach.
Jeżeli interesuje Cię prowadzenie social media, ale nie wiesz, jak to robić, możesz nawiązać współpracę ze specjalistami, którzy na co dzień zajmują się opieką nad mediami społecznościowymi wielu marek.
Prowadzenie social media – co warto wiedzieć?
Zanim rozpocznie się prowadzenie social media, powinno się opanować obowiązujące w nich zasady. To co istotne, to regularność działania. Aby media społecznościowe stały się wartościowym motorem napędowym biznesu, powinny tętnić życiem. W związku z tym należy publikować posty, które zaangażują odbiorców do reakcji, komentowania oraz ich udostępniania. Jest to ważne z punktu widzenia zasięgów, które dzięki wyżej wymienionym powiększają się i docierają do coraz większego grona odbiorców. Kolejna ważna kwestia to inwestowanie w reklamy. Wiele osób uważa, że media społecznościowe to świetna opcja na darmowe dotarcie do klientów. Budowanie organicznych zasięgów jest bardzo ważne, nie mniej jednak bez dobrej reklamy niewiele się wskóra.
Prowadzenie mediach społecznościowych pozwala na dotarcie do grona odbiorców, którzy interesują się rodzajem oferowanych przez daną firmę produktów czy usług. Jest niewątpliwie skuteczniejsza od tej wyświetlanej w telewizji czy radio, a także zdecydowanie tańsza. Należy jednak wiedzieć dokładnie jak przeprowadzić taką kampanię. Dzięki temu możliwe będzie uzyskanie maksymalnych korzyści przy minimalnym nakładzie finansowym.
Pamiętaj, że jeżeli chcesz budować zasięgi w Internecie również poza prowadzeniem social media, powinna zainteresować Cię strategia SEO, czyli pozycjonowanie strony w wyszukiwarce.
Od czego zacząć prowadzenie social media?
Przede wszystkim — od stworzenia konta. Chociażby miało służyć tylko do pisania o zmianach w pracy Twojej firmy albo sporadycznym odpisywaniu na wiadomości.
Przed zainwestowaniem w kampanie Facebook Ads lub reklamy na Instagramie warto zobaczyć, jaka grupa odbiorców jest dominująca w Twoim przypadku i to właśnie dla nich tworzyć przekazy. Może okazać się, że wejścia na Twój profil są na tyle sporadyczne, że reklamowanie się w nowych mediach niekoniecznie się sprawdzi.
Zwróć uwagę na wyróżniki w Twoim przedsiębiorstwie. Być może firma, w której pracujesz ma za sobą dziesiątki lat doświadczenia, niezwykłych pracowników lub estetyczną siedzibę, która wzbudza podziw. Warto jest pokazywać takie cechy i kreować na nich wyjątkowość swojej firmy.
Dbaj o regularność i estetykę wpisów — staraj się publikować coś z określoną częstotliwością i nie zrażaj się niskim odbiorem tuż po założeniu konta. Początki zawsze są ciężkie, a efekt, jaki możesz osiągnąć jest warty odrobiny cierpliwości.
Nawiązuj interakcje, dbaj o swoich odbiorców i twórz ciekawy content. Zajmujesz się produkcją mebli? Zaprezentuj case study i napisz o meblach, które stworzyłeś dla swojego klienta. Pokaż wszystkie kroki realizacji: od produkcji, przez odbiór, do aranżacji wnętrza z Twoimi meblami.
Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Swoją przygodę w Semcore rozpoczęła jako praktykantka, by później podjąć regularną pracę w dziale wsparcia sprzedaży, a następnie przejść do działu marketingu. Miłośniczka kotów, mody i podróży.