Wizytówka NAP – czym jest i jak z niej korzystać?
3 min
3 min
Na skróty
Wpisujesz nazwę firmy w Google i jedną z rzeczy, która Ci się pojawia, jest tak zwana wizytówka – blok tekstu (często wraz ze zdjęciem), którzy przedstawia podstawowe dane o firmie. Tym jest Właśnie Wizytówka NAP – jak ją wykorzystać? Dowiesz się z tego tekstu!
Sama wizytówka Google to nie jest to samo co wizytówka NAP. Jest to zaledwie jedna z jej form. Nazwa NAP pochodzi od angielskich słów: name, adress, phone (nazwa, adres, telefon), czyli tego, co klasycznie pojawia się na wizytówce papierowej. Internetowa wizytówka NAP często jest rozszerzana o kolejne pozycje takie jak: godziny otwarcia, czy inne ważne elementy, które mogą zarówno ułatwić kontakt (jak adres e-mail), jak i ułatwić wyszukiwanie informacji o firmie (jak informacje o dostępności dla osób z niepełnosprawnością).
Po założeniu firmy nie raz spotkałeś się zapewne ze spamem mailowym lub tradycyjnym, w którym proponowano Ci wpisanie firmy do różnych katalogów czy ewidencji (niektóre z nich to sposoby na wyłudzenie pieniędzy – UWAŻAJ!). Tak samo jest i z wizytówkami NAP. Sporo stron tworzy właśnie takie katalogi, ale wpisanie się do nich może słono kosztować. Dlatego, zanim to zrobisz, skrupulatnie przeczytaj regulamin w poszukiwaniu kruczków prawnych czy ukrytych opłat (np. wpisanie się do katalogu jest darmowe, ale zmiana danych lub wykreślenie kosztuje krocie). Jest natomiast kilka firm, którym można zaufać, ponieważ są znanymi i szanowanymi przedstawicielami tej branży. Zaliczymy do nich:
Tak jak wymieniasz wizytówki papierowe po zmianie numeru telefonu, lub adresu, tak i powinno się zmienić wizytówki online. Natomiast pamięć ludzka jest zawodna. Dlatego też każde dodanie wizytówki NAP do katalogu powinno się odnotować. Można to na przykład zrobić w Excelu. W jednej rubryce wrzucamy nazwę katalogu, obok dorzucamy odnośnik, a następnie dane do logowania (mogą się przydać!). Po każdorazowej zmianie danych należy odwiedzić wszystkie katalogi i wprowadzić odpowiednie zmiany. Nie ma bowiem nic bardziej wyprowadzającego z równowagi jak próba dodzwonienia się do firmy lub sklepu na nieistniejący numer…
Cóż to za pytanie?! Jednak odpowiedź jest prosta: tak, i to duży. Dlaczego? Algorytmy Google sprawdzają między innymi spójność danych pojawiających się o firmie – porównując jedne informacje z drugimi. Jeśli wizytówki NAP przeczą danym umieszczonym na stronie internetowej, Google może zinterpretować to jako dwie różne firmy. Dlatego też może się okazać, że Twoja strona internetowa nie będzie pojawiała się w organicznych wynikach wyszukiwania.
Zadbaj o SEO a zadbasz o widoczność.
W zakresie lokalnego SEO oferujemy:
Prowadząc firmę lokalnie – na przykład prowadząc sklep stacjonarny lub punkt usługowy, możesz mieć problem z odpowiednim wypozycjonowaniem swojej strony internetowej. Wizytówki NAP przyjdą Ci z pomocą. Jak? Po pierwsze będą stanowiły wiarygodną bazę linkowania do Twojej strony internetowej (i to często ze stron o wysokiej jakości), jak i pozwolą na dodatkowe budowanie pozycji w wyszukiwaniu. Nawet jeśli strona nie pojawi się w pierwszej 10. (na pierwszej stronie Google), to wizytówka w Google Maps pojawi się na pewno, doskonale uwidaczniając Twoją firmę w wynikach wyszukiwania. Spójne wizytówki w wielu serwisach pozwalają także na budowanie zaufania wśród potencjalnych klientów. Należy jednak pamiętać, że niespójne wizytówki będą nie tylko obniżać wiarygodność w oczach potencjalnych klientów, ale także w oczach botów Google, dlatego zawsze pilnuj, aby:
Treść nie była identyczna. Google bardzo nie lubi plagiatowania treści. Nawet w wizytówkach. Dlatego staraj się, aby opis firmy (czym się zajmujesz, jaka jest misja firmy) były za każdym razem przeredagowane).