Wpływ LinkedIn na znajomości w branży
3 min
3 min
Na skróty
LinkedIn to największa na świecie profesjonalna platforma networkingowa, jak również jeden z najbardziej wpływowych serwisów społecznościowych, który pozwala m.in. nawiązywać kontakty z partnerami biznesowymi, współpracownikami, potencjalnymi inwestorami czy klientami. Bez wątpienia jest to niezwykle cenne narzędzie dla tych, którzy dopiero rozpoczynają działalność biznesową i starają się poznać dogłębnie konkretną dziedzinę, wykryć powiązania i zależności, zbudować sieć kontaktów oraz utrwalać relacje. Niemniej, już na początku korzystania z tego serwisu, warto się zastanowić nad tym, jak działać, by działać efektywnie – jaką strategię należy opracować, aby wykorzystać pełen zakres możliwości np. pod względem rozwijania swojego profilu w LinkedIn a znajomościami w branży, jeżeli zależy nam. na odkryciu potencjału sprzedażowego.
Twój profil to Twoja osobista marka, dlatego budowanie wizerunku rozpoczyna się już na etapie rejestracji w platformie i uzupełniania poszczególnych informacji. Chcesz przyciągać uwagę? Zadbaj o:
– warstwę wizualną (profesjonalne zdjęcie profilowe, odpowiednio dobrane, oddające osobowość, oryginalna grafika w tle);
– nagłówek (trafnie podsumowujący zakres działań oraz zainteresowania, zapadający w pamięć – jeden z elementów decydujących o pierwszym wrażeniu);
– opisy wykształcenia, doświadczenia oraz umiejętności, podsumowania zawodowego (precyzyjne, konkretne, w kierunku jakości, a nie ilości, z wykorzystanie słów kluczowych dla danej branży. W przypadku ścieżki zawodowej warto np. uwzględnić konkretne obowiązku na danym stanowisku oraz narzędzia, z których korzystaliśmy, w opisie wykształcenia cenne mogą okazać się nietypowe kursy czy szkolenia etc., warto rozpocząć opis umiejętności od tych najważniejszych – tak, aby były najlepiej widoczne);
– osiągnięcia (także w tym przypadku – odpowiednio wyselekcjonowane, wyróżniające z grona innych osób, najistotniejsze);
– rekomendacje (powiązanie pomiędzy LinkedIn a znajomościami dotyczy także tej niezwykle pomocnej funkcji – aktywne zbierania poleceń z poprzednich stanowisk, potwierdzających umiejętności czy dokonania niewątpliwie wzbogaca profil);
– adres URL (koniecznie spersonalizowany)
Gdy Twój profil jest już w pełni uzupełniony – czas na działanie. Pozyskiwanie kontaktów to proces długoterminowy, który wymaga odpowiedniego zaangażowania. Warto rozpocząć od rozesłania zaproszeń do precyzyjnie wybranych osób. Skup się między innymi na: adekwatności (np. osobach, z którymi masz realne szanse nawiązać współpracę, które pozwolą połączyć potencjał LinkedIn i sprzedaży, dadzą Ci wgląd w branżę, wiedzę i inspirację) oraz indywidualnym podejściu (do zaproszeń dołączaj spersonalizowaną wiadomość, udowodnij, że działasz w określonym celu, nawiązuj relację już na pierwszym etapie). Kolejny krok – dołączaj do grup branżowych, to świetną opcja na zdobywanie kontaktów wśród osób, z którymi nie znasz się osobiście.
Jeżeli interesuje Cię efektywny networking, liczne i wartościowe znajomości, a LinkedIn jest dla Ciebie w tym zakresie swoistą inwestycją, pamiętaj, że wszystko, co do tej pory przeczytałeś nie przyniesie odpowiednich rezultatów, jeśli nie będzie poparte szeroko pojętą – aktywnością. Komentuj, polecaj, udostępniaj, oceniaj – twórz angażujące i oryginalne treści, doradzaj w specjalistycznych tematach, pomagaj w rozwiązywaniu problemów, reaguj na to, co publikują osoby z Twojej branży. To, na ile skupiasz się na interakcji, w jakim stopniu dbasz o aktualności, prezentowanie interesujących oraz unikalnych materiałów itd., wpływa na wyróżnienie Twojego profilu i szanse na pozyskanie nowych, cennych kontaktów.
A co, jeśli chcesz przede wszystkim skupić się na poszukiwaniu potencjalnych klientów? LinkedIn i sprzedaż mają wspólny mianownik, a to za sprawą niezwykle pomocnego narzędzia, jakim jest Sales Navigator.
Jeżeli odpowiednio rozwiniesz opisane powyżej aspekty platformy, czyli w pełni uzupełnisz profil, wypracujesz sieć kontaktów, będziesz cyklicznie publikować i aktywnie korzystać z platformy, zyskasz odpowiedni status tzw. Social Selling Index, czyli poziom rozpoznawalności marki oraz jej konkurencyjności. To odpowiedni moment, aby sięgnąć po Sales Navigator, który sprawi, że LinkedIn będzie teraz pełnił dla Ciebie rolę swoistego kanału sprzedaży. Dzięki temu narzędziu możesz np.: o wiele precyzyjniej (dzięki dużej ilości filtrów) wyszukiwać interesujące kontakty biznesowe, przedstawiać oferty, budować listę leadów (z pozyskanych znajomości, konkretnych firm), wysłać bezpośrednie wiadomości InMail, korzystać z automatycznych sugestii potencjalnych klientów, funkcji notatek oraz tagów (dodawanych do konkretnych profili), śledzić aktywność konkretnych osób czy firm i wchodzić z nimi w interakcję. Sales Navigator jest narzędziem płatnym, ale, jak widać, pod kątem sprzedażowym to niewątpliwa inwestycja. LinkedIn jest obecnie jednym z kluczowych elementów marketingu internetowego, ponieważ pozwala dotrzeć do bardzo dokładnie określonej grupy docelowych odbiorców, budować wartościowe biznesowe relację i przekuć je w efekt sprzedażowy. Nie sposób rozwijać się w swoim branży, nie wykorzystując tak cennych możliwości.