Algorytmy Google w znaczny sposób wpływają na zmianę pozycji strony internetowej w wyszukiwarce. Z tego względu agencja SEO śledzi wdrażanie nowych trendów i analizuje, co zmienić w pozycjonowaniu, by dostosować je do bieżących wytycznych. Niekiedy Google daje „podpowiedzi” związane z działaniem nowych algorytmów, publikując dokumenty ułatwiające dostosowanie witryny do swoich wymogów. W jednym z takich dokumentów pojawiło się pojęcie Your Money or Your Life. Czym jest? Co warto o nim wiedzieć?
Zdj 1. Zdrowie i finanse są pod szczególnym nadzorem algorytmu Google
Źródło: https://pixabay.com/photos/weight-dumbbell-strength-arm-force-8246973/
W wolnym tłumaczeniu Your Money or Your Life to „Twoje pieniądze albo Twoje życie”. Slogan ten wygląda bardzo groźnie, ale odnosi się do jednego z kryteriów, istotnie wpływającego na pozycjonowanie strony internetowej.
Czym jest YMYL, czyli Your Money or Your Life?
Chociaż rozwinięcie i tłumaczenie skrótu YMYL brzmi dość niepokojąco, to odnosi się do kategorii konkretnych stron internetowych, wpływających na finanse oraz zdrowie (a także życie) odbiorców danej witryny. Chodzi szczególnie o charakter prezentowanych tam treści, które mogą w znaczący sposób siać np. dezinformację wśród użytkowników.
Mowa tu między innymi o potencjalnym zachęcaniu do uczestnictwa w piramidzie finansowej, fake newsach na temat szczepień czy negowaniu potwierdzonych założeń współczesnej medycyny. Google chce tego uniknąć. Z tego względu strony z kategorii Your Money or Your Life są pod szczególnym nadzorem wyszukiwarki. Osoby, które je prowadzą muszą zwrócić szczególną uwagę na wdrażany tam content.
Podkreślmy, że Your Money or Your Life nie jest zasadą nową. Algorytm z YMYL pojawił się w 2018 roku.
Jakie strony Google zalicza do kategorii YMYL?
Kategoria Your Money or Your Life to szeroki zakres stron internetowych, prezentujących tzw. treści wrażliwe, wpływające na finanse czy stan zdrowia użytkowników. Jakiego rodzaju serwisy internetowe wchodzą w ten zakres kategorii?
- Strony poradnikowe o dietetyce i zdrowiu.
- Platformy e-commerce sprzedające produkty medyczne.
- Witryny o tematyce psychologicznej.
- Serwisy internetowe o tematyce inwestycyjnej lub podatkowej.
- Witryny przeznaczone do przeprowadzania transakcji finansowych.
- Strony internetowe z poradami prawnymi lub usługami z tego rodzaju.
- Strony informacyjne lub strony o polityce.
Powyższe serwisy są pod szczególnym nadzorem wyszukiwarki. Google szczegółowo analizuje przede wszystkim treści, które są tam zawarte. Wszelkiego rodzaju nieprawdziwe, niepotwierdzone i szkodliwe informacje mogą skutkować nawet bardzo surowymi konsekwencjami, z wyrzuceniem witryny z algorytmu wyszukiwarki.
Jak YMYL wpływa na SEO?
Kategoria Your Money or Your Life w znaczący sposób wpływa na SEO, gdyż algorytm wyszukiwarki obserwuje działania na tego typu stronach. Jak wskazaliśmy wyżej, to przede wszystkim wysokiej jakości content może oddziaływać pozytywnie na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.
Doświadczona agencja SEO, która będzie prowadzić stronę YMYL powinna zrealizować najpierw kompleksowy audyt SEO (weryfikujący m.in. rzetelność wpisów na blogu), a następnie wdrażać treści bazujące na tzw. SXO (czyli połączeniu SEO i UX – contentu o dużej wartości użytkowej, odpowiadającej na potrzeby użytkowników, a nie tylko contentu zawierającego słowa kluczowe).
Jakie elementy wpływają na pozycjonowanie strony z treściami wrażliwymi?
- Krótki biogram autorów wpisów – dzięki temu użytkownicy wiedzą, że osoby, które tworzą wpisy na Twojej stronie są realne, mają odpowiednie kompetencje w tematyce finansów czy zdrowia i można sprawdzić np. ich inne publikacje.
- Przypisy do badań lub innych naukowych źródeł – to uwiarygadnia stawiane w tekście tezy i przekłada się na profesjonalizm Twoich publikacji.
- Kontrola komentarzy zewnętrznych użytkowników – pod wpisami może pojawić się wiele publikacji, które będą negować fakty i rozpowszechniać nieprawdziwe informacje. Bezwzględnie należy moderować tego typu treści.
- Wyraźnie zaznaczony element kontaktowy z realnymi danymi – w ten sposób użytkownik może skontaktować się z Tobą w celu weryfikacji wdrażanego contentu. To również sygnał dla wyszukiwarki, że nie boisz się podpisać pod stawianymi tezami.
- Analiza faktów – jeżeli prowadzisz stronę z kategorii YMYL, podpieraj się tylko faktami. Nie korzystaj z niesprawdzonych źródeł, wdrażaj content oparty na przepisach prawa, dyrektywach, badaniach, publikacjach naukowych itd.
Zdj 2. Zasada EAT jest kluczowa przy pozycjonowaniu strony z kategorii YMYT
Źródło: https://topofthelist.net/wp-content/uploads/EAT.png
SEO, E-A-T i YMYL – jak te pojęcia oddziałują na siebie wzajemnie?
Na SEO na stronach w kategorii Your Money or Your Life wpływa również pojęcie znane jako E-A-T, czyli Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. Spełnienie wytycznych z zasady E-A-T (znajdującej się w wytycznych do wdrożenia zasad algorytmu Google) w znacząco pozytywny sposób przekłada się na pozycję strony w wyszukiwarce.
Jakie są trzy najważniejsze kwestie powiązane z E-A-T?
- Expertise – konieczność bycia ekspertem w danej dziedzinie lub współpraca z takowymi ekspertami. Content godny zaufania to podstawa!
- Authoritativeness – to zasada autorytetu w dziedzinie zdrowia, prawa lub finansów. Jeżeli content jest budowany przez ekspertów, a na stronie jest zachowany wysoki poziom dyskusji, ten aspekt zostanie spełniony.
- Trustworthiness – zaufanie do strony internetowej. Głównie skupia się na wdrożeniu wysokiej jakości opisów produktów i kategorii, bezpiecznego systemu płatności itd. Ta kwestia jest istotna w prowadzeniu platformy e-commerce.
Jak widzisz, spełnienie zadań wynikających z E-A-T pozytywnie wpływa na aspekt UX i SEO oraz pomoże „wybić” stronę YMYL w wynikach wyszukiwarki. To pojęcia, które wzajemnie na siebie oddziałując, a tworząc witrynę z zakresu prawa, zdrowia czy finansów musisz o tym koniecznie pamiętać!