Zarządzanie projektami dla marketerów — jak prowadzić projekty, które przynoszą wyniki
2 min
2 min
Na skróty
Efektywne zarządzanie projektami to klucz do sukcesu w każdym obszarze działalności firmy — także w marketingu. W dzisiejszym wpisie przedstawimy metodologie zarządzania, które od lat sprawdzają się zarówno w największych korporacjach, jak i w kilkuosobowych agencjach.
Zarządzanie projektami marketingowymi polega na planowaniu, organizowaniu i koordynowaniu pracy zespołów marketingowych w taki sposób, aby:
Efektywne zarządzanie w marketingu musi skutecznie integrować działania w różnych kanałach — od kampanii reklamowych po pozycjonowanie stron. Dodajmy do tego komunikację i wymianę danych z działami sprzedaży i obsługi klienta oraz zarządzanie budżetem — a okaże się, jak bardzo skomplikowany jest to proces.
Aby zoptymalizować procesy projektowe, przez lata wypracowano wiele schematów pracy zespołowej, które możemy dostosować do potrzeb danego projektu. Oto kilka z nich.
Metoda Waterfall nazywana jest także metodą klasyczną. Dzieli ona każdy projekt na etapy w sposób kaskadowy — zakładając, że zanim przejdziemy do realizacji kolejnego etapu musimy „domknąć” wszystkie poprzednie etapy.
Waterfall jest dość rygorystycznym podejściem; wymaga trzymania się ustalonego wcześniej harmonogramu i nie toleruje odstępstw od podstawowych założeń projektu. Jednak w konsekwencji pozwala też ograniczyć niepewności co do rezultatów projektu, sprzyja terminowej realizacji kolejnych etapów i niejako „zmusza” do dopracowania planu projektu w najmniejszych szczegółach.
Metodyka Agile jest pod wieloma względami przeciwieństwem metody kaskadowej. Zakłada dużą elastyczność projektu i gotowość wszystkich zespołów do wprowadzania zmian — na podstawie feedbacku ze strony klienta lub nowych pomysłów.
W metodzie „zwinnej” projekt dzieli się na bardzo krótkie iteracje (etapy). Po ukończeniu każdego z nich rezultaty podlegają ocenie i testom — w ten sposób zespół może szybko naprawić błędy i wdrożyć nowe pomysły.
Co ważne — Agile zakłada również realizację kilku różnych zadań jednocześnie.
Pozostałe trzy metody, które tu przedstawimy, są odmianami właśnie metodyki Agile.
Metoda Scrum najczęściej znajduje swoje zastosowanie w branży IT — chociaż korzystają z niej także liderzy niektórych zespołów marketingowych. Jest oparta na założeniach Agile — wyróżniającymi ją elementami są za to:
Metodyka Kanban wywodzi się z kolei z japońskich zakładów produkcyjnych, gdzie kluczowe było dostosowanie liczby zadań do wykonania przez pracowników w taki sposób, aby uniknąć „wąskich gardeł” — opóźnień, kolejek, zbędnych operacji, a nawet… nadprogramowej produkcji.
Samo „kanban” oznacza po prostu tablicę, na której umieszczone są trzy kategorie zadań: nowe, w toku oraz ukończone. W formie elektronicznej (lub papierowej!) służy do wizualizacji postępu prac i zarządzania ich strumieniem.
Założeniem ostatniego z omawianych dzisiaj podejść — Lean — jest z kolei maksymalne upraszczanie wszystkich procesów przy zachowaniu tej samej, wysokiej jakości usług. Lean nie jest więc typową metodyką zarządzania — a raczej filozofią, która może przyświecać każdemu obszarowi działalności firmy (nieważne, czy chodzi o produkcję na linii montażowej Toyoty, skąd to podejście się wywodzi, czy o SEO i pozycjonowanie stron).
Podejście lean management można swobodnie integrować w zasadzie ze wszystkimi metodami zarządzania.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.