Marketing

Zarządzanie projektami dla marketerów — jak prowadzić projekty, które przynoszą wyniki

3 min czytania
Zarządzanie projektami dla marketerów — jak prowadzić projekty, które przynoszą wyniki

Efektywne zarządzanie projektami to klucz do sukcesu w każdym obszarze działalności firmy — także w marketingu. W dzisiejszym wpisie przedstawimy metodologie zarządzania, które od lat sprawdzają się zarówno w największych korporacjach, jak i w kilkuosobowych agencjach.

Na czym polega zarządzanie projektem w marketingu?

Zarządzanie projektami marketingowymi polega na planowaniu, organizowaniu i koordynowaniu pracy zespołów marketingowych w taki sposób, aby:

  • umożliwić efektywną pracę wszystkim zespołom i ich członkom;
  • optymalnie wykorzystać dostępne zasoby;
  • zmaksymalizować zwrot z inwestycji (ROI);
  • być ciągle gotowym na zmiany dynamiki rynkowej i wpływ innych czynników zewnętrznych.

Efektywne zarządzanie w marketingu musi skutecznie integrować działania w różnych kanałach — od kampanii reklamowych po pozycjonowanie stron. Dodajmy do tego komunikację i wymianę danych z działami sprzedaży i obsługi klienta oraz zarządzanie budżetem — a okaże się, jak bardzo skomplikowany jest to proces. 

Jakie są metody zarządzania projektami? Pięć skutecznych podejść

Aby zoptymalizować procesy projektowe, przez lata wypracowano wiele schematów pracy zespołowej, które możemy dostosować do potrzeb danego projektu. Oto kilka z nich.

Co to jest Waterfall?

Metoda Waterfall nazywana jest także metodą klasyczną. Dzieli ona każdy projekt na etapy w sposób kaskadowy — zakładając, że zanim przejdziemy do realizacji kolejnego etapu musimy „domknąć” wszystkie poprzednie etapy

Waterfall jest dość rygorystycznym podejściem; wymaga trzymania się ustalonego wcześniej harmonogramu i nie toleruje odstępstw od podstawowych założeń projektu. Jednak w konsekwencji pozwala też ograniczyć niepewności co do rezultatów projektu, sprzyja terminowej realizacji kolejnych etapów i niejako „zmusza” do dopracowania planu projektu w najmniejszych szczegółach.

Zobacz  Jak prowadzić mailing reklamowy? Poradnik

Na czym polega zarządzanie projektami Agile?

Metodyka Agile jest pod wieloma względami przeciwieństwem metody kaskadowej. Zakłada dużą elastyczność projektu i gotowość wszystkich zespołów do wprowadzania zmian — na podstawie feedbacku ze strony klienta lub nowych pomysłów. 

W metodzie „zwinnej” projekt dzieli się na bardzo krótkie iteracje (etapy). Po ukończeniu każdego z nich rezultaty podlegają ocenie i testom — w ten sposób zespół może szybko naprawić błędy i wdrożyć nowe pomysły.

Co ważne — Agile zakłada również realizację kilku różnych zadań jednocześnie.

Pozostałe trzy metody, które tu przedstawimy, są odmianami właśnie metodyki Agile.

Na czym polega metoda Scrum?

Metoda Scrum najczęściej znajduje swoje zastosowanie w branży IT — chociaż korzystają z niej także liderzy niektórych zespołów marketingowych. Jest oparta na założeniach Agile — wyróżniającymi ją elementami są za to:

  • ściśle określone role członków zespołuProduct Owner (czuwający nad biznesową stroną projektu), Scrum Master (organizujący pracę zespołu „na co dzień”) oraz developerzy (rozwijający projekt);
  • tak zwane ceremonie — na przykład codzienne, 15-minutowe spotkania poświęcone planowaniu i weryfikacji celów na najbliższy dzień;
  • artefakty — zestaw narzędzi, które pozwalają kontrolować postępy prac.

Czym jest Kanban?

Metodyka Kanban wywodzi się z kolei z japońskich zakładów produkcyjnych, gdzie kluczowe było dostosowanie liczby zadań do wykonania przez pracowników w taki sposób, aby uniknąć „wąskich gardeł” — opóźnień, kolejek, zbędnych operacji, a nawet… nadprogramowej produkcji. 

Zobacz  Pozycjonowanie sklepu stacjonarnego - czy to ma sens?

Samo „kanban” oznacza po prostu tablicę, na której umieszczone są trzy kategorie zadań: nowe, w toku oraz ukończone. W formie elektronicznej (lub papierowej!) służy do wizualizacji postępu prac i zarządzania ich strumieniem.

Na czym polega metoda Lean?

Założeniem ostatniego z omawianych dzisiaj podejść — Lean — jest z kolei maksymalne upraszczanie wszystkich procesów przy zachowaniu tej samej, wysokiej jakości usług. Lean nie jest więc typową metodyką zarządzania — a raczej filozofią, która może przyświecać każdemu obszarowi działalności firmy (nieważne, czy chodzi o produkcję na linii montażowej Toyoty, skąd to podejście się wywodzi, czy o SEO i pozycjonowanie stron).

Podejście lean management można swobodnie integrować w zasadzie ze wszystkimi metodami zarządzania.

Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy