Na skróty
Znaczniki HTML budują strukturę strony internetowej. Zawierają informacje o wyglądzie, słowach kluczowych, tytule, a także opisie witryny. Przypominają szkielet, który podtrzymuje najważniejsze organy. Co ciekawe, znaczniki mają duże znaczenie również dla pozycjonowania. W tekście skupimy się na znaczniku body w HTML. Jaką rolę pełni ten element? Co powinien zawierać, aby strona pięła się wysoko w wyszukiwarce Google?
Zdj. 1 Strona internetowa ma strukturę kodu, którego częścią jest znacznik body
Źródło. https://pixabay.com/photos/programming-html-css-javascript-1873854/
Zanim jednak wytłumaczymy dokładnie co oznacza znacznik body w HTML, wskażemy, jakie są najpopularniejsze elementy budowy strony internetowej i co pokrótce oznaczają. Pamiętaj, że poszczególne części składowe oddziałują na siebie w znacznym stopniu i błąd w jednym znaczniku może odbijać się na pracy drugiego. Ma to szczególne znaczenie podczas SEO, stąd wykonywany na początku audyt SEO polega m.in. na kontroli stanu kodu strony, w tym również poszczególnych znaczników.
Cała strona internetowa zbudowana jest na bazie znaczników. Wszystko, co widzisz w przeglądarce to ciąg specjalnych poleceń, przetwarzanych przez system na określone elementy. Np. nagłówki oznaczane są znacznikami <h1>, a pogrubiony tekst widnieje między znacznikami <strong> i </strong>.
Podstawowe znaczniki wpływają na „szkielet” witryny. Jakie należą do tych najważniejszych?
Znacznik body w HTML to ciało dokumentu, zawierający bardzo istotne informacje, które – co ważne – są widoczne również dla użytkownika. Pełni on istotną rolę, wpływając na pozycjonowanie, sposób umieszczenia contentu, odbiór przez potencjalnych użytkowników itd. itp.
Definiuje on w praktyce całą zawartość dokumentu HTML, gdyż tylko to, co umieścisz w <body> jest później widoczne dla Twoich odbiorców. Pamiętaj, że znacznik ten musi mieć każda witryna, a pojedynczy dokument HTML może mieć tylko jeden taki tag. Przypadkowe umieszczenie dwóch takich elementów, może generować błędy i problemy w budowaniu efektywnej witryny.
Zdj. 2 Tak prezentuje się najbardziej podstawowy kod HTML. W znaczniku Body zawarty jest napis “Hello World!”, który pokaże się użytkownikowi strony
W znaczniku body w HTML zawarte są treść strony, zdjęcia i obrazy, akapity, hiperłącza, tabele, listy, widgedy multimedialne i o wiele więcej. Jakie tagi można umieścić w strukturze <body>?
To oczywiście tylko część z poleceń dostępnych w języku HTML. Każde z powyższy musi zawierać też szczegółowe informacje, do czego ma się odnosić (np. znacznik img musi zawierać link do ilustracji lub zdjęcia, wymiary danego materiału i ewentualnie dodatkowe parametry).
Umieszczając taki znacznik „< !– … — >” twórca strony może pozostawić komentarz, który nie jest widoczny dla odbiorców witryny. Po co stosuje się tego typu technikę? Aby dać wskazówki osobom odpowiadającym w późniejszym czasie za pozycjonowanie strony.
W znaczniku body powinny znajdować się elementy przyjazne dla użytkownika, oparte na wybranych słowach kluczowych oraz linki wewnętrzne i zewnętrzne (dofollow i nofollow, w zależności od zapotrzebowania)
Pamiętaj, że konieczne jest zamknięcie znacznika body przy pomocy komendy </body>. Otwarty kod będzie generować błędy i może wyświetlać się niepoprawnie w przeglądarce internetowej.
Części składowe znacznika body mają niebagatelny wpływ na pozycjonowanie witryny. Dlaczego? To w tym fragmencie strony umieszczone są elementy widoczne dla użytkownika, które analizuje także algorytm wyszukiwarki. Treść musi mieć słowa kluczowe, a linki powinny być umieszczone zgodnie z normami uznanymi w danym momencie przez Google.
Istotne jest tu także dopasowanie witryny do różnych urządzeń (tzw. responsywność strony internetowej) czy wielu wariantów rozdzielczości monitora. Z punktu widzenia pozycjonowania bardzo ważne jest też, aby wszystkie ilustracje wyświetlały się bez błędów, posiadały odpowiednie atrybuty ALT (znacznik opisujący zawartość danego pliku graficznego) i były dopasowane rozmiarowo do całej struktury strony.
Wszystko to wpływa na późniejsze pozycje witryny w wynikach wyszukiwania. Doświadczona agencja SEO na pewno sprawdzi znaczniki na Twojej stronie internetowej i weźmie je na warsztat, aby poprawić ewentualne błędy.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.