10 problemów e-commerce, z którymi możesz sobie poradzić
4 min
4 min
Na skróty
E-commerce ciągle się rozwija. Pojawia się coraz więcej sklepów internetowych, których właściciele chcą osiągać najwyższe wyniki sprzedaży. Okazuje się, że wiele osób popełnia mnóstwo błędów, które stanowią przeszkodę do rozwoju ich biznesu. Jakie problemy są najpoważniejsze i jak sobie z nimi radzić?
Część właścicieli sklepów internetowych decyduje się na mocno ograniczone kampanie reklamowe, które w zasadzie nie przynoszą żadnych efektów. Są osoby, które nie decydują się na pozycjonowanie. To ogromny błąd. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, przeczytaj jak ważne jest SEO i na czym polega. Dotrzyj do osób, które wpisują w Google konkretne słowa kluczowe związane z Twoim sklepem online. Wielu przedsiębiorców wybiera promocję swojego sklepu tylko na Facebooku. Czasem właściciele, zauważając wzrost sprzedaży, zastanawiają się, czy nadal powinni inwestować w reklamę. Nie da się zbudować rozpoznawalności i widoczności podczas krótkiego czasu promocji marki. Jeśli należysz do osób, które popełniają te błędy, to koniecznie zainwestuj na stałe w SEO i od czasu do czasu korzystaj z różnych płatnych sposobów na reklamę. Zainteresuj się nie tylko Google Ads i Facebook Ads, wypróbuj też Instagrama oraz influencer marketing.
Kolejnym problemem ecommerce jest brak zaufania ze strony klientów. W tym biznesie ważne jest to, aby zyskać grono lojalnych kupujących, którzy będą nie tylko związani z marką. Ważne jest budowanie społeczności, która będzie polecać produkty lub usługi innym osobom. Im lepszy wizerunek, tym bardziej pozytywnie będą Cię odbierać potencjalni klienci. Promocja jest pierwszym krokiem, jednak zaufanie buduje się poprzez szereg innych działań. Można to robić prowadząc bloga firmowego (na temat branży, działań firmy – charytatywnych i komercyjnych). Wtedy udowadnia się eksperckość. Trzeba też koniecznie zadbać o klientów, którzy już zaufali marce. Dzięki mailom można tworzyć ankiety, prosić o odpowiedzi na pytania, ale też poprosić o zadawanie pytań i odpowiadać na nie. Ważne, aby uwydatniać wartości firmy, angażować się w branżowe i charytatywne wydarzenia.
Wielu przedsiębiorców pyta, jak robić ecommerce w bardzo konkurencyjnej branży. Trzeba uczciwie rywalizować z konkurencją, na przykład przez pozycjonowanie i walka o widoczność na frazy. Przedsiębiorca prowadzący swój e-biznes musi zadbać o to, aby był rozpoznawalny i doceniany. Dziś prowadzenie własnego sklepu internetowego to nieustające ściganie się konkurencją. Najlepsze efekty osiąga się wtedy, gdy dba się o komunikację z klientami, wykorzystuje różne kanały sprzedaży i co jakiś czas przeprowadza się profesjonalną analizę konkurencji. Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o analizie konkurencji, to przeczytaj ten artykuł.
Ogromnym problemem wielu sklepów działających w sieci jest mały wybór. Sklep, który ma tylko jeden rodzaj produktu będzie mniej atrakcyjny niż ten, który oferuje ten sam rodzaj produktu, ale za to w kilku wersjach. Dużym problemem sklepów jest więc brak satysfakcjonującego urozmaicenia, którego dziś kupujący oczekują. Warto brać pod uwagę różne preferencje grup klientów i wyposażać swój sklep w wiele wariantów, ale też produktów, które wzajemnie się uzupełniają.
Innym problemem jest słaba jakość towarów. Sklepy, chcąc szybko i łatwo się wzbogacić, zaopatrują się w towary bezpośrednio w Chinach. Może i ceny poszczególnych produktów są atrakcyjne, ale ich jakość często jest słaba. Tym gorzej, jeśli produkty nie mają odpowiednich atestów. Można to zauważyć szczególnie w branży zabawek dla dzieci. Coraz więcej konsumentów kupuje świadomie, woli zapłacić więcej za towar wykonany z lepszych tworzyw w etyczny sposób. Obecnie modna jest ekologia, warto o nią zadbać pozyskując swoje produkty.
Niektórzy przedsiębiorcy bez względu na to, jakiej jakości towar oferują, wyceniają go bardzo wysoko. Zawyżanie cen poszczególnych produktów sprawia, że wiele osób, potencjalnych klientów, tuż po wejściu do sklepu szybko go opuszcza. Ustalając ceny, należy wziąć pod uwagę ceny rynkowe. Jeśli Twoje produkty są wyjatkowe i wytwarzane specjalnie na potrzeby Twojego sklepu, to możesz mieć większą cenę, ale zadbaj wtedy o ich prezentacje i wyróżnienie. Ponadto zadbaj o to, aby trafiać do odpowiedniej grupy klientów.
Klienci sklepów internetowych nie mają możliwości zobaczenia towaru na żywo, dotknięcia, w granicach rozsądku także przetestowania. Dlatego opisy i zdjęcia towarów powinny być opracowane w taki sposób, aby mogły ten kontakt fizyczny w pełni zastąpić i umożliwić klientom dokonywanie świadomych i trafionych wyborów.
Niektóre sklepy trudnią się sprzedażą produktów sezonowych. Dlatego, choć w sezonie cieszą się ogromnymi zyskami, poza sezonem ich sprzedaż zdecydowanie spada. Może w związku z tym warto pomyśleć o poszerzeniu oferty, aby sklep mógł funkcjonować przez cały rok. To przecież nic nie kosztuje, a zwiększa szansę na stabilną sprzedaż.
Są tacy, którzy twierdzą, że ich sklep wypromuje się sam, bez inwestowania w reklamę. Wielu liczy na oszczędności. Inni są zdania, że kiedyś nie było takich reklam i sklepy istniały. Co więcej, miały się dobrze, a niektóre z nich istnieją do dzisiaj. Nie zapominajmy jednak, że konkurencja z roku na rok jest coraz większa i bez reklamy naprawdę ciężko jest przetrwać. W internecie jest o wiele trudniej się wyróżnić, większość osób korzysta z wyszukiwarek i tak znajduje sklepy, w których robi zakupy. Dlatego warto zadbać o pozycjonowanie oraz płatne reklamy.
Migracja sklepu internetowego na inną platformę czasem jest konieczna. Przyczynami mogą być: chęć rozbudowy, większe możliwości optymalizacyjne, nowszy CSS i wiele innych. Niektórzy właściciele przyzwyczajają – się do starej platformy, inni po prostu boją się zmian, a szkoda, bo są to zmiany na lepsze. W biznesie, szczególnie w e-biznesie, takie zmiany są niemal obowiązkiem. Trzeba dostosowywać swój sklep do zmieniających się czasów, możliwości oraz potrzeb klientów.
Niektórzy przedsiębiorcy, prowadzący swój sklep internetowy, dobrze znają produkty, które oferują. Sami ich używają i są nimi zafascynowani. Nie muszą jednak znać się na sprzedaży, na e-biznesie. Mogą nawet, nie wiedzieć, co to ecommerce i na czym polega. Wystarczy, że skorzystają z pomocy specjalistów, którzy na co dzień wspierają sklepy w zakresie marketingu, wprowadzają poprawki na stronie, nowe rozwiązania.
Prawda jest taka, że błędy ecommerce prowadzą do stopniowego upadku sklepu.W każdym Każdy kolejny błąd popełniony przez właściciela wpływa na osłabienie konkurencyjności sklepu, a w konsekwencji tego do konieczności całkowitego jego zamknięcia.