SEM, SEO, UX, SXO – rodzaje marketingu internetowego, jakie musisz znać!
4 min
4 min
Na skróty
Podstawą dobrego marketingu jest świadome wybranie odpowiedniej formy reklamy i promocji własnego biznesu online. Jeżeli poznasz różne strategie oraz rozwiązania, będziesz wiedzieć, co idealnie sprawdzi się w Twoim przypadku. Dlatego postanowiliśmy przedstawić podstawowe rodzaje marketingu internetowego. Bez dwóch zdań zagadnienie to zainteresuje zarówno osoby posiadające strony firmowe, blogi, serwisy, jak i sklepy online.
Mówiąc o bezpłatnych formach marketingu online mamy na myśli materiały promocyjne, za których publikację reklamodawca nie płaci – a przynajmniej nie płaci bezpośrednio wydawcy. Doskonałym tego przykładem jest SEO, czyli pozycjonowanie w wyszukiwarce. Wysoka pozycja w wynikach organicznych Google nic nie kosztuje właściciela strony internetowej. Jeżeli skorzysta z pomocy profesjonalistów, usługę tą należy opłacić, ale ciągle jest to darmowa forma marketingu, ponieważ reklamodawca (właściciel serwisu) nie musi opłacać wysokiej pozycji wydawcy (np. wyszukiwarka Google). Do bezpłatnych form marketingu online zaliczymy także prowadzenie profili w social mediach. W niektórych branżach skutecznością cieszą się materiały wideo w serwisie YouTube – dzięki nim przedstawisz swoją wiedzę na dany temat i przyciągniesz klienta. Istotną rolę w marketingu odgrywa także UX, szczególnie w kontekście sklepów i stron internetowych. Odpowiednia optymalizacja pod user experience pozwala użytkownikom wygodnie korzystać ze serwisu, co wywiera pozytywne wrażenie. Przykładowe formy bezpłatnego marketingu:
Płatne formy marketingu online to przede wszystkim reklamy publikowane w sieci. Mogą występować na stronach internetowych, blogach, mediach społecznościowych, portalach aukcyjnych, a nawet w wyszukiwarce. Do płatnych form marketingu online możemy zaliczyć także publikację materiałów sponsorowanych, na przykład artykułów na tematycznych portalach. Jak łatwo wywnioskować, reklamodawca za ich publikację musi zapłacić odpowiednią kwotę. Choć rozwiązanie to ciągle cieszy się popularnością i efektywnością, należy wspomnieć, że z czasem i tak straciło na skuteczności. Stało się tak za sprawą spamu, na który użytkownicy trafiają od lat. Wiele reklam w sieci przedstawia nieprawdziwe informacje, ewentualnie wyświetlane materiały promocyjne są po prostu natarczywe bądź mało atrakcyjne dla społeczności. Jeśli chcesz więc skorzystać z tego rozwiązania – zrób to naprawdę dobrze. Przykładowe formy płatnego marketingu:
Trendy w świecie marketingu online mogą pojawiać się wraz z rozwojem technologii. Trudno jest je przewidzieć, więc pozostaje jedynie dopasowanie się do nich, aby wykorzystać zmianę na własną korzyść. Doskonałym tego przykładem jest między innymi rozwój telefonów komórkowych. Era smartfonów znacznie zmieniła rynek pod kątem UX oraz podejście do potrzeb użytkowników. Teraz sklepy i strony internetowe muszą być responsywne, czyli dopasowane do różnych ekranów, a nie tylko monitora komputera.
Natomiast rozwój mediów społecznościowych przyczynił się do całkowitej zmiany postrzegania marketingu. Portale te to idealne forma komunikacji z odbiorcami, którzy mogą pochodzić dosłownie z każdego zakątka świata. Ponadto media społecznościowe wykreowały szerokie grono influencerów, którzy co jakiś czas promują różne produkty lub usługi (z mniejszym lub większym powodzeniem).
Standardy narzucane przez Google i aktualizacje algorytmu sprawiły, że w ostatnich latach coraz większe znaczenie w SEO ma UX, więc często dochodzi do łączenia obu tych strategii. W ten sposób powstało SXO (Search Experience Optimization). Celem tej innowacyjnej strategii jest zwiększenie widoczności strony internetowej w sieci, przy równoczesnym zapewnianiu użytkownikom jak najlepszych doznań. Witryna musi być więc użyteczna, pozbawiona błędów, responsywna i posiadać merytoryczne treści. SXO za cel obiera wzrost współczynnika konwersji, a nie tylko przyrost widoczności, dlatego cieszy się sporym uznaniem wśród osób, które prowadzą własny biznes online.
Skoro mówimy o marketingu internetowym, należy dodatkowo wspomnieć o jego różnych formach (rodzajach). Podstawowe w świecie online to: SEM, SEO, UX oraz SXO. Co dokładnie oznaczają te skróty? Poznaj je nieco lepiej!
Pod skrótem SEM kryją się słowa Search Engine Marketing. Ta forma marketingu skupia się bezpośrednio na wyszukiwarkach – w Polsce jest to przede wszystkim Google. Poprzez działania SEM rozumiemy wszelkie praktyki, których celem jest polepszenie pozycji strony internetowej w wyszukiwarce. Strategia ta łączy więc płatne reklamy z pozycjonowaniem. W sieci możesz znaleźć bardzo ciekawe równanie, które w jasny sposób przedstawia istotę funkcjonowania SEM. Oto ono: „SEO + PPC = SEM”.
Search Engine Optimization, czyli SEO, to pozycjonowanie strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Strategia ta nie wykorzystuje płatnych reklam. Witryna poddana działaniom SEO jest optymalizowana zgodnie z zaleceniami systemu wyszukiwarki (w przypadku Polski jest to Google ze względu na swój monopol). Poza tym pozycjonowanie opiera się także na budowie jakościowego contentu oraz pozyskiwaniu zewnętrznych linków (tzw. link building).
User Experience to projektowanie stron, sklepów i innych serwisów internetowych, zorientowane na użytkownika. W końcowym etapie działań UX witryna jest przygotowana w taki sposób, aby korzystanie z niej było dla internauty przyjemne i zapewniało pozytywne wrażenie. Strony internetowe zgodne ze strategią UX są przede wszystkim użyteczne, a zarazem pozbawione błędów. Zwykle projektowanie zorientowane na użytkownika idzie w parze z SEO, ponieważ wtedy zapewnia fenomenalne efekty – głównie w postaci wysokiego współczynnika konwersji.
Search Experience Optimization, w skrócie SXO, to innowacyjne połączenie, o którym wspomnieliśmy wcześniej. Strategia ta opiera się na synergii SEO oraz UX i może być realizowana dla praktycznie wszystkich stron internetowych – od firmowych wizytówek, przez blogi, aż po sklepy online. Efekt? Wzrost widoczności i współczynnika konwersji, a także większy ruch!
Korzystanie z jednej formy marketingu online to dobry pomysł, ale jeśli chcesz pokonać swoją konkurencję, pomyśl nad łączeniem różnych strategii. W e-commerce skutecznością cieszy się między innymi SEM oraz SXO. Pamiętaj, że każdy biznes powinien mieć dopasowany marketing do własnych potrzeb. Jeżeli ciągle zastanawiasz się nad tym, jak wypromować swój serwis online, skorzystaj z pomocy doświadczonych specjalistów. Z pewnością otrzymasz kilka rad i wspólnie uda Wam się przygotować indywidualny plan, który będzie efektywny.