Na skróty
E-commerce daje sporo możliwości. Za pomocą sklepu online możesz pozyskiwać klientów z dosłownie każdego miejsca na świecie. Pamiętaj jednak, że bez odpowiedniej promocji, nic nie zarobisz. Potencjalni klienci muszą wiedzieć, że Twój sklep istnieje – w przeciwnym wypadku nikt go nie odwiedzi. Odpowiednio przygotowana strategia marketingowa to prawdopodobnie najważniejszy element każdego biznesu online.
Zanim rozpoczniesz promowanie sklepu internetowego, zastanów się, jaką strategię obierzesz. Tylko wtedy osiągniesz swój cel i zaczniesz pozyskiwać kolejnych klientów. Aby przygotować kompleksowy plan promocyjny, warto pokusić się o wykonanie analizy konkurencji. Dzięki niej dowiesz się, z kim dokładnie rywalizujesz o klienta. Czasami rozwiązania stosowane przez konkurencję mogą być inspiracją do przygotowania całkowicie innowacyjnej strategii. Bezpośrednio przed promowaniem sklepu internetowego należy również wykonać audyt SXO. To kompleksowy raport, który na tapet bierze sytuację strony internetowej w Google oraz UX witryny. Następnie dobrym rozwiązaniem będzie przeprowadzenie gruntownej optymalizacji serwisu, która polegać będzie na usuwaniu błędów, projektowaniu UX oraz dostosowywaniu interfejsu do potrzeb użytkownika, czyli potencjalnego klienta. Wykonanie audytu SXO pomaga osiągnąć cel biznesowy właściciela strony internetowej. Tego rodzaju analizę przeprowadzają między innymi agencje specjalizujące się w SEO, czyli pozycjonowaniu. Audyt wykonuje kilku specjalistów z różnych branż, dlatego właściciel strony dokładnie zweryfikuje swoją sytuację na rynku oraz pozna silne i słabe strony własnej domeny. To podstawa do tego, aby przygotować odpowiednią strategię skupiającą się na promowaniu sklepu internetowego.
Istnieje kilka skutecznych metod na promowanie sklepu internetowego. Warto poznać je odrobinę bliżej, aby wybrać rozwiązanie idealnie dopasowane do własnego biznesu. Promocja w wyszukiwarce – to jedna z najpopularniejszych i najskuteczniejszych form promocji w e-commerce. Twój sklep może wyświetlać się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce (na przykład Google), dzięki czemu pozyskasz klientów. Jak tego dokonać? Wysoką pozycję osiągniesz dzięki pozycjonowaniu, czyli SEO. Możesz także zainwestować w płatne reklamy Google Ads, które będą wyświetlane w sieci wyszukiwania. Artykuły sponsorowane – jeżeli posiadasz odpowiedni budżet, warto pomyśleć o artykułach sponsorowanych, które będą opublikowane na dużych portalach. W ten sposób wypromujesz swój sklep internetowy. Postaw na evergreen content, czyli teksty, które będą „świeże” nawet po długim czasie. Dzięki temu artykuły przyczynią się do regularnego pozyskiwania użytkowników. Social media – content marketing w mediach społecznościowych to doskonałe rozwiązanie w niemal każdej branży. Buduj zasięgi i więź z odbiorcami, a z czasem zaczniesz pozyskiwać kolejnych klientów. Możesz także pomyśleć o płatnych reklamach, na przykład Facebook Ads. Influencer marketing – oczywiście influencer marketing nie sprawdzi się w każdej branży. Mimo to warto o nim wspomnieć ze względu na ogromną popularność. Swoją markę wraz z produktami możesz wypromować przy pomocy znanej osoby. Mailing – zbudowanie bazy mailingowej wymaga czasu i kreatywności. Jest to jednak doskonały kanał do pozyskiwania klientów. Jeden mądrze napisany mail może zdziałać cuda.
Promowanie sklepu internetowego powinno opierać się na kompleksowo opracowanej strategii. Jeżeli chcesz regularnie pozyskiwać nowych klientów, zastanów się nad współpracą ze specjalistami, którzy posiadają w tej kwestii doświadczenie. Wspólnie opracujecie stosowny plan działania, po czym agencja rozpocznie jego realizację. W przypadku promocji sklepu internetowego możemy wyróżnić kilka szczególnie efektywnych strategii. Oto one:
SEO – poprzez Search Engine Optimization rozumiemy pozycjonowanie w wyszukiwarce. Na czym opiera się ta strategia? To działania, których celem jest podniesienie pozycji konkretnej strony internetowej na określone fraz kluczowe w wyszukiwarce, na przykład Google. W efekcie użytkownicy szukający konkretnego produktu mogą trafić na stronę internetową sprzedawcy, aby następnie zrealizować zamówienie.
PPC – skrót ten oznacza Pay Per Click i odnosi się do sposobu rozliczania za reklamy. Jak więc łatwo wywnioskować, strategia ta opiera się na publikacji płatnych materiałów promocyjnych. Najpopularniejsze narzędzia do ich dystrybucji to Google Ads, Facebook Ads, czy Allegro Ads.
SEM – Search Engine Marketing oznacza promowanie sklepu internetowego w wyszukiwarce, zarówno za pomocą płatnych reklam (PPC w Google Ads), jak i poprzez pozycjonowanie (SEO). Jest to więc synergia dwóch poprzednio omawianych strategii.
UX – strategia ta opiera się na projektowaniu strony internetowej w taki sposób, aby była dostosowana do potrzeb użytkownika. User Experience to ważny element promocji sklepu. Nieodpowiednio zaprojektowany serwis zniechęca do zakupu i negatywnie wpływa na wyniki sprzedażowe. Choć samo UX nie odpowiada za pozyskanie klienta, to ma ogromne znaczenie w kontekście optymalizacji konwersji.
SXO – strategia opierająca się na synergii działań SEO oraz UX. Dzięki niej sklep internetowy pozyskuje użytkowników za pomocą organicznych wyników wyszukiwania, równocześnie zapewniając wysoki współczynnik konwersji za sprawą projektowaniu UX. To fenomenalne uzupełnienie pozycjonowania, idealne dla praktycznie każdej branży w e-commerce.
Każda branża w e-commerce ma nieco inny charakter. Dlatego promowanie sklepu internetowego powinno być dopasowane do potrzeb i cech konkretnej grupy odbiorców. Świetnym tego przykładem jest na przykład komunikacja ze społecznością za pomocą mediów społecznościowych. Choć z „sociali” korzysta wielu użytkowników, nie zawsze Facebook czy Instagram będą odpowiednim medium do pozyskania klienta. Skupienie się na mediach społecznościowych sprawdzi się między innymi w:
Natomiast dość uniwersalnym rozwiązaniem jest SEO, SXO czy kampania Google Ads. To strategie, które będą pasować do niemal każdej branży, wystarczy je odpowiednio opracować. Pozycjonowanie może być również dostosowane do biznesów lokalnych, które nie sprzedają online, a jedynie posiadają firmową wizytówkę w sieci (stronę internetową). Jeżeli nie wiesz, jaką formę promocji sklepu wybrać, skorzystaj z pomocy specjalistów, posiadających doświadczenie w branży. Wspólnie opracujecie bezkonkurencyjną strategię marketingową.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.