Ścieżki kariery w marketingu internetowym: copywriter, pozycjoner, UX designer
3 min
3 min
Na skróty
Nasze czasy sprzyjają przebranżowieniu – to może brzmieć jak frazes, nie mniej jednak wystarczy rozejrzeć się za pracą na rynku, porozmawiać ze znajomymi, czy obserwować internetowe fora. Powodem tego jest już nie tylko Covid-19, ale też większa świadomość ludzi na temat tego, że marketing internetowy to dziedzina, która będzie się wciąż rozwijała i warto decydować się na tę ścieżkę karuery.
Kiedy przywołujemy w myślach terminy copywriter, pozycjoner czy UX deisgner, to zwykle mamy ogólne pojęcie na temat zakresu obowiązków. Ktokolwiek w swojej pracy zetknął się z marketingiem czy promocją „tradycyjną”, ten będzie wiedział, że strategie działania można z powodzeniem przenieść na wiele procesów online, które stają się coraz bardziej skuteczne.
Możliwości rozwoju jest bardzo dużo – możemy wybrać copywriting, gdzie nastawimy się głównie na generowanie pozytywnych, jakościowych treści. Idąc o krok dalej wybierzemy zawód pozycjonera, ale coraz bardziej doceniany jest także UX designer. Jaka ścieżka kariery będzie najlepsza dla Ciebie?
Każda firma oprócz identyfikacji wizualnej musi opracować pakiet tekstów, które w jasny, przystępny sposób opowiedzą klientom historię marki, jej wizję, misję, wyznawane wartości. Są one również częścią strategii SEO. Czasami firma mając sporą ofertę produktów musi opisywać je w informacjach prasowych, , do katalogów, ulotek (materiały BTL) itp. Teksty służą także pozycjonowaniu. Jeżeli w organizacji nie ma copywritera, to zdecydowanie warto wybrać agencję SEO, która zapewni także przypływ jakościowych treści. Coraz więcej firm decyduje się na zakup treści z zewnątrz. Są one niezwykle istotne z wielu powodów. Działają na odbiorców, miejsce w wynikach wyszukiwania, ale także wizerunek marki. Copywriter pisze treści nie tylko w celu pozycjonowania firmy przy wykorzystaniu słów kluczowych, ale nierzadko tworzy też teksty marketingowe. Czasami zajmuje się wymyślaniem haseł reklamowych, tudzież treści spotów. Praca jako copywriter może być zróżnicowana, opiera się na kreatywności. Można zdecydować się na jakąś specjalizację – to niezwykle cenne w tej branży.
Bez wątpienia jest to osoba potrzebna każdej firmie, która chce być widoczna w internecie. To w zakresie obowiązków pozycjonera pozostaje analiza konkurencji i dobór haseł kluczowych, które przełożą się na pozycję w wyszukiwarce. Praca pozycjonera wymaga zdolności analitycznych, znajomości narzędzi, szybkiego reagowania na nowości w Google, ale również dużej wiedzy oraz doświadczenia.
Termin UX pochodzi z języka angielskiego i oznacza user experience – doświadczenie użytkownika. Żeby najprościej wyjaśnić zakres obowiązków odwołajmy się do przykładu. Czasami, kiedy przeglądamy strony internetowe czujemy, że dany przycisk czy dana funkcja powinny być właśnie w tym miejscu. Czasami nawet odruchowo klikamy w daną sekcję i albo trafiliśmy ze swoimi oczekiwaniami, albo trafiliśmy w zupełnie inne miejsce na stronie, lub nic się nie zadziało. Ta pierwsza sytuacja wystąpi zwykle wtedy, kiedy nasza strona była sprawdzona przez osobę na stanowisku UX designer’a. Korzystanie ze stron nie powinno sprawiać użytkownikom problemu. Musi być intuicyjne, proste w obsłudze. Jeżeli nasz potencjalny klient nie odnajdzie się na stronie z łatwością, to wielce prawdopodobne jest, że kliknie stronę konkurencji. Tracimy w ten sposób klienta i pieniądze. Specjalista zatrudniony na tym stanowisku musi znać określone programy, pomagające monitorować zachowanie klienta. Musi potrafić samodzielnie zaprojektować łatwą w obsłudze stronę i skutecznie dokonać korekty już istniejącej. W tej branży nie ma miejsca na nudę – najlepsi specjaliści cały czas podnoszą swoje kwalifikacje, ponieważ jest ona bardzo dynamiczna. Trzeba pamiętać, że użytkownicy Internetu szybko zmieniają swoje zachowania konsumenckie, do tego dochodzą nowości możliwe do wprowadzenia na stronach i wiele innych.