Na skróty
Każdy, kto prowadzi dowolną działalność i posiada własną witrynę w internecie niejednokrotnie zetknął się z sytuacją, w której proponowano mu przeprowadzenie różnego rodzaju audytów, na przykład dotyczących pozycjonowania. Na pocztę e-mail od czasu do czasu przesyłane są powszechnie uprzejme wiadomości z tego rodzaju ofertą. Zazwyczaj tego rodzaju propozycje wychodzą od konkretnych, zajmujących się kompleksowo szeroko pojętym marketingiem internetowym, osób. Zwykle też wykonują one wszystkie oferowane usługi osobiście. Czy warto z tego skorzystać? Bez wątpienia zawsze lepiej powierzyć audyt strony internetowej komuś, kto się na tym zna. Warto mieć świadomość, że jedna osoba nie zawsze jest w stanie zastąpić cały zespół profesjonalistów. Nie tylko biorąc pod uwagę poświęcany stronie czas, ale także zakres kompetencji. Zlecając komuś opiekę nad swoją stroną internetową warto wiedzieć na przykład, czym różni się audyt SEO od audytu treści.
Większość stron internetowych zakładanych jest w celach bezpośrednio lub pośrednio zarobkowych. Statystyczny przedsiębiorca prawdopodobnie wie, jak istotną rolę we wszystkich profesjach pełni doświadczenie. Trudno zdobyć je w dużym zakresie na wielu płaszczyznach jednocześnie. Różnorodność działań wykonywanych po to, by witryna dobrze wyglądała i sprawnie funkcjonowała jest ogromna. Ważny jest jej wygląd, pozycjonowanie, funkcjonalność i wiele innych elementów. Właśnie dlatego warto zatrudnić w tym celu ekipę złożoną ze specjalistów od poszczególnych działań z tym związanych. Między innymi:
Razem wiedzą oni doskonale nie tylko czym jest audyt treści lub audyt SEO, ale potrafią także budować widoczność witryny oraz optymalizować ich zawartość od podstaw w taki sposób, aby wyniki udowadniały skuteczność. Warto zacząć od audytu, który pokazuje wiele elementów do poprawy i pozwala na stworzenie strategii. Najlepiej jest skorzystać z oferty agencji, która zajmie się pozycjonowaniem w sposób kompleksowy. Od audytu po ciągłe udoskonalanie i wbijanie witryny w TOP10 na jak największą liczbę słów kluczowych.
Jak sama nazwa wskazuje chodzi o Search Engine Optimization, czyli taką optymalizację strony internetowej, aby jak najlepiej współdziałała z wyszukiwarkami i była widoczna. Audyt SEO warto wykonywać systematycznie co pewien czas po to, aby nasza strona podążała za obecnymi trendami i algorytmami jakimi wyszukiwarki internetowe się posługują – dotrzymując im kroku. Jednak najważniejszy jest audyt początkowy – wykonywany tuż po wstępnym. Efektem audytu SEO jest dokument pozwalający profesjonalistom z zakresu optymalizacji stron zweryfikować jakie elementy w danej witrynie są przyjazne dla wyszukiwarki, a które z nich należałoby poprawić lub udoskonalić. Dzięki wynikom audytu SEO fachowcy dokładnie wiedzą jakie działania podjąć, aby strona idealnie współgrała z narzędziami dostępnymi wyszukiwarkom i dzięki temu była coraz bardziej widoczna, osiągając najwyższe pozycje w Google. Wyszukiwarki internetowe są systematycznie udoskonalane i wraz z upływem czasu posługują się coraz nowszymi algorytmami, podczas kiedy dotychczasowe – dezaktualizują się, dlatego właśnie audyt SEO warto powtarzać. Ponad dwie dekady temu Bill Gates stwierdził: content is king (dosł.: „zawartość / treść jest królem”, a zatem można ująć to słowami: „treść rządzi”). Po dziś dzień trudno odmówić temu stwierdzeniu aktualności. Wszystkie elementy znajdujące się w witrynie, zarówno tekst, jak i te graficzne oraz szereg innych, mają niebagatelne znaczenie nie tylko dla jej pozycji w wyszukiwarkach. Audyt SEO stanowi niekwestionowaną podstawę podczas promowania witryny w internecie, jednak to tylko jedna strona medalu. Warto zatem wiedzieć między innymi czym różni się audyt SEO od audytu treści.
Łatwo wywnioskować, że audyt SEO ma za zadanie dostarczyć informacji algorytmom i jak najlepiej poprawić komunikację strony z wyszukiwarkami. Wyszukiwarki to nie jedyni odbiorcy treści zawartych w witrynie. Strona ciekawa będzie zatem często i chętnie odwiedzana. Zwiększy się na niej ruch oraz konwersja. Dlatego tak ważne jest, aby była przyjazna nie tylko dla mechanizmów rządzących funkcjonowaniem wyszukiwarek, ale przede wszystkim – dla odbiorców treści. Podczas audytu treści strona badana jest zatem pod kątem jej atrakcyjności dla przeciętnego użytkownika i odbiorcy treści. Weryfikuje się styl, dopasowanie do SEO, język korzyści i wiele innych elementów – w zależności od rodzaju podstrony. Audyt treści może być częścią audytu SEO, jednak nie musi. Można go wykonywać oddzielnie.
Mając świadomość czym jest audyt treści, a czym audyt SEO łatwiej jest podjąć kluczową decyzję: czy lepiej wybrać tylko jeden z nich, czy też obydwa. Czy chcemy powierzyć obydwie te usługi, oraz szereg innych jednej osobie, czy też działającej w tej branży agencji? Jedno jest pewne: warto połączyć ze sobą audyt treści i audyt SEO, aby strona dostosowana była optymalnie do oczekiwań odbiorców zarówno tych „mechanicznych” jak i „naturalnych”. Dlatego najlepiej jest zdecydować się na współpracę z firmą z wieloma fachowcami, która po zawarciu współpracy przeanalizuje nie tylko optymalizację SEO witryny, ale też wartość tekstów.