Spis treści:
- Korzyści płynące z prowadzenia bloga? Nie tylko SEO
- Elementy bloga oddziałujące na pozycjonowanie
- Jak stworzyć wartościowy content na bloga?
- Podsumowanie
Pozycjonowanie sklepu internetowego może być różnorodne. Czasami użytkownicy poszukujący konkretnych produktów, zainteresowani są nie tylko nabywaniem ich w dobrych cenach, ale także powiększeniem swojej wiedzy. W e-commerce treści informacyjne nie muszą ograniczać się do zwięzłego opisu na podstronie produktowej. Sprawdzają się również w dłuższym formacie, gdzie można rozwinąć je do formy poradnikowej czy instruktażowej. Odpowiednim sposobem na ich publikację jest uzupełnienie witryny o bloga. Za jego sprawą możesz zwiększyć widoczność Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania.
Korzyści płynące z prowadzenia bloga? Nie tylko SEO
Obecność bloga na stronie internetowej sklepu oddziałuje na wiele czynników związanych z SEO. Nasyca stronę słowami kluczowymi (również tych z długimi ogonami), pomaga rozbudowywać sieć linków zewnętrznych i wewnętrznych oraz wspomaga optymalizację pod kątem User Experience. Według uśrednionych danych, sklepy online posiadające bloga notują o 55% większy ruch na witrynie, posiadają o 97% więcej backlinków i o 434% więcej zaindeksowanych stron, niż te, które takiego nie prowadzą.
Dodatkowo, blog wspomaga budowanie eksperckiego wizerunku marki. Wiele ścieżek zakupowych zaczyna się właśnie od lektury artykułu na blogu. Aż 60% konsumentów uważa, że to medium, jest przydatne na wczesnym etapie podejmowania decyzji o zakupach. Oznacza to, że większość potencjalnych klientów, oczekuje porad i dodatkowych informacji, zanim zdecyduje się na jakiś produkt. Sklepy odpowiadające na to zapotrzebowanie, pośród wielu korzyści wizerunkowych, mają też szansę na zwiększenie swojej widoczności.
Źródło: Opracowanie własne, na podstawie danych.
Content marketing oparty między innymi na blogu, ma też dużo większe szanse na dotarcie do klientów. Według badań przeprowadzonych przez Demand Metric, 70% ankietowanych woli zapoznać się z ofertą danej marki za pośrednictwem artykułów, a nie tradycyjnych reklam.
Zgodnie z danymi z 2020 roku, blogi są wciąż w ścisłej czołówce form promocji content marketingu, preferowanych przez specjalistów z branży. Ustępują tylko paroma punktami procentowymi treściom wideo oraz ebookom. Świadczy to o ich dużej skuteczności.
Elementy bloga oddziałujące na pozycjonowanie
Treści blogowe o odpowiednio wysokim poziomie merytorycznym i czytane przez wiele osób, są postrzegane przez roboty indeksujące pozytywnie. Pomagają spełnić standardy E-A-T (eksperckość, autorytet, zaufanie), które mają wpływ na rating strony. Wartościowy content jest mało skonkretyzowanym terminem w wytycznych Google. To treści, do których stworzenia wymagany jest przynajmniej jeden z tych czynników: czas, wysiłek, ekspertyza oraz talent. Standardy różnią się też w zależności od rodzaju strony i branży w jakiej operuje. Poza samą jakością contentu, na pozycjonowanie wpływa jeszcze szereg czynników.
Większa liczba zaindeksowanych stron
Prowadzenie bloga pozwala na regularne powiększanie liczby zaindeksowanych podstron w witrynie. Przy założeniu, że zawierają one content wysokiej jakości, który nie jest zduplikowany, ani nie kanibalizuje fraz kluczowych, pomoże to zwiększyć obecność strony w sieci.
Wykorzystanie fraz kluczowych
Wpisy blogowe dają dużo większe możliwości w optymalizacji pod frazy kluczowe, niż bardziej zwięzłe w treści podstrony produktowe. Ma to związek z ich formą oraz długością, która pozwala na pełniejsze nasycenie contentu odpowiednimi keywords. To dobre miejsce na naturalne stosowanie fraz z długim ogonem. W opisie produktu nie ma miejsca na zwroty pokroju “jaki zegarek warto kupić w 2021”, podczas gdy w artykule blogowym, przy odrobinie kreatywności umieszczenie ich nie jest niczym trudnym. Większość organicznych wyszukiwań odbywa się właśnie za pomocą podobnych, rozbudowanych fraz. Konwertują one średnio 2,5 raza częściej niż ich krótsze, bardziej ogólne odpowiedniki. Dzieje się tak, ponieważ stosujący je użytkownicy, są już zazwyczaj na dalszych etapach lejka sprzedażowego.
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Blog daje więcej okazji do tworzenia wewnętrznych linków, które wzmocnią strukturę witryny i pomogą botom w poruszaniu się po niej. W przypadku sklepu internetowego przykładem może być post poradnikowy, który porównuje różnego rodzaju produkty i przy okazji odsyła do ich podstron. W związku z tym, sprawdza się doskonale jako bezpłatne narzędzie do promowania aktualnych kampanii sprzedażowych. Im więcej wpisów, tym więcej okazji do linkowania, które pomaga uzyskać poszczególnym podstronom lepszą widoczność (o ile jest odpowiednie i na temat, a nie spamerskie).
Content wysokiej jakości pomaga również w pozyskiwaniu linków zewnętrznych i to bez inwestycji finansowych. Ekspercka treść o wartości informacyjnej posiada duży potencjał udostępniania i cytowania. Jest to ważne, ponieważ liczba backlinków ze stron zewnętrznych wpływa na pozycjonowanie w Google. Strony zajmujące najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania mają średnio 3,8 razy więcej linków, niż pozostałe wyświetlające się na pierwszej stronie.
Odświeżanie zawartości
Prowadzenie bloga pomaga utrzymać “świeżość strony”, dając pretekst do regularnego zamieszczania nowych treści. Powoduje to większą częstotliwość indeksowania przez boty, które wykrywają zmiany w witrynie. Nie oznacza to samo w sobie, że jej pozycja się poprawi od samego faktu wstawiania nowych publikacji. Da to jednak więcej szans na wpłynięcie na nią za pomocą contentu. Według zarejestrowanego przez Google patentu, ich algorytm świeżości, skupia się na tych większych aktualizacjach treści i z reguły ignoruje te mniejsze. Dlatego wpisy blogowe idealnie wpasowują się w jego założenia.
Miejsce na długie treści
Nie bez znaczenia dla pozycjonowania jest również długość zamieszczanych treści. Według badań przeprowadzonych przez The serpIQ, boty Google preferują content, który zawiera więcej słów. Podstrony związane z ofertą i produktami sklepu internetowego, w przeciwieństwie do podstron blogowych, nie będą odpowiednie do zamieszczania bardziej wyczerpujących tekstów. Co istotne, długość postu nie jest czynnikiem rankingowym sama w sobie. Większa obszerność contentu umożliwia po prostu jego lepszą optymalizację. Między innymi poprzez skuteczniejsze rozbudowane sieci linków. Długie treści uzyskują średnio o ponad 77% więcej backlinków niż te krótkie.
Źródło: Wykres na podstawie danych.
Dodatkowo tworzenie odpowiednio rozbudowanego contentu, pomaga wyróżnić się na tle konkurencji. Według Moz, ponad 85% publikowanych w sieci treści, nie przekracza swoją długością 1000 słów.
Przedłużenie Dwell Time
Blog pomaga przedłużyć czas pobytu w witrynie. Użytkownik wchodzący na stronę artykułu blogowego z wyników wyszukiwań, prawdopodobnie spędzi więcej czasu na zapoznaniu się z contentem. Nie jest do końca jasne czy czas pobytu jest czynnikiem rankingowym, ani czy wpływa na znane czynniki rankingowe, ale zainteresowanie Google tym tematem, implikuje, że nie jest bez znaczenia. Dłuższy czas spędzony na stronie sugeruje, że użytkownik zapoznał się z contentem, a zatem zwiększa to szanse na odwiedziny promowanych w nim linków.
Jak stworzyć wartościowy content na bloga?
Tworzenie treści blogowych, które skutecznie będą wpływać na pozycjonowanie jest wymagającym procesem. Pomoże w tym skonstruowanie odpowiedniego planu działania, który ułatwi dopilnowanie optymalizacji każdego elementu wpisu i wzmocni jego efekty, także te, które skutkują polepszeniem UX i konwersji.
Krok 1. Znalezienie tematu
Wiążę się to z analizą słów kluczowych odpowiednich dla danej branży. Zwłaszcza frazy z długim ogonem są tu szczególnie wartościowe, bo często stawiają gotowe pytania, na które wystarczy odpowiedzieć. Monitorowanie popularności zapytań na dany temat umożliwi ocenę tego, czy dany temat będzie opłacalny do przekształcenia w treść. Istnieje wiele narzędzi, między innymi Google Keyword Planner czy Keyword Generator od Ahrefsa, które są dedykowane właśnie do planowania treści opartych na frazach kluczowych.
Krok 2. Optymalizacja meta tagów i adresu URL
Należy utworzyć odpowiednie meta tytuły i opisy, które pozwolą użytkownikom korzystającym z organicznych wyszukiwań poprawnie zidentyfikować zawartość strony przed wejściem. Przejrzysty adres URL, zawierający tytuł artykułu, zachęca bardziej do udostępniania treści dalej, co pomaga pozyskać backlinki.
Krok 3. Formatowanie teksty i podział na nagłówki
Ściana tekstu jest nieczytelna. Podzielenie artykuły na osobne paragrafy i podzielenie nagłówkami pomoże polepszyć User Experience i jego czytelność. Używanie w tekście tagów H1 i H2 ma również wpływ na pozycjonowanie.
Krok 4. Wzbogacenie tekstu o treści wizualne
Grafiki wzbudzają zainteresowanie i ułatwiają użytkownikom przyswajanie tekstu. Według danych zgromadzonych przez jeffbullas.com, artykuły posiadające treści wizualne, mają aż o 94% więcej odwiedzin, niż te, które ich nie używają.
Krok 5. Stosowanie CTA
Artykuł blogowy ma nie tylko wartość informacyjną, ale jest też kanałem komunikacji z klientem. Stosowanie CTA w ich treści jest pożądane. Przykładowo, mogą wiązać się z zachętą do odwiedzenia konkretnych podstron produktowych w sklepie lub zapisania się do newslettera.
Podsumowanie
Istnienie bloga obok sklepu online, jest wartościowym i bezpłatnym sposobem na promocję. Jak pokazują statystyki, jego wpływ na polepszenie widoczności strony jest ewidentny. Oprócz tego zapewnia inne korzyści związane z budowaniem wizerunku marki i wzbogacaniem doświadczeń użytkownika. Nie oznacza to, że prowadzenie bloga pozbawione jest wyzwań. By spełniał swoje zadanie, musi zostać wypełniony wartościowym contentem, którego stworzenie nie jest łatwe. Jak pokazują podane w tekście przykłady, podjęcie tego wysiłku, przynosi jednak bardzo dobre efekty.
BIBLIOGRAFIA:
- Carolyn Edgecomb, Blogging Statistics: 52 Reasons Your Company Blog is Worth the Time & Effort, “Impactplus”, https://www.impactplus.com/blogging-statistics-55-reasons-blogging-creates-55-more-traffic
- DGR’s Content Preferences Survey Report, rok 2019, strona 16, http://view.ceros.com/g3-communications/dg096-surv/p/16
- Content Marketing Infographic, “Demand Metric”, https://www.demandmetric.com/content/content-marketing-infographic
- The Ultimate List of Marketing Statistics for 2020, “Hubspot”, https://www.hubspot.com/marketing-statistics?__hstc=191390709.9591bfdc632e4ad157f25e04876b4668.1532077627916.1533883934918.1533901852570.8&__hssc=191390709.1.1533901852570&__hsfp=2581482987
- Search quality evaluator guidelines, rok 2020, strona 19, https://static.googleusercontent.com/media/guidelines.raterhub.com/pl//searchqualityevaluatorguidelines.pdf
- Nail Patel, 11 Reasons You Need to Focus on Long-Tail Keywords for SEO, “Nail Patel”, https://neilpatel.com/blog/long-tail-keywords-seo/
- Brian Dean, Search Engine Ranking, “Backlinko”, https://backlinko.com/search-engine-ranking
- Anurag Acharya,, patent amerykański, US 34381362, rok 2011, paragraf 0069, http://appft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO2&Sect2=HITOFF&u=%2Fnetahtml%2FPTO%2Fsearch-adv.html&r=1&p=1&f=G&l=50&d=PG01&S1=20110258185.PGNR.&OS=dn/20110258185&RS=DN/20110258185
- How Content Length Affects Rankings and Conversions, “Quicksprout”, https://www.quicksprout.com/the-science-behind-long-copy-how-more-content-increases-rankings-and-conversions/
- Brian Dean, Content Study, “Backlinko” https://backlinko.com/content-study
- Steve Rayson, Content, Shares, and Links: Insights from Analyzing 1 Million Articles, “Moz”, https://moz.com/blog/content-shares-and-links-insights-from-analyzing-1-million-articles
- Joshua Hardwick, Dwell Time: Is it a ranking factor? (And if so, should you care?), “Ahrefs”, https://ahrefs.com/blog/dwell-time/
- Why H1 and H2 header tags are important to SEO, “Post modern”, https://www.postmm.com/seo/h1-and-h2-header-tags-and-how-they-affect-seo/
- Jeff Bullas, 6 Powerful Reasons Why you Should include Images in your Marketing – Infographic, “Jeff Bullas”, https://www.jeffbullas.com/6-powerful-reasons-why-you-should-include-images-in-your-marketing-infographic/