Zanim stworzysz bloga firmowego lub osobistego – jak się przygotować?
4 min
4 min
Na skróty
Wielu osobom założenie bloga przypomina założenie nowej firmy. Dlatego, jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz zaplanować każdy krok. Określ swój cel. Zastanów się, dlaczego blogujesz? Chcesz wypromować firmę? Zamierzasz zarabiać na blogu, promować swoją firmę? A może marzysz o tym, by stworzyć miejsce, w którym będziesz dzielić się przemyśleniami ze swoimi czytelnikami? Odpowiadając na te pytania, łatwiej zdefiniujesz konkretne cele, takie jak częstotliwość publikowanych treści, liczba odwiedzających, współczynnik konwersji.
Zdecyduj o czym będzie Twój blog i skoncentruj się na konkretnej niszy. Dzięki temu dostosujesz blog do swojej grupy docelowej. Sprawdź, kim są Twoi przyszli czytelnicy i czym się interesują. Zobacz z jakich mediów społecznościowych korzystają najczęściej. W ten sposób możesz do nich łatwiej dotrzeć. Jeśli to Twój pierwszy blog, być może myślisz, że musisz walczyć z konkurencją, by zaistnieć w branży. To nieprawda! Potraktuj innych blogerów jak przyjaciół, a nie konkurentów. Warto z nimi nawiązać współpracę, by dotrzeć do grupy docelowej. Nawiąż z nimi relacje w mediach społecznościowych. Zostaw komentarze pod postami z linkiem do swojego bloga. Zapytaj, czy możesz opublikować artykuł gościnny. Jeśli masz jakieś pytania związane z założeniem bloga, porozmawiaj o tym na forum lub w grupie na FB.
Wymyślenie nazwy bloga stanowi nie lada wyzwanie. Pamiętaj, by była krótka, odpowiednia do tematu, zapadająca w pamięć i unikalna. Idealnie, jeśli nazwa bloga jest taka sama, jak nazwa domeny. Ułatwia wówczas jego znalezienie zarówno przez czytelników, jak i wyszukiwarki. Warto tutaj zastosować technikę mapowania myśli. Wybierz temat bloga i napisz go na kartce. Następnie narysuj wokół niego okrąg i pomyśl o słowach, które się z nim kojarzą. Zapisuj je w mniejszych okręgach, na koniec przypatrz się wszystkim pomysłom i wybierz najlepszy. Sprawdź, czy taka domena jest dostępna. Przygotowanie bloga uwzględnia też wybór motywu. Wybierz platformę i hosting. Możesz korzystać m.in. z WordPressa, Tumblr i Bloggera. Decydując się na konkretną platformę, zwróć uwagę na wygodę, koszty, dostępność i funkcje. Pomyśl też o szybkim i wydajnym hostingu.
Decydując się na konkretny motyw, zastanów się, czy pasuje do celów bloga, grupy docelowej i poruszanych tematów. Jeśli chcesz pisać na temat finansów, unikaj fantazyjnych i wyszukanych motywów. Pamiętaj o tym, by był responsywny, dzięki czemu automatycznie dostosuje się do rozmiaru ekranu. Będzie wyglądał estetycznie zarówno na komputerze, jak i urządzeniach mobilnych. Założenie bloga nie powinno Ci sprawić większych trudności. Jeśli jednak masz jakieś pytania lub wątpliwości, skorzystaj z pomocy profesjonalnej i doświadczonej agencji.
WordPress oferuje tysiące motywów, wiele z nich jest bezpłatnych. Możesz je też łatwo dostosować do swoich potrzeb, nie znając przy tym programowania. Jeśli zobaczysz motyw, który Ci się podoba, kliknij “Zainstaluj”, a następnie “Aktywuj”. Co ważne, pomimo że ma już wstępnie skonfigurowany projekt, nadal możesz zmieniać jego części według własnych upodobań. Dodaj logo, zmień kolory, strukturę, nagłówek, widżety, tło i tożsamość witryny. Jak widzisz założenie bloga jest stosunkowo proste. Dostępne są różne fantazyjne motywy, lepiej jednak wybrać prosty i przejrzysty projekt. Nie tylko poprawia komfort użytkowania, ale też przyspiesza działanie strony. Pamiętaj, by pobrać go z zaufanego źródła. Teraz możesz wybrać schemat kolorów dla swojej strony. Z pomocą przychodzi generator Coolors. Pozwala stworzyć piękną paletę lub zainspirować się tysiącem pięknych schematów kolorów. Następnie wybierz jedną lub dwie czcionki. Zwróć uwagę na to, by były czytelne. W przeciwnym razie odstraszą użytkowników.
Jeśli poważnie myślisz o blogowaniu, zdecyduj się na płatną platformę. Dużą popularnością cieszy się WordPress. Wybierając takie rozwiązanie, zyskujesz kontrolę nad swoim blogiem. Możesz też na nim zarabiać, dostosowywać i kierować większy ruch. Blog przygotowanie obejmuje również konfigurację. W Ustawieniach Ogólnych możesz wpisać tytuł witryny, tagline (krótkie podsumowanie, o czym jest Twój blog). Ustawisz również strefę czasową i preferowany język. Przy okazji sprawdź, czy adres bloga (URL) jest w porządku. Następnie upewnij się, że wyszukiwarki takie jak Google mogą zaindeksować Twoją witrynę. Przejdź do Ustawień i zakładki Czytanie (ponownie z głównego paska bocznego) i upewnij się, że pole “Nie pozwalaj wyszukiwarkom indeksować swojej witryny” nie jest przypadkiem zaznaczone. Blog przygotowanie powinno także objąć ustawienie bezpośrednich odnośników. Określ, w jaki sposób WordPress ma się zająć tworzeniem indywidualnych adresów URL dla każdego z postów lub podstron. Wbrew pozorom nie jest to wcale takie trudne. Wystarczy, że przejdziesz do Ustawień bezpośrednich odnośników. Możesz skorzystać z popularnych ustawień, proponowanych przez WordPress lub wymyślić włsny format.
Po założeniu bloga opublikuj przynajmniej jeden ciekawy, merytoryczny post. Warto wcześniej przygotować przynajmniej kilkanaście artykułów, by blog nie wyglądał na pusty. Następnie sformatuj je, dodaj 1-5 zdjęć wysokiej jakości, zoptymalizuj pod kątem SEO i opublikuj. Napisz też stronę “O mnie”, w ten sposób dasz się poznać czytelnikom.
Jeśli masz swój własny sklep online, to blog będzie niezwykle przydatny. Pomoże Ci nie tylko w promocji, kreowaniu wizerunku, ale również w pozycjonowaniu. Jeśli będziesz tworzyć wpisy, które odpowiadają na pytania i potrzeby użytkowników, to zyskasz wysokie wyniki w wyszukiwarce, a tym samym zdobędziesz wysokie wyniki w przeglądarce internetowej. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o blogu firmowym, to koniecznie śledź nasze wpisy – poruszamy w nich tematy z nim związane.