Jak wykorzystać Hitcallback?
5 min
5 min
Na skróty
Hitcallback to przydatna funkcja, dzięki której możliwe jest jeszcze dokładniejsze śledzenie zdarzeń na stronie. Jeżeli twoja witryna posiada przyciski CTA, formularze kontaktowe lub elementy odsyłające do innych witryn, to samo Google Analytics może nie wystarczyć do szczegółowego badania ruchu. Z pomocą przychodzi wywołanie zwrotne – hitcallback.
Funkcja hitcallback przyda się tam, gdzie Google Analytics może mieć problemy z prawidłowym zbieraniem danych. Jest to rozwiązanie, które sprawdzi się zwłaszcza w sklepach internetowych. Jednym z elementów, który bada się prowadząc analitykę danej strony internetowej jest śledzenie linków wychodzących z naszej strony. W ten sposób mamy klarowne informacje o tym, ile osób opuszcza stronę poprzez kliknięcie w link prowadzący z kolei do zupełnie innej witryny. Problem ze śledzeniem takich zdarzeń może się jednak pojawiać w sklepach internetowych. Posiadając opcję zewnętrznych płatności, klient po dokonaniu zamówienia, przenoszony jest na stronę operatora tychże płatności. Po jej zrealizowaniu użytkownik ma możliwość przejścia ponownie na stronę sklepu, gdzie zobaczy podziękowanie za dokonanie transakcji. Niestety w praktyce wiadomo, że nie każdy po dokonaniu płatności wraca na stronę sklepu. I tu tkwi sedno problemu, bo jeżeli klient nie powróci na stronę z podziękowaniem, to konwersja złożenia zamówienia po prostu nie zostaje zarejestrowana. Co prawda możemy w takiej sytuacji wykorzystać tzw. wirtualne odsłony, jednak to również nie jest do końca najlepsze rozwiązanie. Jednak moment, kiedy użytkownik zostaje przeniesiony do innej witryny, to akcja dosyć trudna do śledzenia, bo niestety nie mamy stuprocentowej pewności, że Google Analytics odnotowuje wszystkie takie zdarzenia. Co więcej, trzeba tutaj zwrócić uwagę, że wysłanie takiego zdarzenia do analityki Google jest po prostu błędem. W efekcie śledzenie różnego rodzaju zdarzeń może być nieprawidłowe lub niekompletne. Jeżeli zdarzenia wysyłane są do Google zanim jeszcze załaduje się inna strona, ta do której przechodzimy, to nie mamy pewności, że analityka Google zdąży odebrać te dane.
W takich właśnie sytuacjach przydatnym rozwiązaniem będzie funkcja hitcallback. Na czym dokładnie polega to rozwiązanie? W momencie kiedy poszczególne żądania zostały już poprawnie wysłane do analityki Google, hitcallback pozwala na przekierowanie użytkowników w docelowe miejsce. I co tutaj trzeba podkreślić, hitcallback działa dopiero w momencie, kiedy Google Analytics odbierze wszystkie żądania w sposób prawidłowy. Jeżeli będziemy mieć do czynienia z serwisem, w którym nie ma odpowiedniego kodu śledzącego, to hitcallback zablokuje możliwość przekierowania na wybraną stronę.
Google Analytics to podstawowe narzędzie, które daje ci możliwość analizowania wielu akcji na stronie. Niestety ze względu na złożoność niektórych procesów zachodzących na stronie, kiedy poruszają się po niej użytkownicy, niezbędne jest zastosowanie wielu dodatkowych rozwiązań. Jednym z nich jest właśnie funkcja hitcallback, dzięki którym możliwe jest zaplanowanie strategii. Wszystko po to, aby jeszcze dokładniej śledzić przejścia na inne strony. Jest to bardzo przydatne rozwiązanie zwłaszcza w sklepach internetowych, którym zależy na tym, aby dokładnie sprawdzać ile zakupów na stronie zostało sfinalizowanych, ale nie tylko. Analizowanie ruchu na stronie poprzez zastosowanie Google Analytics to szereg korzyści. Zresztą, poprzez analitykę Google sprawdzać możemy wiele innych istotnych dla funkcjonowania strony aspektów. Google Analytics to zdecydowanie uniwersalne rozwiązanie, dedykowane dla każdego, kto zarządza swoją stroną internetową. Korzystając z tego narzędzia sprawdzisz ruch nie tylko na stronie głównej, ale też na poszczególnych podstronach witryny. Z kolei to, jest niezbędne w działaniach SEO. Bo jeżeli widzisz słabe statystyki odwiedzin dla konkretnej podstrony, to warto skupić się na zmianie znajdujących się na niej treści i dopasować je do potrzeb pozycjonowania. Śledząc informacje o stronie poprzez Google Analytics otrzymujesz nie tylko suche statystyki. Zdobywając szczegółowe informacje o witrynie, możesz odpowiednio szybko reagować na pewne zmiany. Jest to przydatne zwłaszcza w sklepach internetowych, gdzie zależy nam na tym, aby dowiedzieć się na przykład, w którym miejscu klient rezygnuje z zakupu, opuszcza sklep. Analityka Google to szereg możliwości. Warto z niej korzystać prowadząc dowolnego typu stronę w sieci. I co bardzo ważne, jest to platforma bezpłatna, tak więc nie wygeneruje dodatkowych kosztów dla twojej działalności. Działając na Google Analytics warto korzystać z innych dodatkowych rozwiązań, które jeszcze usprawnią całą analitykę. Jednym z nich jest chociażby omawiana wyżej funkcja hitcallback. Poza tym, Google daje jeszcze szereg innych narzędzi i rozwiązań pomagających w analityce stron internetowych lub działaniach SEO i marketingowych. Są to chociażby Google Search Console, Google Trends, Google Moja Firma lub Google Tag Manager. Wybór jest naprawdę spory.
Wdrażając hitcallback pamiętaj o tym, aby zastosować również opcję, gdzie funkcja ta uruchomi się z opóźnieniem. Dlaczego jest to tak ważne? Wielu użytkowników może przeglądać twoją witrynę offline, w takiej sytuacji hitcallback w ogóle nie zadziała. Podobnie będzie, jeżeli ktoś zainstaluje na swoim komputerze wtyczki do blokowania reklam. W takich sytuacjach analityka w ogóle nie zadziała. Warto więc pomyśleć o tym wcześniej w momencie, kiedy dopiero planujemy zastosowanie rozwiązania hitcallback. W ten sposób uda się zebrać jeszcze więcej danych dotyczących ruchu na stronie internetowej. Jeżeli nie do końca wiesz jak w poprawny sposób zastosować to rozwiązanie, zleć zadanie profesjonalnej agencji.
Hitcallback pozwala jeszcze dokładniej zbierać dane dotyczące ruchu na stronie. Jest to funkcja, która też ułatwia analizę tych danych. Zasadniczą korzyścią z wykorzystania hitcallback jest możliwość zebrania dokładnych statystyk. Ponieważ bez tej funkcji wiele ze zdarzeń, które użytkownicy wykonują na stronie może nie zostać zarejestrowanych. Tak jak chociażby finalizacja zakupu. A są to przecież jedne z najważniejszych statystyk dla właścicieli sklepów internetowych. Tylko dogłębna analiza ruchu na stronie pozwala bowiem wdrożyć działania optymalizacyjne, które wyeliminują wszelkie błędy oraz przyczynią się do większego ruchu i w ostateczności wygenerowania wysokiej sprzedaży. Dzięki opcji hitcallback będziesz mógł z powodzeniem śledzić nawet te bardzo „kłopotliwe” zdarzenia na stronie, z którymi podstawowa analityka Google może mieć problemy.
Pozycjonowanie i hitcallback – czy ta funkcja będzie przydatna w działaniach SEO? Zdecydowanie tak. W końcu tylko dokładna analityka strony daje możliwość wprowadzenia późniejszych zmian, dzięki którym ruch w witrynie wzrośnie. Żeby działania SEO przynosiły oczekiwane rezultaty, podstawą jest właśnie dokładna analiza. Jeżeli więc Google Analytics nie będzie zbierało dla nas wszystkich danych na temat ruchu, to nawet najlepiej przygotowane SEO nie zagwarantuje dobrych efektów. Jeżeli więc zarządzasz witryną, gdzie użytkownicy przekierowani są na inne serwisy, jak chociażby strony płatności zewnętrznych, warto przyłożyć szczególną uwagę do poprawnego śledzenia tych zdarzeń. Ponadto, gdy twoja witryna uzyskuje nawet najwyższe wyniki w wyszukiwarkach, warto zbadać dokładnie, czy to przekłada się na wyższą sprzedaż. Dzięki wykorzystaniu analityki Google z hitcallback sprawdzisz, jaka grupa klientów finalizuje ostatecznie transakcje. Oczywiście opcja ta sprawdzi się doskonale jeszcze w wielu innych sytuacjach. Aby mieć gwarancję, że cała analityka, jak i pozycjonowanie prowadzone są profesjonalnie warto powierzyć je agencji, która dzięki swojemu doświadczeniu nie tylko zbierze odpowiednie dane, ale zaproponuje też optymalne rozwiązania dla twojego serwisu.