Jak podnieść współczynnik konwersji w e-commerce?
3 min
3 min
Na skróty
Handel elektroniczny, czyli e-commerce, to coś, co od dawna jest idealnym rozwiązaniem dla wielu przedsiębiorców, jest też dobrym dodatkiem dla wielu firm mających stacjonarne sklepy. Stawiając jednak w pierwszej kolejności na działalność w Internecie należy wziąć pod uwagę wiele kwestii, które przy stacjonarnym handlu nie są tak istotne.
Przykładowo, tworzymy okienko z wezwaniem do zapisania się do newslettera albo, żeby użytkownik w naszym sklepie pozostawił po sobie opinię lub w przypadku konwersji e-commerce chcemy, żeby coś u nas zostało kupione. W zależności od naszych ustaleń współczynnik konwersji w e-commerce jest liczony jako działania, które chcemy uzyskać i te, które zostały wykonane przez osobę odwiedzającą, czyli ile osób zrobiło to, na czym nam zależało. Konwersja e-commerce to przede wszystkim kwestia związana z kupnem produktu. W handlu wszystko jest związane z tym ile się zarobi i to wiąże się też z handlem w Internecie. Zasady są podobne do zwykłego handlu, chociaż z produktami w sieci można trafić do większego grona odbiorców. Dlatego sklepy stacjonarne poszły, już jakiś czas temu, po rozum do głowy i zaczęły też tworzyć sklepy online. Nie wszyscy jednak dobrze podeszli do tematu. Długość ładowania strony i często niezbyt racjonalnie tworzone zakładki sprawiły, że klienci odbijali się od zakupów online. Ostatnimi czasy m.in. ze względu na sytuację, która zapanowała, mieliśmy ogromny boom na zakupy online i to w każdej kategorii produktów. Jeśli, więc udało Ci się przed kryzysową sytuacją zoptymalizować sklep, to na pewno Twój współczynnik konwersji w e-commerce wzrósł. Jednak. jeśli nie dałeś rady wszystkiego zoptymalizować do teraz, to lepiej po prostu zacznij działać!
Sukces w e-biznesie wiąże się ze zoptymalizowaniem współczynnika konwersji. Optymalizacja współczynnika konwersji pozwala na zwiększenie sprzedaży w naszym sklepie, czy też przy sprzedaży produktu na naszym blogu. Unikalne wyświetlenia są istotne, ale przy współczynniku konwersji ważniejsze jest ile z osób, które pojawią się na stronie zrobi na niej zakupy. By poprawić współczynnik konwersji w e-commerce należy w pierwszej kolejności jasno określić przykładowego odbiorcę produktów, które mamy w ofercie. Dzięki temu łatwiej będzie nam dotrzeć do osób faktycznie zainteresowanych tym, co mamy do sprzedania. Zwiększenie współczynnika konwersji w e-commerce wiąże się ze zoptymalizowaniem strony sklepu pod względem szybkości ładowania się strony startowej, jak i jego podstron. Często zapomina się o tym istotnym elemencie, jednak w dzisiejszych czasach niewiele osób, chce czekać aż strona, czy zdjęcie produktu się załaduje. Dlatego trzeba zadbać o optymalizację strony pod względem czasu wczytywania.
Ważne są również zdjęcia. Żyjemy w kulturze obrazkowej, dlatego zdjęcia powinny przykuwać uwagę, być świetnej jakości i oczywiście szybko się ładować. To pozwala na przyciągnięcie użytkownika i sprawia, że potencjalny klient spędzi więcej czasu na naszej stronie i z większą chęcią będzie się po stronie poruszał. Poprawa tych kwestii zwiększy współczynnik konwersji. Przejrzystość oraz funkcjonalność strony internetowej, na której sprzedawane są produkty, to najistotniejsza kwestia. Oczywiście sklepy internetowe są różne, w zależności od asortymentu można wiele kwestii zrobić na różne sposób. Jednak dziś można skorzystać z gotowych prostych szablonów i za niewielkie pieniądze stworzyć sobie swój własny prosty szablon strony. Można skorzystać z wiedzy związanej z psychologią koloru. Sprawdzić, które kolory przyciągają, które szybko męczą i które nie są przyjazne. Warto zainteresować się, czy na stronie sklepu internetowego powinna grać przyjemna muzyka, czy asortyment, który sprzedajemy warto byłoby w ten sposób „upiększyć”. Cała historia związana z estetyką strony jest bardzo ważna, niemalże tak ważna, jak analizowanie tego, co kliencie robią na naszej stronie. Analiza tego, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po stronie sklepu pozwala na poprawę jej funkcjonowania. Widząc, że klienci wracają do jakiejś strony albo po kilku kliknięciach z niej wychodzą, możemy określić, gdzie faktycznie tkwi problem na stronie i w jaki sposób ją ulepszyć. Należy pamiętać, że nie każda zmiana na stronie będzie właściwa. Trzeba poczekać kilka lub kilkanaście dni, żeby porównać wyniki sprzed i po zmianie przycisków, czy też nagłówków na stronie, żeby mieć dobry ogląd na sytuację. Czasem trzeba zrobić kilka zmian, żeby w odpowiedni sposób zorganizować stronę internetową tak, by klienci korzystali z niej bez problemów.
Słowem podsumowania, możliwości poprawy działania strony, a co za tym idzie podniesienia współczynnika konwersji w e-commerce jest wiele. Należy po prostu podejść do tematu holistycznie. Można wydać duże pieniądze na reklamy, ale w pierwszej kolejności warto zadbać o to, by strona sklepu była odpowiednio zoptymalizowana, bo to pierwszy krok do faktycznego zwiększenia współczynnika konwersji w e-commerce. Pomocne przy poprawianiu współczynnika e-commerce jest sprawdzenie Google Analytics. Te statystyki pomogą w niemalże każdej próbie zoptymalizowania sklepu internetowego, tak, by generował on nie tylko większy ruch, ale co istotne zwiększył ilość sprzedawanego asortymentu.