Na skróty
Interesujesz się tworzeniem i optymalizacją stron internetowych? Cenisz sobie kontakt z klientem? Chciałbyś zdobyć doświadczenie w branży SEO? Jeśli planujesz rozwijać swoją karierę zawodową właśnie w takim kierunku, masz do wyboru sporo opcji. Niekoniecznie musisz od razu zostać ekspertem od pozycjonowania, jedną z Twoich możliwości jest np. praca na stanowisku konsultanta SEO. Na czym polega to zajęcie? Jakich kompetencji wymaga? Jak zwiększyć swoje szanse na swój sukces w procesie rekrutacyjnym?
Co kryje się pod tajemniczą nazwą: „konsultant SEO”? Stanowisko, które powinno być kuszące szczególnie dla tych osób, które czuję się jak ryba w wodzie podczas planowania, diagnostyki i doradztwa, dobrze rozumieją specyfikę internetowego biznesu i z chęcią rozwiązują problemy, a poza tym żywo interesują się pozycjonowaniem. Zakres obowiązków oczywiście w dużej mierze zależy od danej agencji, niemniej w większości przypadków konsultant zajmuje się:
• sprawdzaniem aktualnego stanu witryny, jej audytem – weryfikacją widoczności danej strony internetowej w naturalnych wynikach wyszukiwania, jej szybkości, wydajności, funkcjonalności etc. Chodzi o zbadanie najważniejszych elementów w obrębie strony (nawigacja, struktura witryny, content, kod, dostosowanie do urządzeń mobilnych itp.) oraz poza nią (ilość i jakość linków prowadzących do strony, opinie, sygnały z social mediów etc.);
• analizą konkurencji – wyznaczenie bezpośrednich konkurentów w pozycjonowaniu, ustalenie ich bibliotek fraz kluczowych, zbadanie ich strategii linkowania, porównanie stron pod kątem optymalizacji pod SEO itp.;
• wyborem fraz kluczowych, zaplanowaniem strategii SEO oraz link buildingu – przygotowaniem optymalnych rozwiązań w zakresie pozycjonowania, dostosowanych do określonego budżetu, potencjału witryny, branży itd., z uwzględnieniem kwestii marketingowych
• omówieniem planu działań i celów biznesowych danej firmy oraz jej możliwości w zakresie pozycjonowania – przedstawienie klientowi strategii opracowanych na pod-stawie audytu, poinformowanie go o najlepszych opcjach, które są zgodne z jego oczekiwaniami, zwrócenie uwagi na pilne kwestie, dotychczasowe pomyłki itd.;
• koordynacją działań i monitoringiem pozycjonowania – śledzeniem poziomu skuteczności wdrażanych strategii, dbanie o terminowość oraz rzetelność realizacji;
• naprawianiem błędów, raportowaniem wyników – wykrywaniem ewentualnych niedociągnięć na etapie realizacji, eliminowaniem ich, regularnym informowaniem o aktualnych efektach działań pozycjonujących;
• konsultingiem, budowaniem relacji z klientem – udzielaniem odpowiedzi na pytania, omawianiem wątpliwości, służeniem poradą, dbanie o to, aby klient był usatysfakcjonowany jakością obsługi i realizacji strategii.
Jeśli wydaje Ci się, że praca konsultanta SEO może świetnie łączyć się z Twoją osobowością, umiejętnościami oraz zainteresowaniami, czas zastanowić się, czym powinieneś się zająć, jeśli chcesz rozwijać swoją karierę w tym kierunku. Przede wszystkim warto rozpocząć od praktyk bądź stażu w profesjonalnej agencji SEO. W ten sposób będziesz mógł zweryfikować, jak Twoje oczekiwania mają się do rzeczywistości, zyskasz szansę podglądania specjalistów w akcji, sprawdzisz, jak sobie radzisz w świecie pozycjonowania i nad czym powinieneś jeszcze popracować. Jeśli czujesz się na siłach, możesz także rozpocząć budowanie swojego doświadczenia od przyjmowania drobnych zleceń, pracując jako freelancer. Krok po kroku możesz budować swoje cenne portfolio, które później będziesz mógł wykorzystać. Dobrym rozwiązaniem jest także prowadzenie swojej strony internetowej, która posłuży Ci do testowania różnych metod w zakresie pozycjonowania, da szansę rozwijać content, optymalizować jej najważniejsze elementy pod SEO itd. Co jeszcze? Staraj się regularnie sprawdzać i wykorzystywać najważniejsze narzędzia diagnostyczne. Większość z nich możesz wypróbować bezpłatnie, ich znajomość na pewno okaże się atutem, gdy będziesz już ubiegał się o konkretne stanowisko konsultanta SEO.
Praktyka czyni mistrza – to prawda, ale co z wiedzą? Co konkretnie powinna obejmować i jak ją zdobywać? Konsultant SEO z pewnością powinien wyróżniać się aktualną, wszech-stronną i rzetelną wiedzą w zakresie optymalizacji stron internetowych oraz link buildingu. Powinien także znać najważniejsze trendy (w zakresie wykorzystania fraz kluczowych, tworzenia contentu, pozyskiwania linków, wykorzystywania pomocny narzędzi służących do analityki bądź monitoringu etc.), śledzić na bieżąco branżowe newsy (na temat aktualizacji algorytmu Google, reklam PPC, możliwości udoskonalania UX itp.), znać i rozumieć tajniki marketingu internetowego (wiedzieć jakie możliwości dają działania w konkretnych porta-lach społecznościowych, jak optymalizować kampanie Google Ads, Facebook Ads etc., co warto wypróbować w zakresie e-mail marketingu itd.). Niewątpliwie przyda się także nieco teorii z zakresu technologii webowych, choć oczywiście nie jest konieczność. Gdzie w takim razie szukać najlepszych źródeł powyższej wiedzy? Kursy, szkolenia, webinary – od nich warto zacząć. Bez problemu znajdziesz zarówno darmowe, jak i płatne możliwości w tym zakresie, śledząc branżowe serwisy internetowe, profile w mediach społecznościowe, nawiązując kontakty biznesowe czy dołączając do konkretnych grup społecznościowych. Oprócz tego warto oczywiście zapoznać się z najważniejszymi publikacjami książkowymi na temat SEO – podręcznikami i poradnikami dotyczącymi kluczowych kwestii. Dobrze także sprawdzić ewentualne blogi, podcasty czy vlogi, które prowadzą osoby, które zajmują się na co dzień pozycjonowaniem i chętnie dzielą się swoim doświadczeniem. Im więcej źródeł zarówno polskich, jak i zagranicznych będziesz regularnie śledzić, tym większe szanse na Twój sukces w zawodzie.
Co, jeśli masz już potrzebną wiedzę oraz umiejętności, a nawet nieco doświadczenia? Teraz czas na Twoją inicjatywę. Przeglądaj regularnie ogłoszenia o pracę. Wcześniej lub później z pewnością trafisz na takie, które będą pasowały do Twoich kompetencji. Jesteś niecierpliwy? Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zgłosił się bezpośrednio do wybranej agencji SEO, przesłał CV, list motywacyjny, dołączył kilka przekonujących słów o sobie i o swoich zawodowych celach, wyrażając w ten sposób chęć współpracy. Nawet jeśli nic z tego nie wyjdzie, być może uda Ci się nawiązać wartościowy kontakt na przyszłość. Lubisz przejmować inicjatywę? Rozpocznij pracę jako wolny strzelec. Jeśli czujesz się na siłach, nie ma na co czekać – buduj swoje doświadczenie i zdobywaj cenne rekomendacje od zadowolonych klientów. Jeśli uda Ci się zdobyć uznanie w branży, zdobędziesz potwierdzenie swoich umiejętności, z pewnością bez problemu uda Ci się znaleźć wymarzoną pracę. Nawet jeśli będzie trudno – nie zniechęcaj się, pamiętaj, że krok po kroku budujesz swój osobisty kapitał kariery.