Marketing społecznościowy – jak skutecznie nim zarządzać?
6 min
6 min
Na skróty
Social media cieszą się bardzo dużą popularnością i szybko się rozwijają. Są one dodatkowym kanałem komunikacji, ponadto umożliwiają prowadzenie dyskusji, udostępnianie różnego rodzaju danych i wymienianie ich. To sprawia, że media społecznościowe stały się ważnym narzędziem marketingowym. Czy wiesz, czym jest social media marketing i jak nim skutecznie zarządzać?
Social media marketing, inaczej marketing społecznościowy lub po prostu marketing w social mediach, to wykorzystywanie mediów społecznościowych do budowania wizerunku marki, zdobywania popularności i zdobywanie ruchu. Można do tego celu wykorzystywać:
Marketing społecznościowy (marketing social media) jest pomocny w tworzeniu długofalowej strategii marketingowej firmy. Za pośrednictwem social mediów możliwe jest komunikowanie się z odbiorcami i budowanie z nimi mocnej więzi. Publikowane posty pozwalają na przekierowanie użytkowników zarówno na firmową stronę, jak i konkretne podstrony, w tym te prezentujące produkty lub usługi.
Social media marketing ma kilka ważnych zalet. Jedną z najistotniejszych jest bezpośredni kontakt z klientami. Obecność firmy w social mediach sprawia, że możliwe jest szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Coraz częściej doświadczenia z produktami lub konkretną marką są przekazywane właśnie za pośrednictwem mediów społecznościowych, bo dla wielu osób jest to wygodniejsza forma kontaktu niż np. e-mail czy telefon. Publikowane posty rozprzestrzeniają się szybko, co pozwala na dotarcie do bardzo dużej grupy odbiorców i często łatwe pozyskanie nowych klientów. Ponadto działania z zakresu marketingu społecznościowego zwiększają świadomość marki. Warto mieć na uwadze, że social media to cenne źródło informacji o konkurencji, jak również o całej branży.
Marketing społecznościowy ma też pewne wady. Ponieważ informacje publikowane w serwisach rozprzestrzeniają się niemal błyskawicznie, niekiedy trudno jest zachować nad nimi pełną kontrolę. Trzeba liczyć się z tym, że w social mediach mogą pojawić się nie tylko pozytywne, ale i negatywne treści na temat firmy, a ich sprostowanie czy wyjaśnienie czasami bywa kłopotliwe. Jest też inna ważna kwestia. Na działania w mediach społecznościowych trzeba poświęcić dużo czasu. Każdy post musi być dobrze przemyślany, to samo dotyczy odpowiedzi na feedback klientów czy konkurencyjnych firm. Warto więc zastanowić się, kto zadba o tego typu marketing.
Aby skutecznie zarządzać social media marketingiem, trzeba mieć świadomość, że opiera się on na kilku ważnych filarach. Ich znajomość pozwala na dobór właściwych działań.
Strategię należy opracować jeszcze przed opublikowaniem pierwszego postu w social mediach. Warto dobrze zastanowić się nad tym, w jakich serwisach firma będzie aktywna, a to w dużej mierze zależy od określonej grupy docelowej. Nie ma potrzeby zakładania konta we wszystkich dostępnych mediach społecznościowych, zwłaszcza na samym początku. Lepszym rozwiązaniem jest skoncentrowanie się na kilku podstawowych platformach, które umożliwią nawiązanie kontaktu z potencjalnymi klientami.
Opracowanie strategii marketingowej w social mediach polega także na zdecydowaniu, jakie treści będą publikowane. Możliwości zwykle jest wiele, to np. linki prowadzące do konkretnych podstron, krótkie filmiki czy też atrakcyjne grafiki. Ułatwieniem będzie również określenie charakteru treści, w czym pomaga opracowanie szczegółowego profilu odbiorcy. Jeśli firma już wcześniej zaczęła korzystać z mediów społecznościowych, ale nie przyniosło to oczekiwanych rezultatów, warto przeprowadzić audyt i później opracować nową taktykę. Takie podsumowanie dotychczasowych działań w social mediach pozwala wywnioskować, co wywołuje reakcję odbiorców, kto angażuje się w posty i jak obecność firmy prezentuje się na tle konkurencji.
Żeby social media marketing był efektywny, niezbędne jest regularne publikowanie postów. Obserwatorzy szybko przyzwyczają się do Twojej obecności w serwisach i ustalonego harmonogramu, a opóźnienia mogą wywołać u nich irytację. Działania trzeba jednak zaplanować w taki sposób, aby odbiorcy nie narzekali na nadmiar treści. Tu dużo zależy od branży, ale i samej grupy docelowej.
Żeby w pełni zrozumieć sens kampanii prowadzonej w social mediach, trzeba uważnie śledzić aktywność użytkowników. Musisz mieć na uwadze, że nie ogranicza się ona wyłącznie do komentarzy i polubień. To też udostępnianie postów i przekazywanie ich dalej. Kiedy użytkownicy mówią o firmie, warto im odpowiadać i poświęcać czas. Ponieważ śledzenie kilku serwisów jednocześnie może być kłopotliwe, dobrym pomysłem jest skorzystanie ze specjalnych narzędzi. Do popularnych należą:
Jeśli możesz sobie pozwolić na zwiększenie środków przeznaczonych na social media marketing, rozważ wdrożenie reklam na wybranych platformach. Dzięki nim dotrzesz do jeszcze szerszego grona odbiorców. Tworząc reklamy, możesz zdecydować, komu będą się wyświetlać, określając zainteresowania, dane demograficzne i inne istotne czynniki. Ułatwią to dane gromadzone na temat użytkowników reagujących na Twoją aktywność w serwisach. Reklama w social mediach to dodatkowy kanał bezpośredniej komunikacji z klientami. Daje ona też możliwość zbudowania pozytywnego wizerunku firmy.
Nie zawsze jest tak, że ustalona na początku strategia rzeczywiście sprawdza się w 100%. Zwykle trzeba ją odpowiednio modyfikować w zależności od aktywności odbiorców treści i uzyskiwanych efektów (lub ich braku). Dokładna analiza podejmowanych działań pokazuje, jak Twój marketing sprawdza się mediach społecznościowych. Aby to sobie ułatwić i szybko zebrać najważniejsze dane, warto sięgnąć po odpowiednie narzędzia. Poza tymi wymienionymi wcześniej przydatne mogą okazać się np.: Tweet Binder, Sotrender, Squarelovin czy Wiselytics.
Skutecznie zarządzany marketing w social media pozwala na wykreowanie wizerunku firmy czy marki we właściwy sposób. Jak to zrobić i o czym trzeba pamiętać?
Przygotowując harmonogram, zyskujesz pewność, że posty we wszystkich serwisach będą publikowane zgodnie z wcześniej opracowaną strategią. To bardzo duże ułatwienie, dzięki któremu można nieco skrócić czas poświęcany na prowadzenie social mediów. Za pomocą odpowiednich narzędzi nie tylko zaplanujesz posty z wyprzedzeniem, ale też np. przygotujesz zdjęcia lub filmy czy stworzysz podpisy. Niektóre umożliwiają ponadto monitorowanie zaangażowania odbiorców i interakcji. Narzędzia pomocne przy tworzeniu harmonogramu postów to: Sprout Social, Hootsuite, Schedugram i Later.
Bardzo istotnym punktem w efektywnym zarządzaniu marketingiem społecznościowym jest analiza społeczności. Jeżeli nie zdobędziesz wiedzy o swoich odbiorcach, trudno będzie Ci stworzyć z nimi silną więź i przygotowywać trafne, angażujące treści. To bardzo istotna kwestia, zwłaszcza jeśli chcesz, aby obserwatorzy Twojego profilu stali się klientami firmy. Opisując grupę docelową, należy uwzględnić takie aspekty jak:
Uświadomienie sobie, że odbiorcy treści to prawdziwe osoby mające określone potrzeby, pragnienia i marzenia, ułatwia dotarcie do nich i nakłonienie do odpowiedniej reakcji, przykładowo zakupu produktów.
Często zdarza się, że grupa docelowa nie jest jednorodna i są w niej zarówno nastolatkowie, jak i osoby znacznie starsze. Co zrobić w takiej sytuacji? Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie nie jednej, ale kilku person, czyli wizualizacji klientów. Będzie to przydatne nie tylko przy samym opracowywaniu treści, ale i podczas tworzenia reklam w social mediach. Co pewien czas warto analizować, czy posty rzeczywiście angażują wytypowaną grupę, w czym może pomóc Facebook Audience Insights, Google Analytics i własna baza klientów.
Działania konkurencji mają istotny wpływ także na Twój marketing. Social media to jedno z lepszych miejsc do śledzenia innych firm z branży. Uzyskujesz w ten sposób wiele informacji na temat samej strategii, a także wdrożonych kampanii, promowanych produktów czy sposobu interakcji z odbiorcami. Za sprawą mediów społecznościowych konkurencji można się też przekonać, co działa, a co nie przynosi żadnych efektów. Przeglądając je, upewnisz się również, czy Twoja taktyka jest unikalna. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby treści publikowane przez inne firmy potraktować jako inspirację do doskonalenia własnej strategii. W tym przypadku nie trzeba ograniczać się wyłącznie do użytkowników działających w tej samej branży.
Żeby odnieść sukces w social mediach, obowiązkowe jest stałe kontrolowanie postępów. W tym pomoże analizowanie kilku ważnych czynników. Są to:
Do przeglądania wymienionych wskaźników można wykorzystać narzędzia, takie jak statystyki na Instagramie czy Twitter i Facebook Analytics. To jednak nie wszystko. Social media zapewniają szybki przepływ informacji, co nie zawsze jest zaletą. Nawet drobny błąd może negatywnie wpłynąć na całą, dopracowywaną od wielu miesięcy strategię działania, dlatego przez cały czas należy trzymać rękę na pulsie. Przyda się opanowanie, ale też kreatywność, aby szkodliwe plotki czy fake newsy zmienić w coś pozytywnego i zwiększającego zyski firmy.
Modyfikowanie taktyki to konieczność, jeśli nie wszystkie działania przynoszą rezultaty. Nie bój się sprawdzania nowych możliwości i funkcji, bo może się okazać, że to świetne rozwiązania dla Twojej branży.
Skuteczne zarządzanie marketingiem społecznościowym nie jest łatwe, ale możliwe. Social media oferują wiele różnych sposobów na promowanie swojego biznesu. Ponieważ dynamicznie się zmieniają, nie da się ustalić jednej słusznej metody na zarządzanie nimi. Działalność w mediach społecznościowych warto potraktować jako ciekawe wyzwanie, dzięki któremu można zdobyć cenną wiedzę i nowe umiejętności.
https://buffer.com/library/social-media-marketing-plan/
https://www.digitalmarketing.org/blog/what-is-social-media-marketing
https://blog.hootsuite.com/how-to-create-a-social-media-marketing-plan/
https://www.sendible.com/insights/social-media-engagement
https://sendpulse.com/support/glossary/social-media-marketing
https://buffer.com/social-media-marketing
https://buffer.com/library/social-media-analytics-tools/