Na skróty
Kolory to nieodłączny element codzienności. To dość oczywiste, że niektóre barwy nas przyciągają, podczas gdy inne odpychają. Nie każdy jednak zastanawia się, jak poszczególne kolory wpływają na odbiorcę, jakie emocje w nim wywołują, a nawet – jak potrafią wpłynąć na jego decyzje podejmowane przy sklepowej półce.
O psychologii kolorów i ich oddziaływaniu na naszą psychikę wiedzą jednak nie tylko sami psycholodzy, ale również osoby zajmujące się marketingiem. Ci drudzy skutecznie wykorzystują znaczenie kolorów w marketingu i biznesie, by móc zwiększać sprzedaż, zmieniać postrzeganie marki na rynku lub wyróżnić się na tle konkurencji.
Czy barwy w marketingu faktycznie są aż tak istotne? Czy kolory użyte na stronie internetowej mogą zadecydować o sukcesie firmy lub przesądzić o jej porażce? Odpowiedzi na te i więcej pytań znajdziesz w dalszej części artykułu.
Marketing to dziedzina w której bez trudu można zaobserwować, jak poszczególne barwy wpływają na człowieka. Poszczególne sektory biznesu skutecznie to wykorzystują, stosując się do odkryć psychologii kolorów.
Nauka ta potwierdza, że barwy i ich odcienie mogą mieć na nas konkretny wpływ. Niektóre mogą wywoływać negatywne skojarzenia, podczas gdy drugie będą nam się kojarzyć z pozytywnymi emocjami. Jedne pobudzają do działania, a inne relaksują.
Mając świadomość faktu, że kolory oddziałują w określony sposób na odbiorców, marketingowcy skrupulatnie konstruują reklamy tak, by znalazły się w nich „odpowiednie” barwy.
Kolor wykorzystywany jest nie tylko do tworzenia reklam. To niezbędny atrybut opakowań produktów, logo firmy czy całych identyfikacji wizualnych sklepów bądź marek. Barwa stanowi także istotny element w marketingu internetowym. Trzeba ją umiejętnie dobierać podczas tworzenia witryny, ponieważ w wielu przypadkach konkretny kolor może zadecydować o sukcesie biznesu online i poziomie konwersji.
Źródło: https://unsplash.com/photos/multicolored-wall-in-shallow-focus-photography-jbtfM0XBeRc
Kolory w marketingu, także internetowym, spełniają kilka funkcji. Oto najważniejsze z nich.
Polega na odpowiednim dobraniu kolorów, tj. takich, które harmonizują z resztą projektu, by stworzyć atrakcyjny wizualnie efekt. W estetyce kolory wzbudzające zaufanie mogą przyciągnąć uwagę użytkowników i wpłynąć na pozytywne postrzeganie marki.
Opiera się na wykorzystaniu np. kolorów wzbudzających zaufanie, by wywołać określone uczucia u odbiorców, takie jak bezpieczeństwo czy radość. Chodzi o te barwy, które mogą wpływać na emocje klientów i budować relacje z marką.
Funkcja informacyjna obejmuje kolory, które przekazują istotne informacje, m.in. za pomocą koloru danego produktu, aby ułatwić użytkownikowi identyfikację oferty. Świetnym przykładem może być oznaczanie produktów bez laktozy kolorem fioletowym lub częsta sytuacja promowania produktów ekologicznych kolorem zielonym.
Dotyczy kolorów używanych w projektowaniu stron internetowych lub materiałów marketingowych, które pomagają w organizacji i hierarchii treści. Używając odpowiednich barw możesz wizualnie podkreślić kluczowe elementy, np. podstronę konkretnego produktu lub tę z ofertą.
Tak, może. Określone barwy mogą np. wyjątkowo przyciągać naszą uwagę i w rezultacie wpłynąć na ostateczną decyzję zakupową, choć nie są one – rzecz jasna – jedynym elementem w tej układance. Trzeba pamiętać, że większość decyzji w naszym życiu dokonujemy dość nieświadomie, choć bardzo chcemy myśleć, że jest odwrotnie. I kolor właśnie na tę nieświadomość oddziałuje.
Barwa, która wzbudza w nas konkretne odczucia względem marki, myśli i emocje, może zatem zadecydować o tym, czy postanowimy kupić dany produkt, czy też skorzystać z konkretnej oferty. Nie bez kozery mówi się o istnieniu koloru zaufania czy barwy bezpieczeństwa. Jeśli kolorystyka strony internetowej lub produktu budzi w nas pozytywne skojarzenia, to będziemy zdecydowanie bardziej skłonni do skorzystania z oferty czy zakupów.
W 2024 roku przeprowadzono badania, które pokazały znaczenie koloru i jego wpływ na percepcję konsumentów, zwłaszcza w przypadku produktów ekologicznych. Okazało się, że kolory, takie jak kolor zielony czy kolor biały, wpływają na postrzeganie produktu jako zdrowego lub godnego zaufania (badanie Color Matters: A Study Exploring the Influence of Packaging Colors on University Students’ Perceptions and Willingness to Pay for Organic Pasta, https://www.mdpi.com/2304-8158/13/19/3112).
Inne badania udowodniły, że aż 85% konsumentów podczas wyboru produktu uważa kolor za istotny powód swojej decyzji, a dla 73% z nich kolor był wręcz kluczowy (!) (badanie Influence of Colors as a Key Element in Consumer Marketing, https://marketing.expertjournals.com/23446773-803/). To zdecydowanie dowodzi silnego wpływu kolorów na decyzje zakupowe
Wiesz już, jak duży wpływ na klienta może mieć wybór kolorystyki (np. strony internetowej, wizytówki) i jak wiele może się kryć w kolorze danego produktu. Jednak jakie konkretne uczucia mogą wywołać określone barwy? I co dokładnie oznaczają kolory dla większości z nas?
Jeśli chcesz wiedzieć, zapoznaj się z naszą listą kolorów, w której uwzględniamy także ich znaczenie.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-phone-case-with-a-facebook-logo-on-it-w8ZVzlPkr5o
Niektóre kolory wzbudzają pozytywne odczucia. Do takich z pewnością możemy zaliczyć kolor niebieski. Barwa niebieska budzi bowiem w odbiorcach jednoznacznie dobre skojarzenia.
Kolor niebieski to kolor zaufania, profesjonalizmu, mądrości i prawdy. Kojarzy się z poczuciem stabilności, ale też czystością, spokojem i opanowaniem. Nic dziwnego, że wiele marek wykorzystuje odcienie niebieskiego w swojej identyfikacji wizualnej. Idealnym przykładem jest Facebook, LinkedIn czy dawny Twitter, ale też liczne firmy z branży ubezpieczeniowej czy bankowości. Powód jest oczywisty: niebieski naprawdę ułatwia nawiązanie pozytywnej relacji z klientem.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-flat-screen-tv-sitting-on-top-of-a-entertainment-center-cPwnUGSdl-c
Ta intensywna barwa może budzić skrajne emocje, ale też z pewnością przyciągać uwagę. Z jednej strony znaczenie koloru czerwonego może być pozytywne, np. związane z miłością, pasją czy namiętnością, z drugiej jednak jest silnym znakiem ostrzegawczym. Ponadto czerwony kojarzy się z energią, czasem agresją, pobudza do działania i skutecznie stymuluje intensywne emocje.
Ze względu na tak silną energię czerwieni, w marketingu jest on umiejętnie dozowany. Zazwyczaj wykorzystuje się go do oznaczania promocji i okazji. Świetnie sprawdza się też do wyróżnienia takich elementów, jak przycisk CTA – nie tylko sprawia, że są one lepiej widoczne, ale też zachęca do podjęcia działania, które może przełożyć się m.in. na konwersję sklepu.
Źródło: https://unsplash.com/photos/close-up-photography-of-red-and-white-coca-cola-trailer-4SKdRcY13j4
Należy pamiętać, by nie przesadzić z kolorem czerwonym. W kolorystyce strony internetowej najlepiej zachować go do wyróżnienia najistotniejszych jej elementów lub zdecydować się na połączenie czerwonego z innymi barwami. Nadmiar czerwieni może bowiem na dłuższą metę stać się irytujący dla oka i – zamiast zwiększać zainteresowanie klienta – sprawi, że ten szybciej opuści witrynę.
Kolor pomarańczowy przywodzi na myśl zabawę, kojarzy się z pozytywną energią i dobrymi emocjami. Podobnie jak czerwień, również zachęca do działania. W marketingu często posługujemy się kolorem pomarańczowym, by zwrócić uwagę klienta na przeceny i okazje.
Źródło: https://unsplash.com/photos/silver-samsung-galaxys-7-edge-5x7Zl8QXFvg
Przykładem marek, które konsekwentnie stosują kolor pomarańczowy w swojej identyfikacji wizualnej, są Allegro oraz ING Bank Śląski.
Kolejnym intensywnym kolorem jest kolor żółty. To barwa dość dwuznaczna w psychologii kolorów, podobnie jak czerwony. Z jednej strony żółty kojarzy się ze słońcem, radością, energią i wakacjami, z drugiej natomiast wykorzystuje się go np. na znakach ostrzegawczych. Ważne zatem jest, by umiejętnie stosować kolor żółty w marketingu.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-mcdonalds-sign-on-the-side-of-a-building-oyVG7GFLhXA
Świetnym przykładem efektywnego wykorzystania żółtego koloru jest oczywiście firma McDonald’s. Chyba nie ma na świecie osoby, która nie kojarzyłaby charakterystycznej, żółtej litery M. Warto zauważyć, że z biegiem czasu z loga marki zniknęła druga intensywna barwa, czyli czerwony. Takie połączenie kolorów jest dziś uważane za zbyt krzykliwe. Obecnie żółtej literze M często towarzyszy więc ciemna zieleń lub kolor brązowy.
Żółty, czerwony i pomarańczowy to też kolory w marketingu polecane do używania przy tworzeniu przycisków CTA na stronie. Warto stosować ten kolor, by podkreślić unikatowe cechy produktu lub oferty. Sprawdzi się również przy wyróżnianiu promocji i przecen.
Kolor zielony to barwa bezpieczeństwa. Kojarzy się z naturą, spokojem i harmonią. Według psychologii zielony pobudza kreatywność, a także zwiększa wiarygodność. W marketingu po tę barwę najczęściej sięgają banki, branże medyczne i prozdrowotne, a także wszyscy ci, którzy pragną podkreślić ekologiczną działalność swojej firmy.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-laptop-computer-sitting-on-top-of-a-bed-Eilz6WqzC5o
Jeśli chcemy w naszym odbiorcy wzbudzić delikatne uczucia i łagodne pozytywne emocje, to stonowane kolory, takie jak właśnie zielony, będą doskonałe. W kolorystyce strony internetowej zielony może dominować, jeśli ma to uzasadnienie w identyfikacji wizualnej firmy. Ta barwa jest również bardzo kojąca i przyjazna dla oczu. Warto wiedzieć, że jako ludzie podświadomie lubimy patrzeć na wszystko, co zielone, bo nasz wzrok wtedy odpoczywa.
Kolor czarny przez wielu uznawany jest za mroczny i jednoznacznie negatywny kolor, jednak w marketingu nabiera zupełnie nowego znaczenia. Czerń to bowiem również symbol elegancji i luksusu, połączonego z minimalizmem.
Warto zauważyć, że najbardziej prestiżowe marki świata często stawiają na czerń w swoich logotypach. Kolor ten symbolizuje także wysoką jakość produktów lub oferty, ponadczasowość, solidność oraz skuteczność. Teraz już wiesz, dlaczego logo firmy Semcore jest czarne 😉.
Biały to uniwersalna barwa, która często stanowi tło dla wszystkich innych barw. W psychologii kolorów symbolizuje niewinność, delikatność i subtelność. To dlatego biały jest częstym odcieniem w reklamach chusteczek, papieru toaletowego czy środków czystości. Znajdziemy go także w kampaniach promocyjnych bardziej prestiżowych produktów, takich jak biżuteria czy perfumy, a nawet sprzęt elektroniczny.
Źródło: https://unsplash.com/photos/green-leafed-plant-on-clear-glass-vase-filled-with-water-x2Tmfd1-SgA
Biel idealnie nadaje się do tego, by wyeksponować pozostałe elementy przekazu marketingowego. Warto zauważyć, że wiele marek, tworząc logo firmy, decyduje się na połączenie innego koloru właśnie z bielą. Takie logo ma większość marek sportowych np. Adidas, Nike czy Puma. Inne przykłady to Coca-Cola, Orlen czy Samsung.
Znajomość symboliki kolorów to jedno. Prawdziwą sztuką jest jednak takie połączenie kolorów, które pozwoli uzyskać najlepszy możliwy efekt i nie tylko spełni oczekiwania estetyczne, ale też wywoła na odbiorcach pożądane wrażenie. By to osiągnąć, warto postawić przede wszystkim na równowagę.
Kolory stonowane takie jak np. kolor niebieski, zielony, ale też brąz, czerń czy biel, powinny być najczęściej wybierane jako baza do stworzenia przekazu marketingowego. Szczególnie ważne jest to w momencie, kiedy dobiera się kolorystykę strony internetowej. Tutaj stonowane barwy powinny stanowić podstawę, natomiast kolory jaskrawe, takie jak kolor czerwony, żółty czy pomarańczowy warto zastosować do elementów wymagających wyróżnienia.
Odcienie przyciągające uwagę najlepiej sprawdzą się do przycisków CTA czy w wyszczególnianiu promocji, okazji i zniżek. Jeśli jakieś treści na stronie są szczególnie istotne, także warto wyróżnić je intensywnym kolorem.
Należy jednak pamiętać, by kolory jaskrawe nie dominowały. Ich nadmierna ilość może zniekształcić ostateczny odbiór przekazu marketingowego i sprawić, że będzie on nieczytelny dla odbiorcy.
Wiele firm stawia również na marketing marki, który opiera się na kontrastach. Semcore jest tego idealnym przykładem. Zastosowanie dwóch przeciwstawnych i wyrazistych kolorów w identyfikacji wizualnej pozwala osiągnąć jasny i klarowny przekaz. Ten efekt nie odnosi się jedynie do czerni i bieli.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-can-of-mountain-dew-on-a-white-background-UrpWu00bT_M
Taki efekt mogą stworzyć również kolor fioletowy i żółty, pomarańczowy i błękitny czy kolor czerwony i zielony. Przykładami marek, które wykorzystują ten estetyczny zabieg, są także: napój Mountain Dew, drużyna koszykówki Los Angeles Lakers czy przeglądarka Firefox.
Jak pokazał ten wpis, kolory w marketingu mają ogromne znaczenie, choć należy pamiętać, że stanowią one dopełnienie całego przekazu. Dobierając barwy opakowania, jakie ma mieć dany produkt, kolorystykę strony internetowej czy tworząc reklamę, warto pamiętać o znaczeniu barw i umiejętnie połączyć je z pozostałą gamą kolorystyczną.
Psychologia kolorów dowodzi, że wybrane kolory mogą wywoływać określone emocje, takie jak zaufanie, spokój, czy energia. Pomyśl zatem, jaką emocję chcesz rozbudzić swoim przekazem bądź jakie wybrane zachowania konsumenckie chcesz wywołać.
Pamiętaj, że dobór barw może realnie przełożyć się na konwersję w Twoim sklepie. Warto zatem sprawdzić, czy Twoi klienci chętniej klikają w przyciski czerwone czy zielone. A może wolą kolor różowy? Dzięki odpowiednim testom z pewnością wybierzesz właściwe kolory.
Absolwentka poznańskiego UAMu, dla której język polski nie ma żadnych tajemnic. W Semcore czaruje słowem, tworząc treści idealnie dopasowane do potrzeb klienta. Prywatnie miłośniczka gór, książek, psychologii i jogi.
Comments are closed.
Super artykuł. Warto wiedzieć coś o kolorach i ich znaczeniu. Miło się czytało ten artykuł. 🙂
Oby więcej ciekawych wpisów na tym blogu.
Pozdrawiam!