Marketing internetowy – co to jest?
5 min
5 min
Na skróty
Funkcją marketingu zawsze było łączenie firm z ich odbiorcami we właściwym miejscu i czasie. Marki muszą wyjść i spotkać się ze swoimi klientami tam, gdzie ci spędzają znaczną część swojego czasu, czyli właśnie w internecie. Wzorce konsumpcji ewoluowały, a marketing offline powoli traci na znaczeniu na rzecz marketingu internetowego, który stał się podstawą funkcjonowania każdej firmy. Bez wyróżnienia się w internecie skuteczna komunikacja i rozwój biznesu w jest prawie niemożliwe. Poświęć parę minut, aby dowiedzieć się, o co tak naprawdę chodzi w marketingu internetowym.
Marketing internetowy to połączenie technik tradycyjnego marketingu, sprzedaży, statystyki i komunikacji z informatyką, telekomunikacją i grafiką komputerową. Innymi słowy, jest to zestaw technik marketingowych stosowanych w celu rozpowszechnienia idei, produktu, marki lub usługi za pośrednictwem internetu. Praca w marketingu internetowym łączy zainteresowania związane z reklamą i komunikacją, ponieważ głównym celem jest przyciągnięcie klientów, zbudowanie z nimi relacji i ich zatrzymanie. W tym celu marketerzy korzystają z licznych narzędzi technologicznych, takich jak portale społecznościowe czy strony internetowe.
Jeśli kiedykolwiek zamieszczałeś reklamę prasową w gazecie, wiesz, jak trudno jest określić, ilu czytelników widziało daną stronę i ilu zwróciło uwagę na reklamę. To sprawia, że prawie niemożliwe jest ustalenie, czy reklama wygenerowała sprzedaż, czy też nie. W przeciwieństwie do marketingu offline marketing cyfrowy pozwala uzyskać precyzyjne wyniki dotyczące wydajności w czasie rzeczywistym. Dedykowane oprogramowanie wykorzystywane przez marketerów w codziennej pracy umożliwia przeprowadzanie pomiaru ROI dla każdego składnika strategii marketingowej. Między innymi otrzymujemy szczegółowe informacje na temat:
Marketing online ma jeszcze jedną podstawową zaletę, która powoduje, że firmy korzystają z jego rozwiązań lub zatrudniają agencję marketingu internetowego: koszty. Z tego punktu widzenia bariera wejścia jest znacznie mniejsza, niż w przypadku marketingu tradycyjnego. Minimalne kwoty za uruchomienie planu medialnego w telewizji, radiu, czy prasie zazwyczaj są zbyt wysokie dla małych i średnich przedsiębiorstw. W przypadku zarządzania relacjami z klientem online, założenie konta na Facebooku, Twitterze lub Instagramie jest bezpłatne, a jedynym ograniczeniem w przypadku uruchomienia reklamy może być budżet.
Ponadto ustalanie budżetu i zapewnianie rentowności jest znacznie bardziej dostępne w ramach marketingu internetowego niż tradycyjnych mediów, ponieważ marketerzy mają dostęp do wielu wskaźników wydajności (KPI). Jeśli kampania nie jest opłacalna, można np. przeanalizować przyczyny jej nieskuteczności, wykonać testy A/B i zoptymalizować wyniki.
Marketing online wykorzystuje szereg nowych technologii, aby zwiększyć liczbę odwiedzin witryny, przekształcić osoby odwiedzające w klientów oraz utrzymać ich poprzez systematyczną komunikację i budowanie relacji. Liczba dostępnych narzędzi marketingu internetowego jest bardzo obszerna, dlatego poniżej opisujemy cztery główne dźwignie, odgrywające istotną rolę w tworzeniu skutecznej strategii cyfrowej.
Marketing internetowy w wyszukiwarkach stanowi fundament całej strategii online. SEO to zbiór technik, które wdrażane są w celu zoptymalizowania strony internetowej tak, aby uzyskała jak najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania i tym samym przyciągała naturalny (darmowy) ruch.
Content marketing to kolejny, istotny składnik e-marketingu. Różnego rodzaju treści są tworzone i promowane za pomocą wielu dostępnych form, aby budować wśród internautów świadomości marki, zwiększyć ruch w witrynie, generować leady oraz pozyskiwać klientów. Podstawowym kanałem dystrybucji treści w marketingu internetowym jest blog, na którym marki mogą publikować opisy produktów i usług, stadia przypadku (case study), czy porady branżowe.
Reklama Pay Per Click (PPC) to kolejny popularny rodzaj marketingu internetowego. Najczęściej wybieranymi narzędziami do zarządzania tą dźwignią jest Google Ads i Facebook Ads. PPC to metoda zakupu powierzchni reklamowej (w witrynie lub wyszukiwarce), która pozwala reklamodawcom płacić tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie wyświetlaną reklamę.
Reklamy Google Ads zapewniają dobrą widoczność w wyszukiwarce Google, ponieważ przewyższają wyniki organiczne. Firma, która chce szybko wypozycjonować się na dane hasło, może wykorzystać Google Ads i tym samym zmaksymalizować swoje szanse na pojawienie się na górze wyników wyszukiwania dla danego zapytania.
Media społecznościowe są również osobnym składnikiem marketingu internetowego. Marketerzy mają do wyboru szereg platform takich jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, czy YouTube, za pomocą których mogą promować dane treści lub marki, budować świadomość marki, a także przyciągać odbiorców na stronę internetową firmy i generować leady. Jeśli Twoja firma ma założony profil na jednym z portali społecznościowych i aktywnie z niego korzystasz, to znaczy, że już wdrażasz marketing internetowy w praktyce.
Mobilny marketing to coraz ważniejsza forma marketingu cyfrowego. Liczby nie mylą: w 2019 roku globalny ruch internetowy w 49% pochodził z urządzeń mobilnych. W 2021 roku telefony komórkowe stanowią już prawie 56% całego ruchu internetowego. W obliczu takiej przewagi niektóre firmy wdrażają strategię mobile first indexing. Oznacza to, że większość wysiłków i inwestycji jest przeznaczona dla użytkowników mobilnych. Marketerzy podejmują działania mające na celu zoptymalizowanie pod kątem urządzeń mobilnych zarówno reklam, stron internetowych, treści publikowanych w mediach społecznościowych, jak również wszystkich innych elementów składających się na obecność danej marki w internecie.
Jakość obsługi klienta powinna być taka sama na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych. Dla wygody użytkowników mobilnych niezbędny jest responsywny projekt strony internetowej. Ponadto formularze generowania leadów powinny być możliwie jak najkrótsze, aby odwiedzający mogli łatwo pobierać treści na swoje smartfony i tablety. Warto zadbać także o to, aby obrazy publikowane w sieciach społecznościowych były czytelne zarówno na ekranach komputerów stacjonarnych, jak i niewielkich smartfonach.
Istnieje wiele sposobów na optymalizację treści marketingu cyfrowego pod kątem urządzeń mobilnych, ale jakość obsługi powinna być najwyższym priorytetem w każdej strategii marketingu cyfrowego.
Nie potrzebujesz wielu lat edukacji, aby móc rozpocząć przygodę z e-marketingiem. Samodzielnie możesz nauczyć się obsługi podstawowych narzędzi oraz optymalizowania dystrybucji zarządzanych za ich pomocą kampanii. Google[14], Facebook[15] i wiele innych dostępnych technologii oferują swoim użytkownikom możliwość skorzystania z bezpłatnych szkoleń, dzięki którym zdobędziesz podstawową wiedzę na temat zarządzania strategiami marketingu online.
Nie ulega jednak wątpliwości, że sukces Twoich działań marketingowych w internecie w dużej mierze zależy od odpowiedniego zaplanowania strategii i budżetu, jaki przeznaczysz na realizację kampanii. Jeśli prowadzisz firmę w niszowej branży, w której konkurencja nie jest duża, masz spore szanse na osiągnięcie oczekiwanych rezultatów w stosunkowo krótkim czasie, bez konieczności przeznaczania na to znacznych zasobów finansowych. I odwrotnie, jeśli walczysz z gigantami, takimi jak na przykład McDonald’s, Amazon czy chociażby lokalne Allegro, budżet, który będziesz musiał poświęcić, aby przeprowadzić skuteczną kampanię e-marketingową będzie zdecydowanie dużo wyższy.
Mamy nadzieję, że ten artykuł pozwolił Ci poszerzyć lub ugruntować wiedzę o marketingu internetowym, dzięki czemu zaczniesz się rozwijać w tej dziedzinie. Jeśli potrzebujesz wsparcia w opracowaniu i wdrożeniu skutecznej strategii marketingu internetowego, skontakuj się z nami. Z przyjemnością omówimy Twoje potrzeby i cele, aby zaprojektować plan e-marketingu, który będzie pełnił rolę koła zamachowego dla Twojego biznesu.
W 2021 roku ponad 60% wszystkich podróży zakupowych klientów odbywa się online. Oznacza to, że brak obecności marki w kanałach cyfrowych drastycznie zmniejsza jej szansę na wdrożenie i realizację skutecznego procesu sprzedaży.
Tak, wszystkie firmy mogą czerpać korzyści z marketingu cyfrowego, niezależnie od tego, czy prowadzą działalność B2B, czy B2C. Oczywiście w każdym przypadku istotne jest opracowanie indywidualnej strategii, zgodnej z celami przedsiębiorstwa. Strategia e-marketingowa dla salonu samochodowego nie będzie odpowiednia dla firmy rolniczej.
Jak można się spodziewać na rynku dostępnych, jest wiele interesujących książek poruszających tematykę marketingu internetowego. Należy jednak uważać, aby nie wybrać zbyt starej wersji, ponieważ praktyka stale ewoluuje i zmienia się z każdym rokiem. Swoją przygodę z literaturą dotyczącą marketingu internetowego możesz zacząć od „Digital Marketing” autorstwa D.Chaffey’a oraz F.Ellis-Chadwick.