Na skróty
Poruszając się po Internecie naszą uwagę przyciągają setki różnorodnych funkcjonalności oferowanych przez wyszukiwarki. Wielu z nas kojarzy również zagadnienie adresu URL, jednak czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się nad szczegółami?
Prawdopodobnie nie, a szkoda, bo adresy URL odgrywają naprawdę istotną rolę w sieci. Odpowiednio zoptymalizowane adresy URL wpływają pozytywnie m.in. na pozycjonowanie strony internetowej, zbyt długie adresy URL natomiast mogą oddziaływać negatywnie na indeksowanie witryny.
Jeśli czujesz, że temat adresów URL wciąż jest Ci obcy, chcesz wiedzieć, w jaki sposób tworzyć adres URL tak, by był przyjazny robotom wyszukiwarki lub sprawdzić URL strony swojej firmy, zapraszamy do lektury tego wpisu.
Adres URL (z ang. Uniform Resource Locator) to format adresowania w wyszukiwarkach. Mówiąc prościej, jest to dokładnie ten ciąg znaków, który wpisujesz w pasku adresu przeglądarki, aby dotrzeć do konkretnej strony, zdjęcia, filmu czy któregokolwiek z innych zasobów w Internecie.
Za pomocą adresu URL użytkownicy mogą odczytać też istotne informacje oraz pobrać niezbędne dane z danej witryny. Uniform Resource Locator (bo to właśnie rozwinięcie skrótu URL) jest elementem hierarchii serwisów i istotnie ułatwia poruszanie się po stronie internautom.
Znajomość adresu URL, czyli internetowego adresu strony, jest przydatna w wielu sytuacjach. Chcąc udostępnić komuś link do interesującego nas artykułu, zapisać stronę do ulubionych czy też sprawdzić, czy dany serwis jest bezpieczny, potrzebujemy właśnie tego adresu.
Jeżeli jesteś już na danej podstronie czy też stronie, wystarczy, że zerkniesz na pasek z adresem URL w wyszukiwarce. To właśnie tam, na górze okna, wyświetlany jest aktualnie odwiedzany adres.
Aby znaleźć adres URL do strony, na której nie znajdujesz się w danym momencie, należy – posługując się dowolną przeglądarką internetową (np. Google, Bing, Yahoo) – wyszukać interesującą Cię stronę i kliknąć jej tytuł w wynikach wyszukiwania. Następnie najechać kursorem na pasek adresu u góry przeglądarki, zaznaczyć cały unikalny adres URL i kliknąć na niego prawym przyciskiem myszy, wybierając opcję „kopiuj”.
Zobacz: Ile kosztuje strona na WordPresie?
Adres URL to nie tylko ciąg znaków, który pozwala dostać się na konkretne strony internetowe. To również element, który pełni wiele istotnych funkcji.
Przede wszystkim, unikalny adres URL służy jako identyfikator strony, działając podobnie jak np. adres ulicy w miejskiej przestrzeni. Po drugie, dobrze skonstruowany adres URL określa tematykę strony. Jeśli więc adres linku jest czytelny i opisowy, to już na pierwszy rzut oka można ocenić, jaki jest temat strony i co można na niej znaleźć. Po trzecie wreszcie, adres URL ma ogromny wpływ na pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach.
Zastanawiasz się, jak dokładnie powinien wyglądać przyjazny adres URL dla użytkownika i wyszukiwarek? Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać przyjazne adresy stron internetowych.
Zatem: przyjazny adres URL, czyli jaki?
Im krótszy adres URL, tym łatwiejsze odczytanie skopiowanego linku oraz zapamiętanie go czy wpisanie w przeglądarkę. Przyjazne adresy URL powinny także być pozbawione znaków specjalnych, dużych liter czy podkreśleń – polskie znaki diakrytyczne zastępowane są innymi znakami, przez co cały adres URL może wyglądać podejrzanie, przywodząc na myśl scam lub innego rodzaju oszustwo.
W przypadku przyjaznych adresów URL ważne jest wykorzystanie adekwatnych słów kluczowych, nawiązujących do zawartości strony.
Struktura przyjaznych adresów URL powinna także odzwierciedlać strukturę samej strony. Dzięki temu użytkownicy mogą intuicyjnie poruszać się po danej witrynie, z łatwością przechodząc między różnymi jej sekcjami i podstronami.
Konkretną podstronę powinien reprezentować zawsze inny, unikalny adres URL. W ten sposób wyszukiwarki łatwiej zindeksują każdą stronę, co przełoży się na lepsze pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo pozwala to uniknąć sytuacji, w której użytkownik trafia na nieoczekiwaną zawartość, co może prowadzić do frustracji i zwiększenia współczynnika odrzuceń.
Poniżej przykłady skonstruowanych poprawnie oraz niepoprawnie adresów URL:
Źródło: https://unsplash.com/photos/man-holding-tablet-computer-UK1N66KUkMk
Dynamiczne adresy URL to takie, które są generowane na bieżąco, tj. w momencie żądania strony przez użytkownika. Oznacza to, że ich struktura zmienia się w zależności od różnych czynników, takich jak m.in. parametry wyszukiwania (np. używane filtry czy opcje sortowania w sklepach internetowych), indentyfikatory sesji czy inne zmienne, które wpływają na zawartość wyświetlanej strony.
Tego typu adresami URL posługiwać można się np. w celu personalizacji witryny na potrzeby danego użytkownika czy zbierania informacji o jego zachowaniu na stronie. Choć bez wątpienia są to zalety, dynamiczne adresy URL mają także swoje wady, do których należy chociażby mniejsza czytelność w adresie URL bądź trudności z ich indeksowaniem przez roboty wyszukiwarki.
Adresy URL to nie tylko cyfrowe adresy prowadzące do konkretnej strony, ale także istotny czynnik wpływający na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja adresów URL pozwala wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość strony, co przekłada się na lepsze jej pozycjonowanie. Wyszukiwarki biorą pod uwagę wiele elementów podczas oceny strony, a czytelny i opisowy adres URL jest właśnie jednym z nich.
Im bardziej adres URL jest zgodny z treścią strony i zawiera istotne słowa kluczowe, tym większa szansa, że strona pojawi się wyżej w wyszukiwarce dla odpowiednich zapytań. Dzięki temu użytkownicy łatwiej znajdą te strony w wynikach, które są dla nich najbardziej interesujące.
Wygląd adresu URL powinien być starannie przemyślany. Przyczynia się on bowiem, jak już wiesz, do pozycjonowania strony internetowej pod SEO (jest jednym z elementów wpływającym na SERP-y). Warto pamiętać jednak, że właściwa struktura URL wpływa nie tylko na wartość naszej witryny z perspektywy Google, ale również na wiarygodność z punktu widzenia potencjalnych klientów.
Poniżej przedstawiamy 3 najważniejsze elementy prawidłowo zbudowanego adresu URL strony internetowej.
Gdy użytkownik przechodzi do kolejnych podstron, główny adres URL się powiększa, a w konsekwencji ścieżka adresu URL ulega zmianie. Wygląda to mniej więcej w taki sposób:
Jak można zauważyć – adresy w Semcore są przyjazne, proste, przejrzyste i łatwe do zapamiętania przez użytkowników, co wpływa pozytywnie na pozycjonowanie naszej agencji SXO.
Adres URL, czyli jednolity wskaźnik zasobów (Uniform Resource Locator), to unikalny adres internetowy prowadzący do konkretnej strony, pliku czy innego zasobu w sieci. Jest to ciąg znaków, który wpisujemy w przeglądarkę, aby dotrzeć do pożądanej zawartości. Składa się z protokołu (np. http, https), nazwy domeny i ścieżki.
Dlaczego adres URL jest ważny? Po pierwsze, służy jako identyfikator strony. Po drugie, wpływa pozytywnie na SEO. Czytelne i opisowe adresy zawierające słowa kluczowe są lepiej indeksowane przez wyszukiwarki, co przekłada się na lepszą widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Właśnie dlatego inwestycja w optymalizację adresów URL to inwestycja w ogólny sukces strony w Internecie.
Zobacz: Jak zaktualizować PHP w systemie WordPress?
Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęstsze pytania zadawane w tematyce adresów URL.
Jeśli adres URL Twojej strony internetowej nie został wyposażony w protokół HTTPS, należy jak najszybciej to zmienić. Oprócz tego, że brak połączenia szyfrowanego nie wzbudza zaufania w oczach świadomych internautów, to sam protokół HTTP zwiększa ryzyko przechwycenia strony.
Statyczne adresy URL znacznie lepiej wpływają na pozycjonowanie Twojej witryny. Osobiście rekomendujemy zrezygnować z dynamicznych adresów URL tam, gdzie to możliwe.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.